![Obrázek](http://archiv.aukro.cz/Content/ItemImages/2013/9/18/3457853858.jpg)
Nabití autobaterie
Moderátor: Moderátoři
Nabití autobaterie
Ahoj, potřeboval bych u auta nabít baterku. Bohužel nemám přesně nabíječku na autoakumulátory. Šlo by to nabít stabilizovaným zdrojem 13.5V 4A? Případně jaké úpravy je nutno udělat? Jedná se o zdroj zdp 1305.
![Obrázek](http://archiv.aukro.cz/Content/ItemImages/2013/9/18/3457853858.jpg)
![Obrázek](http://archiv.aukro.cz/Content/ItemImages/2013/9/18/3457853858.jpg)
To je trochu málo, napětí 13,5V je tak na udržení baterky těsně kolem oblasti plynování v cyklickém režimu, například v UPS, ale ne k jejímu nabití. A tu žárovku k omezení proudu tam stejně budeš muset zapojit, jestli zdroj nemá proudovou pojistku, aby ti ho vybitá baterka neupražila.
Při tomto napětí nepoznáš, že je baterie nabitá, protože k tomu plnému nabití nedojde.
Na to potřebuješ napětí nejméně 15V a odpor omezující nabíjecí proud, ten však při tak malém rozdílu napětí mezi zdrojem a baterkou rychle klesne a nabíjecí doba se prodlouží na desítky hodin.
Lepší je nefiltrované usměrněné, tedy pulsující, napětí z trafa nejméně 15V AC přes odpor omezující maximální nabíjecí proud a hlídat napětí na baterce mezi nabíjecími impulsy. Až bude mezi 13,5-14V, nabíjení přerušit. Baterka si odplynuje a napětí klesne a v nabíjení můžeš pokračovat.
Plně nabitá baterka po asi tak hodině odplynování má mít nejméně 13V.
Stav nabití znamená, že baterie dosáhla plynovacího napětí, elektrolyt začne intenzivně plynovat, baterka začíná "vařit".
Schémat je na netu hromada, navíc za pětikilo dnes koupíš čtyřampérovou pulsní nabíječku s plnou automatikou.
Při tomto napětí nepoznáš, že je baterie nabitá, protože k tomu plnému nabití nedojde.
Na to potřebuješ napětí nejméně 15V a odpor omezující nabíjecí proud, ten však při tak malém rozdílu napětí mezi zdrojem a baterkou rychle klesne a nabíjecí doba se prodlouží na desítky hodin.
Lepší je nefiltrované usměrněné, tedy pulsující, napětí z trafa nejméně 15V AC přes odpor omezující maximální nabíjecí proud a hlídat napětí na baterce mezi nabíjecími impulsy. Až bude mezi 13,5-14V, nabíjení přerušit. Baterka si odplynuje a napětí klesne a v nabíjení můžeš pokračovat.
Plně nabitá baterka po asi tak hodině odplynování má mít nejméně 13V.
Stav nabití znamená, že baterie dosáhla plynovacího napětí, elektrolyt začne intenzivně plynovat, baterka začíná "vařit".
Schémat je na netu hromada, navíc za pětikilo dnes koupíš čtyřampérovou pulsní nabíječku s plnou automatikou.
Z nabíjecího zdroje s omezením na 13,5 V nebude plně nabitá nikdy, na to by potřebovala zdroj s omezením na 14,4 V. Prostě až přestane na svorkách baterky napětí stoupat, tak už to víc nedá. Při 13,5 V je ale už nová baterka (samozřejmě akumulátor) na cca 90% a zbytek určitě dobije autosoustava. Ta seriová žárovka je nezbytná, protože počáteční proud při 13,5 V by taky mohl být 20 A a to by se zdroji asi nelíbilo.
Sorry, Hill byl rychlejší.
Sorry, Hill byl rychlejší.
Naposledy upravil(a) jirkati dne 14 led 2014, 17:39, celkem upraveno 1 x.
I to orientační měření napětí v mezerách mezi impulsy nabíjecího proudu stačí inteligentním nabíječkám ke zjištění, že je baterka nabitá: napětí na ní začne při relativně malém nabíjecím proudu strměji stoupat.
Tak to hlídá například lídlovská nabíječka Tronic, o rok později se jmenovala tuším PowerCrest (mám ji pod prvním jménem už dva roky a spokojenost!), na stejné brdo je nabíječka Güde GAB5A, ty všechny hlídají ten konečný nárůst napětí přes 14V a jeho rychlost. Pak už si jen jednou za čas ťuknou proudem do baterky a testují, jestli už kleslo napětí v klidu natolik, aby zase začaly normálně nabíjet.
Samozřejmě, hustota elektrolytu, nejlépe pozorovaného v refraktometru, dává nejpřesnější obraz o stavu nabití, o něco méně přesný je hustoměr.
Elektrolyt ale neřekne nic o vysypaných deskách či zkratu v jednom článku, leda bys vzal vzorek postupně ze všech článků, takže s tím měřením napětí (nejméně toho) se to stejně musí zkombinovat.
A u zcela zapouzdřených a gelových akumulátorů se pro elektrolyt ani nedostaneš (a, i kdyby: u gelových je ti refraktometr i hustoměr na dvě věci...)
Tak to hlídá například lídlovská nabíječka Tronic, o rok později se jmenovala tuším PowerCrest (mám ji pod prvním jménem už dva roky a spokojenost!), na stejné brdo je nabíječka Güde GAB5A, ty všechny hlídají ten konečný nárůst napětí přes 14V a jeho rychlost. Pak už si jen jednou za čas ťuknou proudem do baterky a testují, jestli už kleslo napětí v klidu natolik, aby zase začaly normálně nabíjet.
Samozřejmě, hustota elektrolytu, nejlépe pozorovaného v refraktometru, dává nejpřesnější obraz o stavu nabití, o něco méně přesný je hustoměr.
Elektrolyt ale neřekne nic o vysypaných deskách či zkratu v jednom článku, leda bys vzal vzorek postupně ze všech článků, takže s tím měřením napětí (nejméně toho) se to stejně musí zkombinovat.
A u zcela zapouzdřených a gelových akumulátorů se pro elektrolyt ani nedostaneš (a, i kdyby: u gelových je ti refraktometr i hustoměr na dvě věci...)
Ak je ten zdroj ZDP 1305 italskej výroby a určený na napájanie CB staníc, (vyzerá tak), priamo vybitú batériu ním nabíjať nemôžeš, lebo zhorí. (trafák býva poddimenzovaný a chladič reg. tranzistora tiež). Jedine cez obmedzovací odpor, alebo žiarovku. Trvalý prúd tieto zdroje znesú tak max. 2A, inak sa uškvaria.
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Potøeboval jsem si nedávno nabít Pb aku 12V a mìl jsem zrovna po ruce rozdìlanou UPS, tak jsem ho tam pøipojil, aby se mi nabil. Ale po cca 12h pøipojení do UPS mìl aku pouze cca 12,5V. To se v UPS-kách nabíjí jinak než na plné napìtí 14,4V?Hill píše:To je trochu málo, napìtí 13,5V je tak na udržení baterky tìsnì kolem oblasti plynování v cyklickém režimu, napøíklad v UPS, ale ne k jejímu nabití.