Videorekordér Sony SLV-SE410, je stereo nebo mono?
Moderátor: Moderátoři
Videorekordér Sony SLV-SE410, je stereo nebo mono?
Dostal jsem starší, ale funkční videorekorder SONY SLV-SE410. Zajímalo by mě, zdali nahrává zvuk ve stereu či jen mono. Na webu se mi potřebné informace nepodařilo najít. Díky za odpověď.
Když se o videu řekne, že má 4 hlavy, pak je řeč pouze o počtu hlav rotačních. Stacionární hlavy se nepočítají: bez jedné mazací to u přehrávačů sice jde, ale bez jedné dvoustopé nebo třístopé stacionární hlavy pro servo (a samozřejmě pro zvuk) to nejde.
Čili to video, pokud má LP režim, musí mít (tedy až na výjimky) na bubnu 4 hlavy, z nichž téměř vždycky jsou ve funkci jen dvě, a to ty, které šířkou zanechané stopy odpovídají rychlosti posuvu pásku.
Ale pořád jde o video se záznamem zvuku pevnou hlavou do podélné stopy (podélných stop), tedy do hifi daleko.
Čili to video, pokud má LP režim, musí mít (tedy až na výjimky) na bubnu 4 hlavy, z nichž téměř vždycky jsou ve funkci jen dvě, a to ty, které šířkou zanechané stopy odpovídají rychlosti posuvu pásku.
Ale pořád jde o video se záznamem zvuku pevnou hlavou do podélné stopy (podélných stop), tedy do hifi daleko.
Hill ďakujem za upresnenie, mne trochu uniklo že video má aj LP mód... preto som počítal len s dvoma rotačnými hlavami... ak má aj LP tak áno na bubne sú 4 hlavičky...
s tým označovaním koľko hláv má ktorý stroj je asi večná polemika... ale súhlasím že by sa označenie počtu hláv malo týkať len hláv umiestnených na rotačnom bubne... ani výrobcovia v tom nemajú niekedy jasno, videl som staré stroje len s SP módom a mali označenie na dvierkách kazet. priestoru 4HEAD.... pritom bubon mal len dve hlavičky...
s tým označovaním koľko hláv má ktorý stroj je asi večná polemika... ale súhlasím že by sa označenie počtu hláv malo týkať len hláv umiestnených na rotačnom bubne... ani výrobcovia v tom nemajú niekedy jasno, videl som staré stroje len s SP módom a mali označenie na dvierkách kazet. priestoru 4HEAD.... pritom bubon mal len dve hlavičky...
Budu-li moci, tak nepřijdu, ale nebudu-li moci, pak určitě přijdu
Tak to ti upřesním i tento problém: pro rychlost SP se používají hlavičky nechávající stopu širokou 47µm, pro LP je výška pólových nástavců (tedy šířka stopy) 23-27µm.
O čtyřhlavém videu si spousta lidí myslela, že musí mít lepší obraz. Málokdo věděl, že téměř vždy funguje jen jedna dvojice hlav a že jen několik modelů využívá druhou dvojici k "paběrkování" o dvě stopy vedle při zastaveném obrazu. Tato funkce pak dostala nějaké zvučné jméno, jako SUPER STILL PICTURE nebo něco takového.
Někteří výrobci proto klidně napsali na videopřehrávače nápis 4 Head, ale do bubnu dávali jen dvě hlavy pro šířku stopy kolem 30µm. Ty přečetly jak LP, tak SP, ale ztráta kvality záznamu SP nebyla většinou diváků rozeznána, kvalita LP byla už viditelně zhoršená přeslechy barvonosné mezi stopami. S nimi si některé dekodéry PAL v televizích poradily lépe, jiné hůře.
Ale bylo to levné a zákazník se vždycky našel.
Plnokrevné video, které by umělo i nahrávat, jsem v tomto provedení v ruce neměl, přesto to neznamená, že by neexistovalo, zvlášť ke konci slávy formátu VHS, kdy kdekdo koukal, jak zlevnit, aby mohl ještě chvilku vyrábět, a trh začaly ovládat řetězcové "značky", v jejichž střevech se mohla nacházet volná variace na výběhový typ od kohokoli.
O čtyřhlavém videu si spousta lidí myslela, že musí mít lepší obraz. Málokdo věděl, že téměř vždy funguje jen jedna dvojice hlav a že jen několik modelů využívá druhou dvojici k "paběrkování" o dvě stopy vedle při zastaveném obrazu. Tato funkce pak dostala nějaké zvučné jméno, jako SUPER STILL PICTURE nebo něco takového.
Někteří výrobci proto klidně napsali na videopřehrávače nápis 4 Head, ale do bubnu dávali jen dvě hlavy pro šířku stopy kolem 30µm. Ty přečetly jak LP, tak SP, ale ztráta kvality záznamu SP nebyla většinou diváků rozeznána, kvalita LP byla už viditelně zhoršená přeslechy barvonosné mezi stopami. S nimi si některé dekodéry PAL v televizích poradily lépe, jiné hůře.
Ale bylo to levné a zákazník se vždycky našel.
Plnokrevné video, které by umělo i nahrávat, jsem v tomto provedení v ruce neměl, přesto to neznamená, že by neexistovalo, zvlášť ke konci slávy formátu VHS, kdy kdekdo koukal, jak zlevnit, aby mohl ještě chvilku vyrábět, a trh začaly ovládat řetězcové "značky", v jejichž střevech se mohla nacházet volná variace na výběhový typ od kohokoli.
