a co ty děláš?Cust píše:Ten Bode je denní chleba... Kurňa, i ty posrané soustavy diferenciálních rovnic musím v práci řešit. Pravda, integrály převážně jen určité v běžné praxi.
Sakra chlapy, kde pracujete?
Pomoc s matematickým příkladem pro 9.třídy
Moderátor: Moderátoři
Pan CUST pracuje v oblasti jaderné fyziky, pokud vím. Možná přímo někde tady?
http://www.ujv.cz/web/ujv
http://www.ujv.cz/web/ujv
Ty diferenciální rovnice používáme ve škole hlavně na řešení PID regulátoru. U nich počítám, že ty se v praxi na takovýto pozici asi využijou, pokud to nebudu nastavovat pokus omyl.Cust píše:Kurňa, i ty posrané soustavy diferenciálních rovnic musím v práci řešit. Pravda, integrály převážně jen určité v běžné praxi.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Nějak to tu zapadlo, takže pro pořádek:
Finta, která byla v tom příkladu -1=1 použita, byla neregulérní úprava pravé strany
√(a/b) = √a / √b (při přechodu z rovnice vlevo dole na rovnici vpravo nahoře).
To totiž platí pouze v případě, že b je kladné reálné číslo.
A já už víc jak 40 let žiju v přesvědčení, že druhá odmocnina záporného čísla krát druhá odmocnina záporného čísla je vždycky záporné číslo. Konkrétně např. i²=-1p32 píše:to TAKJAN: řekl bych, že ten konec někdo záměrně zmršil, protože druhá odmocnina záporného čísla krát druhá odmocnina záporného čísla je vždycky je kladné číslo.
Finta, která byla v tom příkladu -1=1 použita, byla neregulérní úprava pravé strany
√(a/b) = √a / √b (při přechodu z rovnice vlevo dole na rovnici vpravo nahoře).
To totiž platí pouze v případě, že b je kladné reálné číslo.
Tomu fakt nerozumím. Podle tebe i * i = -1 ???tomasjedno píše:A já už víc jak 40 let žiju v přesvědčení, že druhá odmocnina záporného čísla krát druhá odmocnina záporného čísla je vždycky záporné číslo. Konkrétně např. i=-1
Jak ses k tomu dopracoval ?
Nevím proč, ale v tvé odpovědi bylo i na druhou, ale ukazuje se jen i.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Opravdu ti nerozumím, asi jsem něco nedočetl nebo přehlédl. Proč je i definováno v tom příkladu od Takjana ?
Tam je jednoznačný záměr v předposledním řádku napsat převod špatně. Pokud na jedné straně násobím číslo pod zlomkem opačným, abych ho zrušil, tak na druhé straně musím zase to číslo nad zlomkem uplatnit (vynásobit stejným číslem i to číslo nad zlomkem na druhé straně) a to samé na druhé straně rovnice.
Jinak nás ve škole učili (asi v 8.-9. třídě), že násobení odmocnin se stejným odmocnitelem probíhá tak, že je vynásobíš přímo pod tím jedním odmocnitelem.
Příklad : (líp to zde napsat neumím)
√-4 . √-4 = √[(-4).(-4)] = √16 = 4
A kde máš tedy to záporné číslo ve výsledku ?
Mám dojem, že i na druhou je mocnina. Ale možná se pletu, ale které i na druhou je mínus jedna ?
Tam je jednoznačný záměr v předposledním řádku napsat převod špatně. Pokud na jedné straně násobím číslo pod zlomkem opačným, abych ho zrušil, tak na druhé straně musím zase to číslo nad zlomkem uplatnit (vynásobit stejným číslem i to číslo nad zlomkem na druhé straně) a to samé na druhé straně rovnice.
Jinak nás ve škole učili (asi v 8.-9. třídě), že násobení odmocnin se stejným odmocnitelem probíhá tak, že je vynásobíš přímo pod tím jedním odmocnitelem.
Příklad : (líp to zde napsat neumím)
√-4 . √-4 = √[(-4).(-4)] = √16 = 4
A kde máš tedy to záporné číslo ve výsledku ?
Mám dojem, že i na druhou je mocnina. Ale možná se pletu, ale které i na druhou je mínus jedna ?
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
i (j) je definováno tak, jak jsem psal, v matematice, nikoli v příkladu od Takjana.p32 píše:Opravdu ti nerozumím, asi jsem něco nedočetl nebo přehlédl. Proč je i definováno v tom příkladu od Takjana ?
Úpravy na levé polovině sheetu jsou OK, úpravy na pravé polovině taky, error je zanesen při přechodu z levé na pravou stranu.p32 píše:...Tam je jednoznačný záměr v předposledním řádku napsat převod špatně.
Oni provedli √(-1/1) = √(1/-1) ---> √(-1) / √(1) = √(1) / √(-1)
ale ve skutečnosti √(-1) / √(1) = - √(1) / √(-1)
(což je mimochodem ekvivalentní zápisu i=-1/i)
To platí v oboru reálných čísel. Komplexní čísla jste na ZDŠ neprobírali.p32 píše: Jinak nás ve škole učili (asi v 8.-9. třídě), že násobení odmocnin se stejným odmocnitelem probíhá tak, že je vynásobíš přímo pod tím jedním odmocnitelem.
Jednotkové imaginární číslo, √(-1).p32 píše:...možná se pletu, ale které i na druhou je mínus jedna ?