Stavebnice G198, výběr chladiče a řešení problémů
Moderátor: Moderátoři
Rozhodně neplánuji ten zesilovač používat k ozvučení různých akcí spíše domácí poslech, takže skoro nikdy nepojede na 100% výkonu. A když už, tak jen vyjímečně. Na chladič každopádně přidělám ventilátor (možná 2x) 100% s regulací, protože zvuk ventilátoru mi vůbec nevadí.
Ano o podložkách jsem četl, je to v manuálu zdůrazněno.
Bylo by možné použít i tento ( http://www.gme.cz/chl40c-p070-454 ), který je krásně vytvarovaný a připravený pro 2x IO ? Použil bych jeden tenhle, na který bych přišrouboval 2x 3386 + ventilátor ?
Ano o podložkách jsem četl, je to v manuálu zdůrazněno.
Bylo by možné použít i tento ( http://www.gme.cz/chl40c-p070-454 ), který je krásně vytvarovaný a připravený pro 2x IO ? Použil bych jeden tenhle, na který bych přišrouboval 2x 3386 + ventilátor ?
Naposledy upravil(a) bayern628 dne 07 říj 2015, 11:38, celkem upraveno 1 x.
Pokud Ti nevadí hluk ventilátoru, je možné použít i něco takového,
http://www.czc.cz/arctic-alpine-m1/171627/produkt
pokud to zvládneš konstrukčně a třeba Ti nebo někomu známému leží doma, ze zrušeného počítače...
http://www.czc.cz/arctic-alpine-m1/171627/produkt
pokud to zvládneš konstrukčně a třeba Ti nebo někomu známému leží doma, ze zrušeného počítače...
Zrovna touhle cestou bych se nerad vydával, ale děkuji za tip. Nevíte někdo, jak se jmenuje ta podložka pod ten 3886T čip ? Nemohu ji nikde najít.barnodaj píše:Pokud Ti nevadí hluk ventilátoru, je možné použít i něco takového,
http://www.czc.cz/arctic-alpine-m1/171627/produkt
pokud to zvládneš konstrukčně a třeba Ti nebo někomu známému leží doma, ze zrušeného počítače...
Ahoj,
ja bych se pouziti CPU chladice nebranil, sam mam v zesaku na 2x TDA 7294 nejaky CPU chladic + ventilator + regulator a naprosta spokojenost. Diky mensimu napajeni daji ty TDAcka asi 60W sinus, pokud se hraje domaci hlasitosti tak vetracek vetsinu casu stoji nebo se toci uplne pomalu, ze neni vubec slyset, kdyz se to osoli tak prida, ale to nevadi protoze ho prehlusi hudba...
Vyhodou je ze CPU chladic zvlaste na starsi CPU sezenes casto za par korun v PC bazaru...
ja bych se pouziti CPU chladice nebranil, sam mam v zesaku na 2x TDA 7294 nejaky CPU chladic + ventilator + regulator a naprosta spokojenost. Diky mensimu napajeni daji ty TDAcka asi 60W sinus, pokud se hraje domaci hlasitosti tak vetracek vetsinu casu stoji nebo se toci uplne pomalu, ze neni vubec slyset, kdyz se to osoli tak prida, ale to nevadi protoze ho prehlusi hudba...
Vyhodou je ze CPU chladic zvlaste na starsi CPU sezenes casto za par korun v PC bazaru...
Jak Ti odpovídají na Audiowebu, není izolační podložka pod LM3886 běžně k sehnání. Je třeba podle rozměru pouzdra změřeného nebo z katalogového listu vybrat nejbližší větší možný rozměr a ten podle potřeby upravit. Např: http://www.semic.cz/cz-detail-139913-i- ... gs218.html
Dále opravdu záleží na přítlaku pouzdra na chladič, pro dobrý převod tepla. Izolační podložka přidává další tepelný odpor mezi pouzdro a chladič a zhoršuje chlazení IO. V katalogových listech podložek jsou i tyto údaje. Pokud by nebyl modul chladiče spojen vodivě s vodivými částmi kostry přístroje, což je jednoduše možné při použití navrhovaného chladiče procesoru, nemusela by být izolační podložka použitá, chladič by byl spojen s [-] pólem napájení.
