Zpožďovač
Moderátor: Moderátoři
Zpožďovač
Ahoj,
hledal jsem, kde se dalo a nenašel, proto vás prosím o schéma, nebo alespoň odkaz na zpožďovací obvod, který by pracoval následovně:
pomocí relé se dvěma kontakty chci ovládat dva elektromagnetické ventily - každým kontaktem jeden ventil.
Normálně bude relé sepnuté, kontakty spojeny a elektromagnetické ventily pod napětím - otevřeny.
Po vypnutí relé bych chtěl, aby jeden ventil okamžitě zavřel, ale druhý aby zavřel až po určitém čaše.
První ventil bude tedy napojen přímo na kontakt relé.
Pro druhý ventil bych právě potřeboval zpožďovací obvod, který by "přemostil" druhý již rozepnutý kontakt relé na určitý čas.
Čas bych potřeboval nastavitelný - nemusí být přesné, pouze "přidat - ubrat" - v rozsahu cca 1 - 10 minut.
Celé zařízení bude pracovat v autě - tedy napětí 12V, příkon elektromagnetu ventilu je cca 30W
Díky všem za rady.
hledal jsem, kde se dalo a nenašel, proto vás prosím o schéma, nebo alespoň odkaz na zpožďovací obvod, který by pracoval následovně:
pomocí relé se dvěma kontakty chci ovládat dva elektromagnetické ventily - každým kontaktem jeden ventil.
Normálně bude relé sepnuté, kontakty spojeny a elektromagnetické ventily pod napětím - otevřeny.
Po vypnutí relé bych chtěl, aby jeden ventil okamžitě zavřel, ale druhý aby zavřel až po určitém čaše.
První ventil bude tedy napojen přímo na kontakt relé.
Pro druhý ventil bych právě potřeboval zpožďovací obvod, který by "přemostil" druhý již rozepnutý kontakt relé na určitý čas.
Čas bych potřeboval nastavitelný - nemusí být přesné, pouze "přidat - ubrat" - v rozsahu cca 1 - 10 minut.
Celé zařízení bude pracovat v autě - tedy napětí 12V, příkon elektromagnetu ventilu je cca 30W
Díky všem za rady.
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Můžeš použít časovač s 555 zapojený tak, že je ovládán prvním relé a řídí druhé relé pro zpožděný ventil - takže každý ventil má svoje relátko.
Konkrétní zapojení - spojit vývody 2+6, kondík proti zemi, odpor+potenciometr proti plus, sepnuté nezpožděné relé zkratuje kondík. Na výstupu 555 tranzistor+druhé relé. Po rozpojení nezpožděného relé+ventilu se začne nabíjet kondík, po dosažení 2/3 Ucc zpožděné relé rozepne.
Konkrétní zapojení - spojit vývody 2+6, kondík proti zemi, odpor+potenciometr proti plus, sepnuté nezpožděné relé zkratuje kondík. Na výstupu 555 tranzistor+druhé relé. Po rozpojení nezpožděného relé+ventilu se začne nabíjet kondík, po dosažení 2/3 Ucc zpožděné relé rozepne.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Díky moc oběma,
ZdenekHQ ještě píše něco o tranzistoru na výstupu - jak má být tento zapojen?
Neměl bych jí dát diodu i k cívkám R1, V1 a V2?
Takže funkce je taková, že S1 se zapne a zůstane zapnutý, přitom oba ventily sepnou. Po rozpojení S1 se odpojí R1 a tedy i V1 a po určitém čase odpadne i R2 s V2. Čas nastavím potenciometrem.
Rozumím tomu dobře?
No vypadá to teda pěkně..
ZdenekHQ ještě píše něco o tranzistoru na výstupu - jak má být tento zapojen?
Neměl bych jí dát diodu i k cívkám R1, V1 a V2?
Takže funkce je taková, že S1 se zapne a zůstane zapnutý, přitom oba ventily sepnou. Po rozpojení S1 se odpojí R1 a tedy i V1 a po určitém čase odpadne i R2 s V2. Čas nastavím potenciometrem.
Rozumím tomu dobře?
No vypadá to teda pěkně..
