Sestavení dynama

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#16 Příspěvek od p32 »

:lol: Ne, já myslel jen stranově otočit. :lol:

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#17 Příspěvek od Artaban001 »

Když to dynamo připojíš na baterii tak, že vývod buzení krátkodobě připojíš na kotvu, dynamo se Ti roztočí na nějaký otáčky. Po odpojení buzení Ti otáčky vyletí nahoru. Nesmíš je nechat ale moc vysoký. Pak odpojiš baterii a buzení propojíš znovu z kotvou.. A dynamo se Ti zabrzdí.. A jinak dynamo Ti dává tak, jako ho nabudíš. V klidu musí být zbytkový magnetizmus, Ten zbytkový magnetizmus určuje, jakou bude mít dynamo polaritu. (pro jednoduchost nepočítám s regulátorem a baterií).
Pokud budeš chtít dynamo použít jako motor, nejspíš se bez převinutí neobejdeš. Bude mít nejspíš nízké otáčky.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#18 Příspěvek od Atlan »

....pri menovitom napeti. Dynamom roztacam altiky na stolici je pravda ze do dynama ide min 40V

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#19 Příspěvek od BOBOBO »

Bohužel nemáš , p32 , ponětí , jak se v praxi chová dynamo .

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#20 Příspěvek od p32 »

To mě těší, že jsi tak upřímný. :wink: Mám v garáži 3, kdybys chtěl mohu ti jedno věnovat.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#21 Příspěvek od BOBOBO »

Nepsal jsem o tom , že nevíš jak vypadá , ale jak se chová !

Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

#22 Příspěvek od Freedy »

Tak po všech možných pokusech dynamo stále nechodí, ať jej nabudím jak chci pořád nic. Když ho třeba zapojím na relé a stisknu kotvu, tak je znát odpor a dynamo má snahu se kousek otočit, ale to je vše a přívodní kabely se začnou hodně hřát. Asi bude pryč rotor ikdyž zvenku nevypadá spálenej a na kostru taky není proraženej. Zapojení je správně i rele je správný ( zkusil jsem už 3), plus mám na kostře a směr otáčení je taky v pořádku. Podle čísla na dynamu patří do Škody 1200 - 1202, 12V - 200W.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#23 Příspěvek od p32 »

BOBOBO píše:Nepsal jsem o tom , že nevíš jak vypadá , ale jak se chová !
To jsem pochopil, že jsi chytrej jak rádio. Na elektroprůmce jsme to měli asi v prvním nebo druhém ročníku, ale nechám tě při tvé dedukci.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#24 Příspěvek od Artaban001 »

Hele. Předpokládej, že společný vývod buzení a kotvy je mínus (dynamo Ti dává polaritu podle toho, jakým způsobem ho nabudíš) Dál předpokládej, že kotva je D+ a buzení je M+.

Takže na M+ připoj třeba 6V a dynamo nech roztočit na stolici, nebo vrtačkou. Změř napětí a zjisti polaritu. Za předpokladu dodržení směru otáček by jsi měl na D+ naměřit napětí a to kladný pól. Pokud dynamo nedává v tomhle stádiu, máš buď vadný rotor, nebo uhlíky. Pokud odpojíš buzení od zdroje, musí "tahat dlouhý jiskry" (nedělej to u alternátoru, zničíš diody). Stav statoru změříš ohmicky. Závitový zkrat kotvy se ůdajně pozná při nabuzeným statoru tak, že odstraníš uhlíky a pootáčíš rotorem. závitový zkrat má způsobit, že v některých polohách jde rotorem tíž točit. Jinak na speciální magnet (opravna elektromotorů)

Takže pokud dynamo dává při externím buzení, musí dávat i při propojení D+ a M+. Pokud při "samobuzení" nedává, máš přehozený přívody k "magnetům" (stator) Stator si špatnou polaritou zruší zbytkový magnetizmus a nedává..

Tento test a test, který jsem popsal výše se dělá na dynamu, který je úplně odpojené od regulátoru i zátěže..

Uživatelský avatar
Karel99
Příspěvky: 51
Registrován: 15 dub 2009, 02:00

#25 Příspěvek od Karel99 »

Tak, tak. Nejlepší by bylo sehnat autoelektrikáře co má zkoušečku kotev. Je to taková bručící kolíbka a plíškem pozná mezizávitovej zkrat. Jinak se nedobereš konce. Já mám ale jsem v HK. Karel

Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

#26 Příspěvek od Freedy »

Po přezkoušení už je jasno, závada je na rotoru, má někde uvnitř zkrat. Dostal jsem ještě jedno dynamo, které je funkční a prohodil jsem rotory, potom to moje původní chodí jak má. Děkuji všem za rady a pomoc. :D :D :D

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“