Spolehlivé určení vadného motoru

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od Habesan »

Převinutí počítáš?

Jedna z metod jak odhalit mezizáviťák je pustit do vinutí vyšší kmitočet než je síťový.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#17 Příspěvek od Atlan »

nestaci zmerat indukcnost vinutia ? ked bude medzizavitovy tak bude mensia..

Uživatelský avatar
mtajovsky
Příspěvky: 3694
Registrován: 19 zář 2007, 02:00
Bydliště: Praha

#18 Příspěvek od mtajovsky »

BOBOBO píše:Převinutí se pro mne , provozního elektromontéra , nerovná oprava . Záruka na převinutí k tomu 1/2 roku .
:) a co je tedy převinutí, když ne oprava?

Pokud je to mezi firmami, tak záruka platí podle smlouvy (viz obch.z.) a tam je půl roku celkem běžné.
teo píše:ahoj, potřeboval bych jednoduchý způsob jak nejlépe multimetrem spolehlivě a jednoduše určit pokažený motor. Zkouška - nefunguje není vhodný způsob.
A to tedy chodíte po motorech v provozu, které normálně běží a zkoušíte, jestli náhodou není některý vadný?

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#19 Příspěvek od BOBOBO »

Nech se , atlane , někdy vzít na kukandu do fabriky , třeba tkalcovny , kde se jich točí 2-3stovky . Tam ti to ukáží a pochopíš . Ty motory maj tak 80-90°C a smrdí proto normálně . Záviťák ti vyhodí ochranu , šlus na kostru klidně hlavní jistič . Dál se tím nikdo v provozu nežabí , na srandu není čas .

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#20 Příspěvek od BOBOBO »

Oprava např. tkalcovského stavu provozním elektrikářem je výměna vadného motoru . Je (bylo) v tomto státě jen pár výjimek , kde byla přímo ve fabrice převijárna . Ale zase tam pracoval někdo jiný , ten neměřil motory na provoze , ani je neměnil . Provozák musí opravit vše tím , co má v brašně .

Uživatelský avatar
teo
Příspěvky: 51
Registrován: 26 říj 2008, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#21 Příspěvek od teo »

mtajovsky píše:A to tedy chodíte po motorech v provozu, které normálně běží a zkoušíte, jestli náhodou není některý vadný?
No tak normálně opravuji zařízení kde není na zdroji jen jedem spotřebič(motor). Zapojení je leckdy tak složité, že není jednoduché určit viníka. A rád bych si byl jistý že je chyba na 100% třeba v motoru. Ono vyměnit 500kW motor není jako měnit motor u sekačky...
Tím opravuji myslím určuji závadu. Na opravu motoru máme firmy. . .

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#22 Příspěvek od EKKAR »

Ono je to i o ceně za převinutí, i o dostupnosti new motoru jako ND. Běžně dostupnou řadu pohonů od Siemense/ABB/MEZu už dneska nechává přemotat jen soukromník, fabrika skoro nikdy - ta radši koupí new. Je to právě o tom, že novej motor dodá výrobce/prodejce do 24 hodin i dřív, zatímco oprava formou převinutí trvá minimálně 3-4 dny (vysoušení a impregnace nejdou udělat za hodinu) - a vyžaduje proto buď stejně dlouhou odstávku daný technologie, nebo disponování náhradním strojem stejnýho typu, kterým se opravovanej nahradí. V době kdy cifršpióni hlídají každou korunu jsou na skladě uložený motory jako ND minimálně po 1 kuse od každýho typu použitýho ve firmě značnej luxus, kterej si (skoro) nikdo nemůže dovolit. Náhrada novým motorem přímo od prodejce vyjde ve finále levnější.

Opačným extrémem jsou opravdu silový pohony, který se běžně sériově nedělají a který se nedodávají v krátkodobým horizontu ani jako ND na objednávku - teď myslím motory s výkonem nad cca 50kW, hlavně trakční motory třeba na železnici nebo pohony technologických celků - válcovny, těžní stroje... Tam je oprava převinutím doslova nevyhnutelná, protože cena za new agregát se rovná prakticky ceně za novej technologickej celek...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#23 Příspěvek od Atlan »

TAk urcite existuje nejaki prfi vyrobok..... na meranie motora. INak v praci len odpojim vodice, alebo vypinac a premeriam motor multimetrom, ale to zvycajne uz nefunguje a preto do toho sprtam, tak ze bud je vinutie OK alebo prerusene, kedze zmeranie ci tam ide prud je troska komplikovane... minule sa to troska vlieklo kedze bolo zle lozisko a obcas motor zastal tak ze sa potom neroztocil.... a vsetko sa javilo ok. To je tak ked sa motory obcas kupu vo vode.... odchadza nielen vinutie ale aj lozisko.

Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#24 Příspěvek od Jodr »

Taková diagnostika a bezdotyková - skutečně existuje. Jmenuje se křišťálová koule.
Jinak bez rozebírání krytu svorkovnice nebo měření na přívodech třeba klešťovým ampermetrem se asi neobejdeš.

Zbytečná citace celého předchozího příspěvku, vymazáno. Používej tlačítko "zaslat odpověď".Děkuji, Killroy

Uživatelský avatar
MATYCH
Příspěvky: 602
Registrován: 16 úno 2006, 01:00

#25 Příspěvek od MATYCH »

klešťový ampérmetr ukáže objektivně stav motoru,tesla vyráběla měřicí kufr na měření třífázových sítí,tím jsme měřili i motory

Uživatelský avatar
passion
Příspěvky: 890
Registrován: 22 črc 2005, 02:00
Bydliště: Žilina

#26 Příspěvek od passion »

Pred asi 10 rokmi sme mali v našej spoločnosti prezentáciu nejakej súkromnej firmy z Čiech na prístroj na odhaľovanie medzizávitových skratov vinutí elektrických točivých strojov.
V princípe sa jednalo o zdroj VN napätia o frekvencii pár kHz (možno desiatky kHz, už sa presne nepamätám) s cyklickým prerušením napájania. Tento zdroj bol pripojený na merané vinutie spolu s osciloskopom. Pri dobrom vinutí bol priebeh na obrazovke taký normálny, pri meraní vinutia s medzizávitovým skratom sa v meranom priebehu objavovala neprirodzená "špička".
Prepáčte prosím sa veľmi zovšeobecné informácie, od vtedy už prebehla nejaká tá doba a ja už ani nerobím pri danom fachu. Len s určitosťou viem povedať, že to fungovalo.

Uživatelský avatar
palmalsport
Příspěvky: 545
Registrován: 21 pro 2012, 01:00
Bydliště: HK

#27 Příspěvek od palmalsport »

TO : teo

Nejprve je třeba vědět, o jaký motor se jedná.
Na multimetr rovnou zapomeňte. Ten je v tomto případě nanic.
Začal bych tím, pokud je motor v provozu, změřil bych klešťovým ampérmetrem proud,(ale ne nějakým z hobypomarketu za 500,-Kč), kvalitním, s minimálním rozlišením na dvě desetinná místa, a s funkcí TruRMS, v jednotlivých fázích.

Uživatelský avatar
teo
Příspěvky: 51
Registrován: 26 říj 2008, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#28 Příspěvek od teo »

Třeba naposledy jsem řešil: jakmile zapnu stykač na přívodním obvodu motoru vybaví jistič. Je vcelku jedno na jakou frekvenci je zdroj nastaven. Z toho vychází, že je mě klešťák k ničemu. Potřebuji oměřit motor bez napětí...

Uživatelský avatar
palmalsport
Příspěvky: 545
Registrován: 21 pro 2012, 01:00
Bydliště: HK

#29 Příspěvek od palmalsport »

Ten motor je připojený přes stykač, a nebo, je ještě řízen frekvenčním měničem?
Trochu si protiřečíš.
Pokud vybavil jistič okamžitě, je na obvodu za tímto jističem zkrat. To ale ještě neznamená, že je špatný motor. Odpojil bych kabel, a změřil izolační odpor. Samozřejmě je třeba zjisti, co vše je zapojené, tak abys megmetem neodpálil ještě něco jiného.
:)

Zbytečné citace celého předchozího příspěvku, vymazáno. Používej tlačítko "zaslat odpověď".Děkuji, Killroy

Uživatelský avatar
MATYCH
Příspěvky: 602
Registrován: 16 úno 2006, 01:00

#30 Příspěvek od MATYCH »

Měli jsme v práci zkušební stůl na tyto motory-3x spojený KŘIŽÍK 10A,3x A-metry,V-metry,VN-zdroj,měřič přechodových odporů,stykač,central stop,množství zásuvek-tehdy jen 4-kolík,proudový chránič-novinka z NDR.
Měření začínalo měřením vinutí malým napětím,pak VN napětím a poté přes KŘIŽÍK od nuly.Závada se našla vždy-i mezizávitový zkrat i nesouměrně navinutý motor.Dodnes ho používají v navijárně motorů.

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“