Odpojení PB akumulátoru(baterie) 12V
Moderátor: Moderátoři
Odpojení PB akumulátoru(baterie) 12V
Ahoj,
řeším jak postavit z běžně možně koupených součástek z elektronik. Obvod, který by při dobití PB akumulátoru z auta odpojil baterii od nabíječky a ,když by se trochu vybil akumulátor, tak by ten obvod začal nabíjet. Potřebuji,aby to odpojení a připojení dělal sám obvod. Většinu obvodů co jsem na netu našel, tak se musí zapnout, aby nabíjela a pak vypne, ale už nezapne znovu.
Součástky nemám koupené žádné. A baterie bude napájet síť 12V, kde odběr bude cca pár spotřebičů s 0,02A - 0,2A zabezpečení objektu. Možná i ohradník, který impuls bude za větší dobu cca 1 min,aby zlodějský hoši až půjdou na mříže, také něco koupili.
Jinak, prosím za osvědčené návrhy schémat, které vám skutečně fungují včetně hodnot i watáží. Ne jen poloviční.
Mnoho děkuji Pavel
Nebo, co kdybych to nějak napojil s relé z auta,co je na dobíjení v autě? Mám mechanické i elektronické. Jen nevím jak to zapojit, jsou tam tři konce označení D. M a B jistě B je baterie, ale co ty dva? Myslím napojit k té nabíječce. Zapojení jen znám s dynamem a alternátorem, ale s nabíječkou ne.
Zkoušel jsem i dát mezi nabíječku a akumulátor rezistor, v domění, že bys se nabíjel pomaličku, jenže ten se zahřívá moc a dle výpočtu Ohmova zákona je vše Ok, ale skutečnost je zlá, hřeje více nežli topení. Akumulátor nějak začal žrát moc energie, že ani rezistor na omezení, nestačí.Ten topí šíleně, takže také tato cesta nějak nevede.
řeším jak postavit z běžně možně koupených součástek z elektronik. Obvod, který by při dobití PB akumulátoru z auta odpojil baterii od nabíječky a ,když by se trochu vybil akumulátor, tak by ten obvod začal nabíjet. Potřebuji,aby to odpojení a připojení dělal sám obvod. Většinu obvodů co jsem na netu našel, tak se musí zapnout, aby nabíjela a pak vypne, ale už nezapne znovu.
Součástky nemám koupené žádné. A baterie bude napájet síť 12V, kde odběr bude cca pár spotřebičů s 0,02A - 0,2A zabezpečení objektu. Možná i ohradník, který impuls bude za větší dobu cca 1 min,aby zlodějský hoši až půjdou na mříže, také něco koupili.
Jinak, prosím za osvědčené návrhy schémat, které vám skutečně fungují včetně hodnot i watáží. Ne jen poloviční.
Mnoho děkuji Pavel
Nebo, co kdybych to nějak napojil s relé z auta,co je na dobíjení v autě? Mám mechanické i elektronické. Jen nevím jak to zapojit, jsou tam tři konce označení D. M a B jistě B je baterie, ale co ty dva? Myslím napojit k té nabíječce. Zapojení jen znám s dynamem a alternátorem, ale s nabíječkou ne.
Zkoušel jsem i dát mezi nabíječku a akumulátor rezistor, v domění, že bys se nabíjel pomaličku, jenže ten se zahřívá moc a dle výpočtu Ohmova zákona je vše Ok, ale skutečnost je zlá, hřeje více nežli topení. Akumulátor nějak začal žrát moc energie, že ani rezistor na omezení, nestačí.Ten topí šíleně, takže také tato cesta nějak nevede.
Naposledy upravil(a) Klob1 dne 30 čer 2014, 12:10, celkem upraveno 3 x.
Připoj udržovací zdroj o napětí 13,8V rovnou na baterii a nechej ho připojený na furt. Jednoduché jako facka. Ze sítě 12V lze toto napětí vyrobit pomocí DC/DC měniče http://ostrovni-elektrarny.cz/index.php ... pem-lm2577
Buď postav zdroj nabíjecího proudu s kontrolou napětí na akumulátoru - zapojení bude dávat třeba 200mA a hlídat napětí na baterii. Když napětí doleze na 13,8V by se nabíjecí proud odpojil a nabíječka by čekala jen v pohotovostním režimu na to, až napětí na postupným odběrem vybíjeným akumulátoru klesne třeba na 12,3-12,5V - pak by se nabíjecí proud zase zapnul. Tomu rozdílu mezi napětím, kdy se nabíjení vypne a kdy se zase zapne, se říká HYSTEREZE - a je tam zavedená pro to, aby nabíječ neustále nekmital = s poměrně vysokým kmitočtem neustále nezačínal nabíjet a zase se nevypínal. Obvod, který dokáže napětí takhle "měřit", se jmenuje SCHMITTŮV KLOPNÝ OBVOD. Když si na netu dohledáš nějakej vysvětlující popis a trochu teorie, tak si ho dokážeš sám dopočítat a postavit z běžnýho operačního zesilovače.