To schema je jen ideové a nesplňuje všechny požadavky, správnější by snad bylo poněkud upravené z hlediska stavu obvodu po zapnutí, např. tohleto:
- Přílohy
-
- zpozdeni1.gif
- (31.36 KiB) Staženo 178 x
Je nutné napájecí napětí na vstupu stabilizovat?
Alternátor totiž po nastartování zvýší napětí v síti na cca 14,5V
Píšeš "z hlediska stavu obvodu po zapnutí" raději napíšu celou sekvenci, aby nedošlo k omylu:
Napájecí napětí bude spínat klíček zapalování. Po nastartování bude spínač S1 rozepnut V1 a V2 bez napětí, pak sepnu S1 to způsobí přivedení napětí na RE1, RE2, V1 a V2, potom rozepnu S1, RE1 odpadne a vypne V1, po timeoutu odpadne RE2 a vypne V2.
Alternátor totiž po nastartování zvýší napětí v síti na cca 14,5V
Píšeš "z hlediska stavu obvodu po zapnutí" raději napíšu celou sekvenci, aby nedošlo k omylu:
Napájecí napětí bude spínat klíček zapalování. Po nastartování bude spínač S1 rozepnut V1 a V2 bez napětí, pak sepnu S1 to způsobí přivedení napětí na RE1, RE2, V1 a V2, potom rozepnu S1, RE1 odpadne a vypne V1, po timeoutu odpadne RE2 a vypne V2.
Ja mam obavy, že ti to môže niekedy hazardne spínať, nakoľko pri takých veľkých časoch (10min) sú potrebné vysoké hodnoty RC - napr. R až 2,5M. Pri vypnutí prvého ventilu sa ti môže v dôsledku rušenia hazardne preklopiť komparátor v 555. Možno by som skúsil radšej časovač s nejakým čítačom.
PS: Inač na takéto účely sa bežné používajú časové relé, ktoré si môžeš kúpiť, a nemusíš nič riešiť.
PS: Inač na takéto účely sa bežné používajú časové relé, ktoré si môžeš kúpiť, a nemusíš nič riešiť.
S oběma příspěvky lze souhlasit, ono je třeba ten výmysl vyzkoušet. Přidáním tranzistoru došlo k negaci funkce, protože se změnila i funkce pomocného kontaktu Re1, přes který se C1 rychle nabije, čímž na výstupu č.3 je 0V a tranzistor sepne Re2. Ale chce to vyzkoušet. I to zavření tranzistoru - spoléhám na to, že výst. napětí se bude blížit napájecímu, jinak zařadit rezistor (2k2) mezi B a E.
Lze vymyslet ledacos, např. toto:
Popř. lze vypustit i relé Re2 a ventil spínat přímo tranzistorem.
Popř. lze vypustit i relé Re2 a ventil spínat přímo tranzistorem.
- Přílohy
-
- zpozdeni2.gif
- (25.38 KiB) Staženo 154 x
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Myslím, že pokud se použije to první schema a doplní tranzistor NPN, nikoliv PNP, tak to bude spolehlivý, protože elyt s velkou kapacitou bude filtrovat všechny náhodný pulsy a rušení. Kolísání napájecího napětí způsobí chybu max. 10%. Napájení pro 555 bych doporučil přes diodu + elyt, vykryje to případný poklesy napájení v palubní síti. Pokud budeš požadovat větší přesnost, můžeš tam dát stabilizátor 7805 (včetně té diody a elytu).
Mimochodem, v čem to kreslíš ?
Mimochodem, v čem to kreslíš ?
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
To první schémátko má drobnou vadu, po zapnutí nap. napětí je C1 vybitý, takže relé ihned sepne na dobu, než se kondenzátor nabije. Je víc způsobů, jak to ošetřit, např. připojit obvod s časovačem přes spínač S1. Druhý obrázek je další možnost. Třetí obrázek vycházel z níže uvedené inspirace z Amára. Schémátka kreslím v ProfiCadu - vcelku pohodový prográmek.
- Přílohy
-
- Obrázek1.gif
- (8.23 KiB) Staženo 335 x