Zalozni autobaterie pro hudbu

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
StandaT
Příspěvky: 232
Registrován: 19 led 2005, 01:00

#16 Příspěvek od StandaT »

V transporteru je alternátor 120A nebo 150A, spotřeba celého auta za jízdy bude do 20A, zbytek lze použít na nabíjení druhého akumulátoru. I kdyby se nabíjel jen proudem 50A, tak to znamená 50Ah během jedné hodiny jízdy což je čtvrtina kapacity aku 200Ah. I ten nejslabší Cyrix propojí proudy až 120A, nic nebrání nabíjet naplno. V případě nouze není problém nechat auto běžet hodinu na volnoběh - vezme si max 2 litry nafty = max 80kč za nabití.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#17 Příspěvek od EKKAR »

K tomu nabíjení - jak tam tvrdí o době nabíjení 44Ah baterie nabíječkou doma. Autor nebere v potaz, že ta domácí nabíječka má proud asi 5-7A na začátku nabíjení, jak se zvedne napětí na akumulátoru, tak proud klesne na 3-4A a dál klesá, pak samozřejmě 44Ah baterku dobíjíš 12h i dýl. Alternátor jen v blbý fábuliji HTP má 70A, u dehťáků jako má transportér jsou altíky s proudem 120 i 140A jak píše StandaT naprosto běžná věc - takže dobití 44Ah baterie jima trvá teoreticky i míň než hodinu (pozor, altík přitom musí mít minimálně 1500 otáček, takže na volnoběh i takovej 140A alternátor sotva dobíjí!!!). Ale za jízdy se ta energie poměrně rychle doplňuje, ale pořád na to jsou nutný HODINY chodu motoru - ne jen nějakých pár minut.
Co mne ale dostalo je ta hláška že start motoru vyčerpá skoro celej náboj motorový baterie - to je kandidát na hlášku dne. Start motoru odebere energii v řádu tisíců ampérsekund (As), zatímco jedna jediná ampérhodina
(Ah) jsou 3600 As...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Jurajus
Příspěvky: 60
Registrován: 09 led 2013, 01:00

#18 Příspěvek od Jurajus »

Diky panove.Tak se mi zda ze na tom foru o karavench toho moc o baterkach nevedi.
Ale stale si rikam jestli by nebyla jistota koupit aspon tu slabsi a levnejsi verzi bustru... nevim, nevim.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#19 Příspěvek od Hill »

Ten booster je spíše sporná, než nějak výrazně užitečná věc, v tom s Ekkarem souhlasím.
Jistě, na odporu vodičů a zásuvek z vozidla do karavanu k nějakému úbytku napětí dojde, ale ty budeš mít baterku snad přímo ve voze, takže můžeš použít kratší vodiče většího průřezu, čímž se úbytek napětí vyvolaný nabíjecím proudem výrazně sníží.
Zákon zachování energie platí totiž i tady: zvýšení napětí na výstupu si vyžádá vyšší proudový odběr z palubní sítě. Výkon musí zůstat zachovaný, ale také je nutné pokrýt navíc ztráty v boosteru. Takže zvedne napětí dejme tomu o 10%, ale z palubní sítě tažného vozidla bude odebírat proud klidně i o 20% vyšší, což není konečné číslo, protože odběr se zvyšuje s poklesem napětí v palubní síti.
Dojde pak k tomu, že ve chvílích, kdy to vše nepokryje alternátor, bude se ti rychleji vybíjet startovací baterie. To je nutné ošetřit chytřejší automatikou, která booster odpojí v případě, že by ti vybíjel startovací baterku, případně zajistí zvednutí volnoběžných otáček, aby k tomu nedošlo (například připojením napětí na diodu hlídající napětí na vývodech pro vyhřívání zadního okna či klimatizaci, což je standardní funkce například u Japonců z let nejméně 1988 až 2003, a podle chování řídicí jednotky předpokládám, že to má i VW Transporter - při zapnutí pažravějšího spotřebiče také motoru stouply volnoběžné otáčky, však jsem se s ním něco najezdil; u novějších jsem zatím neměl příležitost ani důvod, proč to zkoumat, u Transportera 2,5TDi, 1998, se už nepodívám, v prosinci jsme ho prodali do autobazaru v Ústí n.L.).

Uživatelský avatar
Jurajus
Příspěvky: 60
Registrován: 09 led 2013, 01:00

#20 Příspěvek od Jurajus »

No vypadato se asi teda vydam cestou cyrixe.
Zeptam se redsi tady i na dalsi vec a tou je volba te nastavbove baterie.Bude se zni vselijak odebirat nabijet nebo oboje zaroven.Co jsem se docetl tak na to jsou vhodnejsi gelove baterie...
ted me zs napada jestli ta gelovka je vhodna k cyrixu.Ten booster mel prepinac na ruzne typy baterii...