Anebo postav zdroj napětí, kterej našteluješ na napětí shodný s nejvyšším napětím, který může mít použitej akumulátor aniž by začal plynovat - obvykle u Pb se to nastavuje na 13,5 - 13,8V. Takovej dobíječ dává nejvíc proudu v momentě, kdy je baterie nejvíc vybitá, protože rozdíl napětí mezi ní a zdrojem je největší. Jak se akumulátor nabíjí, napětí na něm se postupně zvyšuje a ten rozdíl se zmenšuje - a podle Ohmova zákona tenhle rozdíl napětí vydělenej impedancí obvodu dobíječ - akumulátor určí i pokles nabíjecího proudu. Ten se po dosažení napětí na akumulátoru shodnýho s napětím na výstupu zdroje zmenší na prakticky nulovou hodnotu - a když spotřebič "něco" odebere, nabíječ to po troškách zase vrátí.
Anebo postav zdroj napětí, kterej našteluješ na napětí shodný s nejvyšším napětím, který může mít použitej akumulátor aniž by začal plynovat - obvykle u Pb se to nastavuje na 13,5 - 13,8V. Takovej dobíječ dává nejvíc proudu v momentě, kdy je baterie nejvíc vybitá, protože rozdíl napětí mezi ní a zdrojem je největší. Jak se akumulátor nabíjí, napětí na něm se postupně zvyšuje a ten rozdíl se zmenšuje - a podle Ohmova zákona tenhle rozdíl napětí vydělenej impedancí obvodu dobíječ - akumulátor určí i pokles nabíjecího proudu. Ten se po dosažení napětí na akumulátoru shodnýho s napětím na výstupu zdroje zmenší na prakticky nulovou hodnotu - a když spotřebič "něco" odebere, nabíječ to po troškách zase vrátí.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Našel jsem, že mám toto http://www.belza.cz/files1/odp.htm jenže to má to tlačítko, takže samočinně opět nesepne.
Zatím rozumně mi připadá obvod od Bastlir40.
Děkuji.
Zatím rozumně mi připadá obvod od Bastlir40.
Děkuji.
Kterej ho našel v knížce pánů Arendáše a Ručky "Nabíječe a nabíjení" a není to nic jinýho než ten Schmittův klopnej obvod - hystereze neboli rozdíl mezi napětím kdy začne nabíjet a kdy nabíjení vypne se nastavuje hodnotou odporu trimru P2, kde je navíc ještě chyba v popisu hodnoty - ten trimr má mít 100k a ne 100n....Klob1 píše:...
Zatím rozumně mi připadá obvod od Bastlir40.
Děkuji.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Spínačem je relé, obvod se napájí z připojený baterie, OZ vyhodnocuje napětí na ní. Pokud "načmuchá" napětí pod nastavenou dolní mezí, sepne se relátko - samozřejmě jedině pokud to baterie ještě utáhne, tzn. pokud není vyšťavená na šrot. Přes kontakty relé teče nabíjecí proud, napětí na aku stoupá, dokud Schmitt KO postavenej kolem OZ neřekne "DOST" a nevypne trandy T1/T2 (Darlington, lze nahradit třeba nějakým typem TIPxxx a podobně) - relé odpadne, nabíjení se přeruší, nabíječ zůstává připojenej k síti, takže když napětí na baterii klesne, je obvod schopnej nabíjení znovu zapojit.
Kdyby ale kontakty relé vypínaly 230V přívod k nabíječce, respektive kdyby tam bylo v cestě relé s tzv. přídržným kontaktem a nabíjení se muselo startovat tlačítkem, pak by se jednou elektronicky přerušený nabíjení neumělo automaticky obnovit - jenže to je jiný zapojení. Ty chceš plně automatickou funkci a to splňuje to zapojení nalinkovaný bastlirem40.
Kdyby ale kontakty relé vypínaly 230V přívod k nabíječce, respektive kdyby tam bylo v cestě relé s tzv. přídržným kontaktem a nabíjení se muselo startovat tlačítkem, pak by se jednou elektronicky přerušený nabíjení neumělo automaticky obnovit - jenže to je jiný zapojení. Ty chceš plně automatickou funkci a to splňuje to zapojení nalinkovaný bastlirem40.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Doporučuji kouknout na Odpojovač akumulátoru při podpětí programovatelný. Vhodným dotazem na autora by z toho jistě šlo udělat (programově) odpojovač nabíječky.