Vysavač ZELMER Solaris 5000, přerušovaný chod
Moderátor: Moderátoři
Vysavač ZELMER Solaris 5000, přerušovaný chod
Prosím o radu, včera přestal fungovat. Projev poruchy vysavač se rozběhnul vysával, pak ale začal mít přerušovaný chod, vypadalo to jako by byl poškozený přívodní kabel. Když se sám vypnul, tak jsem s vysavačem pohnul a pak se zase rozjel. Dělalo to čím dál častěji a pak už se nezapnul.
Bylo to bez jakéhokoliv zápachu. Nejdříve jsem myslel nějakou mechanickou závadu, ale po rozebrání jsem měřil, kam se až dostane napětí a to je po zapnutí až na modrých svorkách motoru, ale motor se nechce rozběhnout. Ani necukne. Uhlíky vypadají dobře. Zkoušel jsem je i dotlačit na komutátor a nic.Stáří je cca 5 let, domácí použití, vypadá jako nový.
Podle mě buď motor nebo problém na té elektronické desce. Nemá někdo zkušenost?
Bylo to bez jakéhokoliv zápachu. Nejdříve jsem myslel nějakou mechanickou závadu, ale po rozebrání jsem měřil, kam se až dostane napětí a to je po zapnutí až na modrých svorkách motoru, ale motor se nechce rozběhnout. Ani necukne. Uhlíky vypadají dobře. Zkoušel jsem je i dotlačit na komutátor a nic.Stáří je cca 5 let, domácí použití, vypadá jako nový.
Podle mě buď motor nebo problém na té elektronické desce. Nemá někdo zkušenost?
- Přílohy
-
- P1010116.JPG
- (273.3 KiB) Staženo 557 x
Ako si to meral až po uhlíky je mi záhadou, veď vypínač a tá doska je medzi zástrčkou v stene a motorom.
Pripoj motor priamo a uvidíš( treba ten motor pevne držať, ak sa rozbehne, tak sprudka-tá vrtuľa a rotor májú predsa len nejakú hmotnosť).
Naviják kábla má nejaké zberače?
Odhadujem, že na tej doske bude kurvítko (kondenzátorový zdroj cca 380...470nF/275V~ typ X2 ...jeden z tých dvoch svetlo...bielych). Druhý kondík je odrušovací ... spojený s triakom a motorom.
Ak mu klesla kapacita( a klesá rada) o 30...50% je jasný - vymeniť.
Pripoj motor priamo a uvidíš( treba ten motor pevne držať, ak sa rozbehne, tak sprudka-tá vrtuľa a rotor májú predsa len nejakú hmotnosť).
Naviják kábla má nejaké zberače?
Odhadujem, že na tej doske bude kurvítko (kondenzátorový zdroj cca 380...470nF/275V~ typ X2 ...jeden z tých dvoch svetlo...bielych). Druhý kondík je odrušovací ... spojený s triakom a motorom.
Ak mu klesla kapacita( a klesá rada) o 30...50% je jasný - vymeniť.
Jestli jde napětí až na motor a motor nic nedělá, tak bude nejspíš (logicky) něco s motorem - jeho obvod dá se to zjistit úplně jednoduše ohmmetrem - mívá tak mívá několik desítek ohmů.
Všechny části vysavače se dají při zkoušení nějak nahradit (naviják vnějším kabelem, vypínač a elektronika proklemování, motor žárovkou), tak by snad nalezení závady nemělo být složité.
Můj tip - dotyk mezi uhlíkem a statorem, příložil jsem výkres s označeným inkriminovaným místem - jednoduše se přestane ten kontakt opálí, většinou stačí rozebrat motor, vyčistit spodní plochu uhlíkovodů + ty dotyky, dotyky napružit a po sestavení je vše OK.
Mimochodem - elektronika se u těchto typů moc nekazí a když už, tak to není srážecím kondenzátorem (ten je docela velký - 1u5, to kvůli modrým ledkám), ale přímo špatným MCU - často ho odpálí impulz od proraženého triaku.
Všechny části vysavače se dají při zkoušení nějak nahradit (naviják vnějším kabelem, vypínač a elektronika proklemování, motor žárovkou), tak by snad nalezení závady nemělo být složité.
Můj tip - dotyk mezi uhlíkem a statorem, příložil jsem výkres s označeným inkriminovaným místem - jednoduše se přestane ten kontakt opálí, většinou stačí rozebrat motor, vyčistit spodní plochu uhlíkovodů + ty dotyky, dotyky napružit a po sestavení je vše OK.
Mimochodem - elektronika se u těchto typů moc nekazí a když už, tak to není srážecím kondenzátorem (ten je docela velký - 1u5, to kvůli modrým ledkám), ale přímo špatným MCU - často ho odpálí impulz od proraženého triaku.
- Přílohy
-
- 309_5.GIF
- (50.1 KiB) Staženo 378 x
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Odpoj ten motor celý a připoj ho na autobaterku, nebo jiný zdroj.. Musí se plynule točit.. A při tomhle se v něm můžeš hrabat. Hrozí ti "jen" poranění od rotujících částí. Už při tak nízkém napětí má dost velkou sílu..
