účinnost brzd ve Fabii

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Fabie bez ABS musí při prudkém brždění zagumovat.

Anketa končí za 09 srp 2013, 00:51

Ne
1
7%
Ano
11
79%
Záleží na typu brzdových destiček
2
14%
 
Celkem hlasů: 14

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

účinnost brzd ve Fabii

#1 Příspěvek od kulikus »

Jde zabrzdit Fabie bez ABS sešlápnutím pedálu tak, aby 'gumovala'?

Byl jsem k tomu donucen v nepříjemné situaci na D1. Fabce zasmrádly brzdové destičky ale kola se točila až do zastavení auta. Těch pár zbylých centimetrů k mému překvapení nebylo záporných. Nevím, jestli jsem nezohýbal pedál...
V servisu mi chlapík tvrdil nejprve že to musí jít, pak obrátil že Fabie tak dobře nebrzděj. Za běžných městských rychlostí se pak brzdy chovaly účinně.
Myslím si, že to bylo buď seřízením brzd nebo mělo auto 'čínské' brzdové destičky jež se při intenzivním brždění napekly a klouzaly. Jakou máte zkušenost s brzdami Fábie a kvalitou brzdových destiček?

Auto bylo půjčené.
Naposledy upravil(a) kulikus dne 25 črc 2013, 00:54, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#2 Příspěvek od rnbw »

Urcite sa musi dat zabrzdit tak, aby sa kolesa zastavili (a tym padom aktivovalo ABS).

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#3 Příspěvek od rezis »

Musí dojít k zablokování kol/aktivování ABS pokud má a to reálnou silou. Ne silou supermana.
Co se týče destiček mám zkušenosti s jedněmi levnými. Ani ne po 500km letěly. Prostě jak píšeš nebyly to brzdy, ale zpomalovače.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
galjo
Příspěvky: 1352
Registrován: 15 črc 2005, 02:00
Bydliště: záp.slovensko

#4 Příspěvek od galjo »

Aj ked nemáš dobre odvzdušnené brzdy to nemá moc velkú účinnosť.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#5 Příspěvek od p32 »

Na chlapíka v servisu se vykašli, je to nejspíše nějaký dement, když tvrdí takovou blbost.
Mě je jasné, co s tím máš, ale mohl bys napsat jak jsi došel k takovému stavu. Kdy jsi měnil naposledy brzdovku a jakým způsobem ? Pokud to ve městě funguje, tak proč ti to nefunguje někde jinde ? To jsi jel z kopce a furt brzdil pedálem místo motorem nebo jak jsi k té situaci došel ? Kdy ti dávali naposledy destičky a jaké a za kolik ?

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#6 Příspěvek od BOBOBO »

Na brzdách nemáš co seřizovat , ale poznáš spolehlivě fci ABS ? Tady prostě kola nezablokuješ , tedy pokud ji máš .

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#7 Příspěvek od p32 »

Funkce ABS samozřejmě brání zablokování brzd, ale jen při dešti, na sněhu, na štěrku a při rychlém brždění při prokluzování kol. Pod určitou rychlost a při pomalém brždění na normálním povrchu je ABS nefunkční. V každém případě ABS s touto závadou nemá nic společného.
Ano, na brzdách se dá něco seřizovat, ale jen u bubnových. U kotoučových se dá jen čistit a mazat.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#8 Příspěvek od BOBOBO »

Asi máš svůj systém řízení . ABS pochopitelně funguje i ve vysokých rychlostech např. na dálnici , když letíš za deště a musíš prudce brzdit . Žádné ABS nemůže nijak kontrolovat povrch vozovky , ale vyhodnocuje poměr rychlosti otáčení jednotlivých kol .

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#9 Příspěvek od rezis »

Ani u bubnových se nic nedělá je tam automatická rozpěrka s rohatkou nebo přímo ve válečcích nebo jiný systém.
Napadají mě právě buď desky nebo jak tady p32 naznačil brzdová kapalina u které se pak sníží bod varu. To by se spíše projevovalo ve městě kdy se jezdí brzda plyn než na dálnici kde jsou brzdy studené a pak na ně šlápneš - mělo by dojít až k blokaci a tedy nulovému teplu na kotoučích, či při prudkém brždění by se nestačilo teplo přenést aby se kapalina na tolik zahřála.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
Philip_Fry
Příspěvky: 1538
Registrován: 01 zář 2010, 02:00
Bydliště: Trutnov

#10 Příspěvek od Philip_Fry »

Nemáš na tom náhodou polský destičky? Jednou mi je namontovali na dodávku, nikomu bych nepřál ten pocit, když se valíte s naloženým autem z kopce, pod kterým je prudká zatáčka (kdo zná příjezd do Hořic od Dvora Králové, pravotočivá zatáčka u zámku), pedál tvrdý jak beton, brzdy smrdí a auto nezpomaluje... Ještě že jsem měl tehdy hnědý bezpečnostní trenky :D

