Výroba DPS
Moderátor: Moderátoři
Výroba DPS
Ahoj,
jsem začátečník, ale potřeboval bych si vytvářet nějaké jednodušší DPS. Nevím ale, jakou nejvhodnější metodu mohu použít.
Mé podmínky jsou, aby výsledek vypadal pěkně ale výroba byla co nejméně nákladná. Na internetu jsem se již o toto téma zajímal.
Foto cesta: Přijde mi složitá. Bohužel mám také jen inkoustovou tiskárnu a nemám UV světlo.
Kreslení pomocí pera: Přijde mi nejjednodušší, ale také nejméně přesné, a myslím že s mým uměním kreslení by to nedopadlo úplně dobře.
Nažehlování: Podle mě ideální cesta, pokud lze použít inkoustovou tiskárnu.
Jaký na to máte názor/zkušenosti? Kterou metodu by jste doporučili pro začátečníka?
Děkuji
jsem začátečník, ale potřeboval bych si vytvářet nějaké jednodušší DPS. Nevím ale, jakou nejvhodnější metodu mohu použít.
Mé podmínky jsou, aby výsledek vypadal pěkně ale výroba byla co nejméně nákladná. Na internetu jsem se již o toto téma zajímal.
Foto cesta: Přijde mi složitá. Bohužel mám také jen inkoustovou tiskárnu a nemám UV světlo.
Kreslení pomocí pera: Přijde mi nejjednodušší, ale také nejméně přesné, a myslím že s mým uměním kreslení by to nedopadlo úplně dobře.
Nažehlování: Podle mě ideální cesta, pokud lze použít inkoustovou tiskárnu.
Jaký na to máte názor/zkušenosti? Kterou metodu by jste doporučili pro začátečníka?
Děkuji
ona ta fotocesta není až tak složitá, sehnat horské sluníčko, nějakou silnější halogenku, nebo několik zářivek nebude takový problém.
Inkoustová tiskárna se taky dá použít, když koupíš folie pro inkoustovky a dáš 2 přes sebe
fotodesky se prodávají snad ve všech prodejnách se součástkami a hydroxid sodný (krtka na odpady) seženeš bez problémů
Pokud bys chtěl, mohu ti nějaké ty PCB za malý peníz + poštovné za obálku fotocestou vyrobit , pokud bys časem začal dělat něco složitějšího, jsem schopný vyrobit i oboustrannou mědí prokovenou desku
Inkoustová tiskárna se taky dá použít, když koupíš folie pro inkoustovky a dáš 2 přes sebe
fotodesky se prodávají snad ve všech prodejnách se součástkami a hydroxid sodný (krtka na odpady) seženeš bez problémů
Pokud bys chtěl, mohu ti nějaké ty PCB za malý peníz + poštovné za obálku fotocestou vyrobit , pokud bys časem začal dělat něco složitějšího, jsem schopný vyrobit i oboustrannou mědí prokovenou desku
- Přílohy
-
- P1110791.JPG
- (53.29 KiB) Staženo 107 x
-
- P1120069.JPG
- (92.05 KiB) Staženo 128 x
-
- Příspěvky: 2838
- Registrován: 20 pro 2006, 01:00
- Bydliště: Poličské krystalinikum
- Kontaktovat uživatele:
Taky jsem používal lihovky a chlorid, ale bylo to tragický (buď jsou cesty poměrně úzké a je tak potřeba odleptat hodně mědi, nebo se deska vybarví což je ale na zbláznění). Pak jsem chvíli používal syntetický lak a chlorid (tvorba větších ploch byla lepší a lak se při leptání nerozebral). Poslední, co jsem zkoušel chemickou cestou bylo nažehlování ale to taky není ono.
Do fotocesty se mi nikdy nechtělo jít, ale asi by to bylo ideální, protože je to přesné a je-li na to doma vybavení, tak i rychlé.
Skončil jsem tedy u toho, co greedy: ruční frézování (případně je-li víc kusů, tak Kohout). Výsledek je dle mého názoru dobrý vzhledem k tomu, že je to docela prasácká výroba (viz příloha: drážky jsou cca 0.9mm).
