Motocykl - trojfázový alternátor s vlastním buzením

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
GorgeLD
Příspěvky: 41
Registrován: 21 led 2010, 01:00

Motocykl - trojfázový alternátor s vlastním buzením

#1 Příspěvek od GorgeLD »

Dobrý den,

mám na svém motocyklu z NDR malý problém s tím, že nedobíjí při otáčkách pod +-1200ot./min. což jsem otáčky, které by měly být nastaveny při volnoběhu. Nad cca 1300 ot./min už dobíjí.

-Už jsem změřil pomocí generátoru sinusového signálu a osciloskopu, že usměrňovač je funkční

-Dále jsem změřil za běhu motoru mezi fázemi osciloskopem signál a řekl bych, že je normální - a hlavně stejný pro všechny 3 fáze.

-Za běhu motoru jsem změřil osciloskopem výstup z usměrňovače a signál má vcelku pěkné periodicky tvořící se vrcholky sinusovek z 3 fází.

-regulátor napětí jsem zkoušel dva, teď tam mám nový, předtím jsem měl starý ze Škodovky 120 - oba fungují naprosto totožně.


Takže teď nevím co ještě vyzkoušet . Napadá mě, že by ještě mohl být problém s buzením, ale zde nevím, jak to změřit.


A ještě jedna otázka: když měřím osciloskopem výstup z usměRňovače, tak když přidám plyn, signál zobrazí dost masivní vysokofrekvenční rušení o velkém napětí (mimo rozsah měření), je to normální? Co to dělá?


Děkuji

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od ZdenekHQ »

Třeba používáš jiný žárovky, třeba to nebylo navržený na celodenní svícení atd.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
GorgeLD
Příspěvky: 41
Registrován: 21 led 2010, 01:00

#3 Příspěvek od GorgeLD »

Nene, je to bezezměny když jsou světla vypnuty, spíše jsem chtěl, aby někdo napsal, co může mít altík za problém, co se tam prostě opotřebovává.
Tohle je třeba rotor:

Obrázek

A nevím přesně jak je tam myšleno to buzeni, to se zmagnetizují ty výstupky? (neříká se tomu kartáče?) Mám je už totiž poněkud opotřebované, tak jestli by to nemohlo být tím.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#4 Příspěvek od Artaban001 »

Změř odpor mezi těma kroužkama a zkus jej porovnat s hodnotou ukořistěnou z nějakýho manuálu, nebo z fór kolem Tvýho typu stroje.
Pak zkus při nastartované motorce (nebo co to máš) změřit napětí na buzení (uhlíky, co předávají proud těm kroužkům) při měření odebíraného proudu z usměrňovače. Pokud máš napětí na buzení příliš vysoké, tak alternátor bude buď přetíženej, nebo bude mít nějakou poruchu regulátor. Pokud bude příliš nízké, bude buď někde nedokonalý spoj, nebo vadný relé.
Průměrná hodnota budícího napětí musí být vždy o něco nižší, než generovaný napětí alternátoru. Ovšem jaká má být ta správná by jsi musel někde zjistit. krátkodobým ovlivněním mechanického regulátoru můžeš zkusit odezvu alternátoru.
Jinak - ta cívka uprostřed toho rotoru generuje podélný magnetický pole. Protože se Ti ty výstupky střídají, jsou střídavě magnetovaný. Pokud máš šišatý kroužky, může být špatný kontakt v určitý poloze. U velkých alternátoru někdy kroužky eliminují tak, že cívka uvnitř rotoru je stacionární a pevně spojena s přírubou. Klec s pólovýma nadstavcama se kolem ní otáčí..
Naposledy upravil(a) Artaban001 dne 15 úno 2015, 14:06, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#5 Příspěvek od TAKJAN »

Ty výstupy jsou pólové nastavce. Na magn. pole, kde se střídá S/J. Na velikosti toho magnetismu, čili buzení závisí výkon altíku. Ty se neopotřebují. Spíše uhlíky, které běhají po kroužcích vpravo, ale nevypadají zle. Altík může mít vadnou diodu, nebo vinutí statoru, ale když píšeš, že průběh je tak nějak OK, těžko říct. Zkus buzení natvrdo, tj přímo na uhlíky 12V (je to buď proti + nebo proti zemi). Pak opatrně přidej plyn. Výkon musí jít hodně nahoru, respektive dávat už za volnoběhu..

