Inverze analogového signálu 4,4V - 0,7V
Moderátor: Moderátoři
Inverze analogového signálu 4,4V - 0,7V
Zdravím,
prosím o radu, řeším problém v mém autě Renault Scenic, který je vybaven elektronickou škrtící klapkou, v ní je krokový motorek, a dvě odporové dráhy (nejdou vyměnit, je to celek za cca 7000,-), jedna odporová dráha je zřejmě v určitém místě vadná avšak v závislosti na vyšší teplotě těla klapky. Klapka má vstupní napětí +5V pro obě dráhy, přičemž první (vadná) má výstupní signál cca 0,6V až cca 4,4V a druhá 4,4V až 0,6V, signály jsou lineární a souběžně se měnící. Já bych chtěl pro 100% potvrzení vady první dráhy, použít signál z druhé dráhy, invertovat jej a poslat ho jednotce. Prosím jestli někdo nevíte o nějakém schématu, odkazech, informací atd. Nějaké schéma jsem našel, bohužel v obvodech se moc nevyznám, takže třeba viz. na obrázku níže nejsem schopen doplnit hodnoty součástek. (jestli je to vůbec obvod co potřebuji).
Případně děkuji za reakce Kuba
prosím o radu, řeším problém v mém autě Renault Scenic, který je vybaven elektronickou škrtící klapkou, v ní je krokový motorek, a dvě odporové dráhy (nejdou vyměnit, je to celek za cca 7000,-), jedna odporová dráha je zřejmě v určitém místě vadná avšak v závislosti na vyšší teplotě těla klapky. Klapka má vstupní napětí +5V pro obě dráhy, přičemž první (vadná) má výstupní signál cca 0,6V až cca 4,4V a druhá 4,4V až 0,6V, signály jsou lineární a souběžně se měnící. Já bych chtěl pro 100% potvrzení vady první dráhy, použít signál z druhé dráhy, invertovat jej a poslat ho jednotce. Prosím jestli někdo nevíte o nějakém schématu, odkazech, informací atd. Nějaké schéma jsem našel, bohužel v obvodech se moc nevyznám, takže třeba viz. na obrázku níže nejsem schopen doplnit hodnoty součástek. (jestli je to vůbec obvod co potřebuji).
Případně děkuji za reakce Kuba
- Přílohy
-
- invert_analog.png
- Obraceč signálu
- (2.71 KiB) Staženo 67 x
Neřešitelné tvým způsobem. Řešitelné jenom nákupem nové klapky. Jedna dráha snímá přímo pozici škrticí klapky (TPS - ovládáš přímo plynovým pedálem), druhá je pro pozici mechanismu nastavovače škrtící klapky - ten motorek s mechanismem (ECU nastavuje a udržuje správné volnoběžné otáčky).
Nevím jak je to u Renaultu, ale třeba Audi má negativní průběh signálu pro TPS a pozitivní pro nastavovač škrtící klapky. Ty dráhy jsou spojené paralelně, je to dvojitý napěťový dělič. Napájení +5V z ECU.
Nevím jak je to u Renaultu, ale třeba Audi má negativní průběh signálu pro TPS a pozitivní pro nastavovač škrtící klapky. Ty dráhy jsou spojené paralelně, je to dvojitý napěťový dělič. Napájení +5V z ECU.
Jestli jsem to správně pochopil, ty bys chtěl zapojení, které bude mít vstup 4,4V - 0,6V a výstupní signál 0,6V - 4,4V. Tohle by nebyl problém. Nejsem si jistý jestli to vyřeší tvůj problém s klapkou.
Předpokládám, že by to šlo řešit jedním až dvěma operačními zesilovači. Takové schéme ale nedokáži vysmahnout takhle od boku. Nad tím bych potřeboval chvilku přemýšlet. Druhá možnost je použít MCU. Stačil by na to i ten nejmenší z řady ATtiny. To bych zase od boku vysmahnout dokázal. Jestli ti do večera neporadí někdo něco šikovného, tak se na to podívám.
Předpokládám, že by to šlo řešit jedním až dvěma operačními zesilovači. Takové schéme ale nedokáži vysmahnout takhle od boku. Nad tím bych potřeboval chvilku přemýšlet. Druhá možnost je použít MCU. Stačil by na to i ten nejmenší z řady ATtiny. To bych zase od boku vysmahnout dokázal. Jestli ti do večera neporadí někdo něco šikovného, tak se na to podívám.
