Vibrační motor MEZ Mohelnice, jak správně zapojit?
Moderátor: Moderátoři
Vibrační motor MEZ Mohelnice, jak správně zapojit?
Dobrý den,
na šroťáku jsem dnes sehnal poklad, který jsem se předtím snažil vyrobit - vibrační motor.
Netuším v jakém je stavu, zda není spálený a zda vůbec funguje. Jsem neznalý, nechci experimentovat, a proto prosím o konzultaci správného zapojení tohoto motoru.
Po odšroubování krytu připojovací krabičky - viz fotografie - je jeden drát (modrý) nezapojený či utržený. Kam patří?
Prosím jako obvykle pro mě "po lopatě"..
Děkuji.
na šroťáku jsem dnes sehnal poklad, který jsem se předtím snažil vyrobit - vibrační motor.
Netuším v jakém je stavu, zda není spálený a zda vůbec funguje. Jsem neznalý, nechci experimentovat, a proto prosím o konzultaci správného zapojení tohoto motoru.
Po odšroubování krytu připojovací krabičky - viz fotografie - je jeden drát (modrý) nezapojený či utržený. Kam patří?
Prosím jako obvykle pro mě "po lopatě"..
Děkuji.
- Přílohy
-
- Vibrační motor 001.JPG
- (271.82 KiB) Staženo 188 x
-
- Vibrační motor 001.JPG
- (271.82 KiB) Staženo 222 x
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Hele Vombat, jseš si jistej? - Ono to z tý fotky není zřetelný, ale možná ten modrá drát je jeden konec vinutí, co odpadl ze svorkovnice..Motor má šest svorek, ke každý svorce vede jeden drát. jedna část svorkovnice je přívod, druhá část je propojovací pole. Podle víčka jej můžeš propojit buď do hvězdy, nebo do trojúhelníku..
Já osobně bych Ti poradil to, co asi nebudeš rád číst:
Nalož ten motor na dvojkolku a zavez ho k nějakýmu elektrikářovy v Tvý obci, ať se na něj mrkne a řekne Ti co dál. A zrovna si nech změřit izolační stav. Ono by bylo úplně nejlepší, kdyby jsi někde "zakopl" o firmu, která provádí opravy elektromotorů. A pokud by jsi si na to troufneš sám, vyměň ložiska - pokud to s tím motorem myslíš vážně a pokud bude vyhovovat z elektrickýho hlediska..
http://elektrika.cz/data/clanky/svmot1991025
Tady si o tom něco přečti a zkus cvičně multimetrem proměřit jednotlivá vinutí ohmicky. Třeba pak zjistíš, kam patří ten modrý drát..
Já osobně bych Ti poradil to, co asi nebudeš rád číst:
Nalož ten motor na dvojkolku a zavez ho k nějakýmu elektrikářovy v Tvý obci, ať se na něj mrkne a řekne Ti co dál. A zrovna si nech změřit izolační stav. Ono by bylo úplně nejlepší, kdyby jsi někde "zakopl" o firmu, která provádí opravy elektromotorů. A pokud by jsi si na to troufneš sám, vyměň ložiska - pokud to s tím motorem myslíš vážně a pokud bude vyhovovat z elektrickýho hlediska..
http://elektrika.cz/data/clanky/svmot1991025
Tady si o tom něco přečti a zkus cvičně multimetrem proměřit jednotlivá vinutí ohmicky. Třeba pak zjistíš, kam patří ten modrý drát..
Podobné vibrační motory používáme ve firmě také na uvolnění materiálu ze zásobníků a pod vahami. Proměření vinutí je lepší proměřit přímo měřícím přístrojem na zjišťování izolačního stavu, pokud máš vinutí OPRAVDU v pořádku tak před spuštěním si zkontroluj nastavení vibračních kladiv, v případě že jsou nastavena na maximum jim uber na nejmenší vibrační sílu aby ti motor hned nezpůsobil úraz.
- bambulak34
- Příspěvky: 25
- Registrován: 25 kvě 2013, 02:00
Dle mého jde o běžný asynchronní motor, akorát s vyvedeným středním vodičem (to je ten modrý) . Dle štítku kde je Y/Δ 380/220V není stavěn pro třífázové zapojení do trojůhelníku Δ v naší síti, kde je 3X380(400)V. Leda bys jej zapojil přes trafo s vývody 3X220V. Tudíž připadá v úvahu zapojení jen do Y a vypadá, že klemy jsou zalité pod pryskyřicí. Zapojíš teda fázové vodiče ze sítě na černé a hnědý vývod z motoru a ZŽ na ZŽ, modrý necháš nezapojen. Chtělo by to ovšem nejdřív provést měření izolačního stavu motoru. Běžným měřakem to dost dobře nejde a speciální předpokládám asi nemáš. Nech tedy motor někde proměřit nebo jej před zapojením dej alespoň na pár hodin na cca 80°C do trouby, aby se z vynutí dostala připadná vlhkost.
Jenom takový nápad. Ten modrý drát možná vůbec nevede do vinutí, ale je to vývod středu hvězdy, tedy N a je připojen k těm třem horním propojeným svorkám. Chce to proměřit.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Ten samý motor mám na home made vibrační desce -používám to ma finální vyžehlení dlažby. Tady je kvůli otřesům připojení přívodu pájením. Z výroby je to zapájeno do hvězdy. Modrý drát tam je, protože je použit pětižilový kabel podle nové normy. Je to obyčejný třífázový motor. Vyráběly se ve více velikostech. Je dobrý i na prosévačku písku nebo zeminy.
Tak jsem to zapojil a spustil a .. Jede.
Děkuji vám všem, je až neuvěřitelné, jak rychle se díky vám dostane laik k fundovaným odpovědím.
Motor dám ještě na těch 80stupňů prohřát, nicméně těsnění se zdála být neporušená.
Mohu poprosit o náčrtek, jak se to používá na prosévačku hlíny, i to mě teď čeká..
Kolik by mohla stát výměna ložisek? Tušíte někdo?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Děkuji vám všem, je až neuvěřitelné, jak rychle se díky vám dostane laik k fundovaným odpovědím.
Motor dám ještě na těch 80stupňů prohřát, nicméně těsnění se zdála být neporušená.
Mohu poprosit o náčrtek, jak se to používá na prosévačku hlíny, i to mě teď čeká..
Kolik by mohla stát výměna ložisek? Tušíte někdo?