odpojovač aku v autě

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hru
Příspěvky: 168
Registrován: 23 lis 2006, 01:00
Bydliště: Chomutov

Re: odpojovač aku v autě

#16 Příspěvek od Hru »

misumi píše:Jak jednoduše vyřešit,aby se zastavil motor,když vypnu odpojovač.Dochází k tomu,že alternátor neustále dává proud a vlastně mu odpojím zátěž.Na altíku samozřejmně vyskočí napětí až na 20V a zapalování maká dál.Protože zapalování je favorit tak se může stát,že těch 20V dlouho nesnese.Vím,že se vyrábějí odpolovače s vice kontakty,ale stojí asi 10krát více.Jde to vyřešit?

Víš otom že u motoru který je v chodu se nesmí odpojovat akumulátor,hrozí zničení alternátoru a další elektroniky,pak se divíš že ti relé dává 20V a více místo 14V když mu přerušíš jeden z porovnávacích bodů které používá pro regulaci !!Odpojení AKUMULÁTORU se používá jako jedna z forem zabezpečení auta - aby se zamezilo nastartování ap.,jiný význam v tom nevidím,hlavně ne u nových nebo novějších aut.

Uživatelský avatar
misumi
Příspěvky: 153
Registrován: 14 říj 2006, 02:00

#17 Příspěvek od misumi »

Beru,ale já to nepotřebuju jako proti ukradnutí, /nemá to ani skla ani zámky/Je to závodní speciál.Nemám ani strach ze zničení čehokoliv přepětím/nic tam skoro mení/ jen potřebuju aby to chcíplo.Nebude-li jiná možnost, musím to udělat mechanicky-dám na lanko k odpojovači ještě jeden vypínač a tahem vypnu oba dva najednou. :roll:

Uživatelský avatar
Hru
Příspěvky: 168
Registrován: 23 lis 2006, 01:00
Bydliště: Chomutov

#18 Příspěvek od Hru »

misumi píše:Beru,ale já to nepotřebuju jako proti ukradnutí, /nemá to ani skla ani zámky/Je to závodní speciál.Nemám ani strach ze zničení čehokoliv přepětím/nic tam skoro mení/ jen potřebuju aby to chcíplo.Nebude-li jiná možnost, musím to udělat mechanicky-dám na lanko k odpojovači ještě jeden vypínač a tahem vypnu oba dva najednou. :roll:
Jestli jsem dobře pochopil,je to "sranda auto",pokud necháváš baterku i při jízdě,tak můžeš vyp.motor klasicky - přerušit napájení pro zapalování přes nějaký vypínač,nebo odpojovat nejen baterku ale i vývodní drát alternátoru co jde na baterku - dobíjecí,aby jsi odpojil napětí pro zapalování,pak to chcípne.
Taky si můžeš k lanku přidat menší vypinač pro zapalování(dát ho do série s hlavním klíčkem)a vypínat odpojovačem baterii a tím vypínačem obvod zapalování,obvod zapalování má odběr asi do 10 A

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#19 Příspěvek od EKKAR »