Dále opravdu záleží na přítlaku pouzdra na chladič, pro dobrý převod tepla. Izolační podložka přidává další tepelný odpor mezi pouzdro a chladič a zhoršuje chlazení IO. V katalogových listech podložek jsou i tyto údaje. Pokud by nebyl modul chladiče spojen vodivě s vodivými částmi kostry přístroje, což je jednoduše možné při použití navrhovaného chladiče procesoru, nemusela by být izolační podložka použitá, chladič by byl spojen s [-] pólem napájení.
- Přílohy
-
- tlaky.jpg
- (90.28 KiB) Staženo 32 x
Našel jsem tuhle podložku, rozměrově v celku odpovídá. http://www.gme.cz/silikonova-teplovodiv ... p-p621-036
GME mám při cestě, takže bych radši společnost gme. Přítlak na chladič není problém (šroubek+podložka + matička a zatáhnout).
GME mám při cestě, takže bych radši společnost gme. Přítlak na chladič není problém (šroubek+podložka + matička a zatáhnout).
Ty krabičky vypadají moc dobře a hezky, ale potřeboval bych něco levnějšího. Nějaké návrhy ?barnodaj píše:Pěkné krabice
http://www.modushop.cz/1PD03300B-3u-kra ... ibrny.html
http://www.modushop.cz/rack-krabice-s-chladicem.html
Pěkné jsou dražší, standardní má GME, PS electronic... http://www.gme.cz/plechove-krabicky-pristrojove
http://www.pselectronic.cz/k5116-203-kk ... ovova.html
nebo koupit na aukru (nebo sehnat jinde např. SD) nějaký vrak receiveru a upravit a přestavět, možná cesta... http://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=20924 ...u tohoto tématu nehledět na agresívní nic neříkající příspěvky, myšlenka je dobrá a ze zařízení by šel použít chladič, možná zdroj, dále záleží na možnostech výroby a úpravy mech. dílů, stříkaní nátěru atd.
http://www.pselectronic.cz/k5116-203-kk ... ovova.html
nebo koupit na aukru (nebo sehnat jinde např. SD) nějaký vrak receiveru a upravit a přestavět, možná cesta... http://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=20924 ...u tohoto tématu nehledět na agresívní nic neříkající příspěvky, myšlenka je dobrá a ze zařízení by šel použít chladič, možná zdroj, dále záleží na možnostech výroby a úpravy mech. dílů, stříkaní nátěru atd.
Výběr chladiče není nijaká magie nebo něco jiného nesrozumitelného.
Chladič prostě odvádí teplo z toho polovodiče.
V podstatě funguje tak, že to teplo ( zjednodušeně) se kontaktem polovodiče a chladiče díky tomu, že hliník je velmi dobře tepelně vodivý - přelévá z polovodiče do chladiče, který má mnohem větší povrch. Díky tomu chladič rozptýlí mnohem víc tepla ( při stejném tepelném rozdílu teploty povrchu a teploty vzduchu) z toho povrchu chladiče do vzduchu než by se kdy povedlo rozptýlit přímo z křidélka součástky polovodiče, na který se chladič šroubuje. Ten výkonový polovodič bez chladiče by dokázal rozptýlit odhadem tak maximálně 2 watty ztrátového výkonu, než by se polovodič přehřál nad dovolenou teplotu cca 150 st C, s chladičem dokáže rozptýlit několik desítek wattů ztrátového výkonu.
Aby se to dobře chladilo, potřebuješ tedy zařídit, aby kolem chladiče byl volný prostor, kterým by dobře prouil vzduch.
Más v podstatě 2 možnosti.
Za prvé chladič necháš trčet ven ze skříně zesilovače. Potom bezpodmínečně potřebuješ ty izolační podložky, protože si nemůžeš dovolit, aby zvenku byl přístup k nějakému napětí zesilovače. Stačí totiž nějaký kovový předmět, kterým náhodou propojíš chladič s nějakým jiným bodem ,kde je náhodou jiné napětí , třeba s výstupem zesilovače a zesilovač chcípne. A pokud to napětí bude takzvaně tvrdé, tak i za příslušných jiskrových a kouřových i zvukových efektů.
Druhá možnost je, že chladič zabuduješ dovnitř skříně. Potom potřebuješ ve skříni dostatek prostoru, aby kolem chladiče bylo volno a mohl tam volně proudit vzduch. Plus k tomu možnost proudění vzduchu zvenku přes chladič, to znamená otvory nebo síto v bedně pod chladičem i nad chladičem. Tam potom nepotřebuješ izolační podložky, chladič můžeš rovnou přišroubovat na polovodič, protože se nepředpokládá, že se do bedny zesilovače nebude šťourat třeba nějakým šroubovákem. Chladič přišroubovaný bez podložky přímo na křidélka polovodiče bude mít lepší tepelné parametry, izolační podložka přidává do tepelného odporu soustavy chladiče tak 0,3 - 0,5 st C na watt výkonu, o toto musí být na stejný tepelný výkon chladič větší.
