Výroba Power banky

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
sergio1989
Příspěvky: 60
Registrován: 16 črc 2010, 02:00

Výroba Power banky

#1 Příspěvek od sergio1989 »

Zdravím, chci si udělat PowerBank z dvou baterii Li-Po 7,4V. Napadlo mě to, když jsem nemohl nastartovat auto. Vzal jsem tedy dvě Li-Po batarie 2 článkové 7,4V 5000mAh a zapojil je do serie. Krokosvorky ne kabely od autobaterie a už jsem nastartoval i při vybité autobaterii. Ke svému zděšení jsem zjistil, že napětí při plně nabitých seriově zapojených Li-Po je skoro 17V no naštěstí to v autě nic neodrovnalo (mám Peugeota s minimem elektroniky) Ale chtěl bych mít podobného pomocníka v bezpečnější variantě. Chci se tedy zeptat jak dostat z 17-18V, které mají baterky na 14 nebo 13V , které by mělo být pro startovaní auta ještě bezpečné. Koukal jsem na nějaké měniče, ale vubec nevím jak je to s výkonem a také jsem se už naučil, že když věci vypadají jednoduše jednoduché být nemusí. Jo a jako bonus, kdyby tam šlo dát USB napětí , abych mohl třebas nabýt tel, nebo tablet taky bych se nezlobil. Děkuji

Uživatelský avatar
monterjirka
Příspěvky: 2761
Registrován: 14 čer 2003, 02:00
Bydliště: Blížejov

#2 Příspěvek od monterjirka »

Podle toho jestli je to benzínový motor nebo diesel a podle velikosti se při startování bavíme o proudech řádově 100A a více.
Za "rozumnou cenu" těžko!

(leda že by ti Šamponek prodal asi 15 - 20 KD-ček a vymyslel nějaké zapojení...)

Uživatelský avatar
sergio1989
Příspěvky: 60
Registrován: 16 črc 2010, 02:00

#3 Příspěvek od sergio1989 »

Myslel jsem si že to asi nebude, až tak lehké. Mám doma ještě baterie jmenovitého výkonu 11,1V takže reálný by mohl být někde kolem 13V když bude plně nabitá a nastartovat by to snad taky mohlo a bude to bez práce. tam je kapacita jen 2100mAh, ale na 2 nebo 3 nastartovaní by to dát mohlo.
Ale pokud by někoho napadlo jak to udělat byl bych rád.

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#4 Příspěvek od MetalGod »

1) Sergeji, kup do svýho křápu novou baterii a trochu se o ní starej (třeba že ji nenecháš na mraze napůl vybitou); jestli jezdíš couračky, třeba do 10km, nabíjej ji klidně 2x - 3x do tejdne, přes zimu obzvlášť
2) Kup si zabíječku telefónu, co píchneš do autozapalovače, nebo si proštuduj zapojení USB konektoru a zapojení dejme tomu stabilizátoru 7805; jestli na spájení 4 součástek (7805, 2 elyty, konektor) máš koule
3) Jestli chceš ňákou powerspermabanku třeba na nouzovej start, koukni se po 12V aku z UPS. Na nějaký tužkovky s 2Ah se rovnou vyser, nemá to cenu
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#5 Příspěvek od termit256 »

17V bys v aute nic odrovnat nemel. Nicmene po pripojeni k autobaterii tam zcela jiste tak vysoke napeni nebylo, zacla se ti nabijet autobaterie z tech LiPo pomerne vysokym proudem. Nez ses rozkoukal a pokusil se nastartovat, trochu se nabila Pb aku (nekdy staci opravdu chvilka) a trochu pri nastartovani pomohla LiPo.
Nevim jaky max vybijeci proud ma tva LiPo, ale startovaci proudy jsou radove vyssi nez je schopna poskytnout, takze takove zachazeni ji rozhodne moc nesvedci.

Jak uz tu nekdo zminil, cely ten koncept je blbost. Pokud z nejakeho duvodu budes chtit mit dnes tolik modni powerbank k autu, kup si rovnou zalozni Pb aku a nemusis nic resit. Jestli to chces mit jako "mobilni nabijecku" coz by snad jeste davalo nejaky smysl pokud parkujes nekde kde neni privod proudu a LiPo mas doma jinak k nicemu, dej tam proudovy omezovac podle max vybijeciho proudu tech LiPo prip nabijeciho proudu Pb aku podle toho co bude min.