Já bych to zkusil bastlířsky - výstup z alťasu bych dal natvrdo na baterku, ten kabel klidně i do KOPEXKY, což je stará pancéřová trubka na el.instalace, nebo do jiné kovové chráničky, aby vydržel i nějakou tu ránu, a odpojoval bych jen přívod do zbytku auta k pojistkám a ke klíčku - škubneš a vše krom kabelu baterka - altík je bez šťávy, včetně budicího vývodu regulátoru.
Jestli ale má být i alťas bez šťávy, co kdybys ty jednoduché odpojovače namontoval 2 a mechanicky je propojil nějakým táhlem na 1 lanko??? Oba by měly jeden konec společně na baterce, a při rozepnutí by jeden odstřihl baterku od alťasu, druhý baterku od zbytku auta. K napětí by tak zůstaly připojené jen oba ty odpojovače. A vyhověl bys bohatě předpisům, jestli požadují odpojovač pro plnou zátěž.
Pokud nebude altík buzen - zapalování spolu s buzením a zbytkem elektriky bude odpojeno, sice se bude spolu s dobíhajícím motorem dotáčet a vlivem remanentního magnetismu na něm může napětí vyletět Pánubohu do oken, ale to by nemělo vadit, pokud to nebudeš dělat při každém zastavení motoru, alťasové diody mají mít Ur minimálně 70V právě kvůli takovéto eventualitě. Pokud chceš mít ochranu i pro tento případ, musíš si ubastlit z 1 zenerky, 1 odporu a 1 výkonového Darlingtonova tranzistoru PNP cosi jako VÝKONOVOU zenerku, měla by mít napětí cca 20-24V a zapojit to na přívod od alťasu do odpojovače baterky a na kostru. Když odpojíš autu šťávu a motor bude dobíhat, zvýšené napětí na altíku to otevře a svede se přes to na kostru. Zároveň to altík zatíží a tím účinněji zbrzdí roztočený motor. Ten PNP musí snést dost A, aspoň čtvrtinu proudové hodnoty alťasu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Mourek
Příspěvky: 1285
Registrován: 17 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od Mourek »

alternátor by neměl běžet bez baterky to se odlehčí a může jít do háje. I když nádrž nepoteče odpojovač musí být když je to v předpisech. Nevím , možná skutečně spínač od startéru, a uvládat ho nějakým relátkem , které vypne zapalování.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#21 Příspěvek od EKKAR »

Dyť pravím, ubastlit na ten moment než se zastaví otáčení po uškubnutí šťávy nějakou zátěž. Musí se zapnout až ve chvíli, kdy napětí na altíku vyleze nad hodnoty obvyklý při normálním provozu, proto navrhuju těch 20-24V. Kdyby byl odpojovač baterky vlastně PŘEPÍNAČ, dal by se tam dát jen rezistor nebo výkonná žárovka - odpojit baterku a zároveň k altíku připojit jinou výkonovou zátěž, která by ho zároveň brzdila. Neohrozilo by to ani diody, kdyby napětí nepřesáhlo 20V, bylo by to úplně ideální. Ale neznám skutečnou konstrukci toho odpojovače, určitě to nebude jen tak nějaká mrcha z traktoru, bude to asi stejně jako možné úpravy PEKÁČE k závodům nějak specifikováno v propozicích...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
creativko
Příspěvky: 72
Registrován: 06 bře 2005, 01:00
Bydliště: SK

#22 Příspěvek od creativko »

A nemozu byt na jedno lanko odpojovace dva?

jeden odpoji akumulator a druhy rozpoji zapalovanie.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#23 Příspěvek od EKKAR »

HERDEKFILEK, umíš Ty chlape číst???
Co jsem napsal o 4 příspěvky výš???
2 odpojovače spojit MECHANICKY, to je jako na 1 lanko nebo drát nebo tyčku, víš????
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
creativko
Příspěvky: 72
Registrován: 06 bře 2005, 01:00
Bydliště: SK

#24 Příspěvek od creativko »

EKKAR: Ano, cital som. Inspiroval si ma a napisal som to jednoduchsie. :)

(Ospravedlnujem sa za Offtopic)

Uživatelský avatar
dolac
Příspěvky: 491
Registrován: 10 črc 2005, 02:00

#25 Příspěvek od dolac »

Keď že to má plniť práve bezpečnostnú funkciu, musí sa akumulátor bezpečne, spoľahlivo a jednoznačne odpojiť. Ostatné je možné riešiť aj nejakou elektronikou. Preto tam má byť odpojovač a nie vypínač.
Budenie do alt. by som spínal cez rozpínací kontakt relé, ktoré by bolo ovládané z nejakého obvodu pripojeného na výstupe alternátoru. Ak by napätie na vystupe ALT. stúplo na cca 18V až 20V, obvod by vypol relé, to by odpadlo a ALT by sa odbudil.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#26 Příspěvek od EKKAR »

Alternátor jako točivý elektrický stroj má vždycky nějaký zbytkový neboli REMANENTNÍ magnetismus, takže pokud je bez zátěže, může napětí na něm vyletět klidně až do nebes, neboli k proražení některé izolační bariéry - tedy i PN přechodu některé z diod apod. Proto se normálně v autě neodpojuje aku, neboli NESMÍ se odpojovat za chodu motoru. Vypnutím motoru se pouze vypne buzení, ne spoj do aku = zátěž. Proto navrhuju při odpojení aku zároveň připojit zatěžovací odpor, ketrý to zbytkové napětí a proud beze škody sežere.

