Stabilizace LED denniho sviceni

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#16 Příspěvek od Kvicala_r »

Jaká je hodnota odporu v každé z těch seriových kombnací? Jaký typ LED jsi použil? Je na vstupu nějaká dioda, transil, kondenzátory?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#17 Příspěvek od EKKAR »

krnule píše:Tak jsem svetlo rozdelal a zjistil, ze jsou vzdy 3 Led do serie s rezistorem a pripojeny na 12V. To vzdy 8x.Diody jsem menil vsechny z jedne sarze.Jake by jste mi poradili reseni, aby mi to neodeslo behem par tydnu?Dekuji
Už jsem ti to jednou napsal:
EKKAR píše:...Já sám za sebe bych poradil nakouknout do datašítu integrovanýho stabilizátoru LM317T (100mA verze) a hledat v něm zapojení "zdroj stabilizovaného proudu". Tři odpory a stáblík na každou paralelní větev LEDek by to měly vyřešit.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
krnule
Příspěvky: 7
Registrován: 03 úno 2015, 01:00

#18 Příspěvek od krnule »

Na SMDcku je hodnota 151, zadne dalsi soucastky se ve svetle nenachazeji.Takze mam pouzit na kazde svetlo 8X ten stabilizator?No to bude lepsi se podivat po jinych svetlech.Nez resit tyhle.K tem diodam Jas (MCD) ::
16000-20000MCD
Napětí (V) ::
3.2-3.4V
Kapela / Barevná teplota (NM / K) ::
6000-7000K

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#19 Příspěvek od Kvicala_r »

To znamená, že při 14V Ti každý z těch stringů bude žrát cca 30mA (14-3x3,2)/150. Celkem tedy cca 240mA při 14V. Hádám, že jsou to standardní 5mm diody. Víš i jejich typ? Potřebujeme znát proud...
Jasně, nejlepší řešení je lineár - třeba i s tím LM317, ale řekl bych zbytečný luxus.
Nakonec sám sem taťkovi namontoval DRL s 5mm LEDkama - po cac 3 měsících začaly chcípat. Vyměnil sem je za KVALITNÍ typ se známýma parametrama - dopočítal odpory, doplnil vstupní ochranu (transil na 30V, dioda proti náhodnému přepolování a 2x 100nF/50V v serii) a jezdí tak už rok a půl bez chybky.

Uživatelský avatar
krnule
Příspěvky: 7
Registrován: 03 úno 2015, 01:00

#20 Příspěvek od krnule »

No s tim typem bude asi problem.Obednaval jsem je loni pres aukro.Bylo jich 100ks v baleni.Zkousel jsem je hledat ve svych starych aukcich, ale tak moc zpet mne to uz nenecha nahlizet.Zle to nejakym zpusobem zmerit? Nejaky merici vybaveni domam mam.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#21 Příspěvek od ok1hga »

krnule píše:Zle to nejakym zpusobem zmerit? Nejaky merici vybaveni domam mam.
tak to změř !

Nejdříve se ale podívej se přes lupu dovnitř a zjisti kolik tam je čipů.
Někdy tam je jeden, ale podle typu tam bývá i víc čipů v jedné LEDce . . .
napiš sem kolik jich tam je.
a potom změř napětí na LEDce při proudu 5mA, 10mA, 15mA a 20mA.

Uživatelský avatar
krnule
Příspěvky: 7
Registrován: 03 úno 2015, 01:00

#22 Příspěvek od krnule »

Jak budu mit trochu casu, tak to zkusim zmerit.Dekuji za cenne informace

Uživatelský avatar
Jeejda_teda_puvodne
Příspěvky: 142
Registrován: 08 dub 2012, 02:00

#23 Příspěvek od Jeejda_teda_puvodne »

Naposledy upravil(a) Jeejda_teda_puvodne dne 25 říj 2016, 14:08, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#24 Příspěvek od EKKAR »

To nic, Jeejdo, on si to varok myslí už hodně dlouho, bohužel podobnejch jako je on potkávám denně několik. Naučil jsem se si jich přestat všímat - oni se umlátěj sami...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#25 Příspěvek od Jimmi2 »

Mmchdm. máte někdo ty napěťové špičky v autech nějak zdokumentované?

Ne že bych jejich existenci chtěl zpochybňovat, ale přinejmenším při dobře připojeném akumulátoru a vzhledem k délce a odporu vodičů by to snad nemělo být tak zlé. Jinak by musely neustále odcházet různé nabíječky mobilů, napájení GPS apod. Také LEDky použité třeba na prosvícení tlačítek, které už mám v autě taky dost dlouho a přes obyčejný odpor.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#26 Příspěvek od EKKAR »

Co se týče "neznámo jak" odpálený elektroniky v autě, po pečlivějším průzkumu diagnostikováno "prošvihnutí" napětím přesahujícím provozní palubní, tak mám několik případů.

Radiomagnetofon značky Philips, už si bohužel nepamatuju typ, nebyl můj - napájení bylo z 10 článků D nebo z 15V DC vnějšího zdroje, tzn autosíť by měl v naprostý pohodě vydržet. Dostal jsem ho na stůl se závadou "byl připojenej v autě na zásuvku, přestal najednou hrát, motorek u kazeťáku se točí". Diagnostikovanej zničenej výkonovej zesilovač, na DPS chyběla ochranná dioda antiparalelně k přívodu napájení - je vysoká pravděpodobnost, že koncák "vyčudila" záporná špice, kterou by jinak dioda svedla pryč. Auto byla ještě stará šáde skoro naprosto bez elektroniky.

