ulomená vidlice
Moderátor: Moderátoři
ulomená vidlice
Patří to jinam, ale moto je i tady...
Jedu radostně po městě na horském kole, a tu na mně někdo mluví, že prý jedu v sanitce. Těžko jsem si to dával dohromady, na jedno oko nevidět a půlka obličeje nebyla citelně v dobré formě.
Sešili drobnosti a během dne a půl na JIP jsem si postupně udělal obrázek situace.
Za jízdy se mi ulomilo předníh kolo (nad vidlicí) od trubky k řiditkům. Prasklo to pod krčkem rámu, ve vlisu do části, která nese obě vidlice, mezi kterými je přední kolo.
Nestačil jsem se ani pustit řiditek a po oblouku se moje hlava dostala do střetu s vozovkou. Částečně jsem si otiskl dioptrické brýle...
Už mi to přivezli, přední kolo ve vidlicích zůstalo spojeno s rámem jen bowdenem. Jak na to koukám, i kdybych to před nehodou nakrásně měl rozdělané, prasklo to asi půl milimetru hluboko ve vlisu, pod dolním věnečkem, takže by to myslím nešlo včas odhalit.
Kolo je z druhé ruky, pak 4 roky denního ježdění, i přes obrubníky, a častý servis defektů u profíků s dílnou vedle domovních dveří.
Čtvrtina praskliny po obvodu trubky je zoxidovaná. Nedošlo k nárazu nebo střetu předního kola s čímkoliv. Překvapuje mně, že si najednou přelítne třičtvrtě trubky.
Tak si během rekonvalescence řeším, jak se podobné situaci napříště vyhnout. Odkládám závazek chodit pouze pěšky nebo si koupit auto. Lze novou trubku od řidítek k vidlicím vyztužit vylitím? Jsou pevnější výrobky? Tlumiče na vidlicích jistě zmenší namáhání v lomu.
Jedu radostně po městě na horském kole, a tu na mně někdo mluví, že prý jedu v sanitce. Těžko jsem si to dával dohromady, na jedno oko nevidět a půlka obličeje nebyla citelně v dobré formě.
Sešili drobnosti a během dne a půl na JIP jsem si postupně udělal obrázek situace.
Za jízdy se mi ulomilo předníh kolo (nad vidlicí) od trubky k řiditkům. Prasklo to pod krčkem rámu, ve vlisu do části, která nese obě vidlice, mezi kterými je přední kolo.
Nestačil jsem se ani pustit řiditek a po oblouku se moje hlava dostala do střetu s vozovkou. Částečně jsem si otiskl dioptrické brýle...
Už mi to přivezli, přední kolo ve vidlicích zůstalo spojeno s rámem jen bowdenem. Jak na to koukám, i kdybych to před nehodou nakrásně měl rozdělané, prasklo to asi půl milimetru hluboko ve vlisu, pod dolním věnečkem, takže by to myslím nešlo včas odhalit.
Kolo je z druhé ruky, pak 4 roky denního ježdění, i přes obrubníky, a častý servis defektů u profíků s dílnou vedle domovních dveří.
Čtvrtina praskliny po obvodu trubky je zoxidovaná. Nedošlo k nárazu nebo střetu předního kola s čímkoliv. Překvapuje mně, že si najednou přelítne třičtvrtě trubky.
Tak si během rekonvalescence řeším, jak se podobné situaci napříště vyhnout. Odkládám závazek chodit pouze pěšky nebo si koupit auto. Lze novou trubku od řidítek k vidlicím vyztužit vylitím? Jsou pevnější výrobky? Tlumiče na vidlicích jistě zmenší namáhání v lomu.
Dobrá smůla, tak ať seš rychle v pohodě.
Ale předejít tomu? To bys musel dělat něco takového: http://www.techmagazin.cz/ke_stazeni/ndt/ndt1.pdf
A stejně tam existuje možnost totální destrukce v některém z bodů, který nepůjde zkouškami odhalit.
Co helma, měl jsi ji? Ona by asi v tomto případě nepomohla, ale čert ví. Snažím se ji v poslední době trochu využívat.
Jestli tam byla část praskliny narezlá, tak se to začalo odvíjet už dřív. Hlavně si musíš uvědomit, že tady není přímá úměra (jako že když ti praskne trubka v jedné čtvrtině, tak že 3/4 její pevnosti ještě zůstanou zachovány).
Ale předejít tomu? To bys musel dělat něco takového: http://www.techmagazin.cz/ke_stazeni/ndt/ndt1.pdf
A stejně tam existuje možnost totální destrukce v některém z bodů, který nepůjde zkouškami odhalit.
