Dva DC motory srovnání rychlostí
Moderátor: Moderátoři
- jova1
- Příspěvky: 1207
- Registrován: 20 pro 2007, 01:00
- Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Koukal jsem, že tam nemáš nic jako diferenciál. Mám obavy že ti to proto nebude moc dobře zatáčet. Já osobně bych to předělal tak, aby každý motor poháněl jedno kolo a aby se oba točili stejným směrem. Díky těm rozetám by to neměl být problém. Motory bude stačit zapojit paralelně. Tak je to zapojeno na dětských autíčkách co se prodávají.
- sergio1989
- Příspěvky: 60
- Registrován: 16 črc 2010, 02:00
Použití dvou stejných kartáčových motorků má smysl tehdy, když pohání každý svou stranu nápravy a jejich vinutí v sérii tvoří elektrický diferenciál (skrz oba motorky teče stejný proud, ale napětí si motorky mezi sebou rozdělí, jak potřebují, zjednodušeně řečeno už o kousek výše.
Tohle mechanické spřažení zvyšuje zbytečně spotřebu kdykoli, nejen v zatáčkách.
Tohle mechanické spřažení zvyšuje zbytečně spotřebu kdykoli, nejen v zatáčkách.
No co, už je to posvařované dohromady a funguje to, tak bych do toho dál nevrtal. Je to hračka a stejně časem omrzí. Takže o trochu větší spotřeba (pokud vůbec bude) nevadí.
Motory jsou výrobně identické a různé otáčky naprázdno nic neříkají o chování při zátěži. Rozdíly otáček naprázdno jsou dané různými mechanickými odpory vlivem rozdílného opotřebení. Pod zátěží se tento vliv sníží a motory se srovnají (ani to jinak nejde, když jsou na jedné hřídeli). Prostě proto, že mají téměř shodné parametry. Identická trafa taky mohou spolupracovat paralelně.
S tím diferenciálem - některá dětská autíčka mívala poháněné jen jedno kolo. druhé se volně protáčelo.
Motory jsou výrobně identické a různé otáčky naprázdno nic neříkají o chování při zátěži. Rozdíly otáček naprázdno jsou dané různými mechanickými odpory vlivem rozdílného opotřebení. Pod zátěží se tento vliv sníží a motory se srovnají (ani to jinak nejde, když jsou na jedné hřídeli). Prostě proto, že mají téměř shodné parametry. Identická trafa taky mohou spolupracovat paralelně.
S tím diferenciálem - některá dětská autíčka mívala poháněné jen jedno kolo. druhé se volně protáčelo.
- sergio1989
- Příspěvky: 60
- Registrován: 16 črc 2010, 02:00
Ano přesně tak je poháněno jedno kol a na 30kg dítě to stačí. No a kdyby se v praxi ukázalo že v terénu se často hrabe mám připravenou jednoduchou uzávěrku na to volně se tocici kolecko. A jak píše pisatel taky mám obavy že se omrzi. Ty dnešní děti s tím nechtěly ani jezdit protože se musí šlapat. Ten traktor je z mého dectvi a já na něm jezdil dokud jsem neprodrel ta plastova kola. Ty se mimochodem budou měnit za kola s kovovým diskem a hustenim našel jsem na aukru kus za 150 kč u nás v málo městě v kamenem železářství za stejne chtěli 490kč to je z pro zajimavost ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- sergio1989
- Příspěvky: 60
- Registrován: 16 črc 2010, 02:00
Tak traktůrek je téměř dokončen, bohužel jízdní vlastnosti nejsou 100% ověřeny protože při předání měli děti špatnou náladu a byly mrzuté takže na tom neujeli ani metr a byly otrávené, a ptali se svého tatínka, kde mají tablet (5 leté děti) hold jiná doba po několika dnech strávených v dílně tenhle moment u srdce opravdu zabolí, ale no nic alespoň vám popíšu co traktůrek obsahuje a dam pár fotek. Podařilo se mi přesvědčit starší neteř aby to zkusila projet jelo to s ní hezky plynule, ale do prudšího kopce bylo slyšet jak motory ze sebe vydávají maximum, na druhou stranu váží 44kilo synovci mají kolem 20 kilo.