Uživatelský avatar
mihal
Příspěvky: 1812
Registrován: 06 dub 2005, 02:00
Bydliště: Zilina

#11 Příspěvek od mihal »

Je jedno, či platničku a kotúč vyrobí číňan, poliak alebo amík, dôležitá bude tvrdosť obloženia a kotúča. Viem že sa dajú zohnať tvrdé kotúče, tie sa potom menej derú ale potrebujú mäkké platničky. Keď sa zíde kombinácia tvrdý kotúč tvrdá platnička, tak môže byť účinok nižší, brzdná sila nebude väčšia ako sila brzdená a k zablokovaniu s nástupom abs trhania nedôjde.
Dôležitú úlohu bude mať aj okamžitá hmotnosť auta, povrch pneu a cesty.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

ABS u fábulí funguje VŽDYCKY - tedy i na suchu, jen je pozdější nástup jeho funkce proti podmínkám se sníženou adhezí. Jednotka vyhodnocuje rozdíl v otáčkách kol, takže stačí aby se jedno z nich zastavilo nebo zpomalilo proti ostatním o maličko víc (dřív) a ABS se aktivuje. Funkce ABS se pozná podle mechanické odezvy na pedálu - u starých systémů třeba ve felině to bylo doslova kopání, novější mají odezvu tlumenou, ale i tak je nohou při brždění cítit "pulsaci" v pedálu při aktivaci ABS. Teoreticky je možný i na autě s ABS zablokovat kola - v případě, že se podaří opravdu prudkým zadupnutím pedálu zablokovat všecky 4 najednou, bude rozdíl v otáčení mezi nima nulovej a ABS nebude mít důvod naběhnout.

V praxi je reálnost takový možnosti snížená jednak ne vždycky ideálníma podmínkama adheze mezi kolama a cestou = kola nemají nikdy úplně stejnou adhezi, takže některý se vždycky zpomalí víc než ostatní a rozdíl v otáčkách je dostatečným podnětem pro "zabrání" ABS.

Moderní ABS systémy jsou doplněný senzorama podélnýho i příčnýho zrychlení (spolupráce s jednotkou pro aktivaci bagů) a umějí se aktivovat i v případě, kdy by se jinak totálně blokly všecky kola = u moderního systému je situace "brždění se zablokovanýma všema kolama" skoro nedosažitelná.

Navíc od určitýho modelovýho ročníku jsou škodovky bez rozdílu typu osazovaný systémem ABS s tzv. "brzdovým asistentem" neboli systémem, kterej dokáže vyhodnotit strmost nárůstu tlaku nohy na pedál = elektronika dokáže identifikovat "panický brždění" = nouzový zadupnutí pedálu brzdy a v tom případě navalí čerpadlem do systému plnej tlak už při menším zdvihu pedálu než při normálním postupným prošlapávání brzdy.

Rozhodně bych vyměnil destičky a použil bych radši aspoň nějakou značku - výrobce TRW, Ferrodo nebo Brembo, na opačnou stranu bych se vyhnul "značce" StarLine, což je nejšikmovočejší Čína jakou lze na trhu potkat a setkal jsem se s autem (oktávie první generace), u který "stárlajny" na předku po dvojnásobným zabrždění z rychlosti 100km/h na nulu hořely plamenem...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#13 Příspěvek od PixelOrgy »

EKKAR píše: Rozhodně bych vyměnil destičky a použil bych radši aspoň nějakou značku - výrobce TRW, Ferrodo nebo Brembo...
TRW muzu taky jen doporucit - desticky i kotouce

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

Já mám TRW kotouče - a desky Ferrodo.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
pocitujlasku
Příspěvky: 1757
Registrován: 12 pro 2005, 01:00

#15 Příspěvek od pocitujlasku »

EKKAR píše:Navíc od určitýho modelovýho ročníku jsou škodovky bez rozdílu typu osazovaný systémem ABS s tzv. "brzdovým asistentem" neboli systémem, kterej dokáže vyhodnotit strmost nárůstu tlaku nohy na pedál = elektronika dokáže identifikovat "panický brždění" = nouzový zadupnutí pedálu brzdy a v tom případě navalí čerpadlem do systému plnej tlak už při menším zdvihu pedálu než při normálním postupným prošlapávání brzdy.
Nieco podobne mam na 13-rocnom japoncovi. prvykrat som sa aj dost vydesil, pribrzdujem, potom stlacim na doraz a auto stale pomalicky spomaluje. Ked som pustil a stlacil rychlo, tak brzdy isli naplno.
No vidis, a tak si sa bal

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“