TESLA MODEL S

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#61 Příspěvek od ohryzek36 »

Včera jsem počítal teoretickou návratnost přibližovadla zn. Tesla - ve srovnání s abyčejným benzínovým autem za 200000, co žere 7l/100km paliva, co stojí 30kč/l bude muset najet Tesla něco málo pod půl milionu kilometrů, aby bylo rentabilní si to pořídit - a to úplně zadarmo, žádné dobíjení doma, pořizování si solárních panelů na zakrytí díravých střech a tak - prostě za předpokladu klasického černého odběru elektřiny.

To jsou ekonomické předpoklady - jizní výkony budou asi někde jinde (kvůli elektromotoru), ale na tom prakticky nezáleží - normálním lidem jsou auta s výkonem porsche, lamborgini a pod. docela ukradená a vidí je jenom jako nástavec na krátký úd - stejnou práci udělá stará škodovka, která má dokonce i kufr.

Ekologické předpoklady jsou také docela postavené na hlavu - pokud se auto nenabíjí z čistě ostrovního systému s pozemkem zastavěným solárníma elektrárenama, tak to z něho dělá něco jako naftovou lokomotivu s delším vedením mezi generátorem a motorem - o "ekologičnosti" použitách akumulátorů se raději zmiňovat nebudu, protože v případě masového nasazení těchto vozidel by měli američané plné ruce práce "osvobozovat" jednu zemi ze zásobami lithia za druhou. Doufám, že se vynalezne nějaká technologie na recyklaci nabíjecích (buď známých, nebo zatím moc neznámých) článků - jinak celá elektrifikace aut skončí dřív než začne.

Uživatelský avatar
Dominic
Příspěvky: 291
Registrován: 18 bře 2014, 01:00
Bydliště: Martin

#62 Příspěvek od Dominic »

Kým je ropa treba ju používať.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#63 Příspěvek od TAKJAN »

Některým nadšencům benzín voní, bez katu ještě k tomu.

Uživatelský avatar
rob_brno
Příspěvky: 209
Registrován: 12 říj 2012, 02:00

#64 Příspěvek od rob_brno »

Prostá návratnost jakéhokoliv auta pokud neslouží k získání jinných příjmů je vždy nulová. Návratnost Tesly OPROTI spalovákům je hodně diskutabilní. Ale podstatně lépe na tom mohou být levnější EV. Ale je třeba to posuzovat podle konkrétní situace každého soudruha.

V mé situaci vychází provozování druhého auta lépe EV než spalovák. Ale ne Tesla, ale nejlépe mi zatím vychází Nissan Leaf. Mám v plánu dvě varianty:
- budto s dotací 150-200t(pokud bude schválena) předváděčku v ceně kolem 600t kč. Pak by výsledná cena byla 400-450t za nové auto, toto je varianta ideál.
- pokud dotace nebudou, tak dovoz z ciziny jetého Leafa z roku 2013 a mladší v ceně 350-400t.

Jelikož je na baráku FVE, počítám s cenou "paliva" 10hal na km. Nabíjení z jedné čtvrtiny z DS(kWh za 2kč) a ze 3/4 zadarmo z FVE. Při nájezdu 20t km ročně je rozdíl na palivu na km kolem 1,8kč, tedy ročně oproti spalováku o 36t kč méně. Další výhodou jsou nižší servisní náklady - žádný olej, emise, výměny výfuku. Oproti jde životnost aku, ale i po těch 200t km se dá očekávat že by kapacita mohla spadnout jen na 80proc. Furt je ovšem možno s tím dál jezdit.

Podle některých informací vychází ekologie/efektivita skoro na stejno - při uvážení celého procesu. Kdy u spalováku vychází kolem 28proc.(ropa ze země nakola). Překvapivě podobně nízko je to též u EV kolem 29proc.(uhlí přes tepelnou elektrárnu na kola)
Zajímavé např. je a na to zastánci spalováku zapomínají, že i k výrobě benzínu je třeba vynaložit další energii - čerpání ropy, přesuny, rafinace(výroba 1l spotřebuje cca 1,2kWh EE).

Ale u spalováku už to lepší nebude, těžko budu doma na pozemku těžit ropu a rafinovat ji na benzin.
U EV jsou možné další alternativy, kdy z řetězce ztrát vyřadím více či méně položek. Např. mohu nabíjet EV EE z FVE(nebo z místní bioplynky), pak mám s FVE účinnost: 0,98(vedení ze střechy) x 0,95(střídač) x 0,9(nabíječka) x 0,9(akumulátor) x 0,9(el.motor). V celku účinnost kolem 68proc.

I v případě, že nabíjím reálně jen ze 2/3 doma z FVE a z 1/3 doma ze sítě a občas na veřejné nabíječce je výsledná účinnost pořád 55proc, což je proti 28proc u spalováku pořád dvojnásobek.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#65 Příspěvek od TAKJAN »

Už se zdržím poznámek. Poslední. Někdy mi tady prezentované názory připomínají až zelené, a někdy šťastná budoucnost-sluníčkáře.

