Dva DC motory srovnání rychlostí
Moderátor: Moderátoři
- sergio1989
- Příspěvky: 60
- Registrován: 16 črc 2010, 02:00
Dva DC motory srovnání rychlostí
Ahoj potřebuji pomoci od místních znalců elektra. Postavil jsem dětem trakturek pohaněný dvěma DC motory s převodovku (motory ze stěračů škoda favorit) vše funguje jen je problém, že jeden motor je rychlejší a jsou spolu pevně spojeni. Mám 3 otázky
1. Ničí se motory když rychlejší motor napevno spojený s pomalejším ho pomáhá roztáčet ? Toto se děje na-volno, kdy motory nejsou zatíženy, nevím jak se motory chovají když je zatížím protože pevné spojení mi neumožňuje pozorovat o kolik se motory zpomalují když jsou zatíženy.
2. Pomáhají si takto spojené motory, nebo naopak ten pomalejší výrazně omazuje výkon toho rychlejšího?
3. Dá se tento rozdíl nějak srovnat? Třeba umístěním nějakého odporu na rychlejší motor, aby se výsledné otáčky srovnaly ?
Podrobnější popis motoru. Jedná se o motorky ze stěračů škoda favorit i s převodovkou. Z každého z nich vedou tři kabely, černý, zelený a modrý. Pokud zapojím motor (M1) na 12v baterii černý a modrý je rychlost pomalejší (R1) pokud spojím černý a zelený je rychlost vyšší (R2) v tomto jsou motory shodné oba reaguji na zapojení stejně, jen s rozdílem že motor (M1) je na rychlost (R1) rychlejší než motor (M2) na rychlost (R1) a naopak motor (M1) je na rychlost (R2) pomalejší než motor (M2) na rychlost (R2)
Jediné co mě jako lajka napadlo je změřit odpor jednotlivých zapojení rychlosti tady jsou naměřené hodnoty. M1 na R1= 1,2 ; M1 na R2=0,9 ; M2 na R1=1,4 ; M2 na R2=1,0
1. Ničí se motory když rychlejší motor napevno spojený s pomalejším ho pomáhá roztáčet ? Toto se děje na-volno, kdy motory nejsou zatíženy, nevím jak se motory chovají když je zatížím protože pevné spojení mi neumožňuje pozorovat o kolik se motory zpomalují když jsou zatíženy.
2. Pomáhají si takto spojené motory, nebo naopak ten pomalejší výrazně omazuje výkon toho rychlejšího?
3. Dá se tento rozdíl nějak srovnat? Třeba umístěním nějakého odporu na rychlejší motor, aby se výsledné otáčky srovnaly ?
Podrobnější popis motoru. Jedná se o motorky ze stěračů škoda favorit i s převodovkou. Z každého z nich vedou tři kabely, černý, zelený a modrý. Pokud zapojím motor (M1) na 12v baterii černý a modrý je rychlost pomalejší (R1) pokud spojím černý a zelený je rychlost vyšší (R2) v tomto jsou motory shodné oba reaguji na zapojení stejně, jen s rozdílem že motor (M1) je na rychlost (R1) rychlejší než motor (M2) na rychlost (R1) a naopak motor (M1) je na rychlost (R2) pomalejší než motor (M2) na rychlost (R2)
Jediné co mě jako lajka napadlo je změřit odpor jednotlivých zapojení rychlosti tady jsou naměřené hodnoty. M1 na R1= 1,2 ; M1 na R2=0,9 ; M2 na R1=1,4 ; M2 na R2=1,0
Ano, zapojení na 24V bude fungovat jako elektrický diferenciál. Ale nevíme, zda je to technicky proveditelné (ve smyslu možnosti montáže dvou aku). Já bych začal tím, že bych měřil proud do obou motorků (klidně bez zatížení), protože měření odporu nějakým multimetrem není při tak malých hodnotách směrodatné.
Napadá mě, že se jedná o dva různé motorky, snad možná měl Favorit různé verze? Pokud by byla různá délka excentrické páky na výstupu, tak by to ve finále dalo stejnou úhlovou rychlost na stěračích.
Napadá mě, že se jedná o dva různé motorky, snad možná měl Favorit různé verze? Pokud by byla různá délka excentrické páky na výstupu, tak by to ve finále dalo stejnou úhlovou rychlost na stěračích.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Při větším zatížení si budou pomáhat . Měření ss odporů kartáčových motorů ti nepřinese relevantní výsledek . Ale když vezmu v potaz kluzná ložiska a šnekový převod , např. různá doba chodu dosud , stav mazací náplně , tak bych porovnával až u zahžátých motorů . Momentálně měř proud každým motorem samostatně bez mechspojení a potom prou každého po spojení . Ale chtělo by to až po nějaké cvíli chodu . Vliv tam bude mít i osové nastavení rotoru štelovacím šroubem . Doufám , že jsi dodržel směr otáčení .
- sergio1989
- Příspěvky: 60
- Registrován: 16 črc 2010, 02:00
Moc vám děkuji za pomoc.