Popis traktůrku:
Je poháněn dvěma DC motory s převodovkou ze stěračů Škoda Favorit, napájen baterii 12V 12Ah (gelová) , ovládání v palubní desce z 4mm hliníkového plechu, kde můžete zapnout vypnout světla, příprava na sklápění vleku, jízda vpřed neutrál a zpátečka, každá z poloh opatřena kontrolkou LED, možnost změny rychlosti, pomalejší chůze- rychlejší chůze. Uvedení traktůrku v pohyb přes plynový pedál na stupačce. Při zařazení zpátečky se rozsvítí parkovací světla. Tažné zařízení a zásuvka pro připojení budoucího vleku se sklápění. Traktor dostal namísto plastových čepů (byla totálně zmačkaná a podle konstrukce nemohli fungovat už po prvních pár ujetých metrech) kovová a namísto plastových kol, kola která se dají hustit a mají na zadní nápravě ložiska.
vnitřní konstrukce byla vyztužena jekli.
Více fotek na
http://sergio1989.rajce.idnes.cz/trakturek
Popis traktůrku:
Je poháněn dvěma DC motory s převodovkou ze stěračů Škoda Favorit, napájen baterii 12V 12Ah (gelová) , ovládání v palubní desce z 4mm hliníkového plechu, kde můžete zapnout vypnout světla, příprava na sklápění vleku, jízda vpřed neutrál a zpátečka, každá z poloh opatřena kontrolkou LED, možnost změny rychlosti, pomalejší chůze- rychlejší chůze. Uvedení traktůrku v pohyb přes plynový pedál na stupačce. Při zařazení zpátečky se rozsvítí parkovací světla. Tažné zařízení a zásuvka pro připojení budoucího vleku se sklápění. Traktor dostal namísto plastových čepů (byla totálně zmačkaná a podle konstrukce nemohli fungovat už po prvních pár ujetých metrech) kovová a namísto plastových kol, kola která se dají hustit a mají na zadní nápravě ložiska.
vnitřní konstrukce byla vyztužena jekli.
Více fotek na
http://sergio1989.rajce.idnes.cz/trakturek
- Přílohy
-
- DSC05656.JPG
- (284.55 KiB) Staženo 77 x
-
- DSC05631.JPG
- (216.29 KiB) Staženo 101 x
-
- DSC05624.JPG
- (264.58 KiB) Staženo 74 x
-
- DSC05620.JPG
- (296.03 KiB) Staženo 75 x
Podle fotek pěkná prácička, ale podle mě s těmi motorky opravdu nedořešené. navíc akumulátor gelový a jen 12A je podle mě málo. Kdyby jste měl jeden elektromotorek, tak by možná ještě stačil, ale na dva motorky je to málo. Jeden si veme asi kolem 5A, to máte dva do 10A a když tam máte ještě světla apod.
- sergio1989
- Příspěvky: 60
- Registrován: 16 črc 2010, 02:00
S tou baterií jje to pravda na dva motory nic moc. je to ale i dobré, děti budou, jestli vůbec někdy jezdit jen po zahradě takže někam přijdou budou nakládat a pak to někam odvezou. takze na pár hodin to vydrží. no a nižší výdrž je z důvodů aby motory nepretezovaly nejsou stavěné aby jezdily 2hodiny v kuse na plnou zátěž.
Přece proud motorku je dán hlavně zátěží (momentem), takže teoreticky 2 motorky rovnoměrně zatížené jedním traktůrkem si vezmou každý polovinu toho, co by si vzal jeden motorek stejně zatížený. Jasně, že ztráty naprázdno a ztráty v převodech zanedbávám.varok píše:Podle fotek pěkná prácička, ale podle mě s těmi motorky opravdu nedořešené. navíc akumulátor gelový a jen 12A je podle mě málo. Kdyby jste měl jeden elektromotorek, tak by možná ještě stačil, ale na dva motorky je to málo. Jeden si veme asi kolem 5A, to máte dva do 10A a když tam máte ještě světla apod.
Ale je to krásný výtvor a je jasné, že přinesl radost hlavně tvůrci, který si tím plní své dětské sny. Je prostě fakt, že dnešní zajištění haranti si toho nedokážou vážit, protože už mají jiné priority (počítače, mobily, herní konzole). No co, hlavně, že z toho má radost autor. Já to chválím, je to moc hezké. Pamatuji si, že sousedovi kluci měli šlapací autíčko s táhly ze šlapek (bez kapotáže, takovou tříkolku) a jak jsem jim ji záviděl. Sice občas mělo snahu jezdit dozadu, ale bylo úžasné. Tehdy bys byl s takovýmto elektrovozítkem králem celé vesnice. Dneska k tomu musíš mít čtyřjádrový mobil formátu aktovky.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- sergio1989
- Příspěvky: 60
- Registrován: 16 črc 2010, 02:00
Ty polepy jsou udělané tak že jsem našel na internetu obrázek plechu se slzami ten vytiskli v malování si nakreslil symboly a ty jsem znovu vytiskli na ten sami papír pak nalepil na plech a přilepil od spodu na horu průhlednou izolepou. Takže by to mělo být odolné na stekajici vodu. Ale kvůli vypinacum to stejně nemůže být na dešti. A moc děkuji za pochvalu.Kvicala_r píše:Pěkná práce Sergio. Jak jsi udělal ty potisky na Al plech? Kapacitu baterky bych šetřil a dopředu jim dal spíš nějaké blucičky z LEDek i když svítí to hezky.
