Dva DC motory srovnání rychlostí

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Vojta7
Příspěvky: 510
Registrován: 28 zář 2010, 02:00
Bydliště: Františkovy Lázně

#46 Příspěvek od Vojta7 »

Můj nápad: Dvě baterie (tedy celkem 24 V/12 Ah), oba motory do série. Pro jízdu vpřed je připojit na obě dvě baterie, pro jízdu vzad jen na jednu (zhruba poloviční rychlost => jednodušší ovládání). Světla mohou také běžet na obě baterie (vždy 2 žárovky v sérii) nebo na jednu (vše paralelně).
Samozřejmě vše jistit pojistkami. Že by se spálil motor a nešel přes něj proud, to není moc pravděpodobné, a pokud by došlo k poruše mechanické (motor by se odpojil od kola), tak by to i s pohonem jen jednoho kole stejně nějak jelo.

Co vy na to?

Uživatelský avatar
sergio1989
Příspěvky: 60
Registrován: 16 črc 2010, 02:00

#47 Příspěvek od sergio1989 »

Zdravím tak jak jsem slíbil, že až bude hotový vlek, že dám foto tak se to trochu protáhlo. Nevím proč, ale mám potřebu dělat věci složité, prostě mám nápad jak by něco mohlo fungovat lépe, ale za cenu složitého řešení. Původně jsme chtěl udělat jednoduché sklápění přes závitovou tyč. Pak jsem si všiml, že vlek je poměrně nízko nad zemí a při plné korbě trávy nedojde po sklopení k úplnému vyprázdnění korby, prostě se hromádka opře o zem a skoro nic se nevysype - musí se popojet dopředu. Tak mě napadlo, že by bylo dobré (vizuálně zajímavé ) kdyby se korba nejdříve zvedla a pak teprve vyklopila a jelikož jsem měl jen jeden motor z akuvrtačky muselo se to odehrát na pohon jednoho motoru. Dalo mi to poměrně dost přemýšlení, ale nakonec jsem na to přišel. Pokud to někoho zajímá je zde video funkce. PS zvedneto přes 42 kilo :-) tady video: http://sergio1989.rajce.idnes.cz/traktu ... 205823.jpg

Teď z jiného soudku a to problému s napájením. Dneska jsem potkal kamaráda no jelikož studuje elektro tak jsem mu nadhodil muj problém s napájením. Jeho napadlo tam přidát velký kondenzátor kolem 2F Je to realné ? Protože ted jsem viděl tohle video http://www.youtube.com/watch?v=fM0iU9Cox0A a tady to vybije žárovka 21W během pár vteřin, takže nevím kamarád se asi pletl . Tady jsem našel příklad toho co měl kamarád na mysli. http://eshop.pocitacenaprajzske.cz/senc ... 58362.aspx

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#48 Příspěvek od PavelFF »

Když jsem viděl tu sklápěčku, napadnul mě film Kulový blesk. Tam byl taky takový vynálezce. Je to nádherná blbinka. Haranti to nemůžou ocenit.
Tímhle výrobkem ses odhalil, že děti jsou jen zástěrka, aby sis mohl hrát a schovávat se za ušlechtilé cíle, jako je rozvíjení psychomotorických schopností dětí :)
Jinak co si pamatuju, tak skutečné sklápečky, co jsem kdy viděl, si vždycky ke konci nasypaly písek nebo uhlí na zadní kola a hromada sahala ze země až na korbu. Musely vždycky cuknout dopředu a popojet, aby se toho nákladu zbavily. Ale nebylo to tak efektní jako ten tvůj zázrak kinematiky. Jsi fakt šikula.


Nabitému kondenzátoru 1F se při vybíjení proudem 1A za 1 sekundu sníží napětí o 1 volt. Takže třeba proud 10A vybíjí rychlostí 10V/s. Totéž platí obráceně o nabíjení. Tak si můžeš udělat obrázek, jak se asi projeví na funkci při odběrech v řádech 10A.
4F na tom jsou 4x líp , ale pořád je to bída, ve srovnání s kapacitou obučejného olověného akumulátoru. Tvůj problém to neřeší - kde nic není ani kapacitor nepomůže. Tím spíš za ty strašný prachy.

Uživatelský avatar
sergio1989
Příspěvky: 60
Registrován: 16 črc 2010, 02:00

#49 Příspěvek od sergio1989 »

Moc děkuji za pochvalu, potěšilo mě to a to hodně moc.
Jinak k tomu zapojení. Chci zapojit druhou baterii přes dvě relé cca tak jak je to na obrázku. Nevíte nahodou jaký bude mít vliv na napětí celého systému to že tam budou sepnuta dvě relé ? Mám na mysli to jak ovlivní napětí a jakou bude mít cca spotřebu ? Nebo je to naprosto zanedbatelné ? Vím že jednodužší by bylo pužití 2pol 4 pin spínače ale už to mám konstrukčně vyřešené spínaní pře spínač 1 pol 2 pin a neche se mi to předělávat (musel bych to zase rozebírat)
Děkuji
Přílohy
Bez názvu.JPG
(111.93 KiB) Staženo 57 x

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#50 Příspěvek od PavelFF »

Spotřeba cívky relé přece závisí na konkrétním typu. Bývá tak nějak hrubě o dva řády menší, než jmenovitý proud přes kontakty, aby se to vůbec vyplatilo. Spotřeba cívek tedy nebude nijak dramatická, v porovnání se spotřebou všech těch "nezbytností", co tam máš.

Hlavně ale musíš vybrat relé, které zvládne bezpečně proudy motorů. Stejnosměrný proud je z hlediska vypínání náročnější na kontakty. Až si vybereš nějaký typ (pravděpodobně nějaké "automobilové relé 12V"), tak taky bude mít uvedený odpor cívky a z toho se dá určit vlastní spotřeba.


Měl bys hlídat, aby se baterky pokud možno nabíjely obě stejně a hlavně aby nezůstaly spojené paralelně bez zatížení motorem. V tom zapojení to máš dobře, ale nevidím tam třeba zpátečku.

A ten "zbytek věcí" vybíjí jen jednu baterku, pokud motory stojí.

Uživatelský avatar
sergio1989
Příspěvky: 60
Registrován: 16 črc 2010, 02:00

#51 Příspěvek od sergio1989 »

tak nakonec použiji toto relé.
http://www.tipa.eu/cz/rele-auto-12v-30a ... p/d-83439/
Myslím že by mělo vyhovět

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“