Váha vzduchu a měření teploty vzduchu

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
impedance
Příspěvky: 273
Registrován: 14 úno 2012, 01:00

Váha vzduchu a měření teploty vzduchu

#1 Příspěvek od impedance »

Vespolek
Mám Stilo 1.9 JTD 2001 a Odešla mě v něm váha vzduchu (PBT-GF 30) Ze zvědavosti (šetřivosti) jsem to rozmontoval a zjistil, že v ní je prasklá asi dioda? Obrázek
(není můj obrázek) Zajímalo by mě jestli by někdo nevěděl čím ji nahradit. Předpokládám, že se na ní měří teplota vzduchu.
Hledal jsem na gůůglu, ale nijak mě neposlouchá. Neřešil někdo podobný problém?

Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#2 Příspěvek od ohryzek36 »

Nemáš na opačné straně toho čidla nějaký kód? To "PBF-GF30" je složení toho černého plastu, ze kterého je to čidlo vyrobené (polybutylen vyztužený skleněným vláknem), takže je jasné, že google poslouchat nebude.

Mimochodem - nejspíš to bude NTC termistor, ale hodnou ale opravdu nevím.

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#3 Příspěvek od PixelOrgy »

Rekl bych, ze PBT-GF30 je oznaceni materialu (plastu), ze kteryho je to vyrobeny.

Spravny Bosch part number by mel byt '0 281 002 308', nebo OEM '4655982'

Jaka byla chyba na diagnostice?
Je to opravdu dioda a ne termistor? Muzes udelat detailnejsi fotku?

Uživatelský avatar
impedance
Příspěvky: 273
Registrován: 14 úno 2012, 01:00

#4 Příspěvek od impedance »

tyjo tak to mě fakt nenapadlo, že by to mohl byt "jen" termistor. Jsem den odedne hloupější. D: na váze (celé nerozdělané) je označení Bosch "0 280 218 019" a když vytáhnu ten měřící díl, tak tam je "F 00C 2G2 044".
Ten termistor (nebo co to je) mě už přítelkyně stihla zašantročit někde v popelnici, ale vzhledově byl jak dioda 1n4148. Něco mi řiká, že na sobě měl i ten proužek označující katodu.
edit: tak jse měli pravdu.
http://www.bosch.com.au/car_parts/en/do ... irmass.pdf
Naposledy upravil(a) impedance dne 05 srp 2014, 19:11, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od jiriS »

Nevím, jak je váha vzduch řešená u Fiatů, u VW je to přesný odporový drát v proudu vzduchu, ohřívaný kalibrovaným proudem a následně měřená rychlost poklesu jeho odporu (teplota vzduchu je samozřejmě součástí výpočtu).
Výrobce Bosch.

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#6 Příspěvek od PixelOrgy »

impedance píše: edit: tak jse měli pravdu.
http://www.bosch.com.au/car_parts/en/do ... irmass.pdf
jjj, to je presne ono....

Uživatelský avatar
Tazman
Příspěvky: 40
Registrován: 11 úno 2009, 01:00
Bydliště: Kaznějov

#7 Příspěvek od Tazman »

To je sichr, že je vadný? Měřils něco nebo to vyhodila diagnostika.
Ta "dioda" je termistor pro měření teploty nasávaného vzduchu - IAT senzor
Zbytek je váha vzduchu - MAF senzor

V příloze jsou kdyžtak hodnoty na snímačích pro kontorlu
Přílohy
Fiat Stilo MAF hodnoty.pdf
(68.62 KiB) Staženo 208 x
Fiat Stilo IAT hodnoty.pdf
(55.74 KiB) Staženo 190 x

Uživatelský avatar
impedance
Příspěvky: 273
Registrován: 14 úno 2012, 01:00

#8 Příspěvek od impedance »

diagnostika psala nějakou hlášku, už nevím co přesně, ale borec mě řikal , že to je ta váha, tak jsem ju rozdělal a první co jsem viděl byl ten termistror prasklej v půlce. je taky možný, že už je zničenej dlouho a vlastní váha odešla až teď.
díky , kouknu na to.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#9 Příspěvek od Hill »

Jak začne váha hlásit hausnumera, motor ztrácí výkon, nadměrně kouří a spotřeba vyskočí nahoru. Ale výstupní signál se ve výrobě trimuje, protože součástky mají určité tolerance parametrů, výměnou samotného termistoru máš větší šanci stav zhoršit, než zlepšit.
Nejspolehlivější bude vyměnit celou váhu. Já vím, cena není zrovna nejpříjemnější, pohybuje se i v rozsahu větším, než 1:2, podle výrobce a prodejce.