Další případy - znovu vinou "katování kostů" chybějící ochrana před přepólováním na vstupu - několik nejrůznějších autonabíječek a zdrojů pro telefony, přehrávače DVD nebo navigace (do autozásuvky). Koupený jak s přístrojema co by značkový příslušenství, tak i mimo - jako dodatečný příslušenství. V těchto případech nevím přesně typ auta - ale šáde už to rozhodně nebyla ani jednou, spíš všecko modernější auta "plný elektroniky". Ve všech případech vyčuzenej řídicí obvod spínanýho zdroje, podle líčení majitelů jen těžko mohlo dojít k poškození zkratem výstupu - většinou bylo konstatováno "furt fungoval, až jednou při jízdě přestal nabíjet" nebo "zničeho nic jednou po připojení prostě nenabíjel". A protože pochybuju, že by se autokonektor dal obrátit nebo že by si někdo z plezíru za jízdy přepínal zásuvku na opačnou polaritu, nevidím jinou možnost než že na zásuvku NĚJAK přišlo záporný napětí vyšší, než má palubní síť... Odkudpak se asi tak mohlo vzít?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
bandolik
Příspěvky: 78
Registrován: 26 zář 2014, 02:00

#27 Příspěvek od bandolik »

Jimmi2 píše:Mmchdm. máte někdo ty napěťové špičky v autech nějak zdokumentované?
Zdokumentované to sice nemám ale mohl bych ti natočit co dělá palubní napětí když nastartuješ když zapneš světla a co se stane když zapneš třeba ventilátor nebo jen začneš couvat na volnoběh. Docela brutálně to kolísá a pak se to zase snaží srovnat a tohle ledkám opravdu svědčit nebude.
Udělal jsem si do auta takový malý mněřáček a je na co koukat.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#28 Příspěvek od Kvicala_r »

Jeejda píše:Varok, ty si možná myslíš jakej seš king a jak jsi to Ekkarovi atd nandal... ale není to pravda, každým svým příspěvkem jen potvrzuješ to, co ti chytřejší poznali už po tom prvním.
Po tom vláknu o PC nabíječce už moc na tyto odpovědi nemám co oponovat. Kdo sem chodí častěji, ví jak může od každého uživatele rady pomoct a kam... Je tady spousta lidí u kterých respektuju určitou úroveň brblání a je jich tu spousta, kterých si vážím nejen jako odborníků, byť je osobně neznám..
Jimmi2 píše:Mmchdm. máte někdo ty napěťové špičky v autech nějak zdokumentované?
Ano, specialisti na to byl hlavně Ford a VW - každá taková specka je součástí EMC a pulsy jsou poměrně hezká kapitola, kterou je třeba při ověření každého návrhu (nejen) exterior lighting úspěšně zdolat. Těch Pulsů je dle mechanizmu vzniku hned několik druhů - liší se délkou trvání a amplitudou - tedy celkovou energií.
Jimmi2 píše:Jinak by musely neustále odcházet různé nabíječky mobilů, napájení GPS apod. Také LEDky použité třeba na prosvícení tlačítek, které už mám v autě taky dost dlouho a přes obyčejný odpor.
On ten odpor může být jako účinný filtr, záleží co je připojeno za ním, stačí nějaká i menší kapacita a ty špičky může pohltit...
Jeejda píše:Je tu ještě jedna možnost, kterou jsem viděl i v praxi a fungovala dobře, ale je trošku složitější - PWM regulace podle úrovně osvětlení.
Jenže co cheš PWMkovat u tak slabé LEDky? Ta bude ráda, když to usvítí s DC 100%.

Jako nástřel bych té LEDce nepustil víc jak 20mA, ale bez znalosti seriozních paramterů od výrobce je to celkem těžké.. A hlavně doplnil ten transil a nějakou keramiku na vstup...
Já sem nakonec použil speciálně vyptané LEDky dia 5mm s automotive grade jednoho světového výrobce (každá došla i s měřícím protokolem) :wink:
Kdybych měl být hnidopich, řekl bych že i barva světla (souřadnice X/Y) musí ležet v ECE oblasti atd...

Edit: pro zvídavé je zde EMC specka od Forda sice z r. 2009, ale těch změn tam moc není. Od strany 101 jsou specky pulsů, které v elektroinstalaci vozdidel běžně musí automotive výrobek vydržet, protože se v elkektrosoustavě vyskytují nezřídka. Co na to pak má říct LEDka s Vf 3,5 a odporem 150R bez ochrany po delší době provozu 8O

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#29 Příspěvek od TAKJAN »

Mně denní svícení fungovalo 5 let do prodeje auta a funguje asi dál. Ale stálo 1400,-Kč

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#30 Příspěvek od Kvicala_r »

Mně funguje DRL na Octě taky už rok a půl přesto, že stálo 200 :twisted: jen sem vyhodil původní PCB a udělal nové s LEDkama, které to vydrží a doplnil o ty drobnosti na vstupu. Vidíš Takjan, někde v ceně těch pár centů za ochrany asi obětovali...

Moje vůbec první setání s nějakýma špičkama bylo ještě na 350 kývačce, co by začínající elekronik někde kolem 16 let - stavěl sem tehdy jednoduchý batest, kde mi odcházely OZ. Taky sem nechápal proč, když tam je poměrně tvrdý 6V aku. Po přečtení nějaké zmínky o špičkách v návodu na stavbu otáčkoměru sem tehdy přidal odpor a zenerku a od té doby byl klid.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“