NC440 - Nova verzia? s motorcekom SMR 300 - schema
Moderátor: Moderátoři
NC440 - Nova verzia? s motorcekom SMR 300 - schema
Zdravim Vas.
Kamarat mi doniesol na kompletny repas gramafon NC440. Niekolko mi ich uz preslo cez ruku ale tento ma hned prevapil uz po zodvihnuti taniera. Nemal v sebe klasicky 3 fazovy motorcek bezkolektorovy (cs patent) ako mavaju 440ky ale pouzival bezny synchrony motor SMR300 ako NC450 452 a podobne. Samozrejme ked som ho zospodu otvoril aj plosny spoj elektroniky bol uplne iny a v budici je pouzity MH7474. Na drevenom case gramafonu je vyrazeny datum 1980 - tak asi neake posledne verzie tohoto stroja.
Otazka je ci ste sa uz stretli s takymto prevedenim a hlavne ci by sa niekde nenasla schema zapojenie elektroniky.
Dakujem.
Kamarat mi doniesol na kompletny repas gramafon NC440. Niekolko mi ich uz preslo cez ruku ale tento ma hned prevapil uz po zodvihnuti taniera. Nemal v sebe klasicky 3 fazovy motorcek bezkolektorovy (cs patent) ako mavaju 440ky ale pouzival bezny synchrony motor SMR300 ako NC450 452 a podobne. Samozrejme ked som ho zospodu otvoril aj plosny spoj elektroniky bol uplne iny a v budici je pouzity MH7474. Na drevenom case gramafonu je vyrazeny datum 1980 - tak asi neake posledne verzie tohoto stroja.
Otazka je ci ste sa uz stretli s takymto prevedenim a hlavne ci by sa niekde nenasla schema zapojenie elektroniky.
Dakujem.
. . . existuje !
a tady je to celé . . .
a tady je to celé . . .
- Přílohy
-
- NC440_SMR300-100-barvy vodicu motoru.jpg
- (132.9 KiB) Staženo 487 x
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Podle mě se jim výroba složitého jednoúčelového motoru z resolverem nevyplatila. Použití SMR bylo jednodušší a levnější..
Když jsem pitval ten technický zázrak z vyřazenýho gramce, žasl jsem.
V to resolveru byly 3 miniaturní feritový transformátorky, nad a pod nimi rotoval magnet. Jeho magnetické pole podle mě zahlcovalo feritová jádra těch transformátorků, takže nepřenášely signál. Vždy byly zablokované dva ze tří. Stator toho elektromotorku byl docela složitě vinutý, aby se potlačily mechanické rázy vzniklé přepínáním fází. Rotor byl magnet..
Použití SMR bylo jednodušší - stabilizaci otáček synchronního motoru se obejde bez snímání otáček, stačí jen dodržovat frekvenci. "rázování" rotoru drápkovýho motorku utlumí řemenička a hmotný talíř..
Když jsem pitval ten technický zázrak z vyřazenýho gramce, žasl jsem.
V to resolveru byly 3 miniaturní feritový transformátorky, nad a pod nimi rotoval magnet. Jeho magnetické pole podle mě zahlcovalo feritová jádra těch transformátorků, takže nepřenášely signál. Vždy byly zablokované dva ze tří. Stator toho elektromotorku byl docela složitě vinutý, aby se potlačily mechanické rázy vzniklé přepínáním fází. Rotor byl magnet..
Použití SMR bylo jednodušší - stabilizaci otáček synchronního motoru se obejde bez snímání otáček, stačí jen dodržovat frekvenci. "rázování" rotoru drápkovýho motorku utlumí řemenička a hmotný talíř..
No nevím zdalipak to souvisí s novým typem pohonného motorku ale NC 450 trpěl neodstranitelným brumem - svistem v reprodukci, gramofon byl připojen na zesilovač Transiwatt TW 44 bastl samodomo vrabčí hnízdo i když NC 420 nebo Lenco L-435 na tom zesíku fungovaly normálně, to byly jednoduché stroje bez zbytečného řízení a regulace.
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Tiez som si vsimol ze NC 420, 450ka a 452ka nema vobec odpruzeny motor od subchasis (kde je napr hlavny tanier), motor je nan napevno prisrobovany. To vnasalo brum do audiosignalu, motor mechanicky triasol chasis a prenasalo sa to do zvislej zlozky prenosky (akoze MS tak v S zlozke to bolo pocut) Po prepnuti na mono brum zanikol.
