Když to dynamo připojíš na baterii tak, že vývod buzení krátkodobě připojíš na kotvu, dynamo se Ti roztočí na nějaký otáčky. Po odpojení buzení Ti otáčky vyletí nahoru. Nesmíš je nechat ale moc vysoký. Pak odpojiš baterii a buzení propojíš znovu z kotvou.. A dynamo se Ti zabrzdí.. A jinak dynamo Ti dává tak, jako ho nabudíš. V klidu musí být zbytkový magnetizmus, Ten zbytkový magnetizmus určuje, jakou bude mít dynamo polaritu. (pro jednoduchost nepočítám s regulátorem a baterií).
Pokud budeš chtít dynamo použít jako motor, nejspíš se bez převinutí neobejdeš. Bude mít nejspíš nízké otáčky.
Tak po všech možných pokusech dynamo stále nechodí, ať jej nabudím jak chci pořád nic. Když ho třeba zapojím na relé a stisknu kotvu, tak je znát odpor a dynamo má snahu se kousek otočit, ale to je vše a přívodní kabely se začnou hodně hřát. Asi bude pryč rotor ikdyž zvenku nevypadá spálenej a na kostru taky není proraženej. Zapojení je správně i rele je správný ( zkusil jsem už 3), plus mám na kostře a směr otáčení je taky v pořádku. Podle čísla na dynamu patří do Škody 1200 - 1202, 12V - 200W.
Hele. Předpokládej, že společný vývod buzení a kotvy je mínus (dynamo Ti dává polaritu podle toho, jakým způsobem ho nabudíš) Dál předpokládej, že kotva je D+ a buzení je M+.
Takže na M+ připoj třeba 6V a dynamo nech roztočit na stolici, nebo vrtačkou. Změř napětí a zjisti polaritu. Za předpokladu dodržení směru otáček by jsi měl na D+ naměřit napětí a to kladný pól. Pokud dynamo nedává v tomhle stádiu, máš buď vadný rotor, nebo uhlíky. Pokud odpojíš buzení od zdroje, musí "tahat dlouhý jiskry" (nedělej to u alternátoru, zničíš diody). Stav statoru změříš ohmicky. Závitový zkrat kotvy se ůdajně pozná při nabuzeným statoru tak, že odstraníš uhlíky a pootáčíš rotorem. závitový zkrat má způsobit, že v některých polohách jde rotorem tíž točit. Jinak na speciální magnet (opravna elektromotorů)
Takže pokud dynamo dává při externím buzení, musí dávat i při propojení D+ a M+. Pokud při "samobuzení" nedává, máš přehozený přívody k "magnetům" (stator) Stator si špatnou polaritou zruší zbytkový magnetizmus a nedává..
Tento test a test, který jsem popsal výše se dělá na dynamu, který je úplně odpojené od regulátoru i zátěže..
Tak, tak. Nejlepší by bylo sehnat autoelektrikáře co má zkoušečku kotev. Je to taková bručící kolíbka a plíškem pozná mezizávitovej zkrat. Jinak se nedobereš konce. Já mám ale jsem v HK. Karel
Po přezkoušení už je jasno, závada je na rotoru, má někde uvnitř zkrat. Dostal jsem ještě jedno dynamo, které je funkční a prohodil jsem rotory, potom to moje původní chodí jak má. Děkuji všem za rady a pomoc.