Možné závady - Kontaktní péra u navijáku
- studený spoj v elektronice
Motor upni citlivě do svěráku a můžeš do něj pustit přímo 230V. Počítej ale z příšerným řevem a dej pryč vše, co může nasát. A taky to, že jen tak "volně umístěný v prostoru" vyrazí pojistky při spuštění.. Ten softstart tam není pro srandu králíkům.. A pokud Ti poběží, koukni se na komutátor, jaký jsou jiskřičky.. Modrý malinký jsou přípustný, zelený a tahavý ne.. To je po kotvě.
Možné závady - Kontaktní péra u navijáku
- studený spoj v elektronice
Motor upni citlivě do svěráku a můžeš do něj pustit přímo 230V. Počítej ale z příšerným řevem a dej pryč vše, co může nasát. A taky to, že jen tak "volně umístěný v prostoru" vyrazí pojistky při spuštění.. Ten softstart tam není pro srandu králíkům.. A pokud Ti poběží, koukni se na komutátor, jaký jsou jiskřičky.. Modrý malinký jsou přípustný, zelený a tahavý ne.. To je po kotvě.
Můžeš i na DC. Týká se to samozřejmě samotného motoru bez regulace
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
NIKDY NEMĚŘ NIC FÁZOVKOU.. Ta slouží jen k určování, kde je fáze a kde nulák. Doutnavka svítí i při kapacitním proudu.. fázovka Tě dokonale oblbne.
Samozřejmě, že když chceš tenhle motor zkoušet na 12V, nebo 24V, mělo by tohle napětí být stejnosměrný, Motor má při stejnosměrným proudu nižší vnitřní odpor, stačí mu nižší napětí pro roztočení, než při střídavým..
A další věc:
Pokud se chceš něčeho doměřit, potřebuješ minimálně nějakou prozváněčku, i kdyby to byla jen žárovka s baterií.. Měřit musíš postupně od záčátku:
Jeden fous na kolíku zástrčky a jdeš postupně: Svorkovnice šňůry, vypínač, přívod do regulace.. Pak případně druhý kolík, svorkovnice, přívod do regulace..
Záleží, jestli má regulace přívodní a vývodní svorky, nebo je jen v sérii s motorem.. To si musíš zjistit.. Takto měříš BEZ NAPĚTÍ
Další varianta je zapojit do vysavače 12V a měřit postupně napětí až po regulaci..
Poslední variantou je plný siťový napětí a napětí indikovat vadaskou.. Tady bacha na úraz.. A hlavně schov tu fázovku..
Samozřejmě, že když chceš tenhle motor zkoušet na 12V, nebo 24V, mělo by tohle napětí být stejnosměrný, Motor má při stejnosměrným proudu nižší vnitřní odpor, stačí mu nižší napětí pro roztočení, než při střídavým..
A další věc:
Pokud se chceš něčeho doměřit, potřebuješ minimálně nějakou prozváněčku, i kdyby to byla jen žárovka s baterií.. Měřit musíš postupně od záčátku:
Jeden fous na kolíku zástrčky a jdeš postupně: Svorkovnice šňůry, vypínač, přívod do regulace.. Pak případně druhý kolík, svorkovnice, přívod do regulace..
Záleží, jestli má regulace přívodní a vývodní svorky, nebo je jen v sérii s motorem.. To si musíš zjistit.. Takto měříš BEZ NAPĚTÍ
Další varianta je zapojit do vysavače 12V a měřit postupně napětí až po regulaci..
Poslední variantou je plný siťový napětí a napětí indikovat vadaskou.. Tady bacha na úraz.. A hlavně schov tu fázovku..
Najväčšia pravdepodobnosť je, že budeš mať prerušený kábel na jednom zberači navíjacieho bubnu. Dosť častá závada. Kábel je pribodovaný ku zberaciemu krúžku, ktorý má asi 2mm vôľu a pohybom sa po čase prelomí.
„Hľadáme nepoznané, spoznávame nehľadané. Strácame to cenné, ceníme si až stratené. Milujeme všetko zradné a zrádzame milované.”
Pozdravuje Vás Martin
Pozdravuje Vás Martin
Připojuji se ke kolegovi,,KUBO,, měl jsem na stole pár vysavačů - nejčastější diagnóza - zkrat motoru (byl už z dálky cítět), proražený triak (nefunkční regulace), sjeté uhlíky a nejvíc přerušený přívod. Fázovku schovej. Na to měření stačí obyčejný měřáček od rákosu.(za předpokladu, že víš jak a co měřit)
Na multimetru máš ohmmetr - proměř oba vodiče tím.
Naviják se dá rozebrat tak, že po odvinutí kompletního kabelu vytáhneš bokem z prostředka bubnu ten labyrint, co drží kabel (má po každé straně západky) a pak můžeš vytáhnout i střed (náboj) navijáku - dá se vypáčit velkým šroubovákem přes tu díru po labyrintu.
Jestli je naviják namá kontakt, tak je na 90% upadlý kabel v náboji - kabely tam bývají přibodované, většinou stačí ho připájet zpátky na tan prstenec, co dělá dotyk.
Naviják se dá rozebrat tak, že po odvinutí kompletního kabelu vytáhneš bokem z prostředka bubnu ten labyrint, co drží kabel (má po každé straně západky) a pak můžeš vytáhnout i střed (náboj) navijáku - dá se vypáčit velkým šroubovákem přes tu díru po labyrintu.
Jestli je naviják namá kontakt, tak je na 90% upadlý kabel v náboji - kabely tam bývají přibodované, většinou stačí ho připájet zpátky na tan prstenec, co dělá dotyk.