Mate s tym aj vy skusenosti? Preco sa tie motory montovali na pevno ked napr v 430ke a 440ke (nevravim 500ke) su odpruzene od chasis.
Mate s tym aj vy skusenosti? Preco sa tie motory montovali na pevno ked napr v 430ke a 440ke (nevravim 500ke) su odpruzene od chasis.
Nejen brum, i hlučení ložisek, talíře a desky zeslábnou při přepnutí na mono.
To už dá práci a odtlumování, potlačit to na nějakou přijatelnou hodnotu!
A přitom může být motor i úplně mimo chassis.
Ostatně o tom jsem tady už psal.
Tím chci říci, že v tomto případě pomůže pružné uložení motoru jen částečně, protože svislou složku kmitání negeneruje přímo motor, ale krokový pohyb rotoru, který musí sežrat řemínek, který ovšem tahá za subtalíř do strany a ložisko v šasi nepatrně pruží. Schválně si zkus zakreslit výslednici sil v rovině řezu vedeného osami talíře a motorku. Z vodorovného kmitání superponovaného na střední sílu tahu řemínku se tím jednostranným tahem stává svislá složka.
Nejtišší je motor při čistě sinusovém proudu, plynulejšího pohonu lze dosáhnout také setrvačníčkem na hřídeli motoru, zde je ale třeba volit kompromis: nesmí být tak těžký, aby se motor vůbec roztočil, ale nesmý být tak lehký, že by vlastně žádné krokování nevyhladil.
Věř mi, že jsme se s tím kdysi vyblbli do halleluyah, nakonec to skončilo motorem z videa, stejnosměrným, se snímačem otáček. A je ticho.
Ještě jsme chtěli vyzkoušet direct drive motor capstanu videa (má nízké otáčky, hodně pólů a velmi stabilní rychlost v průběhu jedné otáčky) a od něj řemínkový náhon, ale dodnes na to nedošlo.
To už dá práci a odtlumování, potlačit to na nějakou přijatelnou hodnotu!
A přitom může být motor i úplně mimo chassis.
Ostatně o tom jsem tady už psal.
Tím chci říci, že v tomto případě pomůže pružné uložení motoru jen částečně, protože svislou složku kmitání negeneruje přímo motor, ale krokový pohyb rotoru, který musí sežrat řemínek, který ovšem tahá za subtalíř do strany a ložisko v šasi nepatrně pruží. Schválně si zkus zakreslit výslednici sil v rovině řezu vedeného osami talíře a motorku. Z vodorovného kmitání superponovaného na střední sílu tahu řemínku se tím jednostranným tahem stává svislá složka.
Nejtišší je motor při čistě sinusovém proudu, plynulejšího pohonu lze dosáhnout také setrvačníčkem na hřídeli motoru, zde je ale třeba volit kompromis: nesmí být tak těžký, aby se motor vůbec roztočil, ale nesmý být tak lehký, že by vlastně žádné krokování nevyhladil.
Věř mi, že jsme se s tím kdysi vyblbli do halleluyah, nakonec to skončilo motorem z videa, stejnosměrným, se snímačem otáček. A je ticho.
Ještě jsme chtěli vyzkoušet direct drive motor capstanu videa (má nízké otáčky, hodně pólů a velmi stabilní rychlost v průběhu jedné otáčky) a od něj řemínkový náhon, ale dodnes na to nedošlo.
Hill diky za objasnenie. Ja si tiez myslim ze najlepsi motor na nahon gramca by bol ten viacpolovy bezkatackovy ako je napr na pohon capsteinu vo videu alebo ako je spraveny napr pohon diskety ci HDD. Sa cudujem ze napr taky project (nasledovnik Litovel) pouzivaju tusim stale nieco podobne ako je SMR300ka.
Inak zacal som davat dokopy tan gramec. V elektronike bol "vystreleny" hlavny elektrolit tak som ho vymenil a "uzemie zasahu chemiou z kondenzatoru" vycistil a skorodovane vykonove tranzistory (koniec) elektrolitom vymenil. Tiez som vymenil aj zeleny elit, a svitkovy kondenzator 220n co ma na starosti casovu konstantu za novsi MKT. Taktiez hlavne trafo s grecakom pojde vonku z grama ako externy zdroj (prial si to kamos).
