Teploměr vnitřní teploty v autě

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
paax
Příspěvky: 1
Registrován: 28 pro 2004, 01:00

Teploměr vnitřní teploty v autě

#1 Příspěvek od paax »

čau Mám jednu věc, :-) Do svého auta potřebuju zabudovat vnitřní digitální tepolměr. Koupil jsem si takový malý akvaríjní teploměrek, ke kterému přidělám diodky na oranžové podsvětlení displeje, v tom by ten problém ani tak nebyl, problém nastává v tom, že diody jsou na asi 3V a ten teploměr napájí 1,5V baterka typ LR44. Jaké odpory použít, aby to všechno fungovalo z napětí v autě tzn. 12-14V ? na ty diody mi vycházelo něco kolem 150-200 Ohm a ten teploměr 500 Ohm, je ta hodnota reálná ? PS : bojím se nadměrného zahřívání těch odporů. díky čau

Uživatelský avatar
Raptor181
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1194
Registrován: 01 led 2004, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#2 Příspěvek od Raptor181 »

Preco si si nekupil ten teplomer priamo do auta na 12V? nemal by si zbytocne starosti.....

Ked sa bojis nadmerneho zahrievania, daj tam silnejsie...asi 1Watt...skus a uvidis...
Èo neubrzdíš, to neukecáš..:pc:
:aplause::)
Oživenie umrtvených RJ, tacho, immo, airbag, diagnostika automobilov, chiptuning, kódovanie a dorábky systémov, autoelektrika, zabezpeèovacie a kamerové systémy

Uživatelský avatar
jezevec
Hlavní moderátor
Hlavní moderátor
Příspěvky: 5414
Registrován: 13 čer 2004, 02:00
Bydliště: Břeclavsko
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od jezevec »

Co se týká omezovacích odporů na napájení LED diod, vypočítáš to podle ohmova zákona. Maximální proud většiny LEDek je 20mA, při větším proudu se výrazně zkracuje životnost. Nepíšeš, kolik LED diod máš zapojených v serii a jaký proud má protékat diodami, takže se dá těžko určit, jestli hodnoty odporů, ktré uvádíš jsou správné. Protože napětí palubní sítě v autě může dosti kolísat, je nejvhodnější použít jednoduchý zdroj proudu 20mA. (např. podle AR A3/94 str.22) Zahřívání se nemusíš bát, při proudu 20mA tam můžou být i obyčejný min. odpor.
Napájení samotného teploměru nebude možné pouhým snížením napájecího napětí pomocí odporu. Je zde nutná stabilizace alespoň zenerovou diodou.
Ale největší a asi i zásadním problémem pro použití tohoto teploměru jsou teplotní poměry uvnitř automobilu v parném létě. To umí odejít i teploměry, které jsou prodávány jako doplňky do aut.

Uživatelský avatar
007
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 216
Registrován: 11 lis 2003, 01:00
Bydliště: střední čechy

#4 Příspěvek od 007 »

Na LED diode je ubytek asi 1.5V,který se dá použít k napájení teploměru,prostě teploměr připoj paralelně k jedné z LED diod.Odpor pro
LED diody se spočítá Unapájecí-Uled/0.02,takže např pro 3 LED diody by
to bylo 14.4-(3*1.5)/0.02=495,nejbližší odpor v řadě je 520Ohm.Odpor i LED diody jsou v serii.14.4 je maximální napětí v autě.
007

Uživatelský avatar
007
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 216
Registrován: 11 lis 2003, 01:00
Bydliště: střední čechy

#5 Příspěvek od 007 »

Úbytek 1.5V je na běžné LED,na bílé nebo modré je úbytek asi 3.6V.
007

Návštěvník

#6 Příspěvek od Návštěvník »