Co helma, měl jsi ji? Ona by asi v tomto případě nepomohla, ale čert ví. Snažím se ji v poslední době trochu využívat.
Jestli tam byla část praskliny narezlá, tak se to začalo odvíjet už dřív. Hlavně si musíš uvědomit, že tady není přímá úměra (jako že když ti praskne trubka v jedné čtvrtině, tak že 3/4 její pevnosti ještě zůstanou zachovány).
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Ano, jsou kvalitnější vidlice, obecně všechny aspoň trochu značkové, dá se říct, že i jakákoli vyloženě levná odpružená vidlice, třeba Suntour s cenou někde lehce nad 2000,- bude velmi bezpečná. Neodpružené vidlice dělají zpravidla výrobci rámů, odpružené specialisti na vidlice. U toho prasknutí vidím možnou příčinu v nárazu v minulosti, možná i výrobní chybě. Je třeba si u kola všímat takového charakteristického skřípavého povrzávání, které právě tyto nalomené trubky umí vydávat. Mě takhle za mlada uletěla za jízdy v lese v terénu vidlice na BMX, taky to bylo prima, ale došel jsem s tím domů po svých. Rozhodně bych se vyhýbal kolům supermarketové třídy, tam je prioritou nízká cena a na nic jiného se nehledí, kvalita materiálu a technologická kázeň jsou tam neznámé pojmy. Dnes mají všechna seriózní kola trubku dole zalisovanou do vidlice a nahoře sevřenou představcem, hladkou bez závitu a tudíž bez vrubů. Nevýhodou je nemožnost nastavit výšku řidítek, to jde jedině výměnou představce za jiný s jiným úhlem a než se vidlice nahoře při montáži uřízne, volbou počtu distančních kroužků.
Měl jsem z něho pár dnů nepříjemný pocit, že se rozpadne. Vzpomínám, vrzalo-li, nebo je to intuice... Je to marketový typ (do 4kKč) kola od u nás známého výrobce.Zaky píše: Je třeba si u kola všímat takového charakteristického skřípavého povrzávání, které právě tyto nalomené trubky umí vydávat.
...
Dnes mají všechna seriózní kola trubku dole zalisovanou do vidlice a nahoře sevřenou představcem, hladkou bez závitu a tudíž bez vrubů. Nevýhodou je nemožnost nastavit výšku řidítek, to jde jedině výměnou představce za jiný s jiným úhlem a než se vidlice nahoře při montáži uřízne, volbou počtu distančních kroužků.
Vidlice je nalisovaná, nahoře u řiditek má trubka závit.
Habesan: Město je Praha, tedy jezděné výškové rozdíly do 100m.
Přilbu mám už řadu let doma na věšáku. V tomto konkrétním případě by neměla vliv, letěl jsem na tvář. Spíše by pomohla zlomit vaz.
Ale je také možné, že bych v přílbě jináč umístil plochu střetu a celé se to vyvynulo příznivěji. Myslím, že jí opráším...
Čím bys tu vidlici chtěl vylít, Kulikusi ?
Jak zde bylo zmíněno, kup si kvalitnější kolo. Rozhodně to bude menší šance, že bude nějaká závada. Když se přeci rozhodneš vystužit vidlici, budeš mít sakra velké štěstí, když to kolo vydrží..
Počítej s tím, že se objeví další závada, třeba na rámu. To potom ale už nemusí skončit sanitkou, ale pohřebním autem. Neriskuj, nejsi-li Harpagon, což předpokládám, že nejsi, tak investuj pár peněz do nového lepšího kola. Jednak budeš mít lepší požitek z jízdy i z kola a jednak ušetříš práci hasičům a záchrance.
Jak zde bylo zmíněno, kup si kvalitnější kolo. Rozhodně to bude menší šance, že bude nějaká závada. Když se přeci rozhodneš vystužit vidlici, budeš mít sakra velké štěstí, když to kolo vydrží..
Počítej s tím, že se objeví další závada, třeba na rámu. To potom ale už nemusí skončit sanitkou, ale pohřebním autem. Neriskuj, nejsi-li Harpagon, což předpokládám, že nejsi, tak investuj pár peněz do nového lepšího kola. Jednak budeš mít lepší požitek z jízdy i z kola a jednak ušetříš práci hasičům a záchrance.
- kewin
- Příspěvky: 459
- Registrován: 21 zář 2008, 02:00
- Bydliště: Jižní Morava....
- Kontaktovat uživatele:
taky bych doporučil nějake lepši kolo a ne hypersupermarketovou třidu...... a ne nadarmo se říká sportem k trvalé invaliditě....
ja už na kole neseděl ani nepamatuju od ty doby co mam babetu 210 a osobni vuz kolo netřeba ..... už 4 rokem visi na tramu na laně... asi se na něj kouknu zda ho někdo neznarodnil ....
ja už na kole neseděl ani nepamatuju od ty doby co mam babetu 210 a osobni vuz kolo netřeba ..... už 4 rokem visi na tramu na laně... asi se na něj kouknu zda ho někdo neznarodnil ....