Jo, to byl například Telerent N9006T, u kterého šlo vypnout obraz a používat ho jen jako magnetofon. Pro záznam zvuku šlo volit mezi LP a SP, pro záznam obrazu uměl jen SP mód. Matsushita inside.
Tak to bychom se mohli zmínit i o tříhlavých bubnech - buď šlo o "létající" mazací hlavu a video umělo jen jednu rychlost, zato šlo střihnout obraz do obrazu (insert), aniž by na konci byl smazaný kus pásku, nebo třetí hlava byla umístěná tak, aby zastavený obraz měl k dispozici aspoň liché řádky v době, kdy základní hlavy byly mimo "své" stopy. To jsem viděl jednou u Sony SLV-325 a u nějakého Schneidera.
Videa s insert-střihem se u nás nijak moc nerozšířila, protože se za to nikomu nechtělo tolik platit, zato tříhlavých strojů s lepším zastaveným a zpomaleným obrazem se k nám dovezlo podstatně víc.
Tak to bychom se mohli zmínit i o tříhlavých bubnech - buď šlo o "létající" mazací hlavu a video umělo jen jednu rychlost, zato šlo střihnout obraz do obrazu (insert), aniž by na konci byl smazaný kus pásku, nebo třetí hlava byla umístěná tak, aby zastavený obraz měl k dispozici aspoň liché řádky v době, kdy základní hlavy byly mimo "své" stopy. To jsem viděl jednou u Sony SLV-325 a u nějakého Schneidera.
Videa s insert-střihem se u nás nijak moc nerozšířila, protože se za to nikomu nechtělo tolik platit, zato tříhlavých strojů s lepším zastaveným a zpomaleným obrazem se k nám dovezlo podstatně víc.
ano ano tých 4 hlavých Hi-Fi strojov ktoré vedeli len záznamu zvuku do Hi-Fi stôp v mode LP bolo v 80tých rokoch viacero (JVC HR-D .... Panasonic NV- ... Philips, Normende, Universum no proste bolo ich viacero ) označovali to u tlačítka voľby rýchlosti posuvu ako "SP/Hi-Fi LP" ...
mám tu ale napríklad Filipesa z roku 2001 typ VR710 a VR800 ktorí
dokážu už záznam obrazu aj Hi-Fi zvuku v mode LP ale je tam možnosť v MENU stroja zvoliť "len záznam zvuku" takže deaktivuje sa obrazová časť elektroniky a video funguje v tej chvíli len ako audio magnetofón.
3hlavý model videa som videl naposledy nejaký Panasonic NV-J ... chválil sa na prednom panely nápisom "Super slow motion picture / Super clear Still" naozaj krokovanie obrazu, spomalený pohyb aj zastavený obraz mal vynikajúcej kvality.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
mám tu ale napríklad Filipesa z roku 2001 typ VR710 a VR800 ktorí
dokážu už záznam obrazu aj Hi-Fi zvuku v mode LP ale je tam možnosť v MENU stroja zvoliť "len záznam zvuku" takže deaktivuje sa obrazová časť elektroniky a video funguje v tej chvíli len ako audio magnetofón.
3hlavý model videa som videl naposledy nejaký Panasonic NV-J ... chválil sa na prednom panely nápisom "Super slow motion picture / Super clear Still" naozaj krokovanie obrazu, spomalený pohyb aj zastavený obraz mal vynikajúcej kvality.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Budu-li moci, tak nepřijdu, ale nebudu-li moci, pak určitě přijdu
Jak bylo řečeno, počítají se pouze rotační obrazové nebo zvukové (HiFI) hlavy, pokud je na bubnu mazací hlava, tak se nepočítá. 6hlavé video má tedy 4 obrazové (obvykle jeden pár pro SP a druhý pro LP nebo EP) a 2 zvukové HiFi hlavy.
Plnokrevná videa se dvěma nižšími hlavami společnými pro SP i LP existovala a měla právě problém u vlastních záznamů v SP, protože mezi stopami byly mezery -> špatný odstup S/Š, takže kvalita LP záznamu bývala paradoxně srovnatelná s SP.Hill píše:...do bubnu dávali jen dvě hlavy pro šířku stopy kolem 30µm. Ty přečetly jak LP, tak SP, ale ztráta kvality záznamu SP nebyla většinou diváků rozeznána, kvalita LP byla už viditelně zhoršená přeslechy barvonosné mezi stopami. S nimi si některé dekodéry PAL v televizích poradily lépe, jiné hůře.
Plnokrevné video, které by umělo i nahrávat, jsem v tomto provedení v ruce neměl, přesto to neznamená, že by neexistovalo, zvlášť ke konci slávy formátu VHS, kdy kdekdo koukal, jak zlevnit, aby mohl ještě chvilku vyrábět, a trh začaly ovládat řetězcové "značky", v jejichž střevech se mohla nacházet volná variace na výběhový typ od kohokoli.
Tříhlavé video nemá rotační mazačku (mazací hlavy se přece nepočítají), ale právě pomocnou obrazovou hlavu pro funkce Review/Cue/Slow/Still. Ta je v těsné blízkosti jedné z hlav a při trikových funkcích snímá stejný půlsnímek jako hlava protilehlá, se kterou má stejnou orientaci 6stupňového sklonu stěrbiny.Hill píše:Tak to bychom se mohli zmínit i o tříhlavých bubnech - buď šlo o "létající" mazací hlavu a video umělo jen jednu rychlost, zato šlo střihnout obraz do obrazu (insert), aniž by na konci byl smazaný kus pásku, nebo třetí hlava byla umístěná tak, aby zastavený obraz měl k dispozici aspoň liché řádky v době, kdy základní hlavy byly mimo "své" stopy.