Jirka
Možná přesně nechápu jak to myslíš, já jsem tu moji klapku měl rozdělanou a ty dráhy jsem zkoušel očistit, a v té klapce je hřídelka přímo spojena s motorkem a na té hřídelce mezi motorkem a tou klapkou je takový jezdec ten má na sobě čtyři stírací (2 a 2 budou propojeny) kontakty protože tam jsou čtyři dráhy respektive 1 sbírací + 1 odporová (0,6V až 4,4) a 1 sbírací + 1 odporová (4,4V až 0,6V). Plynový pedál mám zakončen také potenciometrem, takže mě lanko nejde přímo na klapku, ale do poťáku, ten pak dává info do ECU a ta zas posune klapku, a zpětně jdou dva signály (0,6V až 4,4V + 4,4V až 0,6V), a ten jeden asi vynechává. Auto mě po záhřátí motoru na nějakou teplotu při startování padne do nouzového režimu, nereaguje pedál, auto je pojízdné, ale otáčky jsou řízeny jen podle nějakých nouzových hodnot ECU, když ujedu párset metrů, auto jakoby schládne (cca teplota vody pod 90°), vypnu motor, nastartuju znovu a jedu bez problému. Diagnostika píše: snímač polohy škrtící polohy a číslo chyby (ted ho z hlavy nevím, ale při hledání na netu, to je konkrétně chyba dráhy 1 - 0,6V až 4,4V). Měřil jsem multimetrem odpory, chovají se dobře, lineárně stoupají a klesají. Také jsem si napíchl dva mulťáky přímo na signály z klapky, napětí nevypadalo, že by nějak zlobilo, samozdřejmě je možné, že to multimetrem ani nezjistím, třeba je to mikropřerušení. Jsem z toho trochu na prášky, protože koupit klapku za 7litrů a pak zjistit, že to byl jiný senzor,....Nakadah píše:Neřešitelné tvým způsobem. Řešitelné jenom nákupem nové klapky. Jedna dráha snímá přímo pozici škrticí klapky (TPS - ovládáš přímo plynovým pedálem), druhá je pro pozici mechanismu nastavovače škrtící klapky - ten motorek s mechanismem (ECU nastavuje a udržuje správné volnoběžné otáčky).
Nevím jak je to u Renaultu, ale třeba Audi má negativní průběh signálu pro TPS a pozitivní pro nastavovač škrtící klapky. Ty dráhy jsou spojené paralelně, je to dvojitý napěťový dělič. Napájení +5V z ECU.
Jirka525 píše:Jestli jsem to správně pochopil, ty bys chtěl zapojení, které bude mít vstup 4,4V - 0,6V a výstupní signál 0,6V - 4,4V. Tohle by nebyl problém. Nejsem si jistý jestli to vyřeší tvůj problém s klapkou.
Předpokládám, že by to šlo řešit jedním až dvěma operačními zesilovači. Takové schéme ale nedokáži vysmahnout takhle od boku. Nad tím bych potřeboval chvilku přemýšlet. Druhá možnost je použít MCU. Stačil by na to i ten nejmenší z řady ATtiny. To bych zase od boku vysmahnout dokázal. Jestli ti do večera neporadí někdo něco šikovného, tak se na to podívám.
Jo přesně, díky
Pan masar mě předběhl...
Alespoň vyzdvihnu výhodu, že MCP602 funguje na 5V a má R/R výstup. Takže bude stačit stabilizovaných 5V jak pro ref., tak pro op.amp samotný.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Alespoň vyzdvihnu výhodu, že MCP602 funguje na 5V a má R/R výstup. Takže bude stačit stabilizovaných 5V jak pro ref., tak pro op.amp samotný.
- Přílohy
-
- demo9.png
- můj oblíbený op. amp. MCP602
- (16.53 KiB) Staženo 101 x
Nakadah píše:Nebude ti to fungovat. Marna snaha, ver mi. Stejne nakonec koupis novou a nebo mozna se stestim sezenes funkcni z vrakace (to stesti je tak 50/50).
Uvidíme, já tomu věřím. Z vrakáče bych ji asi nekupoval, není tam žádná jistota jak dlouho by mě vydržela. Kdybych měl třeba ten motorek spálenej, tak koupím z vrákače klapku. Ale koupit klapku kvůli špatné odporové dráze (klapka většinou 15let stará) to nee. Dík, napíšu.
Ano, ale pro stabilizaci na 12V je třeba napájecí napětí o 2-3V vyšší, což při stojícím motoru nedosáhneš. Raději použij stabilizátor např. na 9V a trimrem napětí +2.5V dostav.jakuceli píše:Ještě mě bylo doporučeno dát tam stabilák na těch 12V, tak je tam taky...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
p.s. Schema je principiální. Pro praktické použití v autě je vhodné filtrovat napájecí napětí a popř. i signálová napětí.