Zapojení do série je možné. Místo na dvě menší baterie tam bude.pokud to je nejjednodušší a nejúčinnější řešení budu se ho držet.
Jinak motory opravdu mají různé doby provozu typové jsou po vizuální stránce naprosto shodné i uvnitř. A ano směr otáčení jsem dodržel.
Mohu ještě zkusit proměnit ten proudovy odběr ale pokud sériové zapojení na 24V problém učine vyřeší tak bych se ubral tímto směrem.
Zapojení do série je možné. Místo na dvě menší baterie tam bude.pokud to je nejjednodušší a nejúčinnější řešení budu se ho držet.
Jinak motory opravdu mají různé doby provozu typové jsou po vizuální stránce naprosto shodné i uvnitř. A ano směr otáčení jsem dodržel.
Mohu ještě zkusit proměnit ten proudovy odběr ale pokud sériové zapojení na 24V problém učine vyřeší tak bych se ubral tímto směrem.
- sergio1989
- Příspěvky: 60
- Registrován: 16 črc 2010, 02:00
tady jsou fota spojení motoru.
- Přílohy
-
- 20131208_114628.jpg
- (124.82 KiB) Staženo 102 x
-
- 20131208_114620.jpg
- (144.25 KiB) Staženo 116 x
-
- 20131208_114610.jpg
- (124 KiB) Staženo 117 x
-
- 20131208_114559.jpg
- (120.76 KiB) Staženo 127 x
-
- 20131208_114551.jpg
- (94.37 KiB) Staženo 126 x
To je přece blbost- takhle máš jeden motor zapojený naopak...
A díky šnekové převodovce se bude určitě točit pomaleji (samosvornost převodu). Někdy šnekové převodovky nejdou ani naopak roztočit.
A díky šnekové převodovce se bude určitě točit pomaleji (samosvornost převodu). Někdy šnekové převodovky nejdou ani naopak roztočit.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
- sergio1989
- Příspěvky: 60
- Registrován: 16 črc 2010, 02:00
Myslím, že ten stěračový motor je konstrukčně uspořádaný s ohledem na daný směr otáčení - tzn. natočení polohy uhlíků vůči statoru. Když se obrátí přívody komutátoru nebo statoru, tak se sice naopak roztočí, ale není to to samé...komutace je horší, motor více jiskří a ruší
Asi by bylo lepší motory mechanicky spřáhnout tak, aby se oba točily stejným směrem, jak původně ve stíračích.
Asi by bylo lepší motory mechanicky spřáhnout tak, aby se oba točily stejným směrem, jak původně ve stíračích.
- sergio1989
- Příspěvky: 60
- Registrován: 16 črc 2010, 02:00
děkuji za snahu mi pomoci, s ohledem na to že chci ještě přidat sklápění vleku , to bude na 12V světla a nějaké drobnosti zustanu u paralerního zapojení 2 motoru na 12V jeden motor obráceně nechám i nadále protže na zpátečku se bude hodit když aspon jeden bude fungovat ve výrobci daném směru.
Co se týče problému rozdilných rychlostí. Jediné co mě napada než použití odporu je něco jako mini trafo, moje lajcká představa - součástka do které jde 12 V a nějakým kolečkem nastavím plynule aby z ní vycházelo od 10V do 12V.
No a pukud žádná taková součástka nexistuje tak to nechám tak jak to je a až nějaký motor umře tak umře. Motory mě nestály ani koronu a času to taky moc zatím nezabralo je to prostě vytvořené jen proto, že se v rodině rušil Favorit a vymontoval jsem z toho co se dalo. Jeden podvečer jsem našel na pudě starý šlapací traktor tak mě napadlo to tam nacpat. Takže zklamní z nevydařeného projektu mě nějak netíži.
Co se týče problému rozdilných rychlostí. Jediné co mě napada než použití odporu je něco jako mini trafo, moje lajcká představa - součástka do které jde 12 V a nějakým kolečkem nastavím plynule aby z ní vycházelo od 10V do 12V.
No a pukud žádná taková součástka nexistuje tak to nechám tak jak to je a až nějaký motor umře tak umře. Motory mě nestály ani koronu a času to taky moc zatím nezabralo je to prostě vytvořené jen proto, že se v rodině rušil Favorit a vymontoval jsem z toho co se dalo. Jeden podvečer jsem našel na pudě starý šlapací traktor tak mě napadlo to tam nacpat. Takže zklamní z nevydařeného projektu mě nějak netíži.
Dobrý den, nejsem elekrikář, ale nejelo by to jen s jedním tím motorem? Nebo zkusit jeden, ale více zpřevodovat? jestli nee, co použít z toho favorita motor ventilátoru chladiče? Mám taky favorita a co jsem se díval do knížky, tak motorky steračů mají asi 35W, zatímco motorek ventilátoru chladiče má už 55W. Sice by jste musel pracněji vyrábět převodovku, ale v tomto případě by možná menší dítě utáhnul i jeden. nebo potom motorek z topení a ten už má dokonce kolem 120W.