No chcel by som tam dorobit rychlost 78RPM. Podstate sa to da dosiahnut aj pri terajsich hodnotach suciatok len motor je uz moc slaby (ak v rychlosti 78RPM manualne zastavim tanier uz sa nerozbehne - musim mu pomoct) a koncove tranzistory a predradne odpory pred motorom sa viac hreju (teplota tak udrzim na nich prst cca 5sek
Dali by sa hodnoty suciatok v elektronike vyladit neak aby tam sla aj rychlost 78? (teraz myslim elektronicky nie vymenou remenice a podobne)
A tiez kamarat zohnal novodobe prenoskove vodice. Chcel ju prekablovat ale skusal som vybrat paticu (z predu prenosky do ktorej sa "picha" prenoskovy drziak) a neslo mi to von (samozrejme kolicek co paticu v trubicke prenosky poistuje som vytiahol). Je neaka moznost ako tu paticu vybrat von - lepila sa tam ci mam to nechat racej tak? Skusal som ju vytiahnut pinzetou, aj z druhej strany trubicky prepichnut a vytlacit drotom ale ten sa dostal len po klb (pivot) prenosky...
Inak zacal som davat dokopy tan gramec. V elektronike bol "vystreleny" hlavny elektrolit tak som ho vymenil a "uzemie zasahu chemiou z kondenzatoru" vycistil a skorodovane vykonove tranzistory (koniec) elektrolitom vymenil. Tiez som vymenil aj zeleny elit, a svitkovy kondenzator 220n co ma na starosti casovu konstantu za novsi MKT. Taktiez hlavne trafo s grecakom pojde vonku z grama ako externy zdroj (prial si to kamos).
No chcel by som tam dorobit rychlost 78RPM. Podstate sa to da dosiahnut aj pri terajsich hodnotach suciatok len motor je uz moc slaby (ak v rychlosti 78RPM manualne zastavim tanier uz sa nerozbehne - musim mu pomoct) a koncove tranzistory a predradne odpory pred motorom sa viac hreju (teplota tak udrzim na nich prst cca 5sek
Dali by sa hodnoty suciatok v elektronike vyladit neak aby tam sla aj rychlost 78? (teraz myslim elektronicky nie vymenou remenice a podobne)
A tiez kamarat zohnal novodobe prenoskove vodice. Chcel ju prekablovat ale skusal som vybrat paticu (z predu prenosky do ktorej sa "picha" prenoskovy drziak) a neslo mi to von (samozrejme kolicek co paticu v trubicke prenosky poistuje som vytiahol). Je neaka moznost ako tu paticu vybrat von - lepila sa tam ci mam to nechat racej tak? Skusal som ju vytiahnut pinzetou, aj z druhej strany trubicky prepichnut a vytlacit drotom ale ten sa dostal len po klb (pivot) prenosky...
Zdravim. mam este tento gramafon doma. A pri vyssej hlasitosti som si vsimol ze ked polozim prenosku na zaciatok platne, alebo len tak na neaky predmet polozeny na chasis gramafonu (prenasa vybracie) v reproduktoroch je pocut bzukot motoru. Ide o motor lebo ked zmenim jeho otacky (potenciometrom jemnej regulacie) frekvencia z reproduktorov rastie... Ked prepnem zosilnovac do mono rezimu bzukot sa zmierni - to znamena ze chasis vybruje hlavne vo vertikalnom smere. No co ma zaraze ze bzukot je pocut aj ked prenosku (ihlu) posadim na neaky predmet ktory drzim v ruke (napr pravitko) - neni taky hlasny ale je (ako je to mozne?) - a to pritom sa rozhodne jedna o mechanicky prenos hluku pretoze ked nemem prenosku polozenu na tanieri nieje pocut ziaden bzukot (teda sa to neprenasa elektromagneticky)...
Je mozne toto rusenie neako odstranit resp zmiernit? Upozornujem ze mam novsiu verziu NC440 s SMR synchronim motorom (nie ten trojfazak). A chcem ho tam zanechat - teda nenahradzovat ho dakym jednosmerakom alebo motorom z video hlavy a podobne. Je mozne neako poladit silent bloky? Alebo pomoze kupit novy motor( mozno tento ma uz loziska na pokraji zivotnosti?)
Stretli ste sa uz s tym? Podla mna to upevnenie motorku k chasis nieje riesene moc najstastnejsie.
Alebo mali starsie verzie s 3fazakom lepsi odstup od rusenie?
Dakujem za hocake rady a skusenosti.
Je mozne toto rusenie neako odstranit resp zmiernit? Upozornujem ze mam novsiu verziu NC440 s SMR synchronim motorom (nie ten trojfazak). A chcem ho tam zanechat - teda nenahradzovat ho dakym jednosmerakom alebo motorom z video hlavy a podobne. Je mozne neako poladit silent bloky? Alebo pomoze kupit novy motor( mozno tento ma uz loziska na pokraji zivotnosti?)
