Nabíjení malé olověné baterie

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
zezr
Příspěvky: 125
Registrován: 24 bře 2014, 01:00

Nabíjení malé olověné baterie

#1 Příspěvek od zezr »

Zdravím. Koupil jsem si 12V PB baterii ale nevím zda-li ji budu moci nabíjet normální nabíječkou na PB baterie do auta. Jak to tedy je?
http://img13.rajce.idnes.cz/d1302/10/10 ... .jpg?ver=0

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#2 Příspěvek od mi-ro »

Nemůžeš, nabíječka do auta dá určitě o řád vyšší nabíjecí proud než snese tvoje baterka.
PS co máš na mysli "normální nabíječka na Pb baterie do auta" ?
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
zezr
Příspěvky: 125
Registrován: 24 bře 2014, 01:00

#3 Příspěvek od zezr »

To znamená nabíječka za pár korun. Zkusím vyčíst jestli je i na gelové no. ale je to taková malá krabička která se umí přepnout 12V/6V a ukazuje jak je baterie nabitá ledkama. Tím končí

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od jiriS »

Nabíjecí proud musí být menší než 360mA. Obyčejnou nabíječkou na Aku do auta ho překročíš. Podle typu nabíječky buď s ochranným rezistorem nebo s žárovkou do série (5W/12V by měla stačit). Záleží ale na napětí, které nabíječka dává.
Pokud jde na ní omezit nabíjecí proud na uvedenou hodnotu, potom ano.
Jirka

Doplnění- než jsem napsal, přišly odpovědi.
S tou nabíječkou- neznám, chce to proud změřit, je jedno, jestli je aku gelový. Důležité je omezení prudu.
Naposledy upravil(a) jiriS dne 27 srp 2014, 19:37, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
zezr
Příspěvky: 125
Registrován: 24 bře 2014, 01:00

#5 Příspěvek od zezr »

A výstup je stejný tedy. No asi ji vyměním za jinou
!Omzeti proud dle ohmova zákona můžu

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od ZdenekHQ »

Stačí stáhnout katalogový list LM317, někde tam je doporučené zapojení jen se třema (?) odporama, co zpočátku omezí proud a potom stabilizuje napětí pro nabíjení ve stand-by režimu.

Tyhle malý Pb jsou hrozný citlivky, tak opatrně na ně....
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#7 Příspěvek od Artaban001 »

Já podobný akumulátor dobíjel tou automatickou nabíječkou z Lídla..

Uživatelský avatar
zezr
Příspěvky: 125
Registrován: 24 bře 2014, 01:00

#8 Příspěvek od zezr »

A jak je to tedy s tím vybíjecím proudem? kolik A-ček z toho vytáhnu?
Jinak pravděpodobně ji budu nabíjet až ve škole na nabíječce která umí nastavit napětí i proud... :)

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od ZdenekHQ »

Stáhni si katalogovej list a podívej se na grafy. Těch áček moc nebude...

Jestli potřebuješ hodně, na tenhle Pb zapomeň.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#10 Příspěvek od BOBOBO »

Stále jsi nepopsal tu nabíječku . Pokud je to ta z lídlu , která se zde bez úspěchu probírala , tak ta má přepínač na typ aku a s ní by to šlo . U majitelem nepopsatelného zařízení se osvědčilo foto .

Uživatelský avatar
zezr
Příspěvky: 125
Registrován: 24 bře 2014, 01:00

#11 Příspěvek od zezr »

http://sa.tipa.eu/datasheet/04250137-datasheet-en.pdf tady je datasheet. Já tam nevyčetl maximální možný odběr proudu. Možná jsem jen divnej.
Načetl jsem z toho že nabíjecí proud je bez omezení. Ale bůh suď
Hned přidám i tu nabíječku..
EDIT: Na nabíječce je napsáno, že je s ní smínabíjet použe PB akumulátory. Tím to pro mne vadne. Dal bych fotku ale nepovedla se mi pořádně vyfotit
Přidávám odkaz na ni http://www.automedik.cz/prislusenstvi-1 ... 6-12v.html
http://www.auto-filson.cz/nabijecka-8-a ... p-248.html
p.s. my máme 6A verzi. Nijak se od sebe neliší krom přepínače vyp/zap

