blinkry MB406D/"relé" Bosch 0335210140 - vyřešeno

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

blinkry MB406D/"relé" Bosch 0335210140 - vyřešeno

#1 Příspěvek od Bastlfanda »

Zdravim,
řešim takovou "specialitku" u jedný téměř "relikvie" (el.schéma jsem zatim nenašel, stejně tam bude půlka věcí jinak, jak jsem to tak viděl a origo bude asi jednodušší než schéma samotnýho relátka :) ) ... po "vytopení" palubky (ne povodněma, ale možná ještě hůř - rezavou vodou z prasklýho topení) a předchozím "domlouvání" jak relátku (blinkry zůstávaly svítit, cívka a okolí vnitřku relátka zjevně "teplotně namáhaný", tj. "rozpohybování" "kotvy"/"U" jádra cívky, která má mít 100 Ohm, ale DCR jsem naměřil cca 72 Ohm a výměně teplotně namáhanějšího C5 za C6 - kupodivu i přes mírně "spečenej návlek" kapacita pořád skoro 90% s rozdílem u obou do 5%, ESR oproti "tabulkovýmu" pořád hodně nízký taky s min. rozdílem), tak spínače varovek (komplet rozborka, vyčištění, oprava "propiskovýho" mechanismu a sborka) i páčce (po pročištění přechoďáků k prvnímu konektoru všechno v řádech desetin Ohmu) to chvíli fungovalo (zajímavý je, že při prvnim bliknutí obvykle problikla kontrolka C i C2, pak pokračovala jen C, přitom přívěs zapojenej nebyl a zásuvka přívěsu ani vedení k ní nevypadá na "nejtragičtější část" elinstalace)

Po zmíněnym "vytopení útrob palubky" přestaly fungovat jednotlivý blinkry - podezírám "napájení od spínačky" (kde jsem mj. taky opravoval jeden spínanej 12V ro drát visící na posl.pár vláscích, ale bez schématu si ani po snaze o prozvánění/ barevnou shodu kabelu nejsem jistej, kterej je kam ... :? ... ), přitom varovky blikaj, ale nebliká ani jejich "čudl" a už ani C nebo C2 na přístrojovce... poradíte, na co se zaměřit? Nesetkal se někdo s něčim podobnym? Na 49 (což by dle info z netu/katalogů bliknrrelat mělo bejt spínaný + ) po zapnutí klíčku naměřim bez relátka max.pár desítek mV a nevim, jestli začít tim "relátkem" (popř. nějakym tranzistorem v něm - asi hlavně podle dostupnosti) nebo spínačkou (popř. spínačem varovek, kterej ale sotva drží pohromadě a narozdíl od spínačky a asi spolu s relatem u nás téměř neni k sehnání nebo neumim pořádně hledat), popř. jestli se snažit hledat problém kolem toho největšího kabel. svazku nebo jako moji předchůdci (např. s pofidérním předěláním ukazatele tlaku oleje nebo teploty motoru ...) vyzkoušet přivést novejch spínanejch 12V od spínačky, ale při proměřování těch 5 kabelů a 6. - stálých +12V jsem tu spínačku místama taky podezíral z "obsahu polovodičovejch součástek" :) )

Předem díky všem za podnětný rady, foto relátka kdyžtak dodam )má-li někdo opodstatněnej názor, že mam začít u něj) a uvítam i konkakt na možnost koupě (novýho) relé (ideálně u nás, ač v reichu se dá sehnat určitě líp, např. "za pusinku" starší bez záruky - viz. http://schwenningen.zuio.de/xa_19068106 ... 10140.html ), popř. tu spínačku (přesný číslo zatim nemam) nebo čudl varovek v lepším stavu ...
Naposledy upravil(a) Bastlfanda dne 06 črc 2013, 13:00, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

#2 Příspěvek od Bastlfanda »

tak jsem si udělal pro to relé jednoduchej testovací obvod a zdá se, že funguje a že příští tejden na autě začnu s natažením náhr. 49 ze spínačky, ale pořád dumam, proč ani při těch blikajích varovkách (všechny 4 blinkry funkční) neblikla žádná kontrolka (jak na palubce - C/C2, tak ve spínači varovek - ta bude asi paralelně k žárovkám, co? ... jestli to správně chápu, tak prasklá žárovka blinkru nemá u tohohle relé jako obvykle vliv na rychlost blikání, ale kontrolka blikne jen poprvý - při zkoušení s jednou 21W žárovkou C jen "probliklo" a s 55W C blikalo a C2 jen poprvý problikla - je to ok?) ...
Taky trochu dumam nad 30b ("return to batt.neg." tam má bejt při vypnutí klíčku kostra nebo jak to ten spínač varovek pře-/rozpojuje??? V relé je to natvrdo propojený s 49, i když ta 49 je při připojení napájení "citlivější" na C - s tou jednou 21W žárovkou Cčko problikne jen při připoj. napájení na 49, na 30b "samostatnej blinkr" bliká stejně, ale Cčko neproblikne ani jednou...) Rozdělávat těžko sehnatelnej spínač varovek držící na dobrý slovo je taky "hazard" a jak jsem viděl už jen počet kabelů k němu, potřeboval bych k tomu taky pomalu schéma... to bych vlastně potřeboval k celýmu autu :oops: (nějakej tip/místní MB nadšenec?)
Teda takhle "sofistikovaný" blinkry ve skoro padesát let starym autě jsem fakt nečekal :eyecrazy: (a opravovat to "relé" je s dnešníma součástkama asi taky skoro utopie, i když nový "relé" by asi takovou životnost zdaleka nemělo a hlavně by asi nebylo tak "tolerantní ke stavu kabeláže" :) - třeba ty zelený elyty vydržej asi dost nad toleranci - jeden se skoro roztavenym "potahem" má pořád zhruba 90% kapacitu a nízký ESR, takže třeba na těch šest trandů se mi ani nechce sahat ... )
Ještě k těm elytům (výrobce nevim, na největším 6.3V/220µ jsem našel nápis "PLESSEY", na těch menších jen "U" v kroužku) - víte někdo jakej je/má bejt rozdíl mezi elytem 40V 4,7µF s označním 7421 a dtto s označením 7426 ?
Díky za odpovědi

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#3 Příspěvek od rnbw »

Bastlfanda píše:víte nìkdo jakej je/má bejt rozdíl mezi elytem 40V 4,7µF s oznaèním 7421 a dtto s oznaèením 7426 ?
V datume vyroby: 21. tyzden, resp. 26. tyzden roku 1974?

Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

#4 Příspěvek od Bastlfanda »

to by asi mohlo bejt (byť je mladší než auto, na elektroniku je to i tak úctyhodná výdrž), koncem tejdne na to s kámošem vlítnu a snad to dáme do kupy

edit: nebudu popisovat, co všechno jsem s tim absolvoval a co to (ne-)dělalo, ale moje podezření na "polovodiče" nebylo od věci, nýbrž ne v tom relé, ale ve svazku za pomocí "rezavýho bahýnka" a částečně spečenejch kabelů ("vtipný" bylo třeba 13,9V na jedný třicítce, přičemž baterka v tu dobu nebyla dobíjená a měla 12,6V nebo fáze, kdy varovky zapínaly spínačku :) ) ... komplet jsem rozpáral svazky pod palubkou a po vysušení, kontrole a pročištění kontaktů to funguje i s původním relé, byť ho ten "bordel" v ele asi trochu "nakopal", ale funguje všechno vč. kontrolky ve spínači, která mi taky dělala vrásky ;)

Odpovědět

Zpět na „Poradna“