Nabíječka autobaterií

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
buddyns
Příspěvky: 588
Registrován: 05 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno [JN89GE]

Nabíječka autobaterií

#1 Příspěvek od buddyns »

Zdravím, do rukou se mi dostala hodně stará nabíječka baterií 6V a 12V ale než jsem s ní začal nabíjet tak jsem jí přeměřil a naměřil u polohy 6V 9V a u polohy 12V jsem naměřil 20V. Není na nabijení 12V autobaterie 20V moc ?
Co bych měl přidat aby místo 20V bylo 13,8V ?
Schéma nabíječky v příloze
PS. Trafo přemotávat nebudu :D
Přílohy
schema.jpg
(115.15 KiB) Staženo 96 x

Uživatelský avatar
jirkati
Příspěvky: 1349
Registrován: 21 kvě 2008, 02:00
Bydliště: near Liberec (JO70MT)

#2 Příspěvek od jirkati »

Nějak mi na tom schematu chybí usměrnění a ani to spojení sekundárních vinutí se mi nějak nezdá.
Pokud ale je transformátor "měkký", tak naměřená napětí naprázdno jsou zcela normální. Chtělo by to měřit ta napětí při zatížení např. žárovkou do světlometu, to by o této nabíječce řeklo víc.
Naposledy upravil(a) jirkati dne 30 dub 2013, 22:15, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
jasin
Příspěvky: 1440
Registrován: 22 úno 2005, 01:00
Bydliště: Kunratice u Prahy

#3 Příspěvek od jasin »

Baterie se nabíjí proudem a ne napětím. Aby proud do ní tekl tak zákonitě musí být napětí nabíječky větší.
Ale nabíjet jde jen stejnosměrným proudem. Na schematu poněkud chybí aspoň jedna dioda. Bez ní se baterka nenabije a nenabije :(
Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.

Uživatelský avatar
buddyns
Příspěvky: 588
Registrován: 05 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno [JN89GE]

#4 Příspěvek od buddyns »

Jak teď nad tím přemýšlím tak jsem tam ani žádné diody nebo můstek neviděl.
Zítra pošlu fotky a to napětí jsem měřil při zatížení 0.1A

Uživatelský avatar
buddyns
Příspěvky: 588
Registrován: 05 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno [JN89GE]

#5 Příspěvek od buddyns »

Jo, jsou tam 2 diody.
Tákže nevadí že je napětí 20V a né 13.8V ?

Uživatelský avatar
xmurgi
Příspěvky: 402
Registrován: 23 dub 2007, 02:00

#6 Příspěvek od xmurgi »

Zmeraj si napatie na baterke po pripojeni nabijacky. Podla nabitia bude stupat, ale tych 20V nedosiahne ani nahodou.

Uživatelský avatar
buddyns
Příspěvky: 588
Registrován: 05 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno [JN89GE]

#7 Příspěvek od buddyns »

xmurgi píše:Zmeraj si napatie na baterke po pripojeni nabijacky. Podla nabitia bude stupat, ale tych 20V nedosiahne ani nahodou.
Ok, zítra vyzkouším.

Uživatelský avatar
jasin
Příspěvky: 1440
Registrován: 22 úno 2005, 01:00
Bydliště: Kunratice u Prahy

#8 Příspěvek od jasin »

Napětí plně nabité baterie je cca 17 V. Na 13 až 14V se nabíjí v autě aby nezačala plynovat. Jenže tak se sice dobíjí ale nenabije. Pokud se občas nenabije až do znaků úplného nabití tak zvolna odchází.
To je v zájmu výrobců a proto o tom taktně mlčí. Pak se musí každé tři, max pět let koupit nová baterie. A neználkové publikují nabíječky s omezením napětí na 14V. To ovšem nejsou nabíječky ale jen dobíječe.
Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.

Uživatelský avatar
jova1
Příspěvky: 1207
Registrován: 20 pro 2007, 01:00
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od jova1 »

A nemá náhodou ten transformátor mezi primárním a sekundárním vynutím magnetický bočník co omezuje tem nabíjecí proud?

Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#10 Příspěvek od Jodr »

jasin píše:Napětí plně nabité baterie je cca 17 V. Na 13 až 14V se nabíjí v autě aby nezačala plynovat. Jenže tak se sice dobíjí ale nenabije. Pokud se občas nenabije až do znaků úplného nabití tak zvolna odchází.
To je v zájmu výrobců a proto o tom taktně mlčí. Pak se musí každé tři, max pět let koupit nová baterie. A neználkové publikují nabíječky s omezením napětí na 14V. To ovšem nejsou nabíječky ale jen dobíječe.
Zhruba dvakrát do roka baterku v autě odpojím a nabíječkou s limiterem 15,6V baterku nabiju. Hlavně před zimou. Baterka BOSCH drží devátým rokem. Skutečně potřebuje alespoň minimální péči, nebo další varianta je vyměnit po čtyřech letech auto i s baterkou za nové... :)

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#11 Příspěvek od rnbw »

Niekomu vydrzi originalna bateria v aute aj 8 rokov bez toho, ze by videla nabijacku.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#12 Příspěvek od Atlan »

Alebo baterku videl majitel :D moja taha uz 6 rok :)

Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#13 Příspěvek od Jodr »

:oops: V předchozím příspěvku jsem nikomu nic nevnucoval, každý nechť se zařídí podle svého. Fakt je, že baterka v autě se nikdy nenabije s nastavenými 14,1 nabo 14,2V na plnou kapacitu, tak proč jí občas nedat co jí patří.

Uživatelský avatar
buddyns
Příspěvky: 588
Registrován: 05 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno [JN89GE]

#14 Příspěvek od buddyns »

Tak tady máte fotky nabíječky a měření při zatížení.
Nevadí tedy 12V/70Ah baterii 20V ?
Odkaz : http://uloz.to/xHVvd66z/nabijecka2-rar

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Jodr píše::oops: V předchozím příspěvku jsem nikomu nic nevnucoval, každý nechť se zařídí podle svého. Fakt je, že baterka v autě se nikdy nenabije s nastavenými 14,1 nabo 14,2V na plnou kapacitu, tak proč jí občas nedat co jí patří.
Už drahně let se v automotive používají nabíjecí regulátory nastavený už při výrobě, takže není nutno je po půl roce donastavovat, jako to vyžadovávaly starý elektromagnetický "kotvičkový" regulátory. Napětí nastavený na nich pro drtivou většinu dnešních aut je 14,4-14,5V - je to mez, kdy Pb akumulátor právě ještě nezačíná bouřlivě plynovat. Tahle napěťová mez bylavybraná právě proto, že v akumulátoru je v ten moment UŽ asi 80-85% jeho nominální kapacity a JEŠTĚ nenastává intenzívní ztráta vody rozkladem elektrolytu ani jeho ztráta jako takovýho vinou rozstřiku - to by ještě navíc vedlo k intenzívní korozi okolí akumulátoru. Proto se regulátory nenastavujou na vyšší napětí - žádnej jinej důvod není... Ty dvě žárovičky, kterýma tu nabíječku zatěžuješ na fotkách, jsou pro ni směšný polechtání. Dej jí jako zátěž aspoň jednu halogenku H4 12V - 55/60W s oběma vlákny paralelně a pak změř napětí...

@Buddyns - změř napětí na zapnutý nabíječce s připojenou baterkou po 16h nabíjení. Jestli tam naměříš 20V, budem se bavit dál o tom, jestli to škodí nebo ne. Jestli tam naměříš něco kolem 16,5 - 16,8V a baterka přitom bude bublat jako šumák, je všecko v pořádku a nabíječku můžeš používat...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“