Motor 4kW, naprázdno bere 4,2A - je to normální?

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

Motor 4kW, naprázdno bere 4,2A - je to normální?

#1 Příspěvek od petrfilipi »

Dobrý den všem.
Obrátil se na mě soused s prosbou o pomoc - motor (štítek motoru viz obrázek v příloze) od cirkulárky mu při přepnutí do trojúhelníku vyhazoval jistič B16A/3. Tak jsem vše proměřil a zjistil jsem toto:

Hodnoty byly naměřené při zapnutí samotného motoru, tj. bez řemenů a bez hřídele + kotouče.
Izolační stavy jednotlivých vinutí i vinutí proti kostře jsou OK na 1kV.
Odpor jednotlivých vinutí je asi 3,2 Ohmu v rozpojeném stavu, asi 2 Ohmy při zapnutí do trojúhelníka a asi 6 Ohmů při zapnutí do hvězdy (teď si ty hodnity nepamatuji přesně, ale snad jde spíše o to, že hodnoty všech 3 vinutí jsou prakticky stejné).
Proud do jednotlivých fází je do hvězdy 1,2A, do trojúhelníka je to ale 4,2A - to jsem naměřil na obyčejném digitálním měřáku, na klešťáku to bylo 1,2/6A. Není to trochu moc, když motor není zatížen, ale je možné s ním volně točit rukou?
Nebo je problém v tom, že motor je navinut na 380V, ale já jsem naměřil digitálním měřákem mezi fázemi 411V (asi efektivních), tím pádem je motor jaksi napěťově přetěžován?

Děkuji za jakoukoli radu.

Petr Filipi
Přílohy
motor.jpg
(224.25 KiB) Staženo 142 x

Uživatelský avatar
marli
Příspěvky: 173
Registrován: 15 bře 2007, 01:00

#2 Příspěvek od marli »

Ten výkon toho motoru je udáván jako mechanický na hřídeli - pokud jsi to měřil nezatížený, je logické že bude mít menší proudový odběr, protože nemá na té hřídeli nic, co by odebíralo nějakou energii.

Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#3 Příspěvek od Jodr »

marli píše:Ten výkon toho motoru je udáván jako mechanický na hřídeli - pokud jsi to měřil nezatížený, je logické že bude mít menší proudový odběr, protože nemá na té hřídeli nic, co by odebíralo nějakou energii.
Na to se zakladatel vlákna neptal. Ptá se na téměř čtyřnásobný odběr při zapojení hvězda trojúhelník. Řekl bych, že je to ok.

Uživatelský avatar
Wolf70
Příspěvky: 141
Registrován: 24 úno 2012, 01:00

#4 Příspěvek od Wolf70 »


Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#5 Příspěvek od Kvicala_r »

Řekl bych, že absolutní hodnota změřená naprázdno není dostačující. Musel bys vědět, jaký je fázový posun. Jinak asi bude výkon bez zátěže z většiny jalového charakteru...

Uživatelský avatar
palmalsport
Příspěvky: 545
Registrován: 21 pro 2012, 01:00
Bydliště: HK

#6 Příspěvek od palmalsport »

TO : petrfilipi

Není motor jako motor. Na té fotografii, jsou jasně čitelné údaje.
4kW D 380V 8,7A. Takže za normálních okolností, se motor připojuje napřímo, bez rozběhu Y/D. Záběrný proud motoru se uvažuje dle charakteru zátěže, a obecný údaj hovoří o 7 a 10 násobku I jmenovitého. To co jsi změřil, může a nemusí být pravda. Dále je možné, že ten motor už někdo mohl opravovat.
Změřený odpor je hrozně nízký, tam by mělo být podstatně více. Čím si měřil ten izolační odpor? To jako megmetem s hodnotou 1000V DC?
:)

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#7 Příspěvek od rezis »

4kW už se v domácích podmínkách spouštějí Y/D. Pokud ten motor necháš běžet naprázdno tak se nezahřívá?
Řešil jsem několik cirkulí v okolí. Většinou padání jističů způsoboval špatný přepínač Y/D.
A jednou jsem narazil dle vyjádření navíječe elektromotorů na poškozenou kotvu. Prý se to stává často když motor je zasypán pilinami a nemůže se chladit - jel, ale neměl výkon a strašně topil. Sice nevím jak se může kotva poškodit, ale....
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
SDZ
Příspěvky: 420
Registrován: 11 bře 2011, 01:00

#8 Příspěvek od SDZ »

Jedná se s největší pravděpodobností o motor,kterej se připojuje pouze na D 380V(trojůhelník).Pokud je hlavní jistič pouze B16,tak zkusit nějakej soft starter.