To mi připomnělo - když jsem byl o něco mladší než teď, tak jsem se jezdíval koukat sem za plot, jak lítají éra http://goo.gl/maps/P6Bm9
(když jsem byl o něco starší, tak jsem se na čas přemístil na druhou stranu plotu
A jednou jsem přejížděl ten rigol a najednou jsem byl na zemi, naštěstí tam byl trávník, tak jsem spadl na měkké. Koukám, proč jsem spadl a ona je ulomená přední vidlice. A taky tam bylo vidět, že ten lom vznikal postupně. Tehdy jsem měl velké štěstí - zpátky to bylo s kopce a tam jsem to vždycky rozšlapal. Kdyby se mi ta vidlice dolomila tam, tak, jak se říká, strávím zbytek života v kotrmelcích.
(když jsem byl o něco starší, tak jsem se na čas přemístil na druhou stranu plotu
A jednou jsem přejížděl ten rigol a najednou jsem byl na zemi, naštěstí tam byl trávník, tak jsem spadl na měkké. Koukám, proč jsem spadl a ona je ulomená přední vidlice. A taky tam bylo vidět, že ten lom vznikal postupně. Tehdy jsem měl velké štěstí - zpátky to bylo s kopce a tam jsem to vždycky rozšlapal. Kdyby se mi ta vidlice dolomila tam, tak, jak se říká, strávím zbytek života v kotrmelcích.
Svět je divadlo, které se jen proto tak špatně hraje, abych já se měl čemu smát. Ladislav Stroupežnický
- forbidden
- Příspěvky: 8808
- Registrován: 14 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Brno (JN89GF)
- Kontaktovat uživatele:
Čekal jsem nějakou hrůzu, ale ne až takovou. Chápu, že ne každej využije kolo za 50 000,-, ale málokdo si uvědomuje, jak jsou ty levný krámy nebezpečný. Stejně tak jezdit bez helmy. No nechám to na uvážení každýho, jak moc si cení svýho zdraví.kulikus píše:Je to marketový typ (do 4kKč) kola od u nás známého výrobce.
P.S. moje vidlice stála jako skoro pět těch kol dohromady a to není žádná závodní špička. Ale vím, že mi v lese ve sjezdu nepovolí a já kvůli ní nepotkám strom.
Jo měl jsem lepší, ale jednoho večera zmizelo i se zamčeným zámkem.
S určitým hořem a v nutné potřebě se přesouvat bez čekání na MHD jsem během dvou dnů koupil první kolo, co se naskytlo. Těšilo mně, že ho nemusím moc zamykat a občas to byla až hráčská vášeň tipovat, zdali i toto často nezamčené kolo je ještě na místě.
No nechali mi ho. Ať si tu hubu rozbiju sám...
Tento druh "nelásky" ke svému kolu se mi, řekl bych, "vymstil".
I když děkuju všem nahoře, že to dopadlo "jenom" takhle. Upadlo to na rovince, po rozjezdu na zelenou, tedy v malé rychlosti.
Chvíli předtím jsem frčel z kopce po kostkách a mezi auty. To bych dopadl jako Jožo Ráž.
=> Přilbu začnu vozit.
S určitým hořem a v nutné potřebě se přesouvat bez čekání na MHD jsem během dvou dnů koupil první kolo, co se naskytlo. Těšilo mně, že ho nemusím moc zamykat a občas to byla až hráčská vášeň tipovat, zdali i toto často nezamčené kolo je ještě na místě.
No nechali mi ho. Ať si tu hubu rozbiju sám...
Tento druh "nelásky" ke svému kolu se mi, řekl bych, "vymstil".
I když děkuju všem nahoře, že to dopadlo "jenom" takhle. Upadlo to na rovince, po rozjezdu na zelenou, tedy v malé rychlosti.
Chvíli předtím jsem frčel z kopce po kostkách a mezi auty. To bych dopadl jako Jožo Ráž.
=> Přilbu začnu vozit.
Když nepraskne vidla, praskne třeba představec, nebo řetěz a deš taky na hubu. Riziko podnikání. Musíš věřit a kolo pravidelně čistit , pak vady odhalíš. Helma by ti vaz nezlomila, naopak by absorbovala ten největší náraz, řízeně by praskla ve švech a neměl bys ani ty brýle vlisovaný do obličeje. Vím co píšu, mám za sebou několik pádů. Člověk se pak nějakou dobu bojí.