Stavba elektrokola, jaký motor je vhodný?

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#46 Příspěvek od sr71 »

takže takové ty klasické motory v elektrokolech, napø.
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1 ... redni-kolo
jsou jakoby stejnosmìrné? (doteï jsem si myslel opak). Takže ta øídící jednotka, zjednodušenì øeèeno, obsahuje elektronický komutátor. Toèil by se takový motor pøi napájení støídavinou? (napøímo bez regulátoru) U regulátorù k tìmto motorùm se uvádí typ: sinus nebo obdelník, http://www.szbaf.com/en/components/comp ... 250sn.html
pøedpokládám asi výstup, jaký je praktický rozdíl jestli se bude napájet sinusem nebo obdélníkem?

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#47 Příspěvek od p32 »

Jistěže se používají ty motorky z toho tvého prvního odkazu. Taková ta domácí výroba je fakt na prd, to raději jakýkoliv benzínový motorek s povolenou velikostí.

to rudolf02: hezky jsi to podal. :wink:

Uživatelský avatar
Ruprecht
Příspěvky: 1114
Registrován: 28 zář 2005, 02:00
Bydliště: ZČ + JM

#48 Příspěvek od Ruprecht »

BLDC motor má tři vývody a konstrukčně je hodně podobný třífázovému synchronnímu motoru s permanentními magnety. Na třífázovou střídavinu se roztočí.
BLDC regulátor/komutátor funguje tak, že na dva vývody motoru připojí + a - (tedy "obdélník"), na třetím vývodu čeká na indukované napětí zpětně od motoru (cívka v magnetickém poli). Až tento signál přijde, tak přepojí + a - na jiné dva vývody (záleží na směru otáčení) a na tom volném třetím čeká na okamžik komutace. Rozběh je z důvodu malého zpětného indukovaného napětí až do nějakých otáček prováděn po nějaké křivce autonomně, nebo je v oblasti malých otáček řízen třífázově (jako 3f měničem), záleží na aplikaci.
Kampaň, účelovka, nepodepsal, Palermo, ODS, Kalousek, je líp a jsou na to čísla, nastudujte si to.

Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#49 Příspěvek od sr71 »

díky za info,
a co ten rozdíl mezi obdelník - sinus znamená pro motor?

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#50 Příspěvek od samponek »

To máš stejné jako když budíš třífázový D zesilovač, na výstupech je motor do trojúhelníka. Když je budíš sinusovým signálem, motor se točí a mlčí, když to změníš na obdélník, motor chrčí. Snaha je, aby na výstupech byl sinus, když to přebudíš, motor chrchlá, podobně jako reprák.

Uživatelský avatar
weed_smoker
Příspěvky: 2675
Registrován: 02 pro 2011, 01:00
Bydliště: Jaroměř

#51 Příspěvek od weed_smoker »

Motor píská,ale neřve.Zato se víc ohřejvá.

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#52 Příspěvek od PeteBurns »

rudolf02 píše:Ale je možné, že mi něco uniklo.
Po precitani tvojho prispevku je ocividne, ze ti toho uniklo este trochu viac, Tesla o takych moznostiach, ake mame dnes, ani nechyroval ;) A hoci je po nom pomenovane auto super masinka, rad by som videl, co by povedal na toto http://audiklub.cz/clanky/344-audi-e-tr ... kompromisu :)

Uživatelský avatar
rob_brno
Příspěvky: 209
Registrován: 12 říj 2012, 02:00

#53 Příspěvek od rob_brno »

Sine wave regl. má výhodu, že motor tolik nehlučí, necuká se v nízkých otáčkách, tolik se neohřívá = nižší ztráty, vyšší účinnost,větší dojezd, vyšší cena.

Tady je jeden(nevím jak je to s kvalitou:) http://www.aliexpress.com/item/Black-36 ... 6,201409_3
Nebo osvětčený sabvoton: http://www.ebay.com/itm/Sabvoton-72volt ... _929wt_802

Něco k tématu: http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f ... &start=120

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#54 Příspěvek od Celeron »

Koukám, že tu je pár elektrokolovejch znalců kteří by mohli vědět.
Potřeboval bych do jednoho vehiclu akumulátor buď 24, nebo 2x12V 40-50Ah co nejlehčí aby vydržel trvale odběr 40-50A. Nesmí to být žádnej lepenec z tisíce notebookovek. Cena není až tak zásadní parametr. Koukal jsem na LiFePO4 podobných kapacit a vždy je problém s trvalým odběrem. Mají obyčejně pouze 1C maximálně 15-30 minut. Co je v tom za problém, přehřívají se?
Zatím mě to vychází pouze na LiMn2 24V/20Ah dvě paralelně ale to je celkem darda...
Díky za případný kvalifikovaný rady.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
roverider
Příspěvky: 206
Registrován: 11 srp 2005, 02:00