- sergio1989
- Příspěvky: 60
- Registrován: 16 črc 2010, 02:00
strašné moc děkuji za tento příspěvek pozvedlo mi to náladu a přesně to vystihlo situaci. až dodelam sklápěcí vlek přidám fotky a infoPavelFF píše:Přece proud motorku je dán hlavně zátěží (momentem), takže teoreticky 2 motorky rovnoměrně zatížené jedním traktůrkem si vezmou každý polovinu toho, co by si vzal jeden motorek stejně zatížený. Jasně, že ztráty naprázdno a ztráty v převodech zanedbávám.varok píše:Podle fotek pěkná prácička, ale podle mě s těmi motorky opravdu nedořešené. navíc akumulátor gelový a jen 12A je podle mě málo. Kdyby jste měl jeden elektromotorek, tak by možná ještě stačil, ale na dva motorky je to málo. Jeden si veme asi kolem 5A, to máte dva do 10A a když tam máte ještě světla apod.
Ale je to krásný výtvor a je jasné, že přinesl radost hlavně tvůrci, který si tím plní své dětské sny. Je prostě fakt, že dnešní zajištění haranti si toho nedokážou vážit, protože už mají jiné priority (počítače, mobily, herní konzole). No co, hlavně, že z toho má radost autor. Já to chválím, je to moc hezké. Pamatuji si, že sousedovi kluci měli šlapací autíčko s táhly ze šlapek (bez kapotáže, takovou tříkolku) a jak jsem jim ji záviděl. Sice občas mělo snahu jezdit dozadu, ale bylo úžasné. Tehdy bys byl s takovýmto elektrovozítkem králem celé vesnice. Dneska k tomu musíš mít čtyřjádrový mobil formátu aktovky.
- sergio1989
- Příspěvky: 60
- Registrován: 16 črc 2010, 02:00
Tak konečně mám nějaké poznatky z jízd - synovce to konečně začalo bavit a už jezdí.
1. Je opravdu dobré že jsou dva motory dnes se stala nehoda přetrhl se čep v jednom z motoru a ten druhy to ještě chvili táhl sám po najetí do kopce se zpomalil a přepálila se 10A pojistka takže jeden motor sám by je do kopce neuvezl
2. zdá se že nizké napětí má za následek nedostatečné vybíjení aku.
když se baterie vybyje na tolik že už jízda je výrazně pomalá tak ji dám na nabíječku v klidu baterie hlásí že má napětí kolem 12,3 V a dobyju do ní kolem 6Ah a kapacitu má mít 12ah napadlo mě že to může být tím že když je auto nastartované tak do motoru jde jedna konstatní napětí a hlavně je vyžší myslím kolem 13,5 až 14V nejsem si jist konkretním číslem. Muj lajcký nápad šlo by udělat nějaký měnič napětí abych jej dal na baterii a k motorum teklo třeba 14V ? Mohlo by to vyřešit problem s ne uplně vybytou baterii a výrazném poklesu rychlosti při poloviční kapacitě baterie. Nebo to co si myslím je uplná blbost ?
1. Je opravdu dobré že jsou dva motory dnes se stala nehoda přetrhl se čep v jednom z motoru a ten druhy to ještě chvili táhl sám po najetí do kopce se zpomalil a přepálila se 10A pojistka takže jeden motor sám by je do kopce neuvezl
2. zdá se že nizké napětí má za následek nedostatečné vybíjení aku.
když se baterie vybyje na tolik že už jízda je výrazně pomalá tak ji dám na nabíječku v klidu baterie hlásí že má napětí kolem 12,3 V a dobyju do ní kolem 6Ah a kapacitu má mít 12ah napadlo mě že to může být tím že když je auto nastartované tak do motoru jde jedna konstatní napětí a hlavně je vyžší myslím kolem 13,5 až 14V nejsem si jist konkretním číslem. Muj lajcký nápad šlo by udělat nějaký měnič napětí abych jej dal na baterii a k motorum teklo třeba 14V ? Mohlo by to vyřešit problem s ne uplně vybytou baterii a výrazném poklesu rychlosti při poloviční kapacitě baterie. Nebo to co si myslím je uplná blbost ?