Stretli ste sa uz s tym? Podla mna to upevnenie motorku k chasis nieje riesene moc najstastnejsie.
Alebo mali starsie verzie s 3fazakom lepsi odstup od rusenie?
Dakujem za hocake rady a skusenosti.
Samozřejmě, že se chvění motorku přenáší přes šasi také na ložisko raménka, proto ho slyšíš, i když hrot sedí na něčem mimo šasi. Je slabší, protože přenos probíhá přes závěsy motorku na šasi a dráha přenosu je delěí, než na ložisko talíře, navíc je poloha motorku vyzkoušená tak, aby hlukové vlny postupovaly směrem, v němž je přenoska nejméně citlivá. Úplně to potlačit nelze: sice teoreticky by jedna frekvence měla jít potlačit, ale prakticky působí i odrazy mechanického vlnění v šasi, v talíři zpět přes ložisko, takže tam vždycky nějaký hluk zbude. A pro dvě rychlosti to nejde ani teoreticky, nehledě k tomu, že stárnutí závěsů a řemínku(ů) zase poměry přenosu hluku časem změní.
Musel bys s tím laborovat, abys dostal odstup hluku o nějaký ten decibel lepší, než je v technických parametrech uvedený: motorek živit čistou sinusovkou a měnit fázový posuv druhé fáze (motorky mají určitý rozptyl úhlu vzájemného natočení pólových nástavců), aby jeho pohyb byl co nejplynulejší.
Dále zasadit motorek do těžkého prstence, který by pohltil část otřesů pouzdra motorku, a teprve s ním přes nejméně dvě různě pružné a pohltivé vrstvy zavěsit na šasí. Jenže tohle se nejlépe dělá se stejnosměrnými vysokootáčkovými motorky (frekvence jejich chvění je podstatně vyšší, než u SMR300), vyžaduje to ale dva řemínky a vložené kolo.
Ale i o tom jsem tu už psal v jednom z článků.
Musel bys s tím laborovat, abys dostal odstup hluku o nějaký ten decibel lepší, než je v technických parametrech uvedený: motorek živit čistou sinusovkou a měnit fázový posuv druhé fáze (motorky mají určitý rozptyl úhlu vzájemného natočení pólových nástavců), aby jeho pohyb byl co nejplynulejší.
Dále zasadit motorek do těžkého prstence, který by pohltil část otřesů pouzdra motorku, a teprve s ním přes nejméně dvě různě pružné a pohltivé vrstvy zavěsit na šasí. Jenže tohle se nejlépe dělá se stejnosměrnými vysokootáčkovými motorky (frekvence jejich chvění je podstatně vyšší, než u SMR300), vyžaduje to ale dva řemínky a vložené kolo.
Ale i o tom jsem tu už psal v jednom z článků.
já mám NC440 sice s třífázovým motorkem, ale podobný problém s hlukem motorku jsem řešil u NC500.
jsou to vyběhaná ložiska motorku, problém v zavěšení motorku a také špatný řemínek
vyměnil jsem motorek a pružné díly uložení motorku
řemínek jsem vyráběl z modelářské gumy 2x2mm, a délka je taková aby při otáčení talířem byl právě na hranici prokluzu na řemeničce motorku tím se zamezí přenosu hluku z motorku řemínkem na talíř (tak to dělám u všech gramofonů včetně mé NC440 s třífázovým motorkem ) délka a materiál řemínku je velmi důležitý i pro přesnost otáček s délkou řemínku se mění i otáčky talíře .
jsou to vyběhaná ložiska motorku, problém v zavěšení motorku a také špatný řemínek
vyměnil jsem motorek a pružné díly uložení motorku
řemínek jsem vyráběl z modelářské gumy 2x2mm, a délka je taková aby při otáčení talířem byl právě na hranici prokluzu na řemeničce motorku tím se zamezí přenosu hluku z motorku řemínkem na talíř (tak to dělám u všech gramofonů včetně mé NC440 s třífázovým motorkem ) délka a materiál řemínku je velmi důležitý i pro přesnost otáček s délkou řemínku se mění i otáčky talíře .
- Přílohy
-
- emínek.jpg
- ze stavebního návodu SG 60 JUNIOR
- (23.33 KiB) Staženo 122 x
-
- výkres.jpg
- ze stavebního návodu SG 60 JUNIOR
- (20.2 KiB) Staženo 92 x