prosím o pomoc při identifikaci voltmetru

Problémy s měřícími přístroji, detektory fyzikálních veličin, detektory kovů a další

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
stepus
Příspěvky: 17
Registrován: 12 kvě 2012, 02:00

prosím o pomoc při identifikaci voltmetru

#1 Příspěvek od stepus »

Zdravím, potřebuju poradit, mám ze staré nefunkční palubní desky otáčkoměr, a chtěl bych si ho zprovoznit. Jenže řidící IO co jej ovládá se zdá být mrtvý tak potřebuju navrhnout popř. na internetu najít pokud už někdo toto řešil, ale nevím jak se tento MP jmenuje, funguje jako voltmetr, ale s tím rozdílem že má 2 cívky, a ta druhá funguje vždy jako brždění (popř. vracení ručičky) . A jejich funkce se postupně mění, řekl bych že po 90 stupních. Řídící obvod je ITT V3003-754. Je to nejspíše nějaký f/U převodník a který obsluhuje tento typ voltmetru.
Zde je foto : http://stepus68.rajce.idnes.cz/Otackomer
Díky za odpověď

Uživatelský avatar
galjo
Příspěvky: 1352
Registrován: 15 črc 2005, 02:00
Bydliště: záp.slovensko

#2 Příspěvek od galjo »

Ten nefunkčný otáčkomer niekto vyhodil iba preto , že nebol schopný to oživiť. Poobzeraj sa po inom otáčkomeri. Bude to lepšie časovo a aj nákladmi.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#3 Příspěvek od Hill »

Obávám se, že, i kdybys uvedl všechny údaje (výrobce, model, typ, provedení, ročník, často je třeba až VIN, pokud se provedení typu během roku jednou či víckrát změnilo) a sehnala se dokumentace, stejně v ní najdeš otáčkoměr jen jako krabičku, do které vedou impulsy z řídicí jednotky nebo vlastního čidla. Tyto obvody se v servisech neopravují, proto v servismanuálu končí konektorem.
Často jsou proudy do měřicího systému řízené zákaznickými obvody, může jít i o něco zcela běžného, ale s vlastním označením, k němuž se zase jen vyjímečně sežene katalogový list, leda něco napěřit a vyčíst ve fungujícím zapojení.

Proto souhlasím s galjo: systém samotného otáčení ručičkou bude s největší pravděpodobností v pořádku, tak objeď šrotiště a podívej se po stejné, ale funkční, desce otáčkoměru.

Uživatelský avatar
stepus
Příspěvky: 17
Registrován: 12 kvě 2012, 02:00

#4 Příspěvek od stepus »

on funkční byl ale já ho asi kdysi když sem o tom věděl prd odprásknul přepolováním, hodil sem ho na půdu a teď asi po roce sem ho našel protože řeším problém na motorce že vlivem otřesů se mi ručička otáčkoměru klepe a když na to příde tak lítá třeba od 5tis po 10 :D tak sem našel tehle a ten má jakoby brždění. Ano ten obvod bude přímo na míru dělanej pro tyto VDO otáčkoměry, je to z dieselu, tam to bere signál z alternátoru, v otáčkoměru je čítač, ale ten je jenom použitej jako tvarovač signálu, obdélník potom už de jenom do toho řídícího obvodu kterej je taktovanej krystalem asi 4KHz.
odzkoušel sem ten měřák a funguje takto:
Cívka 1 2

+ -
+ 0
+ +
0 +
- +

tímto řízením lze projet celou stupnici otáčkoměru, neexistuje na to nějaký obvod co by uměl takhle napětí měnit ? toto se dá nasimulovat stereo potenciometrem stím že druhý má záporné napětí.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#5 Příspěvek od Hill »

Takto se řídí krokový motor, čili ten obvod musí umět převést periodu impulsů ze zapalování na stav dvou výstupů (+/0/-) odpovídající příslušné poloze rotoru toho motorku a tedy i ručky.
Obvod z diesela ti nebude moc platný, protože z alternátoru jde při stejných otáčkách podstatně vyšší frekvence, než ze zapalování motorky, o formátu převodu na pohyb ručky nemluvě. Zpravidla jde o normální zatlumený ampérmetr nebo poměrové měřidlo (kvůli kompenzaci napětí palubní sítě a teploty porovnává proudy dvěma cívkami).
Prostě je to nekompatibilní.

Uživatelský avatar
stepus
Příspěvky: 17
Registrován: 12 kvě 2012, 02:00

#6 Příspěvek od stepus »

skoušel sem to řídit jako krokáč a nešlo to, má to normální pružinu aby se ta ručička vracela k nule, je to potřeba řídit lineárně, a né skokově že tam budou lítat stavy, mám ponětí že na alternátoru je navinutá extra cívka pro otáčkoměr takže tam de sinus, a ano frekvence bude vyšší protože už jenom samotnej poměr řemenice motoru a alternátoru je do rychlosti, ale tak ten obvod je stejně špatnej takže pokud bych stavěl něco svýho tak bych počítal s tím že mam 2T tak jednu jiskru na jednu otáčku. Jde mi jenom oto abych měl nějaké zapojení které by v závislosti na napětí řídilo napětí na těch dvou cívkách v správném poměru.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#7 Příspěvek od Hill »

Jasně, že ti pérko vrátí ručičku na nulu. Někde ten budík musí mít definovanou polohu, od které se počítají kroky nahoru.
Vždyť podle toho řízení to prostě krokový motorek je, jen jedničky a nuly: dokud do aspoň jednoho vinutí jde proud, ručku udrží a pérko ji na nulu nevrátí.
Je to rozhodně spolehlivější řešení, než měřidlo, protože to musí být otřesu- a rázuvzdorné, což u motorku není problém zajistit.
Ze stejného důvodu byly svého času v oblibě otáčkoměry s LEDkovým sloupcem.

Jo, a zbytečnou citaci celého bezprostředně předcházejícího příspěvku jsem ti vymazal. Používej tlačítko Obrázek nad a pod vláknem!
Konečně, je to v pravidlech, odst.14b)
.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#8 Příspěvek od Artaban001 »

Není to normální poměrová soustava, která se používala třeba ve škodovkách na ukazatel benzínu, nebo teplota vody? (jedna cívka přes odpor na + a druhá přes plovák, nebo termistor na +).. Krokáč jsem našel u současnýho auta hlavně na tachometru..

Uživatelský avatar
stepus
Příspěvky: 17
Registrován: 12 kvě 2012, 02:00

#9 Příspěvek od stepus »

ano je to poměrový měřidlo, ale jako palivoměr by to nefungovalo, respektive fungovalo ale ukazovalo by to malí rozsah otočení ručky ( poté je potřeba cívky přepolovávat což je ten problém který řeším, a ne říkám že to není krokový motorek, napětí se na cívkách musí měnit plynule od - do + , krokový motorek má k řízení různé drivery které mění napětí skokově tzn po logických úrovních. Momentálně nemám na čem to vyzkoušet jako krokový motor tak sem použil starou disketovku tam je a využil driveru v ní a ručička se jenom třepala o tu přídržnou tyčku u nuly !
PS: sorry za tu minulou citaci, mám to zvyk z jiných for

Odpovědět

Zpět na „Měřící přístroje, detektory fyzikálních veličin“