Zdvojene napajeni pro pripad vypadku jednoho zdroje

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
josido
Příspěvky: 73
Registrován: 26 bře 2009, 01:00

Zdvojene napajeni pro pripad vypadku jednoho zdroje

#1 Příspěvek od josido »

Ahoj, rad bych se poradil s nasledujicim problemem. Mam baterii li-po, dvouclanek, plne nabita 8,4V. Rad bych nasel nejaky jednoduchy a spolehlivy zpusob, jak udelat zalohovane napajeni. Dve baterie by mely napajet palubni elektroniku (zapalovani, serva+ prijimac) a fungovat tak, ze kdyz poklesne na jedne nebo druhe baterii napajeni pod nejakou mez (napr. 7,4V), tak elektronika automaticky prepoji na druhou baterii. Vysledek by mel byt takovy, ze elektronika zabezpeci neprerusene napajeni ze dvou zdroju a resi vypadek jednoho ze zdroju, coz by v normalnim pripade znamenalo pad letadla. Prodavaji se powerboxy, ktere toto resi, ale jedna se o zarizeni, ktera jsou cenove hodne vysoko. Dimenzovano by to melo byt na cca 10A. Diky za tip nebo odkaz.

Uživatelský avatar
Romisek
Příspěvky: 277
Registrován: 26 úno 2008, 01:00
Bydliště: Borkovany
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od Romisek »

2 komparátory který budou ovládat 2 relé
Romisek

Uživatelský avatar
josido
Příspěvky: 73
Registrován: 26 bře 2009, 01:00

#3 Příspěvek od josido »

no jenze rele neni to prave orechove...benzinovy motor ma docela velke vibrace, tak mechanickeho kontaktu bych se docela bal. u tech kompatatoru si nejsem jist, aby se nehadali, jelikoz vlivem pohybu serv muze dochazet k odberum, ktere vystupni napeti baterie snizi. spi by to primarne melo jet z jedna baterie a pokud by kiksla nebo se vybila, preplo by se to na baterku druhou. v podstate neco jako zaloha napajeni u zab. zarizeni...normalne jede ze site a pri vypadku prepne na baterku. hlavne zadna silena elektrnoika...co nejjednodusi, aby bylo co mene veci, ktere se mohou pokazit.

Uživatelský avatar
josido
Příspěvky: 73
Registrován: 26 bře 2009, 01:00

#4 Příspěvek od josido »

neco takoveho by neslo pouzit? byt poupravene? http://electroschematics.com/6279/batte ... p-circuit/

Uživatelský avatar
Romisek
Příspěvky: 277
Registrován: 26 úno 2008, 01:00
Bydliště: Borkovany
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od Romisek »

nevím jestli by jsem spínal napájení baterie polovodičovým prvkem možná by se na sepnutí dal použít tyristor
Romisek

Uživatelský avatar
alles
Příspěvky: 476
Registrován: 21 čer 2005, 02:00
Bydliště: Pardubice

#6 Příspěvek od alles »

ano řešit by se to dalo třeba zapojením zdrojů přes dvojitou schottky diodu z vyřazeného pc zdroje, bude na ni za provozu ale velký ztrátový výkon (úbytek cca 0,5V) a bude to mít stejný smysl jako použití jedné baterie s dvojnásobnou kapacitou
předpokládám, že by to chtělo taky nějakou indikaci vybití hlavní baterie, abys věděl, že jedeš na rezervu a bude třeba přistávat. něco jako kohout u babety, dojedu, přepnu na rezervu a jedu dál...

Uživatelský avatar
Lojzek
Příspěvky: 189
Registrován: 02 dub 2012, 02:00
Bydliště: Zašová

#7 Příspěvek od Lojzek »

proč to dělat jednoduše když to jde složitě.
Já bych byl pro dát dvojnásobnou kapacitu baterie. Indikátor s nějakým oznámením že se jede na baterii a poplach s tím, pokud klesne napětí pod určitou hodnotu.

