Ventilator kurenia z auta alfa 166
Moderátor: Moderátoři
Ventilator kurenia z auta alfa 166
Zdravim, prestal mi fungovat fukar, len nim trha do strany. Su tam 4 fety, integrac, kondiky ktore som pomenil no nepomohlo. Napajanie mam 12V, potom su tam este dva dratky, ktore idu z ICS-palubny pc-ovladanie kurenia, rychlosti motora. Fety su zrejme ok, meral som ich, aj ked maju divne prechody, raz 530, potom 120 a 1890, su to IRFP20N. Na jednom z tych kablov je 10V, zrejme napajanie IO, no ked trha motorom tak napetie skace od 6 po 10 a na druhom je 3V, ked sa to vypne tak 0, ics vypise problem s kurenim. Co by mohlo byt zle ? Dik za radu.
Bude to zřejmě BRUSHLESS = bezkomutátorovej motorek, řešenej jako několikafázovej s řízením podobným driverem s výkonovýma FETama, jako se používají pro pohony diskovejch a disketovejch mechanik.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
já prostě nemužu odolat...
mám trabanta, a tam je větrák topení poháněný motorem
pokad to je ten střídavej, tak co o zkusit přemotat? to by šlo i doma
mám trabanta, a tam je větrák topení poháněný motorem
pokad to je ten střídavej, tak co o zkusit přemotat? to by šlo i doma
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Takové střídavé motory se používají v dnešní době i v modelařině, hlavně na modely letadel a vrtulníků. Je to podobný princip jako u asynchronních motorů na 230 nebo 400V, akorát jsou na stejnosměrný proud. Není tam frekvence 50Hz jako v zásuvkách, tak je tam měnič, který posunuje uměle tu fázi, nebo jak to přesně nazvat. nejsem elektrikář, ale modelařině se teď trošku věnuji.
Je tam naprosto regulérně trojnásobnej řízenej H-most s MOS-FETama, kterej je schopnej z jednoho stejnosměrnýho napájecího napětí učunit pomocí jedný přímý a dvou vzájemně od ní posunutejch fází naprosto regulérní trojfázový napětí, akorát to ty jednodušší reguláky neumějí se sinusovým výstupem - ale jen s "modifikovaným" = obdélník s mezerou. Motorky tudíž jedou na střídavinu, žádnej stejnosměr - jádra cívek musejí mít z plechů kvůli snížení ztrát atd. Jen jednu odlišnost mají - používají napětí ne 230 nebo 400V, ale běžně určený počtem použitejch napájecích článků, obecně kolem 12V. Použitý drivery jsou buď stejný, nebo veeelice podobný těm, který se používají v disketovejch a CD/DVD mechanikách.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
NEJSOU na stejnosměrnej proud, ten H-most, přes kterej se musí napájet, jim z toho co cucají z baterie udělá střídavinu, takže vinutím naprosto normálně teče střídavej proud. Stejnosměrná cesta končí na kolektorech těch spínacích tranzistorů, za nima už je průběh impulsní a v závislosti na požadovanejch otáčkách s proměnnou frekvencí tekoucí STŘÍDAVĚ tam a zpátky... To už bys mohl o vrtačce nebo holicím strojku napájenejch přes "automobilovej/karavanovej" měnič 12VDC/230VAC tvrdit taky, že jsou krmený stejnosměrem... A JSOU ASYNCHRONNÍ, protože při funkci je u nich mezi otáčkama rotoru z permanentního magnetu a otáčkama rotujícího magnetickýho pole kolem statoru určitej rozdíl = skluz.varok píše:... jsou podobné motorům asynchronním na 230 nebo 400V, ale jsou na stejnosměrný proud...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!