Uživatelský avatar
sergio1989
Příspěvky: 60
Registrován: 16 črc 2010, 02:00

#6 Příspěvek od sergio1989 »

No baterie v autě byla uplně vybitá (vím je to špatně a tu baterku to asi i odrovnalo, nebo minimálně poškodilo, ale co mám firemní auto tak tohle už jezdí minimálně a nenapadlo mě, že se za tak krátkou dobu vybije) Jinak ty Li-Po mají vybíjecí proud 40C a kapacitu 5 Ah takže jeslti se nepletu dokáží dát proud 200 A což je slušná palba. Baterie v autě je bezudržbová Varta B18 ( 12V 44Ah) nabíjím ji už od včerejšího večera a dostal jsem do ní 40 127 mAh a v současné schvíli je nabíjecí napětí 14,7V a proud už jen 0,6 A když jsme začal nabíjet byl proud kolem 3,7 A ( vím že něco z dodaných mAh se změnilo ve ztráty teplem, ale cyklus nabíjení ještě není u konce tak uvidíme.
Jinak tu PowerBanku jsem chtěl proto, že je to snažší způsob startovaní než kabely, bydlím na horách a už mockrát se mi stalo, že jsem viděl lidi u víkendových domečků jak běhají kolem auta a ptali se mě zda nemám kabely abych je nahodil. Ne snad, že bych byl takový lidumil, ale bylo mi jich líto když měli naloženo auto dětmi a auto dělalo škyt škyt nic. No a hlavně proto že mám doma asi 6 baterii 7,4V 5000 mAh a asi 4 baterie 11,1V 2100 mAh ty mají dokonce vybíjecí 60C. No líbil by se mi pocit mít v autě nebo u sebe krabičku, která mi nastartí auto, nebo dobije telefon či teblet i když nepujde proud.

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#7 Příspěvek od PavelFF »

Připoj krabičku k baterce v autě a změř napětí, ať víš na čem jsi.
Myslím, že Pb akumulátor nedovolí nebezpečné zvýšení napětí nad mez, kterou palubní elektronika snese a že nebude třeba žádné snižování napětí ani další přípravky.
Jde o to, aby byla krabička připojena jen po nezbytně nutnou dobu, protože, podle mě, záhul dostane hlavně ta startovací krabička, ne auto.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#8 Příspěvek od EKKAR »

sergio1989 píše:No baterie v autě byla uplně vybitá ... je bezudržbová Varta B18 ( 12V 44Ah) nabíjím ji už od včerejšího večera a dostal jsem do ní 40 127 mAh a v současné schvíli je nabíjecí napětí 14,7V a proud už jen 0,6 A když jsme začal nabíjet byl proud kolem 3,7 A ( vím že něco z dodaných mAh se změnilo ve ztráty teplem, ale cyklus nabíjení ještě není u konce tak uvidíme.
...
Naprosto běžně se počítá 140% nominálního náboje jako potřeba k nabití na 100% - takže pokud 44Ah baterka byla kaput, můžeš počítat s potřebou dodat něco kolem 60-61Ah, abys ji měl "na nominálu". Protože ale tenhle stav se bere až po dosažení nabíjecího napětí cca 2,85V na článek neboli na celý baterii asi 17,3-17,4V (beru že to je moderní olověná baterka s deskama legovanýma vápníkem, jiný se posledních zhruba 10 let už ani nedělají), při koncovým napětí nabíjecího cyklu 14,5V se baterie nachází ve stavu "nabito na cca 85%" - zase, pokud vyjdu z nominální kapacity baterky 44Ah, tak 85% je asi 37,4 (Ah) a náboj potřebnej k nabití takovýho náboje do baterky je vzhledem k účinnosti přibližně 1,4x tak velkej neboli přibližně 52,4Ah.