První případ, chladič vystrčený ven, má obecně lepší chladicí pametry, uchladí znatelně větší výkon, protože vzduch kolem něho proudí mnohem volněji.
Chladič umístěný uvnitř bedny dělá zesilovač, zvláště ze zadní strany,vzhledově víc přijatelnější, i když na stejný chladicí výkon musí být dost větší chladič. Musí se taky počítat s tím, že se součástky v blízkosti chladiče budou víc zahřívat a například elektrolytický kondenzátor tak může mít sníženou životnost. Je taky možnost, pokud se zesilovač zavře do dost velké bedny, nedělat do bedny zesilovače prakticky žádné otvory a jenom uvnitř rozptylovat teplý vzduch ventilátorem po celé bedně. Potom teplo prochází ven v podstatě celou plochou stěn bedny. Musí se použít hodně kvalitní ventilátor, aby dlouho vydržel i při vyšší teplotě uvnitř bedny a musí se počítat s tím, že i všechny součástky zesilovače budou vystavovány vyšším teplotám.
Volba chladiče a chlazení ale jinak podle mně není nijak kritická. Použitý integrovaný obvod má totiž ochranné obvody proti přehřátí. Pokud bude v horkém letním dni například pražit na pracující zesilovač slunko nebo pokud bude bedna zesilovače a chladič zaházena třeba nějakými hadry a chladič a integrovaný obvod se přehřeje, zesilování vypne nebo ho omezí na nějakou malou hodnotu. Totéž se stane, pokud se zvolí menší levnější chladič a méně výkonné chlazení, prostě nebude možné ze zesilovače dlouhodobě brát maximální výkon.
Ochranný obvod proti přehřátí má ale své limity. Například obvykle není možné provozovat takový zesilovač na běžném napájecím napětí úplně bez chladiče. Integrovaný obvod by se totiž přehřál a zničil dříve, než by ochranný obvod stihl zareagovat. Například když se chladič otřesy uvolní, odšroubuje a ztratí kontakt s chladicími křidélky polovodiče, integrovaný obvod pravděpodobně chcípne. Totéž, když se hotový zesilovač bude zkoušet, musí být bezpodmínečně přišroubovány chladiče.
Chladič prostě odvádí teplo z toho polovodiče.
V podstatě funguje tak, že to teplo ( zjednodušeně) se kontaktem polovodiče a chladiče díky tomu, že hliník je velmi dobře tepelně vodivý - přelévá z polovodiče do chladiče, který má mnohem větší povrch. Díky tomu chladič rozptýlí mnohem víc tepla ( při stejném tepelném rozdílu teploty povrchu a teploty vzduchu) z toho povrchu chladiče do vzduchu než by se kdy povedlo rozptýlit přímo z křidélka součástky polovodiče, na který se chladič šroubuje. Ten výkonový polovodič bez chladiče by dokázal rozptýlit odhadem tak maximálně 2 watty ztrátového výkonu, než by se polovodič přehřál nad dovolenou teplotu cca 150 st C, s chladičem dokáže rozptýlit několik desítek wattů ztrátového výkonu.
Aby se to dobře chladilo, potřebuješ tedy zařídit, aby kolem chladiče byl volný prostor, kterým by dobře prouil vzduch.
Más v podstatě 2 možnosti.
Za prvé chladič necháš trčet ven ze skříně zesilovače. Potom bezpodmínečně potřebuješ ty izolační podložky, protože si nemůžeš dovolit, aby zvenku byl přístup k nějakému napětí zesilovače. Stačí totiž nějaký kovový předmět, kterým náhodou propojíš chladič s nějakým jiným bodem ,kde je náhodou jiné napětí , třeba s výstupem zesilovače a zesilovač chcípne. A pokud to napětí bude takzvaně tvrdé, tak i za příslušných jiskrových a kouřových i zvukových efektů.
