Fotocesta - chyby
Moderátor: Moderátoři
A jak papír zprůhlednuješ?Habesan píše:Mě teda sluníčko + kancelářský papír funguje.
Jenom nejjemnější obrazce (0,4 mm) nejsou dokonalé, ale to je i texturou kuprextitu.
Jinak hlásím konečně úspěch.
Na menší desky mi ta UV lampa příjde v pohodě. Osvit 110s a potom na chvíli v trošku ředěné vývojce z GME.
Akorát s nanášením laku mám problémy. Desku po vyleptání vyčistim acetonem a pak na ní nanesu trošku pájitelného laku (z GME), jenže na desce se dělají takové hnusné bílé stopy.
Neví někdo jak na to?
- Přílohy
-
- DSC_0180.jpg
- (203.35 KiB) Staženo 64 x
-
- DSC_0178.jpg
- (148.43 KiB) Staženo 62 x
-
- DSC_0177.jpg
- (157.03 KiB) Staženo 61 x
Fotosenzitivní DPS z GME osvětluji pomocí jednotky s cca 60ks UV LED ze vzdálenosti zhruba 15cm. Doba osvitu jsou 2 minuty. Jako předlohu používám transparentní fólii potisknutou na inkoustové tiskárně. Kvůli kontrastu tisknu předlohu vždy 2x a slepím oba kusy dohromady. Důležité je, aby na mědi ležela potištěná strana, jinak se mě tenké spoje "podsvěcovaly". Před osvitem zatížím předlohu k DPS 10mm tlustým sklem. Destička leží na měkčím filcu. Předloha je pak perfektně přitlačená k desce.
Vyvolávám v NaOH, roztok cca 1.5%, ale nijak pečlivě neodměřuji. Po vyvolání před leptáním opláchnu destičku vodou. Leptám v FeCl3. Misku s roztokem vložím do větší misky, do které naleji horkou vodu. Destičku se snažím položit tak, aby plavala mědí dolů. Doba leptání je cca 10minut, ale záleží na "vyčerpanosti" roztoku.
Podle mě je nejvíc kritický kontrast předlohy. S kontrastní předlohou není problém třída přesnosti IV a s přimhouřením a následným pocínováním i třída V.
Osvitovou jednotku jsem stavěl dle návodu, který jsem našel na netu. UV LED se vyplatí koupit na eBay, vyjde jedna pak na necelou korunu (oproti GME kde je za 13,- ...)
Vyvolávám v NaOH, roztok cca 1.5%, ale nijak pečlivě neodměřuji. Po vyvolání před leptáním opláchnu destičku vodou. Leptám v FeCl3. Misku s roztokem vložím do větší misky, do které naleji horkou vodu. Destičku se snažím položit tak, aby plavala mědí dolů. Doba leptání je cca 10minut, ale záleží na "vyčerpanosti" roztoku.
Podle mě je nejvíc kritický kontrast předlohy. S kontrastní předlohou není problém třída přesnosti IV a s přimhouřením a následným pocínováním i třída V.
Osvitovou jednotku jsem stavěl dle návodu, který jsem našel na netu. UV LED se vyplatí koupit na eBay, vyjde jedna pak na necelou korunu (oproti GME kde je za 13,- ...)
- hafca
- Příspěvky: 4401
- Registrován: 27 črc 2004, 02:00
- Bydliště: 25km na západ od Prahy
- Kontaktovat uživatele:
S lakovanými deskami mi to taky moc nešlo, ať už jsem lak nanášel sám nebo koupil desku už s naneseným. Výsledky nebyly ani moc a při ceně za deku už to nebylo vůbec zajímavé. Přešel jsem na fólii a je to o něčem jiném. Svítím z cca 30 cm rtuťovou výbojkou která má i baňku, nesmrdí a osvit stačí 2 minuty. Tisknu inkoustovkou na folii a výsledky jsou o něčem jiném. Jediná nevýhoda je, že předloha musí být v negativu.
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.
Tak s lakováním jsem problém nikdy neměl. Dřív jsem rozpouštěl kalafunu v toulenu a tím jsem desku natíral. Dneska používám pájitelný lak z Elchemo, je to vlastně totéž, akorát za tu cenu se s tím člověk nemusí patlat.
Pájitelný lak Elchemo
Natírám plochým, cca 0.5cm širokým štětcem. Je potřeba přetřít pouze v jednom směru (ne křížem), protože jinak se lak nerozlije úplně ideálně.
Pájitelný lak Elchemo
Natírám plochým, cca 0.5cm širokým štětcem. Je potřeba přetřít pouze v jednom směru (ne křížem), protože jinak se lak nerozlije úplně ideálně.
- frantajetel11
- Příspěvky: 1922
- Registrován: 13 lis 2008, 01:00
- Bydliště: Kladno
Já už teda taky dělám z negativu. U pozitivu mě štvalo, že i desky koupený s fotorezistem (GM) měly vždycky jinej osvitovej čas (= různá tloušťka fotorezistu). Takže na každou "načatou" jsem musel dělat zkoušku s kouskem desky...
Tisknul a tisknu na fólii laserovkou, pak ještě na 10 minut dám předlohu do krabky s ubrouskem od nitroředidla, aby se toner "načuchal" - krásně se slije, zneprůhlední a výsledky jsou dost dobrý. Pak natírám kalafunou v izopropanolu.
Tisknul a tisknu na fólii laserovkou, pak ještě na 10 minut dám předlohu do krabky s ubrouskem od nitroředidla, aby se toner "načuchal" - krásně se slije, zneprůhlední a výsledky jsou dost dobrý. Pak natírám kalafunou v izopropanolu.
- mclareniak
- Příspěvky: 29
- Registrován: 13 kvě 2010, 02:00
Ak by mal niekto zaujem o fotorezist MM540 viem dodat aj do ciech.
Pozri tu
Pozri tu
Kód: Vybrat vše
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=59423&highlight=
Zezačátku jsem si předlohy tiskl na velký laserovce na fólie, pak acetonem nechal naleptal nažehlenej toner aby byl dokonale černej, ale posledních x roků vše tisku na obyčejnej kancelářskej papír starou inkoustovkou HP 610C. Potom osvěcuju pomocí 125W rtuťový výbojky bez baňky asi 30 minut a potom vyvolávám od oka naředěnou vývojkou. Po vyvolání udělám korekce a pak leptám v chloridu. Po leptání vyliju většinu vývojky a přidám do ní ještě trošek hydroxidu a hodím do toho DPS a tím se odplaví fotolak z cest. Poté DPS vydrbu Realem, osuším, upravím na patřičný rozměry a vrtám, osazuju . . . Touhle metodou dělám i SMD věci a no problem
A asi takhle to pak vypadá:
http://kure05.rajce.idnes.cz/Audio_DAC_-_CS8416_AD1865/
http://kure05.rajce.idnes.cz/Prepinac_a ... lasitosti/
A asi takhle to pak vypadá:
http://kure05.rajce.idnes.cz/Audio_DAC_-_CS8416_AD1865/
http://kure05.rajce.idnes.cz/Prepinac_a ... lasitosti/