Uživatelský avatar
Charos
Příspěvky: 784
Registrován: 16 říj 2009, 02:00
Bydliště: u Chrudimě

#12 Příspěvek od Charos »

V datasheetu to máš napsáno:
max. discharge cap. 18A/5 sekund, nad tím je tabulka, jak dlouho a jakými proudy můžeš vybíjet.
Nabíječku připoj přes žárovku na akumulátor, jak ti radili výše a měř nabíjecí proud, no limit je zavádějící, akumulátor zpočátku "bere" velký proud a ten postupně klesá, počáteční max. hodnotu máš napsánu na akumulátoru (0,36A), jinak se obvykle nabíjí proudem asi 1/10 kapacity, tj. 0,12A) - graf průběhu proudu a napětí je také v datasheetu na straně 2. Nesmíš překročit ale asi 120% prům. proudu, jinak aku uvaříš, menším proudem nabíjíš o to déle (orientačně proud x čas = kapacita v Ah, kterou do aku musíš dostat), jen musíš nabíjet proudem větším, než je samovybíjení (self discharge v datasheetu), aby náboj přibýval.

Uživatelský avatar
Radim
Příspěvky: 305
Registrován: 17 srp 2013, 02:00

#13 Příspěvek od Radim »

V režimu do napětí cca 13,5 volt může tato baterka zůstat bez snížení životnosti roky. V režimu od 13,6 - 13,8 volt do napětí 14,6 - 14,8 může tato baterka být jen občas a jen řádově hodiny při nabíjení. Napětí 14,6 - 14,8 při nabíjení by nemělo být překročeno, protože by došlo k silnému snížení životnosti baterky. Je ale možné, že pokud při nabíjení nebude překročen povolený nabíjecí proud 360 miliampér nebo bude jenom výrazně nižší než 360 milimapér, napětí na baterce těch 14,6 - 14,8 volt nikdy nepřekročí. Ze štítku na baterce to není úplně jasné.
Proud 360 miliampér by do napětí cca 13,5 voltů neměl být překročen, protože by mohlo dojít k přílišnému ohřátí baterie. Nad 13,6 - 13,8 volt baterka začíná plynovat, na elektrodách se vytvářejí plyny vodík a kyslík a tlak uvnitř baterky stoupá. V baterce je katalyzátor, který vzniklý vodík a kyslík rekombinuje zpět na vodu, ale pokud nabíjecí proud přesáhne oněch 360 miliampér, v baterce příliš stoupne tlak a teplota a povolí něco jako pojistný ventil - baterka je zničena.
Asi takhle k režimu nabíjení.

Uživatelský avatar
kybler
Příspěvky: 448
Registrován: 14 led 2009, 01:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od kybler »

Řeknu ti to takhle:
Pokud ta nabíječka nabíjí konstantním proudem - nelze, na konci nabíjení baterku uvaříš a zničíš.
Pokud konstantním napětím 14,4V, může to do tý baterie rvát zpočátku větší proud a ten se bude postupně při vzrůstajícím procentu nabití sám snižovat a baterce to neublíží, ale nějaký proudový omezení by to přece jen chtělo, i když bez něj baterku nezničíš.
Čím je baterka vybitější, tím se líp při nabíjení rozpouští případná sulfatace (následek vybití pod povolený napětí), ale ta se právě nejlíp rozpouští jen při nabíjení malým proudem, kdy není elektrolyt tak koncentrovanej. To se samozřejmě při rychlým nabíjení dít nebude a kapacita bude už po několika (desítkách max) plných cyklech měřitelně klesat. (dá se, ale už dost složitě, obnovit). Takže raději nespěchat a pokud to jde, nabíjet pomalu. I nabíjení 1/100C má smysl. :wink:
Když všechno selže, přečti návod.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“