Nabíječka z PC zdroje
Moderátor: Moderátoři
Protože trafo tam je jen jedno a má napevno nastavené odbočky. Když poroste napětí na vinutí pro 5V, poroste ve stejném poměru i napětí na vinutí pro 12V.
5V => 7,5V (+50%)
a tedy
12V => 18V (+50%).
Je to jasné?
Tak zatím to vidím tak, že místo R33(9k) dej 9k4 (něco do série, třeba 390) a vyhoď pryč R34(39k).
Předtím ale vyhoď elyty na 16V z větve +12V. Taky asi z větve -12V.
Možná ještě něco ale to se uvidí.
A podívej se, na kolik voltů jsou elyty ve větvi +5V.
5V => 7,5V (+50%)
a tedy
12V => 18V (+50%).
Je to jasné?
Tak zatím to vidím tak, že místo R33(9k) dej 9k4 (něco do série, třeba 390) a vyhoď pryč R34(39k).
Předtím ale vyhoď elyty na 16V z větve +12V. Taky asi z větve -12V.
Možná ještě něco ale to se uvidí.
A podívej se, na kolik voltů jsou elyty ve větvi +5V.
Preto je najlepsie, ako som uz spomenul, vyhodit vsetko, co sa tyka ostatnych vetiev, ako diody, tak kondiky a ostatne suciastky, potom tam ziadne ine napatie existovat nebude, proste z trafacika sa nikam nedostanu, kedze zapojena bude iba povodna 5V vetva...tym padom ta nebudu otravovat zvysene napatia na ostatnych vetvach, lebo tam ziadne nebudu...
Pete, máš naprosto pravdu, jenže Pavel to zdůvodnil líp, než já. Skutečně jsem schopen dělat jen postupně.
Vyhodil jsem elektrolyty C20-ten nevím, jestli nebude třeba zpět.
dál 21,24,26,27. 22 a 23 jsem vyměnil za napětí 16V
Doplnění: ten ellyt C20 jsem hodil raději zpět a místo R33 jsem dal trimr 10 k a ještě jsem ho ani neladil a chodí to a je tam 7,9V, nechám to tak, tý vrtačce 7,2V to určitě na tu chvilku, co pojede neublíží.
Vyhodil jsem elektrolyty C20-ten nevím, jestli nebude třeba zpět.
dál 21,24,26,27. 22 a 23 jsem vyměnil za napětí 16V
Doplnění: ten ellyt C20 jsem hodil raději zpět a místo R33 jsem dal trimr 10 k a ještě jsem ho ani neladil a chodí to a je tam 7,9V, nechám to tak, tý vrtačce 7,2V to určitě na tu chvilku, co pojede neublíží.
Vyzkoušel jsem úpravu zdroje s řídícím obvodem 3528. Možná se někomu hodí.
Než "odrbávat" ochrany a řešit omezení proudu, je jednodušší obvod 3528 vyhodit a na jeho místo dát TL494 - je běžně dostupný, u slona za pár korun. Odstraněním všeho nepotřebného kolem vznikne dost místa na součástky potřebné pro 494. Stačí přerušit jeden spoj, udělat pár propojek, přidat výkonový odpor jako senzor proudu a je to. Viz následující...
Max. nabíjecí proud je 5A - dán snímacím odporem a děličem ve vstupu 15.
Než "odrbávat" ochrany a řešit omezení proudu, je jednodušší obvod 3528 vyhodit a na jeho místo dát TL494 - je běžně dostupný, u slona za pár korun. Odstraněním všeho nepotřebného kolem vznikne dost místa na součástky potřebné pro 494. Stačí přerušit jeden spoj, udělat pár propojek, přidat výkonový odpor jako senzor proudu a je to. Viz následující...
Max. nabíjecí proud je 5A - dán snímacím odporem a děličem ve vstupu 15.
Pete díky!
Nabídnul jsem, komu se hodí - mj. proto, že úprava je snadná a obvod 494 umožní současně regulaci nabíjecího proudu i výstupního napětí.
Tento způsob řešení (a ani jiné s obvodem 3528) jsem tu zatím neviděl, tak proč neukázat možnost...