Olověnou baterii bych nabíjel výhradně zdrojem proudu s omezením koncovýho napětí na baterii - je to nejúčinnější, i když ne nejrychlejší způsob nabití. Pro rychlonabíjení se osvědčilo používat kombinovaný metody - do napětí 14,4V nabíjet zdrojem napětí = proudem maximálním co baterka sama pobere, od napětí 14,4V přejít na zdroj proudu 0,1C až 0,2C s hlídáním koncovýho napětí 14,5V, v případě potřeby nabít baterku opravdu na plno je v koncový fázi potřeba dohled a nabíjení s vyšroubovanýma zátkama nebo s odplynovacím systémem a s kontrolou dosažení nejvyššího napětí těsně nad těma 17V a nutným dolitím destilkou do článků po ukončení nabíjení (v poslední fázi Pb články značně plynujou a ztrácejí vodu elektrolýzou).

Myšlenka doplňkovýho startovacího zdroje není špatnej nápad, ale vzhledem k odběru startéru u osobních aut v řádu 200A a víc bych na něj ani články s povoleným proudem 40C při kapacitě 5Ah nepoužíval - ty hodnoty jsou na hranici a všecky články co obsahujou lithium jsou při přetížení potenciální bombou. Pokud, tak pro tu chvíli startu bych dal dvě sady těch 5Ah paralelně, aby celkovej teoretickej proud byl 400A a to ještě by musely bejt všecky ty LiFePO z jedný série a vybalancovaně současně nabíjený, aby měly co možná nejshodnější stupeň nabití + vnitřní odpory a tím aby mezi nima tekly co nejmenší vyrovnávací proudy. Jinak to bude při každým připojení bezpečný podobně jako byl "bezpečnej" pyrotechnickej startér na motorech Napier Sabre ve vrtulovejch stíhačkách Hawker Tempest...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#9 Příspěvek od samponek »

Tady jsou kádéčka zbytečný, když je -22, tak se auta s vydechlejma tlakama ve válcích startujou dvěma 12V baterkama v sérii, na startovacích kabelech se to zhubní a po nastartování hned odpojí.

Když má motor v pořádku válce, tak nic takovýho nepotřebuješ a motor naskočí na třetí dobu ( 0.75 otočení kliky) i v mínus patnácti, jinými slovy žu žu žu vrrr.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#10 Příspěvek od EKKAR »

samponek píše:... startujou se dvěma 12V baterkama v sérii, na startovacích kabelech se to zhubní ....

Když má motor v pořádku válce, tak nic takovýho nepotřebuješ a motor naskočí na třetí dobu ( 0.75 otočení kliky) i v mínus patnácti, jinými slovy žu žu žu vrrr.
Šampónku, zhubni si svoje vyjadřování a aspoň respektuj elektrikářský názvosloví. V opačným případě budeš zralej na (ne)jedno kádéčko vystřelený prakem proti tvojí kebuli ...

A chtěl bych vidět ten motor, co startuje na 0,75 otáčky kliky, když ŘJ ještě nedostala dva po sobě jdoucí impulsy synchronizující vstřikování/zapalování s klikou/vačkou ... Ty impulsy musejí přijít minimálně 2 za sebou v určitý periodě, jinak běžná ŘJ usoudí, že motor se netočí nebo že se netočí dostatečně rychle a nepustí vstřiky ani zapalování. Tudíž nejdřív, kdy k prvnímu vstřiku a zážehu může dojít, je 1,25 otáčky kliky od momentu prvního pohybu - statisticky v 1/4 případů....

A uvědom si, že to tvoje "žu žu žu vrrr" znamená 3 přechody jednotlivejch pístů přes kompresi a teprve ve čtvrtý kompresní fázi zážeh, což u pořád ještě nejběžnějšího 4válce 4taktu znamená start na konci DRUHÝ otáčky motoru, protože každej válec přechází přes kompresi jenom 1x ZA DVĚ OTÁČKY KLIKOVÝHO HŘÍDELE ... Zopakuj si druhej stupeň základky, kamaráde - tam se to vyučuje.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
sergio1989
Příspěvky: 60
Registrován: 16 črc 2010, 02:00

#11 Příspěvek od sergio1989 »