A sorry Creativkovi, nemám dnes nějak náladu, tak jsem vylít jak čert z tunelu...
Naposledy upravil(a) EKKAR dne 01 dub 2007, 22:28, celkem upraveno 1 x.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#27 Příspěvek od Sendyx »

Podobná věc se u jisté techniky, o které pomlčím, řeší sadou několika dalo by se říci velkých pojistek, které přetne fíbrový nůž, odstřelený pyropatronou, nebo stlačeným vzduchem. Myslím, že odpojovač, který potřebuješ, musí být navíc asi nevýbušný. Nedovedu si představit, že jen tak zajiskříš nějakým vypínačem, pokud kolem teče benál.

Uživatelský avatar
souba
Příspěvky: 706
Registrován: 21 led 2005, 01:00

#28 Příspěvek od souba »

misumi píše:Dobře,ale na to už potřebuji druhý rozpínací kontakt,krerý nemám.Vím,že je potřeba zrušit buzení,nebo zapalování, ale jak.Napadla mi taková ptákovina:zapojit cívku rele přez odpojovač cca 6V a kontakty odepnout zapalování.Ale to nefunguje,protože když motor chcípá klesne U rele odskočí a celé se to opakuje ale nechcípne.
Pořád uvádíš odpojovač s více kontakty .
Jediná informace která od tebe vypadla je že je drahý.
Znova se ptám jestli víš jak je to tam řešeno,nebo jestli je kontakt na výrobce ?
Jde o zásadní věc :
koupíš něco za drahé peníze a nebude to fungovat jak má.
Výrobce by měl tyto zásadní informace objasnit.


Ještě můj názor ohledně bezpečného vypnutí :
nejprve je potřeba zajistit,aby se vypnul motor a alternátor přestal dobíjet a teprve potom se odpojila baterie.

Jak jsem uvedl dalo by se to řešit nějakým zpožďovacím obvodem,ale v případě havárie je otázka zabezpečení napájení tohoto obvodu.
Napadá mě jedna věc zpoždění zajistit mechanicky !! ?? .
EKKAR něco takového uvádí ,ale zase by musela být řešena otázka zpoždění ! !

Pokud nevyzkoušíš nedělej předčasné závěry ! !

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#29 Příspěvek od EKKAR »

Pokud bude to mnou ideově navržené zátěžové zařízení připojeno TRVALE, za provozu ničemu vadit nemusí, vždyť navrhuju, aby to mělo otevírací napětí kolem 20-24V, na to altík s baterkou nemá šanci vylézt ani náhodou, a když se baterka odkřápne odpojovačem a napětí poleze nahoru, po dosažení téhle meze se automaticky omezí. Žádné zpoždění není potřeba, okamžitě po odpojení baterky začne napětí na altíku růst, protože se pořád ještě dotáčí spolu s dobíhajícím motorem, kterému druhý odpojovač utrhnul napájení zapalování. Skoro okamžitě naroste na mez otevření té výkonové superzenerky a na ní zůstane, dokud otáčky neklesnou a napětí samo nespadne na nulu. Žádný patent si na to nedělám, ale mělo by se to chovat podobně, jako transil nebo podobná napěťově omezující součástka v jiných zapojeních. Jen by to mělo být trvanlivější, doběh motoru přece jen pár sekund trvá...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Nagant
Příspěvky: 1051
Registrován: 11 lis 2005, 01:00
Bydliště: Hradec Králové

#30 Příspěvek od Nagant »

Zeptám se - jaký proud snese mechanický pákový odpojovač, co se dával do škodovek? (Ještě se asi prodává, cena kolem 150 Kč.)

Odpovědět

Zpět na „Poradna“