A ještě přidám jednoduchý obvod řízení větráku, výborně reagující na rostoucí zátěž i teplotu.. Využívá volný výstup 5V. Na něm bývá naprázdno asi 6,5V - přes diodu se vede na motorek. Při zapnutí nabíječky bez zátěže běží větrák mírně a potichu. Jakmile nabíječka najede do max. zátěže (režim proud. omezení), napětí vyskočí téměř na 10V a větrák patřičně přidá. Jak napětí nabíjeného akumulátoru postupně stoupá, (a klesá nabíjecí proud), tak napětí na tomto výstupu klesá a větrák ubírá na otáčkách a je tišší. Vedle toho samozřejmě funguje řízení tranzistoru termistorem - "zabírá" asi při 30 °C, po stisknutí termistoru mezi prsty se po chvíli roztočí větrák naplno. Termistor je běžný, z PC zdroje - zelený, 10 kohm, cca 5mm - a je upevněný na chladiči výstupního usměrňovače. Odpor v přívodu 14V (výstup nabíječky) je proto, aby na větráku bylo při plném otevření tranzistoru max. 12V - hodnota závisí na max. odběru motorku - zde je pro 0,12A.
Nabídnul jsem, komu se hodí - mj. proto, že úprava je snadná a obvod 494 umožní současně regulaci nabíjecího proudu i výstupního napětí.
Tento způsob řešení (a ani jiné s obvodem 3528) jsem tu zatím neviděl, tak proč neukázat možnost...
A ještě přidám jednoduchý obvod řízení větráku, výborně reagující na rostoucí zátěž i teplotu.. Využívá volný výstup 5V. Na něm bývá naprázdno asi 6,5V - přes diodu se vede na motorek. Při zapnutí nabíječky bez zátěže běží větrák mírně a potichu. Jakmile nabíječka najede do max. zátěže (režim proud. omezení), napětí vyskočí téměř na 10V a větrák patřičně přidá. Jak napětí nabíjeného akumulátoru postupně stoupá, (a klesá nabíjecí proud), tak napětí na tomto výstupu klesá a větrák ubírá na otáčkách a je tišší. Vedle toho samozřejmě funguje řízení tranzistoru termistorem - "zabírá" asi při 30 °C, po stisknutí termistoru mezi prsty se po chvíli roztočí větrák naplno. Termistor je běžný, z PC zdroje - zelený, 10 kohm, cca 5mm - a je upevněný na chladiči výstupního usměrňovače. Odpor v přívodu 14V (výstup nabíječky) je proto, aby na větráku bylo při plném otevření tranzistoru max. 12V - hodnota závisí na max. odběru motorku - zde je pro 0,12A.
Dobrý den, mám tu jeden 300W PFC zdroj Eurocase l KA7500B a LM393P, je celkem zachovalý. Nemám ambice z něj dělat cokoliv regulovatelného, jen bych potřeboval zvednout napětí 12V ze současných 11,9 V na cca 13 V (prostě o trochu víc, než 12,5). Mohl by mi prosím někdo poradit s úpravou/výměnou odporů nebo připájením nějakých paralelních?
Pin 1 má proti kostře 2,81 kΩ, proti 5V 2,85 kΩ a proti 12V 3,04 kΩ. Mám vyhodit ten odpor na 5V a zkusit místo toho 12V dát nějaký 10k trimr?
Pin 1 má proti kostře 2,81 kΩ, proti 5V 2,85 kΩ a proti 12V 3,04 kΩ. Mám vyhodit ten odpor na 5V a zkusit místo toho 12V dát nějaký 10k trimr?
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
Náhodou jsem narazil na tvůj příspěvek a chtěl bych tě odradit od tohoto řešení. Pár let zpět jsem takový nabíječ postavil a konstatoval, že je to slepá ulička. PC zdroj nemá rád
prudké zapojit a odpojit zátěž a k tomu určitě bude docházet. Budeš se s tím mordovat a po pár použitích to odpráskneš. Jestli chceš nabíjet Pb baterii drž se klasiky. Železo, měď, přes to nejede vlak. Jestli to přes to budeš realizovat nezapomeň na výstup jistič nebo POLYSWITCH a min 10A diodu proti přepolování.
Luboš
prudké zapojit a odpojit zátěž a k tomu určitě bude docházet. Budeš se s tím mordovat a po pár použitích to odpráskneš. Jestli chceš nabíjet Pb baterii drž se klasiky. Železo, měď, přes to nejede vlak. Jestli to přes to budeš realizovat nezapomeň na výstup jistič nebo POLYSWITCH a min 10A diodu proti přepolování.
Luboš
Díky za radu, ta dioda je dobrý nápad. Nemám to ani tak na nabíjení, ale na posílení palubního napětí při flashování řídících jednotek motoru - nechtělo se mi na to týrat chytrou nabíječku. Při aktualizaci se totiž spouští větrák chladiče, a napětí různě kolísá třeba k 11 V (podle stavu baterie), tak jsem chtěl něco na posílení. Normálně na to používám LiFePo booster, ale tam, kde je k dispozici 220 jsem zamýšlel použít toto. Ale jestli bude lepší koupit rovnou 20A nabíječku, tak se na to vykašlu na nějaké úpravy.