No, s těma proudama to je asi pravda, ale řeknu to asi takto. Propojku mezi těmi bateriemi tvořila kabeláž z 2mm-2 měděného lanka a na konci byli obyčejné plechové krokosvorky které jsem přicvakl na šroubky, které stahují objímky na autobaterii. No když jsem startoval tak jsem ani nepoznal, že jedu na nějaké modelářské baterie vše naběhlo jak má a nastartoval jsem na první otočení klíčku nebylo to žádné několika vteřinové točení startéru. A to podotýkám, že baterie byla tak vybitá, že se nerozvítila ani kontrolka na rádiu. A ani ty baterie se neuhřály. To když je létám ve vrtulníku tak po 5 min akrobacii krásně ohřívají dlaně. A co kdybych tam dal 100A pojistku ? baterky by byly bezpečí a maximálně bych nenastartoval.
K nabíjení no nabíjím to nabíječkou modelářskou, která automaticky kontroluje napětí a proud, takže i přesto že jsem ji nastavil maximální povolený nabíjecí proud 4,4 A tak si sama nabíjela jen 3,7A ted když je na těch 14,7V už to snižuje a v současné chvíli si nabíjí 0,4A a vím že těch 14,7V nepřeleze protože je tam jakási ochrana. A jelikož mám nedolévací baterii tak jsem i rád, protože nevím co bych dělal s nahromaděným plynem, který se od těch 15V začne tvořit. Ta nabíječka má několik programu jako pro Lipo Life Li on Ni Cd Ni Mh Pb A když nastavuji tu Pb tak nastavím nominální napětí a maximální povolený nabíjecí proud a o víc se nestarám. Jen pro jistotu občas kontroluji zda není baterie teplá nebo není nefouklá. A předem připouštím že i tato chytrá nabíječka není stoprocentní, protože výrobce doporučuje skalibrovat její voltmetr, ale bohužel jsem nesehnal nikoho s přesným voltmetrem. Mám doma 2 votmetry jeden z conradu druhej čistokrevná čína a oba měří trošku odlišně a tak jsem se na kalibraci vykašlal.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

Takže jsi startoval na svou Pb baterku, která se z těch LiFePO oživila a trošku nabila - na těch 2mm² Cu drátech jsi musel mít takovej úbytek napětí, že to ten moment táhla opravdu jen ta olověnka ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#13 Příspěvek od samponek »

Studený mě to startuje žu žu žu vrrr a teplý žu vrrr, tak nevím. :roll:

Uživatelský avatar
sergio1989
Příspěvky: 60
Registrován: 16 črc 2010, 02:00

#14 Příspěvek od sergio1989 »

Je to možné, protože jsem připojil baterii nasedl do auta a startoval, takže to takových 40-100 vteřin cpalo proud do zcela vybité olověné autobaterie ta mohla zafungovat jako kondenzátor a pak pomoci dostat proud až na startér, Jak říkám je to motor benzin 1,4 litru takže žadnej extra odpor neklade. Budu muset, pokud se to stane znovu, zapojit do práce i multimetr abych, viděl co se tam děje.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#15 Příspěvek od misocko »

EKKAR píše: A chtěl bych vidět ten motor, co startuje na 0,75 otáčky kliky, když ŘJ ještě nedostala dva po sobě jdoucí impulsy synchronizující vstřikování/zapalování s klikou/vačkou ... Ty impulsy musejí přijít minimálně 2 za sebou v určitý periodě, jinak běžná ŘJ usoudí, že motor se netočí nebo že se netočí dostatečně rychle a nepustí vstřiky ani zapalování. Tudíž nejdřív, kdy k prvnímu vstřiku a zážehu může dojít, je 1,25 otáčky kliky od momentu prvního pohybu - statisticky v 1/4 případů....
moja 1,9TDI PD chyta v lete stale na prvu kompresiu, obcas pustim klucik zo start pozicie tak skoro az sa sam zlaknem ze sa to roztoci do opacnej strany (uz som si vsak aspon odvykol od neprijemneho zlozvyku hned po zasunuti klucika otocit ho az na start a hned pustit - startuje mi skratka na brnk, uz ho nechavam "nazhavit"). takze ziadne žu wrrrr ale žuvrrrr :D . Ci tam riadiaca jednotka da na prvu otacku plnu davku , alebo ako to riesi neviem, ziaden dym vsak nemam ani pri zimnych startoch

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“