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#21 Příspěvek od Hill »

No, jestli seženeš gelovku nad 10Ah nebo ti taková kapacita bude stačit, pak prosím, použij gelovku.
S tím rádiem, které má určitě zezadu desítku pojistku (moje má psaných 4x40W a pojistku jen 8A), ti i 10Ah gelovka vydrží skoro hodinu, to rádio si tolik totiž nebere pořád, jen v modulačních špičkách.
Nevím, kdes vyčetl, že gelovka je na nepravidelný cyklický provoz lepší: toho střídání režimů, cos právě popsal, si užije normální startovací baterka v autě denně až až...
Při požadavku na delší výdrž stejně musíš použít normální baterku s tekutým elektrolytem (i ty jsou k mání bezúdržbové), běžně se dodávají v podstatně vyšších kapacitách.

A při požadavku na větší akustický tlak to chce začít u co nejúčinnějších reproduktorů, abys z toho výkonu dostal co největší hlasitost. A umístit se s nimi tak, aby ozvučený prostor byl pokud možno uzavřený terénem a zvuk se příliš nerozptyloval (viz antické amfiteátry, tam je slyšet dobře i bez zesilovačů a neruší to zbytečně moc v okolí).

Uživatelský avatar
Jurajus
Příspěvky: 60
Registrován: 09 led 2013, 01:00

#22 Příspěvek od Jurajus »

Na baterky koukam tady

http://www.karavan.cz/akumulatoryx0-akumulatory.htm

Je tam i gelova 235Ah, ale ta cena :D
Chtel bych neco kolem 100Ah, pod deset tisic.

mozno tato AGM
http://www.karavan.cz/_322_332-trakcni- ... -c-100.htm

Ta zas ale potrebuje spravne nabijet, doporucujou ui teplotni citlo, to mel ten booster.

"'Gelové baterie i AGM se musí nabíjet předepsanými nabíječkami, je lepší si koupit jistotu značkovou nebo prověřenou nabíječkou, než riskovat, že ušetřené peníze budu investovat do nápravy škod a kvalitní nabíječce se stejně nevyhnu. K vestavěným nabíječkám pro karavany v kombinaci s gelovou nebo AGM baterií je důležité teplotní čidlo. Pokud teplotní senzor v karavanu není a v rámci snižování nákladů výrobci tam být nemusí, je nutné se co nejdříve zajímat o možnosti dodatečné montáže, případně hlídat teplotu baterie při nabíjení jiným způsobem. Přehřátá baterie může vyvolat rychlou sulfataci a opět můžete přijít o nároky ze záruky. "

Mozna by stacila klasika elektrolyt od Banneru 100Ah
http://www.karavan.cz/_322_300-baterie- ... anner-.htm

Uživatelský avatar
StandaT
Příspěvky: 232
Registrován: 19 led 2005, 01:00

#23 Příspěvek od StandaT »

Potřebuješ trakční baterii, čím větší kapacita tím lépe, vezmi alespoň 130Ah. Nekupovat AGM, nekupovat gel - vyhozené peníze. Stačí obyčejná, ale musí mít přístupné šroubovací zátky. (ču.ráci od varty už je začali zaslepovat > kratší životnost, nemožnost doplnit vodu a změřit hustotu elektrolytu, větší prodeje).
Stačí třeba taková banner http://www.otos.cz/trakcni-baterie/bann ... rgy-96351/ na ni si pak napojíš radio, osvětlení, notebook, nabíječku na mobil a podobné ptákoviny. A když budeš kempovat delší dobu, tak na střechu hodíš nějaký ten solární panel např. http://eshop.neosolar.cz/solarni-panel- ... 2-30wp-12v a valíš "zadarmo".

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#24 Příspěvek od kbulda »

Pořád ale není pořešené, jak zapne to rádio, které je původně zapojené na síť automobilu, jak se s ním přepne na tu druhou baterii.

Uživatelský avatar
Jurajus
Příspěvky: 60
Registrován: 09 led 2013, 01:00

#25 Příspěvek od Jurajus »

Takove hulvatske reseni by bylo, vzit nejaky prepinac, dat ho nekam na palubovku, a pres nej tahnout obje napajeni a prepinat mezi baterkou 1, baterkou 2 a odpojeno.
Neco takoveho budu muset udelat i na repraky.Budu prepinat mezi reprakama ve dverich a mezi externima bedynkama.
A pecka bude kdyz to budou takovy ty packovy prepinace co jsou ve vrtulnikach :D
Nejvetsi sranda pro me bude tohle vsechno delat, nikdy sem se v aute nevrtal, nevim odkam co vede, a jakej dratek ma jakou barvu.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#26 Příspěvek od EKKAR »

To už by bylo nejjednodušší dát na rádio trvale napájení z tý "nástavbový" baterie...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Jurajus
Příspěvky: 60
Registrován: 09 led 2013, 01:00

#27 Příspěvek od Jurajus »

To EKKAR: No vlastne za jizdy je to stejne vsechno propojeny v jeden obvod, takze je to uplne jedno odkud vytahnu draty pro napajeni.Prepinat to je uplnej nesmysl, jak me to mohlo napadnout :)
ALe u toho repra me nenapada jak to udelat jinak a bez kompromisu.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“