Do fotocesty se mi nikdy nechtělo jít, ale asi by to bylo ideální, protože je to přesné a je-li na to doma vybavení, tak i rychlé.
Skončil jsem tedy u toho, co greedy: ruční frézování (případně je-li víc kusů, tak Kohout). Výsledek je dle mého názoru dobrý vzhledem k tomu, že je to docela prasácká výroba (viz příloha: drážky jsou cca 0.9mm).
- Přílohy
-
- PCB.jpg
- PCB - ruční frézování
- (94.67 KiB) Staženo 89 x
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!
Do trubičkového pera č.8-10 liji naředěný výprodejový lak na nehty . Je to 100%ní . Bodíky pro pájecí body píchám šídlem . Větší plochy maluji přímo štětečkem z lahvičky ředěného laku . Nejdříve namaluji kolečka kolem všech bodů a pak pospojuji . Už se mi slušně klepou ruce , ale namalovat to jde . Pro vývody IO dělám jakoby napříč pouzdra čárky -kolečka bych asi pomatlal dohromady . Takto namalované spoje se nikdy nepodleptají .
Potřebuji za rok tak 3-4 malé destičky,takže se mi žádné složité vybavení ani studium návrhových systémů nevyplatí,stejně bych to zapomněl. Nepoužívám smd součástky,protože na ně nevidím a ani bych je nezapájel. Destičky bez int.obvodů dělám dělicími čárami,tj. frézováním. Stačí i použitý zubařský vrtáček s kuličkou na konci v mikrovrtačce. Pokud jsou na desce vývody v rozteči 2,54 mm,je to už problém,frézka skáče a vypadá to ohavně. Taktéž ohavně to vypadá po nakreslení fixem (ne ten z GME,ten moc nefunguje),zvláště,když se třesou ruce. Tak využívám Sprint-Layout demo verzi ,kde je ovládání velmi jednoduché a intuitivní. Nakreslím si spoj (knihovnu většinou nepoužívám).Protože ale u demo není možnost uložení nebo exportu, musím to nakreslit najednou bez chyby,což vzhledem k jednoduchosti a při předběžném rozvržení na kousku čtverečkovaného papíru není tak složité.Pak,když je to zkontrolováno,udělám kopii obrazovky a zkopíruji to do Malování,kde lze udělat inverzi barev a zrcadlení. Z Malování zkopíruji výřez destičky do Wordu,kde lze zase přesně nastavit velikost obrázku v obou směrech.
Na laserovce mi to vytiskne kámoš (nejvyšší sytost) na fotografický lesklý papír a donese to na "pivní schůzku". Na míru ořízlý kousek destičky obalím tiskem a izolepou zespodu zafixuji. Zažehlím žehličkou na max. tak 2 min. pořádně i hrany atd. Pak to ještě horké hodím do misky s horkou vodou a nechám tak 20 min. odmočit,poté se papír oloupe prsty a dočistí se to kartáčkem ( nestalo se mi,že by něco ze spojů zmizelo).
Poté leptání - asi 1 cm chloridu železitého v misce od Ramy a velmi jemný štěteček,kterým destičku v leptadle omývám. Do 3-5 min. je to hotové,pak umýt vodou,acetonem dolů spoje,vrtat a nalakovat kalafunou.
Jo,destička před nažehlením musí být čistá-používám cif a následně aceton,pak už na to nešahám.Na spoje 0,3mm a průchody mezi nožičkami to ale není ,na běžný rastr 2,54 stačí bohatě. Příklad návrhu viz obrázek.
Na laserovce mi to vytiskne kámoš (nejvyšší sytost) na fotografický lesklý papír a donese to na "pivní schůzku". Na míru ořízlý kousek destičky obalím tiskem a izolepou zespodu zafixuji. Zažehlím žehličkou na max. tak 2 min. pořádně i hrany atd. Pak to ještě horké hodím do misky s horkou vodou a nechám tak 20 min. odmočit,poté se papír oloupe prsty a dočistí se to kartáčkem ( nestalo se mi,že by něco ze spojů zmizelo).
