Arduino, řízení sahary a ohřevu chladící kapaliny

Raspberry, Arduino, Mini-PC a další

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
arambula
Příspěvky: 198
Registrován: 22 srp 2009, 02:00
Bydliště: Praha Východ

Arduino, řízení sahary a ohřevu chladící kapaliny

#1 Příspěvek od arambula »

Zdravím,
v arduinu jsem začátečník, potřeboval bych pomoct naprogramovat jednoduchou věc.

Chci si na diesela namontovat ohřev chladící kapaliny pomocí žhavících svíček. Zároveň mi ale jednotka motoru spíná saharu na chladiči dost pozdě, tak bych tím chtěl poléčit i tohle. Ale zároveň se chci vyhnout vytřískání baterky, takže mám pro zapnutí topení i podmínku, napětí baterky nad 13V.

Teplotu snímám pomocí čidla DALLAS 18b20. Hodnotu teploty uložím do proměnné float, ale potřebuju poradit, jak měřit ono napětí. SW nebude takový problém, ale nevím, jak to udělat HW.

Mohl by mi prosím někdo poradit?

Uživatelský avatar
volente
Příspěvky: 171
Registrován: 18 lis 2015, 01:00
Bydliště: Brno-venkov

#2 Příspěvek od volente »

Dělič napětí. Arduinu můžeš pustit na pin max 5V, takže dělič napětí 1:3 by ti na palubní síť auta stačil.
http://www.raltron.com/cust/tools/voltage_divider.asp
kalkulačka. Přesně si to potom donastavíš SW.

Ovšem nedávám tomu ohřevu žhavičkama moc šancí na úspěch. Změř si o kolik padne napětí na baterce při žhavení. Takže ti to asi hned vypne.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Baterka nemá v klidu napětí vyšší jak asi 12,5V - těch 13V to přeleze až když má motor aspoň volnoběžný otáčky a nabudí se alternátor. Pokud chceš předehřívat kapalinu v chlazení dehťáku kvůli usnadnění startu, měl bys spíš volit topný těleso napojený na externí zdroj než na baterku ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
arambula
Příspěvky: 198
Registrován: 22 srp 2009, 02:00
Bydliště: Praha Východ

#4 Příspěvek od arambula »

Díky, řekněme, že to chci jen při běžícím motoru, živit to z altíku. Podobně to má i ochcávka v dechtu...

Ekkare, není to kvůli startu, ale kvůli urychlení ohřátí té masy (3.0 V6) na provozní teplotu. Chci to vypínat při cca 70°C a při 90°C sepnout saharu

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Škodifky nemají příhřev chladicí kapaliny - aby dehťáky s velkým objemem chlazení dřív topily a odmlžovaly čelní sklo, používají se v nich tzv. PTC články - je to v pouzdru větrání/klimy umístěnej žebrovanej topnej element, přes kterej prochází stejnej proud vzduchu, jako přes výměník chladicí kapalina-větrací vzduch v režimu topení. Tudíž teplo se na větrací vzduch nepřenáší z pomocnýho topnýho elementu přes kapalinu, ale přímo. Ten radiátorek je připojovanej kabelem o průřezu cca 16mm² přes samostatnou pojistku navrchu na baterce a samostatný spínací relé přímo na baterku - relé řídí řídicí jednotka klimy, která ho sepne v momentě nedostatečný teploty v chlazení.
A kapalinu do chlazení to trošičku přihřejvá taky, protože ten topnej odporovej článek je v blízkým kontaktu s topným výměníkem napojeným na okruh chladicí kapaliny - a protože teplota do topení už se nereguluje uzavíráním toku kapaliny, ale směšováním teplýho a studenýho proudu vzduchu v agegátu klimy (topnej radiátorek má trvale stálej průtok), tak ten PTC přispívá i k ohřátí kapaliny v motoru - vypíná se to tuším při 50°C na čidle chlazení, když už "normální" topení citelně hřeje samo ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Milan_F
Příspěvky: 1454
Registrován: 03 říj 2005, 02:00
Bydliště: nedaleko Humpolce

#6 Příspěvek od Milan_F »

