Motocykl - trojfázový alternátor s vlastním buzením
Moderátor: Moderátoři
Motocykl - trojfázový alternátor s vlastním buzením
Dobrý den,
mám na svém motocyklu z NDR malý problém s tím, že nedobíjí při otáčkách pod +-1200ot./min. což jsem otáčky, které by měly být nastaveny při volnoběhu. Nad cca 1300 ot./min už dobíjí.
-Už jsem změřil pomocí generátoru sinusového signálu a osciloskopu, že usměrňovač je funkční
-Dále jsem změřil za běhu motoru mezi fázemi osciloskopem signál a řekl bych, že je normální - a hlavně stejný pro všechny 3 fáze.
-Za běhu motoru jsem změřil osciloskopem výstup z usměrňovače a signál má vcelku pěkné periodicky tvořící se vrcholky sinusovek z 3 fází.
-regulátor napětí jsem zkoušel dva, teď tam mám nový, předtím jsem měl starý ze Škodovky 120 - oba fungují naprosto totožně.
Takže teď nevím co ještě vyzkoušet . Napadá mě, že by ještě mohl být problém s buzením, ale zde nevím, jak to změřit.
A ještě jedna otázka: když měřím osciloskopem výstup z usměRňovače, tak když přidám plyn, signál zobrazí dost masivní vysokofrekvenční rušení o velkém napětí (mimo rozsah měření), je to normální? Co to dělá?
Děkuji
mám na svém motocyklu z NDR malý problém s tím, že nedobíjí při otáčkách pod +-1200ot./min. což jsem otáčky, které by měly být nastaveny při volnoběhu. Nad cca 1300 ot./min už dobíjí.
-Už jsem změřil pomocí generátoru sinusového signálu a osciloskopu, že usměrňovač je funkční
-Dále jsem změřil za běhu motoru mezi fázemi osciloskopem signál a řekl bych, že je normální - a hlavně stejný pro všechny 3 fáze.
-Za běhu motoru jsem změřil osciloskopem výstup z usměrňovače a signál má vcelku pěkné periodicky tvořící se vrcholky sinusovek z 3 fází.
-regulátor napětí jsem zkoušel dva, teď tam mám nový, předtím jsem měl starý ze Škodovky 120 - oba fungují naprosto totožně.
Takže teď nevím co ještě vyzkoušet . Napadá mě, že by ještě mohl být problém s buzením, ale zde nevím, jak to změřit.
A ještě jedna otázka: když měřím osciloskopem výstup z usměRňovače, tak když přidám plyn, signál zobrazí dost masivní vysokofrekvenční rušení o velkém napětí (mimo rozsah měření), je to normální? Co to dělá?
Děkuji
Nene, je to bezezměny když jsou světla vypnuty, spíše jsem chtěl, aby někdo napsal, co může mít altík za problém, co se tam prostě opotřebovává.
Tohle je třeba rotor:
![Obrázek](http://www.extremebike.cz/fotky21797/fotos/_vyr_2492MZ1---Alternator-1.jpg)
A nevím přesně jak je tam myšleno to buzeni, to se zmagnetizují ty výstupky? (neříká se tomu kartáče?) Mám je už totiž poněkud opotřebované, tak jestli by to nemohlo být tím.
Tohle je třeba rotor:
![Obrázek](http://www.extremebike.cz/fotky21797/fotos/_vyr_2492MZ1---Alternator-1.jpg)
A nevím přesně jak je tam myšleno to buzeni, to se zmagnetizují ty výstupky? (neříká se tomu kartáče?) Mám je už totiž poněkud opotřebované, tak jestli by to nemohlo být tím.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Změř odpor mezi těma kroužkama a zkus jej porovnat s hodnotou ukořistěnou z nějakýho manuálu, nebo z fór kolem Tvýho typu stroje.
Pak zkus při nastartované motorce (nebo co to máš) změřit napětí na buzení (uhlíky, co předávají proud těm kroužkům) při měření odebíraného proudu z usměrňovače. Pokud máš napětí na buzení příliš vysoké, tak alternátor bude buď přetíženej, nebo bude mít nějakou poruchu regulátor. Pokud bude příliš nízké, bude buď někde nedokonalý spoj, nebo vadný relé.
Průměrná hodnota budícího napětí musí být vždy o něco nižší, než generovaný napětí alternátoru. Ovšem jaká má být ta správná by jsi musel někde zjistit. krátkodobým ovlivněním mechanického regulátoru můžeš zkusit odezvu alternátoru.
Jinak - ta cívka uprostřed toho rotoru generuje podélný magnetický pole. Protože se Ti ty výstupky střídají, jsou střídavě magnetovaný. Pokud máš šišatý kroužky, může být špatný kontakt v určitý poloze. U velkých alternátoru někdy kroužky eliminují tak, že cívka uvnitř rotoru je stacionární a pevně spojena s přírubou. Klec s pólovýma nadstavcama se kolem ní otáčí..
Pak zkus při nastartované motorce (nebo co to máš) změřit napětí na buzení (uhlíky, co předávají proud těm kroužkům) při měření odebíraného proudu z usměrňovače. Pokud máš napětí na buzení příliš vysoké, tak alternátor bude buď přetíženej, nebo bude mít nějakou poruchu regulátor. Pokud bude příliš nízké, bude buď někde nedokonalý spoj, nebo vadný relé.
Průměrná hodnota budícího napětí musí být vždy o něco nižší, než generovaný napětí alternátoru. Ovšem jaká má být ta správná by jsi musel někde zjistit. krátkodobým ovlivněním mechanického regulátoru můžeš zkusit odezvu alternátoru.