Pokud máš motor 192 A1.000, pak k němu lze použít kteroukoli z těchto vah,
nebo máš motor 937 A7.000, pak do něj patří některá z těchto.
Nebo můžeš koupit samotnou vložku s odpory a elektronikou originál od Pierburga, ta jde použít k několika různým motorům.
Pochopitelně se můžeš po tomto typu podívat u různých prodejců.

Co se s tím nesmí dělat, případně, že ne vždy je za chybným výstupem váhy vzduchu závada čidla nebo třeba jak vyhledat závadu v okruhu AGR (EGR).

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#10 Příspěvek od bu2520 »

co jsem slyšel tak Bosch dělá repasi vah vzduchu a servisy o tom vědí, jenom to neradi doporučují protože na tom není takový rabat

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#11 Příspěvek od vrky »

A není to náhodou dioda BAV21 nebo BAV20?

Uživatelský avatar
Tazman
Příspěvky: 40
Registrován: 11 úno 2009, 01:00
Bydliště: Kaznějov

#12 Příspěvek od Tazman »

Úplně sem zazdil tu informaci, že byl termistor prasklý.
Ten ilustrační obrázek mě rozhodil. V tom případě jak píše Hill, zřejmě je dobojováno.

Máte někdo zkušenost s použitím nějakého speciálního přípravku na čištění váhy vzduchu?
Uvažoval jsem o tomhle:
http://www.litep4x4.cz/detail/dilenske- ... hy-vzduchu
U jednoho z vozidel co kočíruju začíná čidlo asi haprovat a čas od času vyhodí chybu (neočekávaná hodnota...), tak sem si řikal, že bych to zkusil ošetřit.

Uživatelský avatar
passion
Příspěvky: 890
Registrován: 22 črc 2005, 02:00
Bydliště: Žilina

#13 Příspěvek od passion »

Ja by som povedal, že váha je už dávnejšie zlá a miesto nej je tam zavedený signál z 5V znížený na 4,4 úbytkom práve na tejto didóde. Vyzerá, že to nie je originál, ale dorábané. RJ sa tým oklame stálou dávkou váhy vzduchu. Tak asi nezháňaj ten "váleček" ale celú komplet celú váhu, pretože ako to tu niekto napísal, váha je "drôt" pripevnený na mriežku ofukovanú/ochladzovanú prietokom vzduchu.

http://dieselpower.cz/forum/viewtopic.php?t=75016

Uživatelský avatar
mihal
Příspěvky: 1812
Registrován: 06 dub 2005, 02:00
Bydliště: Zilina

#14 Příspěvek od mihal »

Tá dióda/termistor tam patrí, viď http://caudalimetro-express.com/258-lar ... 081644.jpg
Meria lokálne teplotu, aby bolo k čomu vztiahnúť zmenu teploty odporového drôtu. Prasknutú som ešte nevidel. U bosch je na výstupe 2,75V pri asi 14°C. Mohla by to byť aj Si v záv.smere ak je tam nejaký operák. Rozhodne to bez nej nepôjde.
Dalo by sa to odrbat trimrom nastaveným na vhodnú hodnotu v kombinácii s http://dieselpower.cz/forum/viewtopic.php?t=75016 s dôsledkom o nejáký pol liter vyššou spotrebou.

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od jiriS »

Pokud je to termistor pro měření teploty vzduchu, nemyslím si, že by měl být problém ho nahradit stejným typem. Horší, pokud je atypický. Obdobně s diodou.
Váhu vzduch jsem jen opatrně ofoukl kompresorem, pokud měníš filtr vzduchu, neměla by být nijak zadělaná. U VW se na ten drátek přes ochranné mřížky mechanicky ani dostat nedá. Ale tuším, že jsem někde nějaký sprej prodávat viděl, ale pro jeho cenu jsem se spokojil se vzduchem.
Jirka

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“