Převodník U/f, signál o spotřebě pro palubní počítač v autě
Moderátor: Moderátoři
Převodník U/f, signál o spotřebě pro palubní počítač v autě
Dobrý den všem,
rád bych vás, odborníky, poprosil, zda byste mi nemohli pomoci s mým problémem. Snažím se zprovoznit palubní počítač, který se do dané motorizace nikdy z výroby nemontoval a proto mi chybí čidlo, pomocí jeho výstupu vypočítává řídící jednotka spotřebu.
Takže má představa je mechanicky spojit potenciometr s táhlem plynu. Jeho výstupem bude proměnné napětí 0-12V+. Toto napětí potřebuji převést na přerušovaný signál, frekvencí odpovídající výši napětí z potenciometru. A tuto frekvenci potřebuji z koster. (Prostě čim víc ťukám drátem, co jde do řídící jednotky palubního počitače, o kostru, tím víc roste spotřeba )
Nemohl by se mě někdo ujmout, případně se pořádně domluvit a postavit mi takovýto integrovaný obvod. V mládí jsme postavili s tátou elektronickou kostku, jinak jsem elektrikařinou nepolíben Zadarmo to určitě nechci.
Předem děkuji všem zúčastněným,
s pozdravem
Marek
rád bych vás, odborníky, poprosil, zda byste mi nemohli pomoci s mým problémem. Snažím se zprovoznit palubní počítač, který se do dané motorizace nikdy z výroby nemontoval a proto mi chybí čidlo, pomocí jeho výstupu vypočítává řídící jednotka spotřebu.
Takže má představa je mechanicky spojit potenciometr s táhlem plynu. Jeho výstupem bude proměnné napětí 0-12V+. Toto napětí potřebuji převést na přerušovaný signál, frekvencí odpovídající výši napětí z potenciometru. A tuto frekvenci potřebuji z koster. (Prostě čim víc ťukám drátem, co jde do řídící jednotky palubního počitače, o kostru, tím víc roste spotřeba )
Nemohl by se mě někdo ujmout, případně se pořádně domluvit a postavit mi takovýto integrovaný obvod. V mládí jsme postavili s tátou elektronickou kostku, jinak jsem elektrikařinou nepolíben Zadarmo to určitě nechci.
Předem děkuji všem zúčastněným,
s pozdravem
Marek
Zkus dát víc informací - jaký auto, jakej motor, jestli to má karbec nebo vstřik, jednobodovej nebo vícebodovej... atd. Jinak u karburátorovýho motoru se běžně "ekonometr" dělal na principu měřiče podtlaku v sání, ale bez rozsáhlýho zkoušení se jednoduše nedal nacejchovat v litrech na hodinu nebo km - prostě to byl jen indikátor, v žádným případě ne měřič.
U vstřikovýho motoru se měření hodinový spotřeby vypočítává poměrně složitým algoritmem z otáček motoru => frekvence vstřiků a z doby trvání vstřiku. Oba dva údaje poskytuje ŘJ motoru a palubní počítač z nich vypočítá, kolik litrů sblafne motor za hodinu - následně se zavádí korekční faktor rychlosti, odvozenej od signálu pro tachometr (z impulsního snímače otáček na hnací nápravě nebo na výstupním hřídeli v převodovce) - vzájemnou korelací hodinový spotřeby a hodinový rychlosti pak vyjde kilometrová spotřeba.
Ještě si myslíš, že ubastlit si měřák spotřeby a dostat z něj spolehlivou a přesnou indikaci bude jednoduchá věc?
U vstřikovýho motoru se měření hodinový spotřeby vypočítává poměrně složitým algoritmem z otáček motoru => frekvence vstřiků a z doby trvání vstřiku. Oba dva údaje poskytuje ŘJ motoru a palubní počítač z nich vypočítá, kolik litrů sblafne motor za hodinu - následně se zavádí korekční faktor rychlosti, odvozenej od signálu pro tachometr (z impulsního snímače otáček na hnací nápravě nebo na výstupním hřídeli v převodovce) - vzájemnou korelací hodinový spotřeby a hodinový rychlosti pak vyjde kilometrová spotřeba.
Ještě si myslíš, že ubastlit si měřák spotřeby a dostat z něj spolehlivou a přesnou indikaci bude jednoduchá věc?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Jo jedná se o Mercedes Benz w124 250D r.v.92. Ten palubní počítač se montoval jen do benzínových modelů, já ho mám z 300CE. Tam si ten signál bere z řídící jednotky motoru. Jenže já mám pouze předkomůrkovej dýzl s mechanickym čerpadlem, bez jakýkoliv elektroniky.
Ani mi tak nejde o přesnost měření, spíš jako o to, aby tam na mě nekoukala nula z displaye (což by byla fajn spotřeba ).
Já samozřejmě vím, jakou mám dlouhodobou spotřebu a podle toho by se pak nastavila frekvence toho ukostření.(Jestli to teda nějak jde)
Prostě to chci očůrat
Ani mi tak nejde o přesnost měření, spíš jako o to, aby tam na mě nekoukala nula z displaye (což by byla fajn spotřeba ).