#55 Příspěvek od roverider »

já mám 4x tohle
https://www.hobbyking.com/hobbyking/sto ... ouse_.html

sice na 40-50 Ah by to byl poloslepenec ale zatím sem s nima spokojenej - mam 4 packy paralelně, a po 100 cyklech je zatím nebylo potřeba balancovat (provozuju je a dobíjím bez balancéru na 16,7V což odpovídá 4,175V na článek) při odběru cca 30-60A, špičkově 100A jsou jsou vlažné a to jsou nacpaný u sebe v krabici bez větrání
i na endlesssphere si je chválí
Naposledy upravil(a) roverider dne 18 zář 2015, 23:44, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#56 Příspěvek od PeteBurns »

Celeron píše: Mají obyčejně pouze 1C maximálně 15-30 minut. Co je v tom za problém?
Celerone, pozeral si dobre datasheety od vyrobcov? Ja vidim 3C vybijanie 30min, 1C bez obmedzenia, problem je len v tom, ze za hodinu to mas vybite :twisted: Ale ako rozumny napad mi to nepride, LiFePO4 su lahsie ako Pb aku, nenapchas tam aspon 100Ah, nech mas rezervu? Ako prudovu, tak kapacitnu? Ja mam sice 3 aku paralelne, ale zato ani 120A odber nie je poznat, napatie drzi 13.1V, olovene by uz boli pod 12V a po par minutach odfukovali :)

Uživatelský avatar
ebastlirna
Příspěvky: 84
Registrován: 10 říj 2013, 02:00

#57 Příspěvek od ebastlirna »

Celeron píše: Potřeboval bych do jednoho vehiclu akumulátor buď 24, nebo 2x12V 40-50Ah co nejlehčí aby vydržel trvale odběr 40-50A.
Nevím zda-li je to nejlepší volba, ale já pořídil tyhle cihly. Mělo by to dát bez problému 200A a váha mi přijde přijatelná.
(Pokud budeš odsuď něco brát a jsi pravej čech- chvíli tam somruj a nech si zboži, který chceš v záložce, většinou dostaneš jednorázovou slevu na daný produkt.)

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#58 Příspěvek od Celeron »

PeteBurns píše:
Celeron píše: Mají obyčejně pouze 1C maximálně 15-30 minut. Co je v tom za problém?
Celerone, pozeral si dobre datasheety od vyrobcov? Ja vidim 3C vybijanie 30min, 1C bez obmedzenia, problem je len v tom, ze za hodinu to mas vybite :twisted: Ale ako rozumny napad mi to nepride, LiFePO4 su lahsie ako Pb aku, nenapchas tam aspon 100Ah, nech mas rezervu? Ako prudovu, tak kapacitnu? Ja mam sice 3 aku paralelne, ale zato ani 120A odber nie je poznat, napatie drzi 13.1V, olovene by uz boli pod 12V a po par minutach odfukovali :)
Asi záleží na výrobci, já našel to co jsem psal. Jestli víš o těch 3C tak mi prosím dej odkaz kdo to dodává.
Ty baterky jsou do speleopotápěčských scooterů, co jsem vyráběl 2001-2008. Původně v tom byly cyklický olova Panasonic 24V/28Ah a u většího 24V/54Ah. V tý době nic z Li baterek nebylo k dispozici. Problém byl velká váha a s tím problémy při transportu přes suchý části jeskyní. Ten menší váží 41kg a větší 72kg. Tak vznikl požadavek na osazení baterek s podobnou kapacitou ale podstatně nižší váhy a taky aby to bylo celkově blbovzdorný, to znamená hlídání napětí článku a balanc při nabíjení. Takže naložit velkou kapacitu není potřeba aby byl scooter přenosnej. Kapacita 40Ah je na požadovaný účel postačující.
to ebastlírna:
Lipolky se do scooterů nedají použít, pár firem to zkoušelo a všichni od toho šli pryč, končilo to explozí při náhodným vytopení scooteru. Ta se na 100% vyloučit nedá...
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#59 Příspěvek od PeteBurns »

Ja som kupoval tu - sice vacsiu kapacitu, ale ty si sa pytal na 40Ah, takze tato - http://files.i4wifi.cz/inc/_doc/attach/ ... 20Spec.pdf
Ale samozrejme je to podla potreby mozne vyskladat aj z jednotlivych 3.2V clankov rovnakej kapacity a pouzit BMS.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#60 Příspěvek od Celeron »

Tak zrovna s Winstonem jsme si dopisovali a tenhle blok nám nedoporučili s ohledem na naše požadavky. Máme použít 60Ah ale ten se už rozměrově nevejde.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Odpovědět

Zpět na „Poradna“