Kecáš zas jak Palackej! Konkrétně motor ALH a jemu podobný typy maji u motoru - dle výbavy- tři žhavky.
Přílohy
příhřev.jpg
(173.17 KiB) Staženo 148 x

Uživatelský avatar
xmurgi
Příspěvky: 402
Registrován: 23 dub 2007, 02:00

#7 Příspěvek od xmurgi »

To Ekkar:
Pravdu mas tak z polovice. PTC clanok sa daval do novsich aut pravdepodobne az s PD motormi. Skodovka to davala tusim najprv do Fabie I.
Prihrev s pomocou troch zhaviacich sviecok v prirube na hlave motora bola vysada starych TDI s rotacnym cerpadlom. Bez ohladu na zastavbu (priecne, pozdlzne) pricom existencia prihrevu alebo jeho neexistencia zavisela od trhu kam auto povodne smerovalo. Takze octavie z talianska to napr. nemali ale nemecke ano.

To arambula: Prihrev ako taky bol v tychto motoroch riadeny RJ motora podla vonkajsej teploty (cca. pod 5 stupnov - toto sa v priebehu rokov menilo), vypinany bol od teploty chladiacej kvapaliny a blokovany resp. obmedzovany bol svorkou (asi W - nie som si isty) na alternatore z ktorej si RJ zistovala aktualnu vyuzitu kapacitu alternatora a podla toho zapinala 1,2 alebo 3 sviecky. Takze system zabezpecoval aby bola vzdy dobijana baterka, odmrazovane okno a aby sa svietilo. Prihrev mal asi najnizsiu prioritu. Auta bez prihrevu mali aj slabsi alternator typicky 90A a s prihrevom 120A.
Nepises na ake auto to chces, ale prioritne by som sa pohrabal v nejakej dielenskej prirucke, ci to pre tvoje auto nahodou neexitovalo a ty mas verziu bez. Dorobit sa a dokodovat sa to vzdy da ak je to mozne konstrukcne.
Ale dorabat taketo samodomo, podla mna je to riziko a ak sa ti motor pomalsie zohrieva tak by som najprv hladal problem v systeme chladenia. V novsich motoroch mas casto aj dva - tri termostaty (hlavny, EGR, automaticka prevodovka - take BMW uplne bezne riesenie), staci jeden s blbou funkciu a mas zimu.
Neviem preco chces zapinat saharu pri 90stupnoch, v dnesnej dobe je standart tak 100 - 105stupnov co ti urcite riesi existujuci termospinac v systeme. Ked budes podchladzovat motor umelo, tak mozes dojst napr. zapchatemu DPF kde na korektnu regeneraciu treba nejaku teplotu chladiacej kvapaliny a vacsinou byva tych 90stupnov minimum.

EDIT: Ako citam podla oznacenia tak mas asi benzin a ten by sa mal zohrievat bez problemov a bez cudzej pomoci, takze najprv by som hladal problem a az potom riesil nahrazky.

Uživatelský avatar
feliz_navidad
Příspěvky: 591
Registrován: 15 říj 2009, 02:00

#8 Příspěvek od feliz_navidad »

Jen pro info, jaký má žhavící svíčka příkon?

Uživatelský avatar
Milan_F
Příspěvky: 1454
Registrován: 03 říj 2005, 02:00
Bydliště: nedaleko Humpolce

#9 Příspěvek od Milan_F »

Konkrétně zde jsem ještě neměřil. Žhavky v motoru (4ks) jsou jištěný 50A pojistkou. Žhavky ve vodě (3ks) mají předřazenou taky 50A pojistku. Z toho by se dalo usuzovat na odebíraný proud do cca 10A. Kdysi jsem měřil proud do žhavící svíčky v Multikáře M25 a ukazovalo mi to kolem 10 - 11A. Odhadem tedy kolem 100W.

Uživatelský avatar
arambula
Příspěvky: 198
Registrován: 22 srp 2009, 02:00
Bydliště: Praha Východ

#10 Příspěvek od arambula »

Jedná se o 3.0 TiD v SAABu 9-5. Ale to je fuk, problém je vyřešen, teď už to jen dodělat mechanicky. Se zátěží problém nebude, altík je dimenzovanej dostatečně (120A)

Odpovědět

Zpět na „Miniaturní počítače (Arduino, Raspberry a další)“