fiat stilo -žárovky

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#16 Příspěvek od EKKAR »

Jenže ty žárovky nevodcházejí kvůli trvalýmu přepětí, 14,4 - 14,5V dávají všecky auta už někde od 1000-1200rpm, ty žárovky odlítávají do nebe hlavně kvůli blbýmu chlazení, kdy už nestíhá fungovat halogenidovej cyklus a pak při zapnutí vinou velkýho proudovýho impulsu vlákno rupne - ten FET spínač jednak maličko trvale snižuje (asi tak 0,1 - 0,2V), ale druhak - a to hlavně, při zapnutí omezuje proud na hodnotu jen o málo převyšující trvalej proud. S hodnotama na obrázku trvá rozsvícení asi 0,1s, což se nepozná ani na světelný houkačce - natvrdo připojenej halogen se rozsvěcuje podobně pomalu, akorát že přes ten FETík se tak rychle nesčudne...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#17 Příspěvek od BOBOBO »

No jo Karle , ale zde dojde se čtvercem ke snížení výkonu aaa tím ke stejnému snížení teploty . A nemůžu nenapsat , že na žárovce je kolik ? Já tam vidím 12V .

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#18 Příspěvek od EKKAR »

Jenže to by platilo leda tak v přípaě, kdyby to napětí skutečně bylo daný normou na PŘESNĚ 12V - jenže ono není, je to jen nominál NEDOBÍJENÝHO PB AKUMULÁTORU - kterej z důvodu správnýho dobíjení bez rozstřiku H2SO4 musí mít při chodu motoru 14,4 Voltu... Navíc to napětí používají VŠECKY AUTA - teda s výjimkou těch, co mají 6V nebo 24V - a žárovk typu H7 praskají jen v některejch...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#19 Příspěvek od BOBOBO »

No , ale zkusmi vysvětlit , jak tyto Tvé poslední řádky vstupují do toho , co jsem napsal . Jsou to jaksi mimoběžky ... Prostě i ve špatně navrženém světle vydreží žárovky se "stříbrným drátem" v serii víc a ten drát je nejspolehlivější úprava . Co k tomu chceš dodat ? Každý ať si kam chce strčí co chce . Mi jedno .

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#20 Příspěvek od EKKAR »

Protože se tím "stříbrným drátem" dodatečně dotahuje odfláknutej vývoj u výrobce světlometu - proč praskají H7 u jedničkový fábule s normální parabolou jak na běžícím pásu a v naprosto stejným autě, ale s projektorovým světlometem H7 vydrží roky? Jednoduše to není ani konstrukcí žárovky, ani napájecím napětím - je to jen a jen špatně konstruovaným světlometem. A pak je v podstatě jedno, co se použije, když to omezí zapínací proudovej náraz do studenýho vlákna, jenže odpor omezuje proud = teplotu = svítivost furt, kdežto plynule se měnící odpor FETu s opravdu minimální hodnotou za provozu není na běžný svítivosti prakticky poznat. Zkus si prosím tě změřit proud stejnou žárovkou s FETem a se "stříbrným drátem" - za jinak totožnejch napájecích podmínek, třeba stejnou baterkou. A pak jestli máš možnost porovnat světelnej tok (třeba expozimetrem - změřením osvětlení na bílý ploše), tak srovnej oba dva přpady...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#21 Příspěvek od BOBOBO »

A to je přesně bod , do kterého jsem se nechtěl dostat . Končím .

Uživatelský avatar
impedance
Příspěvky: 273
Registrován: 14 úno 2012, 01:00

#22 Příspěvek od impedance »

mohl bych se teda ještě zeptat, když tam dám odpor, tak snížím svítivost a zároveň i teplotu. ale s tím sofstartem snížím jen počáteční proud? chápu, že když tam jde ze začátku 80A, tak žárovka jde po měsíci dokytek.
Když se ten tand otevře, tak už nic neomezuje tu teplotu, která jak píšete má vliv na životnost žárovky. Nebo hlavní problém je odvádění tepla v počátku svícení?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#23 Příspěvek od EKKAR »

První problém je teplo - jeho nedostatečnej odvod vede ke ztenčování vlákna a to pak při zapínání rychle přehoří počátečním proudem za studena (to je druhej problém). Odpor trvale sníží teplotu a tím i svítivost, FET sice taky, ale daleko míň (odpor má cca 0,01 až 0,1Ω, otevřenej FET má RDSOn jen několik mΩ takže úbytek na něm je v provozu daleko menší = svítivost skoro neovlivní.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Fordak
Příspěvky: 53
Registrován: 08 pro 2012, 01:00

#24 Příspěvek od Fordak »