Já samozřejmě vím, jakou mám dlouhodobou spotřebu a podle toho by se pak nastavila frekvence toho ukostření.(Jestli to teda nějak jde)
Prostě to chci očůrat
Nebylo by v takovém případě rozumnější vrazit do přívodního palivového potrubí průtokoměr např.:
http://www.sonotec.cz/produkte/medizin_ ... _il_52.htm
http://www.sonotec.cz/produkte/medizin_ ... _il_52.htm
Není jenom Sonoflow, dodavatelů je celá řada, stačí chviličku hledat. Jedna z mnoha velice levných možností.:
http://www.conrad.cz/prutokomer-fch-m-p ... in.k150391
Výstup je dokonce přímo v pulzech pro elektronické zpracování.
http://www.conrad.cz/prutokomer-fch-m-p ... in.k150391
Výstup je dokonce přímo v pulzech pro elektronické zpracování.
Pokud pojedeš rychlosti 100km/h na půl plynu a bude ti to žrát těch tvých 7.5l/100km, tak to nastavíš, aby to ukazovalo 7.5l/100km. Potud OK
Kolik to pak bude ukazovat když pojedeš na 1. rychlostni stupeň rychlostí 10km/h a budeš mít taky půl plynu? 7.5l/100km. Ale reálná spotřeba může být třeba 80l/100km.
Ujasni si nejdříve, co opravdu chceš měřit/indikovat.
Kolik to pak bude ukazovat když pojedeš na 1. rychlostni stupeň rychlostí 10km/h a budeš mít taky půl plynu? 7.5l/100km. Ale reálná spotřeba může být třeba 80l/100km.
Ujasni si nejdříve, co opravdu chceš měřit/indikovat.
Proč by to mělo ukazovat stejně? Palubní počítač přece musí dostávat i impulsy z tachometru, takže s impulsy z průtokoměru má dva údaje, z nichž může třeba čtyřikrát za minutu spočítat okamžitou spotřebu a průměrnou od posledního nulování zrovna tak.
Šidítko s nějakým potenciometrem bude jen "něco ukazovat", ale jen pro parádu. K údaji o skutečné spotřebě na 100km se ani nepřiblíží.
Dej tam ten průtokoměr, budeš mít impulsy s frekvencí přímo úměrnou rychlosti průtoku. Z toho se dá spočítat spotřeba, když ne zcela přesně, tak alespoň se značnou vypovídací hodnotou.
Šidítko s nějakým potenciometrem bude jen "něco ukazovat", ale jen pro parádu. K údaji o skutečné spotřebě na 100km se ani nepřiblíží.
Dej tam ten průtokoměr, budeš mít impulsy s frekvencí přímo úměrnou rychlosti průtoku. Z toho se dá spočítat spotřeba, když ne zcela přesně, tak alespoň se značnou vypovídací hodnotou.
Není tam jen jeden vstup, ostatní jsou zapojeny a fungují.
Trocha historie o tom palubním počítači:
1. Generace - údaj o aktuální spotřebě byl brán přímo z potenciometru snímající polohu škrtící klapky
2. Generace - údaj o aktuální spotřebě je brán z ŘJ motoru (můj případ)
Ale jelikož nemám ani váhu vzduchu, ani ŘJ motoru, tak není z čeho brát.
Na mercedes fóru jsem navrhoval namontovat před sání klapkovou váhu vzduchu s potenciometrem, ale to mi bylo zamítnuto, že tenhle dýzlovej motor saje furt jak zjednanej.
K průtokoměru - zítra se mrknu, zda je na autě zpětné vedení nafty (domnívám se, že ano, ale ruku do ohně za to nedám) a dál je tu pak problém s odladěním frekvence nebo ne?
Trocha historie o tom palubním počítači:
1. Generace - údaj o aktuální spotřebě byl brán přímo z potenciometru snímající polohu škrtící klapky
2. Generace - údaj o aktuální spotřebě je brán z ŘJ motoru (můj případ)
Ale jelikož nemám ani váhu vzduchu, ani ŘJ motoru, tak není z čeho brát.
Na mercedes fóru jsem navrhoval namontovat před sání klapkovou váhu vzduchu s potenciometrem, ale to mi bylo zamítnuto, že tenhle dýzlovej motor saje furt jak zjednanej.
K průtokoměru - zítra se mrknu, zda je na autě zpětné vedení nafty (domnívám se, že ano, ale ruku do ohně za to nedám) a dál je tu pak problém s odladěním frekvence nebo ne?
- hafca
- Příspěvky: 4401
- Registrován: 27 črc 2004, 02:00
- Bydliště: 25km na západ od Prahy
- Kontaktovat uživatele:
Měl jsem to kdysi udělané do Š100. Byl tam čítač ICM72171 pro výpočet a pohon displeje. Pak 40103, kterým se nastavoval dělící poměr impulsů od tachometru proti impulsům z průtokoměru. Pak ještě nějaká bižuterie a bylo na tehdejší dobu docela chytré. Dala se palcovými přepínači nastavit spotřeba a při jejím překročení to pípalo. Měřilo to asi 3x do minuty a v zimě ty údaje byly tak děsivé, že jsem na krabku začal dávat čepici.
Zapojení i DPS by byly, ale dnes se už asi nedá sehnat ten ICM. Někdy v roce 1982 a pak 1991 vyšlo něco takového AR. Tady je jednoduchý palubní počítač, sice pro benzin, ale je k tomu zdroják a možná by nebyl problém si část kde se počítají vstřiky upravit pro průtokoměr.
Zapojení i DPS by byly, ale dnes se už asi nedá sehnat ten ICM. Někdy v roce 1982 a pak 1991 vyšlo něco takového AR. Tady je jednoduchý palubní počítač, sice pro benzin, ale je k tomu zdroják a možná by nebyl problém si část kde se počítají vstřiky upravit pro průtokoměr.
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.