Jinak - ta cívka uprostřed toho rotoru generuje podélný magnetický pole. Protože se Ti ty výstupky střídají, jsou střídavě magnetovaný. Pokud máš šišatý kroužky, může být špatný kontakt v určitý poloze. U velkých alternátoru někdy kroužky eliminují tak, že cívka uvnitř rotoru je stacionární a pevně spojena s přírubou. Klec s pólovýma nadstavcama se kolem ní otáčí..
Naposledy upravil(a) Artaban001 dne 15 úno 2015, 14:06, celkem upraveno 1 x.
Ty výstupy jsou pólové nastavce. Na magn. pole, kde se střídá S/J. Na velikosti toho magnetismu, čili buzení závisí výkon altíku. Ty se neopotřebují. Spíše uhlíky, které běhají po kroužcích vpravo, ale nevypadají zle. Altík může mít vadnou diodu, nebo vinutí statoru, ale když píšeš, že průběh je tak nějak OK, těžko říct. Zkus buzení natvrdo, tj přímo na uhlíky 12V (je to buď proti + nebo proti zemi). Pak opatrně přidej plyn. Výkon musí jít hodně nahoru, respektive dávat už za volnoběhu..
Děkuji za odpovědi.
Ta dioda alternátoru je zapojená někde na tom rotoru, nebo na statoru? Nikde jsem si ji nevšiml. Čistě teoreticky: pokud tedy nastartuju motorku, nechám nízké otáčky tak, ať to přepne na baterku, a na buzení připojím zdroj stab. napětí a budu to napětí zvětšovat, tak pokud docílím toho, že alternátor bude dávat naráz větší výkon a vypne se mi kontrolka dobíjení, pak je altík v pořádku a mělo by něco být s řídící jednotkou, že?
Ta dioda alternátoru je zapojená někde na tom rotoru, nebo na statoru? Nikde jsem si ji nevšiml. Čistě teoreticky: pokud tedy nastartuju motorku, nechám nízké otáčky tak, ať to přepne na baterku, a na buzení připojím zdroj stab. napětí a budu to napětí zvětšovat, tak pokud docílím toho, že alternátor bude dávat naráz větší výkon a vypne se mi kontrolka dobíjení, pak je altík v pořádku a mělo by něco být s řídící jednotkou, že?
V první řadě bys měl napsat, že se jedná o MZ150, 12V - pokud je to tak.
Je vidět, že v tom úplně plaveš, tak to dej někomu, kdo má zkušenosti nebo to řeš na nějakým MZ fóru. Ta dioda je u tohodle stroje samostatný blok s devíti diodami, u aut je součástí alternátoru. Pokud budeš mít dostatečně tvrdý zdroj regulovaného napětí a zapojíš ho na buzení, kontrolka zhasne, i když motor bude stát.
http://www.vladab.ic.cz/foto/navodMZ/elschema.jpg
Řekl bych, že to, co popisuješ na začátku, může být normální.
Je vidět, že v tom úplně plaveš, tak to dej někomu, kdo má zkušenosti nebo to řeš na nějakým MZ fóru. Ta dioda je u tohodle stroje samostatný blok s devíti diodami, u aut je součástí alternátoru. Pokud budeš mít dostatečně tvrdý zdroj regulovaného napětí a zapojíš ho na buzení, kontrolka zhasne, i když motor bude stát.
http://www.vladab.ic.cz/foto/navodMZ/elschema.jpg
Řekl bych, že to, co popisuješ na začátku, může být normální.
Já to špatně pochopil, že altík může mít vadnou diodu - samozřejmě vím, že tam je trojfázový usměrňovač; taky že jsem ho proměřoval osciloskopem a funguje; a všechny diody by měly být ok.
Baterka je nová, plně nabitá, já už tu MZetu mám dlouho a dělá to od "novotí".
Těch 1350ot (chce to spíš víc) je nepříjemných, na stojanu to na nich dost vibruje a motorka se točí kolem dokola; navíc to zvyšuje spotřebu a převodovka dostává větší čočku při řazení, prostě to není ideál. Při jízdě v lese je někdy třeba jet pomalejc i na jedničku a je to naprd když je pořád rozsvícená kontrolka dobíjení.
Baterka je nová, plně nabitá, já už tu MZetu mám dlouho a dělá to od "novotí".
Těch 1350ot (chce to spíš víc) je nepříjemných, na stojanu to na nich dost vibruje a motorka se točí kolem dokola; navíc to zvyšuje spotřebu a převodovka dostává větší čočku při řazení, prostě to není ideál. Při jízdě v lese je někdy třeba jet pomalejc i na jedničku a je to naprd když je pořád rozsvícená kontrolka dobíjení.
Soudruzi z NDR by určitě nedoporučovali v servisní přiručce 1200ot., když by jim to nepobral alternátor. Navíc, z baterky teče okolo 10A když nejsou zapnetá světla, takže ji to dost vyšťavuje.
Ale co mi není jasné, jestli když se rozsvítí kontrolka dobíjení, tak se to přepne čistě na baterku (originálně je tam mechanický reglér, teď je tam ze škodovky 120), nebo se na tom podílí i alternátor, jen to nestačí na dobíjení baterky, což by teda byla ta lepší varianta.
Ale co mi není jasné, jestli když se rozsvítí kontrolka dobíjení, tak se to přepne čistě na baterku (originálně je tam mechanický reglér, teď je tam ze škodovky 120), nebo se na tom podílí i alternátor, jen to nestačí na dobíjení baterky, což by teda byla ta lepší varianta.