Poté leptání - asi 1 cm chloridu železitého v misce od Ramy a velmi jemný štěteček,kterým destičku v leptadle omývám. Do 3-5 min. je to hotové,pak umýt vodou,acetonem dolů spoje,vrtat a nalakovat kalafunou.
Jo,destička před nažehlením musí být čistá-používám cif a následně aceton,pak už na to nešahám.Na spoje 0,3mm a průchody mezi nožičkami to ale není ,na běžný rastr 2,54 stačí bohatě. Příklad návrhu viz obrázek.
- Přílohy
-
- Deska TDA7000+předzesilovač.JPG
- (44.62 KiB) Staženo 96 x
Všechny výše uvedené metody jsou fajn, ale jakmile potřebuješ trošku hustěji narovnané spoje nebo plošky pro smd součástky, dá nakreslení takové desky zabrat, zvláště když vyrábíš více kusů. Fotocesty se sice spousta lidí bojí, al e není čeho, desky se prodávají už s nanesenou fotovrstvou, hydroxid sodný mají v každé drogérce, nějaká miska na vyvolávání se vždycky najde.
Na osvit není ani potřeba horské sluníčko, dlouho jsem používal k osvitu lampičku z akvárka, sice jsem osvěcoval půl hodiny, ale fungovalo to dobře. Za pár stovek se dá postavit osvitka z UV ledek, která funguje také dobře.
Jediný problém bude s tiskem předlohy, ale i ingoustovkou se to dá. Není ani potřeba shánět nějaké speciální fólie, obyčejný pauzák poslouží také.
Na osvit není ani potřeba horské sluníčko, dlouho jsem používal k osvitu lampičku z akvárka, sice jsem osvěcoval půl hodiny, ale fungovalo to dobře. Za pár stovek se dá postavit osvitka z UV ledek, která funguje také dobře.
Jediný problém bude s tiskem předlohy, ale i ingoustovkou se to dá. Není ani potřeba shánět nějaké speciální fólie, obyčejný pauzák poslouží také.
Můžu se zeptat, jak vyrábíš prokovy?Davidus píše:...jsem schopný vyrobit i oboustrannou mědí prokovenou desku
kajus zatím návod na výrobu prokovů zveřejňovat nebudu, ale i kdybych ho napsal tak by to bylo asi zbytečné, k výrobě jsou potřeba chemikálie které nejsou u nás dostupné a v USA jen pod přísným dohledem, lze je použít k výrobě drog, stejně tak je k tomu potřeba slušná tiskárna, vysokootáčková vrtačka s karbidovými vrtáky (s HSS to nejde) ideálně souřadnicová, alkalická leptací lázeň, galvanické cínování, negativní folie, laminátor a podobně, podruhé bych se do toho už nepouštěl kdybych věděl co mě čeká https://picasaweb.google.com/lh/photo/J ... directlink pruběžně ještě skládám souřadnicovou vrtačku bez které je ta výroba hodně náročná
předlohu tisknu na folie do meotaru laserem a když už předlohu nepotřebuji tak ji zas smažu acetonem, v příloze je jak předloha vypadá pro pozitiv (jen testovací výtisk)
předlohu tisknu na folie do meotaru laserem a když už předlohu nepotřebuji tak ji zas smažu acetonem, v příloze je jak předloha vypadá pro pozitiv (jen testovací výtisk)
- Přílohy
-
- P1120035.JPG
- (83.74 KiB) Staženo 115 x
-
- ebe1d0fa29.f.jpg
- (45.93 KiB) Staženo 156 x
výbuch už jednou byl když sem míchal alkaliku a vylilo se mi trošku víc čpavku a vnitřek kádinky vyletěl asi pul metru vysoko, výsledkem byla hustá štiplavá mlha na celém balkoně. Mělo to však jedno pozitivum - vyhubení 2 vosinců pod okapem.
takhle to vypadá když se míchá alkalika správně https://picasaweb.google.com/lh/photo/2 ... directlink
takhle to vypadá když se míchá alkalika správně https://picasaweb.google.com/lh/photo/2 ... directlink