Ochrana zdroje (autobaterie) před vybitím

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
ajne
Příspěvky: 11
Registrován: 25 srp 2013, 02:00

Ochrana zdroje (autobaterie) před vybitím

#1 Příspěvek od ajne »

Zdravím,

řeším tu jednu záležitost, mám autoledničku na 12V, a chtěl bych do ní integrovat ochranu proti vybití autobaterie a zároveň nějaký zpoždovač sepnutí.

O co mi jde, v autě mám dvě cigaretové zásuvky a obě se vypínají s klíčkem. To mi nevadí, jelikož bych stejně nechtěl nechat ji běžet při zhasnutém motoru (to už bych taky nemusel odjet). I přes to bych tam raději integroval ochranu proti podpětí, kdyby byl odběr z baterie vyšší a zároveň by při poklesu napětí při startování odpojila ledničku. Zároveň bych si proud pro start jistil zpožďovačem, který by lednici připojil asi 30-60 sekund po zapnutí klíčku (mezitím bych měl nastartováno).

Rád bych tu Vás znalé poprosil o odkaz na schémátka těchto dvou obvodů. Zkoušel jsem Googlit, ale nic pro moji potřebu jsem nenašel. Mám tu i knížky se stovkami schémat, ale toto se tam zrovna neobjevuje.

Stačil by na to asi nějaký komparátor s relé, bohužel z počítání obvodů jsem už celkem vypadl. Mám elektroškolu v Jičíně, ale pracuji tam ve velkoobchodě, takže už to je nějak mimo mne, musel bych si toho hodně osvěžit, a nevím jestli bych na to našel čas.

Lednice je jištěná pojistkou 6,3A, stálý odběr jsem si z watáže spočítal na 4A.

Poradíte prosím? A omlouvám se za asi nesouvislý popis, vzbudil jsem se brzy ráno a ještě mi to moc nemyslí :D

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#2 Příspěvek od breta1 »

Myslím, že je to zbytečné, pokud motor pojede na volnoběh, alternátor tu spotřebu 4A bohatě pokryje

Uživatelský avatar
monterjirka
Příspěvky: 2761
Registrován: 14 čer 2003, 02:00
Bydliště: Blížejov

#3 Příspěvek od monterjirka »

Ochranu před hlubokým vybitím akumulátoru používají např. modeláři, na jejich serverech se najdou i nějaká návody.
V A-rádiu nebo Praktické elektronice něco také bylo.
A do toho by se dalo udělat nějaké zpožděné zapnutí, ale to by bylo lepší až si vybereš konkrétní zapojení, tak to upravit, doplnit.

Uživatelský avatar
ajne
Příspěvky: 11
Registrován: 25 srp 2013, 02:00

#4 Příspěvek od ajne »

Na něco na modelářských serverech jsem narazil, ale buď to bylo na malé proudy, nebo tam vůbec nebylo uvedeno, jaký proud to zvládne. Ideální by bylo, kdyby to spínalo relátko. nemusel bych řešit tranzistor a jeho chlazení. Bohužel nemůžu nějak objevit vhodné schéma. Buď je zbytečně složité, nebo nehodící se pro účel co chci.

Uživatelský avatar
bum
Příspěvky: 227
Registrován: 04 zář 2011, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od bum »

Hlídání napětí poklesu baterie pro Vaši inspiraci je na mém webu v článku "signalizace napětí ruční svítilny", pouze na výstupní tranzistor T2 se místo led diody připojí cívka relé (dva páry přepínacích kontaktů) jeden pracovní kontakt relé napájí již autochladničku. Pro časové zpoždění stačí NE555 v astabilním zapojení toto pak po čase začne napájet uvedený obvod hlídání napětí baterie, sepnutím relé pak druhý klidový kontakt relé odpojí napájení pro časový obvod. Uvedené zapojení hlídání baterie používám v RC modelech, zapojení vyšlo i v PE.

Uživatelský avatar
ajne
Příspěvky: 11
Registrován: 25 srp 2013, 02:00

#6 Příspěvek od ajne »

Super, moc díky, něco takového jsem hledal. Jen jednoduchý obvod bez výkonových MOS-FETů či tranzistorů a bez zbytečných složitostí. Časovač s 555 už dám do kupy v pohodě. Moc děkuji za schémátko.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#7 Příspěvek od TAKJAN »

Podle mne je to naprosto zbytečné. Vypneš klíček-ochrana před vybitím zajištěna. Start-auta už ani nezhasínají hlavní světla při startu. Za chodu motoru jasně bez problému. Některé autochladničky mají obvod proti vybití aku v sobě. Sám jsem to nevěděl a blbnul se zásuvkou a hledal, proč neběží.

Uživatelský avatar
ajne
Příspěvky: 11
Registrován: 25 srp 2013, 02:00

#8 Příspěvek od ajne »

Tahle ochranu nemá. Raději bych ale nějakou ochranu vložil, nebudu ji používat jen sám, a ne každý má vypínanou zásuvku. A v Japonci mám jen menší baterii, navíc živí alarm, tak bych ji nerad přiliš dusil. :wink:

Uživatelský avatar
bum
Příspěvky: 227
Registrován: 04 zář 2011, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od bum »

Zapojení se dá upravovat jak je třeba " ajne " díky za odpověď.

Uživatelský avatar
buger
Příspěvky: 33
Registrován: 12 dub 2009, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od buger »

http://www.zajic.cz/odpojovac/odpojovac.htm

stavel sem ho nedavno, teda ne uplne ale nechal sem se hodne inspirovat, protoze sem nemel Pckovy FET a nechtelo se mi ko kramu, ale verim ze i puvodni verze bude funkcni... Napeti bych nastavil tak na 11.5-11.8V, nebo ja nevim, pri kolika jeste nastartujes...

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“