Druhá možnost je, že chladič zabuduješ dovnitř skříně. Potom potřebuješ ve skříni dostatek prostoru, aby kolem chladiče bylo volno a mohl tam volně proudit vzduch. Plus k tomu možnost proudění vzduchu zvenku přes chladič, to znamená otvory nebo síto v bedně pod chladičem i nad chladičem. Tam potom nepotřebuješ izolační podložky, chladič můžeš rovnou přišroubovat na polovodič, protože se nepředpokládá, že se do bedny zesilovače nebude šťourat třeba nějakým šroubovákem. Chladič přišroubovaný bez podložky přímo na křidélka polovodiče bude mít lepší tepelné parametry, izolační podložka přidává do tepelného odporu soustavy chladiče tak 0,3 - 0,5 st C na watt výkonu, o toto musí být na stejný tepelný výkon chladič větší.
První případ, chladič vystrčený ven, má obecně lepší chladicí pametry, uchladí znatelně větší výkon, protože vzduch kolem něho proudí mnohem volněji.
Chladič umístěný uvnitř bedny dělá zesilovač, zvláště ze zadní strany,vzhledově víc přijatelnější, i když na stejný chladicí výkon musí být dost větší chladič. Musí se taky počítat s tím, že se součástky v blízkosti chladiče budou víc zahřívat a například elektrolytický kondenzátor tak může mít sníženou životnost. Je taky možnost, pokud se zesilovač zavře do dost velké bedny, nedělat do bedny zesilovače prakticky žádné otvory a jenom uvnitř rozptylovat teplý vzduch ventilátorem po celé bedně. Potom teplo prochází ven v podstatě celou plochou stěn bedny. Musí se použít hodně kvalitní ventilátor, aby dlouho vydržel i při vyšší teplotě uvnitř bedny a musí se počítat s tím, že i všechny součástky zesilovače budou vystavovány vyšším teplotám.
Volba chladiče a chlazení ale jinak podle mně není nijak kritická. Použitý integrovaný obvod má totiž ochranné obvody proti přehřátí. Pokud bude v horkém letním dni například pražit na pracující zesilovač slunko nebo pokud bude bedna zesilovače a chladič zaházena třeba nějakými hadry a chladič a integrovaný obvod se přehřeje, zesilování vypne nebo ho omezí na nějakou malou hodnotu. Totéž se stane, pokud se zvolí menší levnější chladič a méně výkonné chlazení, prostě nebude možné ze zesilovače dlouhodobě brát maximální výkon.
Ochranný obvod proti přehřátí má ale své limity. Například obvykle není možné provozovat takový zesilovač na běžném napájecím napětí úplně bez chladiče. Integrovaný obvod by se totiž přehřál a zničil dříve, než by ochranný obvod stihl zareagovat. Například když se chladič otřesy uvolní, odšroubuje a ztratí kontakt s chladicími křidélky polovodiče, integrovaný obvod pravděpodobně chcípne. Totéž, když se hotový zesilovač bude zkoušet, musí být bezpodmínečně přišroubovány chladiče.
Mohl by mi prosím někdo říci, proč musí být podložka mezi 3886 a chladičem, když jsem teď přišrouboval 3886 šroubem s podložkou do chladiče, tak stejně přes ten šroub se ten IO spojil s chladičem, jak jsem to přitáhl. Co s tím ?
PS: chladič chci dát do skříně dovnitř, ukážu foto, jak to chci udělat.
Dám tam takhle 2 větráky, které budou nasávat vzduch z venku na chladič, vzduch se o chladič zlomí a půjde nahoru a dolů, a chladič posadím na ty díry v "šasí", což znamená všechen teplý vzduch půjde ven. Co říkáte ?
PS: chladič chci dát do skříně dovnitř, ukážu foto, jak to chci udělat.
Dám tam takhle 2 větráky, které budou nasávat vzduch z venku na chladič, vzduch se o chladič zlomí a půjde nahoru a dolů, a chladič posadím na ty díry v "šasí", což znamená všechen teplý vzduch půjde ven. Co říkáte ?
Existují izolační průchodky na šroub, například
http://www.gme.cz/ib4-p621-025 je jich dost velký výběr. A ještě jedna věc - chladič nesmí držet pouze za vývody IO do plošného spoje. Bude nutný mechanický úchyt, třeba úhelník mezi chladičem a plošným spojem !!!
http://www.gme.cz/ib4-p621-025 je jich dost velký výběr. A ještě jedna věc - chladič nesmí držet pouze za vývody IO do plošného spoje. Bude nutný mechanický úchyt, třeba úhelník mezi chladičem a plošným spojem !!!