V oktávce je motorově ovládanej potenciometr? Není tam spíš rotační enkodér, nebo kde by měl jinde být? Jen mě to zajímá, už jsem dlouho oktávku neřídil.
no toto je z Fiatu Stilo, ale jsou i v jiných fiatech, takže proč ne i v Oktávce. A zde také ovládá klapky vzduchu. takže asi jo, co vím tak se jednotlivé celky od sebe liší jen jiným mechanickým výstupem )tisícihran, ozub, šestihran, ...). K vlastnímu potenciometru, netuší někdo?
Jo tak, já to nepochopil, potenciometr je ke snímání polohy motorku. Já si představil motorově ovládanej potenciometr jako třeba na hlasitost na věži. Proto jsem se divil, že by to bylo někde v autě.
hledal jsem, kde zakoupit ale nic jsem nenašel, nezná někdo kde zakoupit a zda by mohlo fungovat... skoro již nejde o nutnost ale o chtíč zvítězit nad tím po svém :c)
Sháněj trimr 4k7 až 6k8, hodnota 5k už je poněkud zastaralá, ale stejně na té celkové hodnotě tolik nezáleží (on se totiž měří podíl z napětí mezi konci dráhy, daný polohou běžce).
Ale zase je to tak levná záležitost, že se vyplatí je měnit.
Pokud bys trval na maximální životnosti, pak existuje několik možností s bezkontaktním snímáním polohy, ale ty jsou převážně daleko dražší, než originální náhradní díl.
Asi nejlevněji by to šlo řešit diferenciálním fotoodporem (např. PD 0865 10) zapojeným jako ten trimr, před nímž by se otáčela clonka s průhlednou výsečí o velikosti zhruba 150°, prosvícená červenou LEDkou. Zbytek clonky tmavý nebo černý. Paralelně připojeným odporovým děličem 1:1 by se dalo přiblížit k lineární charakteristice toho trimru.
děkuji, podívám se zatím po tom trimru (ale to co je osazeno jako originál je také trimr, ne? po rozkuchání je uvnitř měděný půlkruh na koncích ohnutý jako kontakt dosedající a jezdící při otáčení po dalším vodiči- zatím jsem to prostříknul kontaktolem a uvidím, pokud dosedací plochy nejsou prošoupaný, mohlo by to třeba chvilku fungovat i takto.. .) Jen nevim, jak přesně vyhodnocuje elektronika klimatizace tu polohu motorku skrze naměřený odpor (pokud by byl jiný po náhradě původního poťáku za nový- ale snad si vezme krajní polohy a zkalibruje si to, jak tu již padlo). Celkově bych se na to asi vykašlal, ale jak tu padlo- za A) chci to zkusit, B) náhrada všech motorků otázka cca 6 tisíc Kč / součástky co odešli hodnota asi 60 Kč? což je také silná motivace :c)
Ale kdepak: mezi konci trimru je 5V, stabilizátor na toto napětí je v řídící jednotce klimy. Podle polohy běžce se na něm mění napětí od nuly do těch 5V. Toto napětí se porovnává s napětím z jiného děliče. Když jsou napětí stejná, motorek se odpojí. Protože závoslost odporu na úhlu natočení je lineární, odpovídá také lineárně velikost napětí na běžci úhlu natočení klapky.
Přesněji řečeno - ta napětí nejsou naprosto přesně stejná, je tam určitá tolerance, aby motorek nemusel trvale dorovnávat polohu. Čili je-li rozdíl napětí požadovaného a napětí z běžce potenciometru menší, než řekněme 0,1 V, motorek je odpojený. Překročí-li se tato mez, motorek se otáčí směrem vedoucím ke zmenšení tohoto rozdílu.