Uživatelský avatar
josido
Příspěvky: 73
Registrován: 26 bře 2009, 01:00

#8 Příspěvek od josido »

no rele me napadlo hned na zacatku, ale bojim se mechanickeho kontaktu. indikaci asi nepotrebuji, nebot ta baterka tam vydrzi cely den...odber neni velky, spis jde o to zdvojeni, jelikoz bude cca 20tisic ve vzduchu a padnout na spatnou baterku by byl pech...sice muzu adnout na ruce, servo a milion dalsich veci, ale dvojite napajeni by me nechalo klidnejsi. klidne kdyby byl nejaky polovodicovy spinaci prvek na velky proud a stal napr...500kc by mi nevadilo. jde o jistotu, ta je primarni.

Uživatelský avatar
josido
Příspěvky: 73
Registrován: 26 bře 2009, 01:00

#9 Příspěvek od josido »

jasne, s jednou baterii se to dela primarne u levnejsich modelu. dualni zdroje se prave davaji do letadel, ktere jsou drazssi a dualni napjeni ma opodstatneni...ale nejlevnejsi powerbox stoji kolem 2000,- takze kdyby bylo neco jednoducheho, spolehliveho a levnejsiho, bylo by to super.

Uživatelský avatar
josido
Příspěvky: 73
Registrován: 26 bře 2009, 01:00

#10 Příspěvek od josido »

hlidani stavu baterie mam na vysilacce, ta ma telemetrii a pri poklesu, pod nastavenou mez mi pipa. predstavoval jsem si to, ze bych mel dva spinaci polovodicove prvky...bezkontaktni, na velky proud, ktere by ovladala nejake jednoducha logika, ktera by pri poklesu napeti na prvni baterce sepla druhou a odstavila prvni.

Uživatelský avatar
josido
Příspěvky: 73
Registrován: 26 bře 2009, 01:00

#11 Příspěvek od josido »

profi zarizeni vypada nejak takhle:
http://www.kostkamodelcentrum.cz/obchod ... olozek=288

ale jak rikam, je to ranec.

Uživatelský avatar
josido
Příspěvky: 73
Registrován: 26 bře 2009, 01:00

#12 Příspěvek od josido »

nehlede na to, ze powerbox resi stabilizaci napeti...jelikoz serva zapalovani k motoru se musi napajet do 6V. ja chci koupit serva i zapalovani, ktere je mozne napajet primo ze dvouclanku 8,4V takze neni treba nic stabilizovat. tudiz jde jen o logiku prepinani na zalozni zdroj v pripade poklesu napeti na zdroji primarnim....s tim, ze co bude na vstupu, jde na vystup.

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#13 Příspěvek od Andrea »

Napadlo mě toto, ty Q1 a Q2 by to chtělo možná nějaké lepší nebo dát víc paralelně. Přepíná to na baterku, na které je zhruba o 0,7V víc. Ostatní ať to zhodnotí, třeba tam mám nějakou botu.

Edit: Ty dvě diody by asi šly ušetřit a napájet komparátor z výstupu.
Přílohy
dualbatt.png
(6.29 KiB) Staženo 39 x

Uživatelský avatar
milan222
Příspěvky: 1460
Registrován: 20 črc 2009, 02:00
Bydliště: trutnov

#14 Příspěvek od milan222 »

no dal bych tam kondíky, aby to reagovalo opožděně. o těch 0,7V to muže klesnout, když trochu zabere kupa serv.
v tom fetu je dioda, tudíž to bude pouštět samo.
co tam dát Nkové Fety? maj teda nižší odpor. no je to blbost. je tam stejný jev. chtělo by to řešení, kdy by to zlikvlidovalo ty diody ve fetech

ten senzor baterie je něakej externí, nebo to je v němčem integrovaný?
já bych použil ten fet, udělal bych snímání na vybitou baterku a tyrystorem připnul natvrdo druhou. a pak bych začal simulovat vybitou baterku. uživatel pozná, že je baterie vybitá a bude přistávat.
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#15 Příspěvek od Andrea »

Diody v MOSFETech fungují jako záloha, pro případ selhání elektroniky. Je to víceméně jen taková dvojitá dioda s menším úbytkem. A není to totéž jako jedna baterie s dvojnásobnou kapacitou. Pokud například selže jeden článek v jedné baterii, pojede to na tu druhou.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“