Provoz elektromobilu

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zamčeno
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#106 Příspěvek od rezis »

Modelář nejsem. Snad dva roky tu bratr má v akrobat Li - a teď bych kecal co je za tím. Vybíjí až 25C, nabíjí většinou 0,5C dle tvrzení prý je víc zabíjí rychlé nabíjení. Ty baterky mají daleko přes 500cyklů a úbytek kapacity odhadem do 20%.
Olovu to taky vadí to si nedělej iluze. Ono ne nadarmo existují trakční akumulátory.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
milan222
Příspěvky: 1460
Registrován: 20 črc 2009, 02:00
Bydliště: trutnov

#107 Příspěvek od milan222 »

Li-polky.... Li Ionky jsou kupodivu pro tohle nevhodné, sou maximálně pro přijmače (spalováky) a vysílače.
ještě sem neviděl ale označení "trakční Li-ion akumulátor" jinak gelák koupim startovací normální polotrakční a trakční.
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#108 Příspěvek od AmarokCZ »

Proč by měli být Li- nevhodné? Tesla to tak provozuje a nezdá se, že by byli problémy. Naopak mi olovo připadá jako nevhodné - těžké, málo energie na objem, pomalé nabíjení a na cyklické nabíjení nic moc.
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#109 Příspěvek od rnbw »

A Toyota Prius (ak nevadi, ze to nie je elektromobil) pouzivala NiMH a presla tiez na Li-Ion.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#110 Příspěvek od rezis »

milan222 píše:Li-polky.... Li Ionky jsou kupodivu pro tohle nevhodné, sou maximálně pro přijmače (spalováky) a vysílače.
Ale prd. 99% elektroletů pohánějí Lixx a výkony které odevzdávají jsou opravdu luxusní.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#111 Příspěvek od helios »

Ja mám v skútri 60Ah LiFePO4 a pri jazde do kopca si motor vezme až 50A, čo je pri napätí 50V rovných 2,5kW. Nič nehorí, nesmrdí, motor ťahá. Akurát tieto akumulátory sú trakčné, stavané na veľké vybíjacie prúdy.
Oproti NiMh majú nižšiu hmotnosť zhruba o polovicu.
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
milan222
Příspěvky: 1460
Registrován: 20 črc 2009, 02:00
Bydliště: trutnov

#112 Příspěvek od milan222 »

to mi říkal kámoš. nevím proč se v modelech nepouživaj Li-ion ky ale Li-polky. já máým na kole Li-ionku. akorád másto 40C vybíjim 1C.
LiFečka sou tedkom pěkně drahá novinka... do modelů už to taky cpou.
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY

Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

#113 Příspěvek od Bastlfanda »

dal jsem si tu práci pročíst to tady +- celý a pořád se tu řešej akumulátory vs fosil, přitom by bylo imho vhodnější řešit aku+vysokokapacitní kondy (druhy/zapojení pro brždění/pomoc při akceleraci...efektivní zvolený napětí?...) a motor+alternátor (ne-/výhody motorů/alternátorů v jednom - účinnost, síla brždění, ... nebo zvlášť ...) "Chytřejší" PWM by umělo pracovat třeba i s více druhama baterií současně a inteligentně rozdělovat potřebnou energii v celym okruhu tak, že by konečně ta účinnost elektromobilů mohla bejt o kus dál ... K tomu nějakej ten "lepší" solarpanel na střechu, "přípojnej" rotoped ("chargoped") jako povinnou výbavu pro bezpečnostní přestávky a myslim, že dojezd by byl někde úplně jinde než s jakym tady všichni počítáte :D 8-) To by možná i Tesla záviděl ;) (ať už Nikola nebo Roadster :lol: )

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#114 Příspěvek od Hill »

Vysokokapacitní kondy? Řekl bych ANO, potíž je jen v jejich rozměrech a dimenzování kontaktů. Fyzikální zákony se zatím nepodařilo zrušit, takže stále platí, že pro velké proudy potřebuješ velké průřezy. Jejich realizace ve spoji systém - vývod stále naráží na další fyzikální omezení a dodnes to žádný výrobce uspokojivě nevyřešil, tak se to obcházelo například stovkami elektrolytů spojených paralelně měděnými tyčemi, což ovšem protiřečí potřebě velké kapacity při nízké hmotnosti a pokud možno nepatrných rozměrech.
Omezením proudu, aby neuhořely vývody uvnitř, zabiješ hlavní výhodu kondenzátorů (bez ohledu na jejich kapacitu), a to schopnost rychle pojmout a rychle odevzdat náboj.
Zatím ještě kondíky o kapacitě v řádu stovek a tisíců F ještě nejsou tak daleko, aby při rozumných rozměrech dokázaly pojmout náboj významný aspoň pro 50 m jízdy lehkého auta (nebo na tom elektrokole 10m rozjezdu). Nevejdou se.
Ale vize je to hezká.

Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

#115 Příspěvek od Bastlfanda »

... OT
Naposledy upravil(a) Bastlfanda dne 01 črc 2013, 22:19, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#116 Příspěvek od rnbw »

Bastlfanda píše:jen si øikam, proè "supercapy" dìlaj obvykle na minimální napìtí? pø. 2,3V, ap.
Lebo energiu ulozenu v kondenzatore neurcuje len kapacita, ale aj napatie. A to podla vztahu E=0,5*C*U². Vsimni si hlavne tu malu dvojku.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#117 Příspěvek od p32 »

Jo, ta malá dvojka tam je fakt důležitá. :lol:

Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

#118 Příspěvek od Bastlfanda »

... OT
Naposledy upravil(a) Bastlfanda dne 01 črc 2013, 22:18, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#119 Příspěvek od Habesan »

Evidentně ten jev, který umožňuje vytvářet ultrakondenzátory, existuje pouze pro toto napětí.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

#120 Příspěvek od Bastlfanda »

asi zapomínáš na "řekni blbci, že něco nejde a on to udělá", příp. hraje roli i ono známý "kdo chce, najde si způsob, kdo nechce, najde si důvod" ...
Naposledy upravil(a) Bastlfanda dne 01 črc 2013, 22:17, celkem upraveno 1 x.

Zamčeno

Zpět na „Nezařaditelné“