Uživatelský avatar
GorgeLD
Příspěvky: 41
Registrován: 21 led 2010, 01:00

#6 Příspěvek od GorgeLD »

Děkuji za odpovědi.

Ta dioda alternátoru je zapojená někde na tom rotoru, nebo na statoru? Nikde jsem si ji nevšiml. Čistě teoreticky: pokud tedy nastartuju motorku, nechám nízké otáčky tak, ať to přepne na baterku, a na buzení připojím zdroj stab. napětí a budu to napětí zvětšovat, tak pokud docílím toho, že alternátor bude dávat naráz větší výkon a vypne se mi kontrolka dobíjení, pak je altík v pořádku a mělo by něco být s řídící jednotkou, že?

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#7 Příspěvek od pepik9 »

V první řadě bys měl napsat, že se jedná o MZ150, 12V - pokud je to tak.
Je vidět, že v tom úplně plaveš, tak to dej někomu, kdo má zkušenosti nebo to řeš na nějakým MZ fóru. Ta dioda je u tohodle stroje samostatný blok s devíti diodami, u aut je součástí alternátoru. Pokud budeš mít dostatečně tvrdý zdroj regulovaného napětí a zapojíš ho na buzení, kontrolka zhasne, i když motor bude stát.
http://www.vladab.ic.cz/foto/navodMZ/elschema.jpg
Řekl bych, že to, co popisuješ na začátku, může být normální.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#8 Příspěvek od TAKJAN »

???????

Uživatelský avatar
pawka
Příspěvky: 214
Registrován: 02 říj 2010, 02:00

#9 Příspěvek od pawka »

nemaš uplne vybitou baterku?ale nato bys jsi prisel. a jsi si jist ze tam mas1200 otacek? tak tam nech 1300,kdyz to na ne bezi,100ot uz neni moc ne? mer osciloskopem co se tam stane pri prechodu z 1200 na 1300.proc to náhle stoupne. taky byvali rozdili s kontrolkou dobíjení podle wattu

Uživatelský avatar
GorgeLD
Příspěvky: 41
Registrován: 21 led 2010, 01:00

#10 Příspěvek od GorgeLD »

Já to špatně pochopil, že altík může mít vadnou diodu - samozřejmě vím, že tam je trojfázový usměrňovač; taky že jsem ho proměřoval osciloskopem a funguje; a všechny diody by měly být ok.

Baterka je nová, plně nabitá, já už tu MZetu mám dlouho a dělá to od "novotí".

Těch 1350ot (chce to spíš víc) je nepříjemných, na stojanu to na nich dost vibruje a motorka se točí kolem dokola; navíc to zvyšuje spotřebu a převodovka dostává větší čočku při řazení, prostě to není ideál. Při jízdě v lese je někdy třeba jet pomalejc i na jedničku a je to naprd když je pořád rozsvícená kontrolka dobíjení.

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#11 Příspěvek od pepik9 »

Alternátory u auta mají převod do rychla, takže na volnoběh točí také 1300-1700 ot/min. Myslím, že není důvod nechávat dvoutakt dlouho vrčet na stojanu a za tu chvíli pomalé jízdy se baterka nevybije.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#12 Příspěvek od masar »

GorgeLD píše:... já už tu MZetu mám dlouho a dělá to od "novotí"....
Taky bych řekl, že je to "noumauní". :wink:

Uživatelský avatar
pawka
Příspěvky: 214
Registrován: 02 říj 2010, 02:00

#13 Příspěvek od pawka »

:D :arrow: :agree:

Uživatelský avatar
GorgeLD
Příspěvky: 41
Registrován: 21 led 2010, 01:00

#14 Příspěvek od GorgeLD »

Soudruzi z NDR by určitě nedoporučovali v servisní přiručce 1200ot., když by jim to nepobral alternátor. Navíc, z baterky teče okolo 10A když nejsou zapnetá světla, takže ji to dost vyšťavuje.

Ale co mi není jasné, jestli když se rozsvítí kontrolka dobíjení, tak se to přepne čistě na baterku (originálně je tam mechanický reglér, teď je tam ze škodovky 120), nebo se na tom podílí i alternátor, jen to nestačí na dobíjení baterky, což by teda byla ta lepší varianta.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#15 Příspěvek od masar »

GorgeLD píše:... Navíc, z baterky teče okolo 10A když nejsou zapnetá světla, takže ji to dost vyšťavuje...
To je poněkud mnoho. Měl bys zjistit, kam to teče.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“