Uživatelský avatar
Dvoulampovka
Příspěvky: 284
Registrován: 25 čer 2011, 02:00
Bydliště: KOLÍN

#9 Příspěvek od Dvoulampovka »

""Jedná se s největší pravděpodobností o motor,kterej se připojuje pouze na D 380V(trojůhelník).Pokud je hlavní jistič pouze B16,tak zkusit nějakej soft starter.""
Proč přepínač? Teda pokud jde o připojení "natvrdo" do sítě a ne přes několik rozvaděčů. Softstartér snad jen , neví-li co s penězi. Kotva se skutečně poškodí , např vyhřáté a následně uvolněné tyče v ní. To by bylo asi na dlouhé povídání a informací zase až tak moc není.Mne zaráží ten odpor vinutí , ten se mi zdá fakt malý .A to to dělá až nyní? Nebo jej někde koupil? Hřeje po delším běhu naprázdno? Proud je ustálený nebo se stále, i když nepatrně zvětšuje? Prostě chtělo by to více informací. Nic ve zlém ale asi tak. :wink:

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#10 Příspěvek od kbulda »

A i další a podstatné informace. Jak se motor zapíná ? Je to pouze vypínačem , nebo přepínač Y/D. Jak dlouho trvá rozběh pily na Y ?
Dříve to ten motor nedělal ?, nebo až nyní ? Hřál se motor dříve ?

Soemtron
Příspěvky: 1085
Registrován: 23 čer 2013, 02:00
Bydliště: Olomoucko

#11 Příspěvek od Soemtron »

Pokud motor odebírá ve všech 3 fázích stejně, tak je v pořádku. Měření cívek Ωmetrem je u tak malých hodnot pouze orientační a moc toho u silného CU vodiče neříká, navíc se měří ss proudem a rozhodující je indukční odpor, dále se uplatňí přechody svorek, připojení měřících šňůr atd. Mám také pilu s tímto výkonem a pokud spěchám, tak jistič občas vypadne. Chce to nechat běžet motor chvilku déle na rozběh ( i když je už rozběhnut ), jistič schládne a pak přepnout na trojúhelník. Tolik moje praxe.

Napětí 380 V nebo 411 V nemá žádný vliv, kotvy - rotory jsou v podstatě nesmrtelné, palmalsport: něřil odpor cívek, ne izolační a soft starter na cirkulu, jak píše autor výše moc peněz a zbytečnost.

Takže bych nechal delší dobu na rozběh.

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#12 Příspěvek od petrfilipi »

Jedná se o originální továrně vyrobenou cirkulárku, motor je asi taky originální. Dělá to opravdu až nyní, resp. soused pilu delší dobu nepoužíval, ale po rekonstrukci elektroinstalace ji začal opět používat.
Vzhledem k tomu, že pilu jsem zkoušel jen se samostatně zapojeným motorem, tak rozběh musel být provedený hned, neboť nebylo co rozbíhat. Nicméně stejně jsem motor nechal třeba 10s jet do Y a pak jsem ho přepl do D. A stejně občas vypadl jistič.
Motor se spouští přes paketový přepínač v hliníkové skříni, je to asi taky original, pod přepínačem jsou pojistky.
Je mi jasné, že není proud jako proud, ale kdyby motor opravdu bral 4A ve fázi, tak je to příkon (bez účiníku) 410*4*1,73W, tj. asi 2,8kW. To by se přece muselo někde projevit, resp. se tento výkon musí někde spotřebovat.
Nezkoušel jsem motor nechat běžet třeba 1/2 hodiny, ale zkusím to.
Ještě zkusím sehnat podobný motor, abych změřil odpor vinutí pro porovnání.
Díky za vaše názory.

Edit: tak jsem ještě zaběhl do garáže, mám tam nezapojený 3kW motor k orlíku, a ten má odpor vinutí okolo 1,51 Ohmu, měřeno přímo na motoru. Bohužel není připojitelný do D, takže rozdíl Y/D tady nezjistím.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#13 Příspěvek od rezis »

Předpokládám, že se jedná o pilu HOP 60 nebo něco takového. Zkus ho u souseda bez zátěže přímo v D. Nejspíše se rozjede. Pokud lítá jistič při přepínaní viděl bych opravdu problém v kontaktech přepínače.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
SDZ
Příspěvky: 420
Registrován: 11 bře 2011, 01:00

#14 Příspěvek od SDZ »

Ten odpor je stejnosměrnej - ta hodnota tak nějak odpovídá.
Pokud dělal soused rekonstrukci elektroinstalace a měnily mu i hlavní jistič,bude mít určitě s charakteristikou B,dříve mohl mít C (záleží kde bydlí).
Já jsem na tom stejně.Mám starý hlavní jistič s charakteristikou C.Rozjedu i kompresor orlík při zatížení,dvoufázovou svářečku 250A taky v pohodě.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#15 Příspěvek od Michal22 »

Nebo měl před rekonstrukcí tak veliký celkový odpor vedení, že se mu na motor dostávalo snížené napětí. A díky tomu mu nepadal i ten jistič. Prostě ten Softstart zabezpečily špatné spoje v krabicích apod.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“