EKKAR píše:Protože se tím "stříbrným drátem" dodatečně dotahuje odfláknutej vývoj u výrobce světlometu - proč praskají H7 u jedničkový fábule s normální parabolou jak na běžícím pásu a v naprosto stejným autě, ale s projektorovým světlometem H7 vydrží roky? Jednoduše to není ani konstrukcí žárovky, ani napájecím napětím - je to jen a jen špatně konstruovaným světlometem. A pak je v podstatě jedno, co se použije, když to omezí zapínací proudovej náraz do studenýho vlákna, jenže odpor omezuje proud = teplotu = svítivost furt, kdežto plynule se měnící odpor FETu s opravdu minimální hodnotou za provozu není na běžný svítivosti prakticky poznat. Zkus si prosím tě změřit proud stejnou žárovkou s FETem a se "stříbrným drátem" - za jinak totožnejch napájecích podmínek, třeba stejnou baterkou. A pak jestli máš možnost porovnat světelnej tok (třeba expozimetrem - změřením osvětlení na bílý ploše), tak srovnej oba dva přpady...
Jednickovy fabie maji jenom normalni parabolu s H7,nebo xenony!Zadny projektorove svetla s H7 nemaji,jiz jsem to tady psal.To je zrovna spatny priklad!Kazdopadne se tam meni jak na bezicim pase.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#25 Příspěvek od Kvicala_r »

Mimochodem modernější auta používají i u výkonových funkcí PWM, aby se výrobci dostali na nominál (bývá 13,5V). Taky už sem zmiňoval, že každá desetina nad nominál jen nepatrně zvýší tok, ale podstatně zkracuje životnost.
V kombinaci se špatným odvodem tepla a malým projektorem se tento jev uplatní ještě víc. Na druhé straně na OC1 mám dobíjení 14,4V, PWM zde není a H4 v tom drží obstojně. Takže i velikost žárovky a reflektor se v tomto směru jeví pozitivně. Neměřil sem jak vypadá napětí na patici žárovky a bohužel nemám proudovou sondu, abych mrkl na peak při zapnutí.

Uživatelský avatar
impedance
Příspěvky: 273
Registrován: 14 úno 2012, 01:00

#26 Příspěvek od impedance »

tak jsem teda nakonec vyštrachal součástky na ten softstart, teď přemejšlím kam to v autě přidělat.

Uživatelský avatar
tiktak1953
Příspěvky: 3302
Registrován: 11 říj 2010, 02:00
Bydliště: SK

#27 Příspěvek od tiktak1953 »

Ak mozem spytam sa tu,syn doniesol od kamarata dva auto panely z Felícii (GLX 1,6) kde si chcel vymenit podsvietenie za ledky,lenze mu to horelo,lebo ich zle zapojil.Boli tam zhorene viacere ziarovky,perto sa chcem spytat,ci byva aj v pristrojovom panely zvysene napatie na viac ako 12V(14V) ako inde v el.obvodoch.Doniesol mi led pasik ,kde boli na 12V zapojene seriove tri ledky v serii s SMD R 151.Uz som tie ledky na podsvietenie zapojil,funguje to len sa pytam ,ci vydrzia, ak by tam bolo zvysene napatie? Dal som 3X ledky na lavu a 3X na pravu stranu v pristr.doske.Thanks.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#28 Příspěvek od Kvicala_r »

Ledky samotné to nevydrží. Musíš k nim dát odpor adekvátní hodnoty. VA charkteristika LED je dost strmá - už při malém nárůstu napětí se proud mění hodně významě. To právě pomáhá řešit ten předřadný odpor.

Jak ho spočítat je jednoduché R= [14,4 - (3 x U_led)]/ I_led. Kde U_led je napětí v propustném směru pro jednu LED a I_led je proud tak, aby svítila požadovaným jasem a současně nebyla za povoleným limitem.


Jak se změní proud při drobném nárůstu napětí můžeš pak ověřit zpětně:
I_led = [14,8 - (3 x U_led)]/R

Světe div se, tohle nezváladjí ani někteří vysokoškoláci oboru eletro...je to bída [/b]

Uživatelský avatar
tiktak1953
Příspěvky: 3302
Registrován: 11 říj 2010, 02:00
Bydliště: SK

#29 Příspěvek od tiktak1953 »

Kvicala diky!Kedze su tie ledky uz v aute a mam este doma kusok led pasky, tak ten predradny R skusim najst skusmo pri 14,5V. Bezne ledky z cias RVHP mali ubytok napatia asi od 1,6 do 2,8V ak sa nemylim podla farby.Tieto tri mini v serii musim zmerat. Nie najlepsie som tam napisal to podsvietenie,tak to este raz vysvetlim:na pristrojovej doske boli styri ziarovky,dve na lavej a dve na pravej strane .Chalan chcel mat na lavej a pravej strane po tri led pasky ,spolu sest led paskov.Na miesto jednej ziarovky na lavej aj pravej strane som dal paralelne dve led pasky a miesto druhej ziarovky na lavej aj pravej strane som dal po jednej led paske.Spolu je tam na podsvietenie šesť led paskov (a 18 lediek).
Zatial 21.5.2014 je to OK,chcu to tok prerobit dalsi dvaja !Nemam cas uz teraz.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“