Díky za odpovìdi a pomoc. Tak za 1. ten teplomìr, co se používá do auta je moc dlouhý, proto zkouším jiné možnosti. 2. ano máte pravdu, napájení toho samotného teplomìru bude problém, vyøešil jsem to tak, že tam nechám normálnì baterku a použiju jen napájení pro osvìtlení LCD. 3. dal jsem tam 6 diodek, 4 èervené takové ty malinké ètvereèky a 2 x 1,8 oranžové a zjistil jsem, že to neosvìtluje dostateènì.... èili jsem se s tím drbal celé odpoledny a výsledek (asi) 0. Jinak pro pøedstavu mám to do Scénica, vedle toho disleje s venkovní teplotou a hodinama (proto se mi moc nechce do toho dlouhého teplomìru. viz výše :-)). Dal jsem tam tu stabilizaèní diodku, ale ubrala mi ještì více svítivosti :-(. Otázkou je, jak se to bude chovat v autì, kdel lítá 12 - 14 V. Když to bude stát za ho.... koupím nakonec asi ten originál teplomìr a nìkde ho tam budu muset zamontovat. èau

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

Zdroj proudu pro LED

#7 Příspěvek od Artaban001 »

Stabilizační diodu hoď pryč a zvol o něco nižší proud LED (tak 15-18 ma). Sečti si všechny ubytky na ledkách a zkontroluj, zda jejich součet není vyšší, než 12V. Pokud ne, můžeš je spojit všechny do série na jeden jediný odpor (počítáš z celkovým úbytkem podle vzorce co napsal 007) a nebo si někde sežeň 7805, a zapoj ji jako zdroj proudu - Budeš potřebovat odpor 250 R, který připojíš mezi výstup a zem a led připojíš mezi zem a mínus zdroje. Plus zdroje připojíš na vstup 7805. Tolik pro obvod LED..

Ten akvarijní teploměrek musí chodit na tu baterii minimálně půl roku, takže předřadný odpor nepřichází v úvahu. Buď dělič, nebo, což je lepší, nějaký stabilizátorek (odběr je řádově totiš v stovkách uA)

Uživatelský avatar
Rafaelou
Příspěvky: 3
Registrován: 30 pro 2004, 01:00

#8 Příspěvek od Rafaelou »

Myslím že tvůj problém má jednoduché řešení:byla by hloupost napájet každou věc samostatně.Co se týče podsvětlení displeje tam bych volil nízkopříkonové led firmy Kingbright (jsou běžně k mání v cenách cca 2,50Kč)Celé napájení pak řešil pomocí stabilizátoru LM 317 (cena asi 17,0Kč) dále potřebuješ jeden odpor a jeden trimr (regulovaný odpor).Tento stabilizátor jde nastavit od 1,2-až řekněme u auta do 10V.Bez potíží zvládne i bez chladiče napájet řekněme tři led (i víc) a samozřejmě teploměr.Nebude mu vadit výkyv napětí ani vysoká teplota v autě v létě.Ta bude spíše vadit asi tomu teploměru.Pokud potřebuješ přesné schéma tak se obrať na mou adresu a já ti ho pošlu e-mailem.Zvládne to i naprostý laik a dokonce nepotřebuješ ani desku plošných spojů.Vše se dá postavit přímo na stabilizátoru a umístit do nějaké malé krabičky například od nějakého výrobku rozměr cca 2x2x2 cm.Hodně zdaru.pet.prochazka@tiscali.cz

Uživatelský avatar
Raptor181
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1194
Registrován: 01 led 2004, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#9 Příspěvek od Raptor181 »

2Rafaelou nie sme tu sukromnici...i ked niektory ano ale mohol by si dat schema na hlavnu stranu alebo do uploadu...

Dikes... :wink: :wink:
Èo neubrzdíš, to neukecáš..:pc:
:aplause::)
Oživenie umrtvených RJ, tacho, immo, airbag, diagnostika automobilov, chiptuning, kódovanie a dorábky systémov, autoelektrika, zabezpeèovacie a kamerové systémy

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“