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#66 Příspěvek od Habesan »

Kde jste vzali, že Lithium je nedostatkové a obtížně recyklovatelné???
Vyskytuje se v mořské vodě a těží se ze solných ložisek.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#67 Příspěvek od PixelOrgy »

Ja jsem taky radeji nic nepsal, zase by z toho byly nepokoje :-D


Jen komentar k tomu, ze auta jako porsche slouzi jako nastavec na maly ud, stara skodovka udela stejnou praci :-)

Mozna u nekoho, ale to je stejny proc si kupujes znackovy kalhoty za 2000? Teplaky ze secondhandu udelaji stejnou sluzbu... Navic maji vetsi kapsy :-)

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#68 Příspěvek od PeteBurns »

Akoze chce niekto tvrdit, ze elektromobil s dvoma kuframi je menej prakticky, ako obycajna rachotinka s jednym kufrom? ;) A ja osobne tiez nie som ziadnym zastancom prehnanych vykonov, pri takychto uz extremnych vykonoch to zacina byt aj poriadne nebezpecne, tym duplom pri zadnom nahone...
Dominic, to je zaujimava uvaha - takze kym je ropa, kaslat na nejaky pokrok a zmenu, hej? A co potom, ked nebude, hm? Okrem toho ropa je potrebna na vyrobu xyz veci, bez ktorych sa ludia nezaobidu, mozes trikrat hadat, co to urobi s jej cenou, aj kym este bude k dispozicii ;) Nejako rychlo ludia zabudaju, ako sa jej cena prudko zdvihala, a to este zdaleka nekonci :) Su sice objavene nove loziska, hlavne podmorske, ale ich tazba bude cim dalej, tym drahsia, takze cena ropy bude uz len rast, zatial co cena solarov a elektriny zadarmo a akumulatorov klesat...
Este co sa tyka navratnosti, je to dalsi nezmyselny argument - kto si kupuje auto s tym, ze sa mu navrati? :lol: Bezny clovek, ktory s autom nepodnika, si je pri kupe vedomy, ze od toho okamihu, ako zanho zaplati, uz bude iba stracat na hodnote, su ludia, ktori auto po piatich rokoch predaju za patinovu cenu s tym, aby si mohli kupit dalsie nove - takze kupa auta je vzdy stratova, bez ohladu na to, aky motor v nom je...

Uživatelský avatar
Dominic
Příspěvky: 291
Registrován: 18 bře 2014, 01:00
Bydliště: Martin

#69 Příspěvek od Dominic »

PeterBurns presne tak čo by potom robili ropné spoločnosti a distribútori,výrobcovia aut a podobne,ano všimol som si ako rýchlo technologie napredujú a aký to má negatívny vplyv na ludí.

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#70 Příspěvek od PixelOrgy »

Nestacim se divit jaky smerem se tato konverzace zvrhla... :-)

Ano, mame i spoustu dreva a uhli, meli bysme jezdit na paru ne?

Uživatelský avatar
radioelectrum
Příspěvky: 2055
Registrován: 11 lis 2011, 01:00
Bydliště: Oslavany
Kontaktovat uživatele:

#71 Příspěvek od radioelectrum »

kdyby elektromobily měly lepší návratnost než mají spalovací motory tak by se začaly vyrábět též pickupy a malé dodávky. Ty se ale vyrábějí především v provedení CNG. Přesto jsem přesvědčen že do budoucna až se odtajní patenty s mnohem výkonnějšími bateriemi (no je otázka zda-li to budou baterie či kondenzátory) tak situace bude jiná. Dokud ale sedí ropná žába na prameni tak to jsou spíše hračky než modely na běžné užití.

přikládám foto mojí maličkosti s blokem baterií ze dne otevřených dveří elektrotechnické fakulty z Prahy.
Přílohy
P1140315.jpg
(206.38 KiB) Staženo 38 x

Uživatelský avatar
Olchor
Příspěvky: 1513
Registrován: 18 lis 2009, 01:00
Bydliště: Blansko

#72 Příspěvek od Olchor »

Malá technická - docela by mě zajímala konstrukce těch baterií. Vypadá to, že jsou složeny ze spousty velmi malých článků, patrně serio-paralelně. Ovšem při takovém množství komponent je velmi pravděpodobné, že občas nějaký článek odejde. Asi by tam měla být nějaká sofistikovaná elektronika, hlídající každý element zvlášť, popř. s možností vadnou část překlenout, ještě lépe nahradit. Nebo by měla být snadná možnost článek vyměnit zvenčí...

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#73 Příspěvek od PixelOrgy »

To je pravda, nebo je to nejak inteligentne rozdeleny, ze i kdyz se treba prerusi jeden clanek, odpadne treba jen "sloupec"... Taky by se to mel dozvedet uzivatel ...

Horsi je to v zime. Kapacita baterky to celkem odskace, pokud je venku treba -30 (coz treba v kanade neni problem)

Co vim, tak by baterie mela mit vyhrivani, ale stejne uzitecna kapacita podle me pujde drasticky dolu.. Prvne zimou, a pak si neco vezme to vyhrivani...

Asi k tomu je potreba garaz...

Uživatelský avatar
rob_brno
Příspěvky: 209
Registrován: 12 říj 2012, 02:00

#74 Příspěvek od rob_brno »

Další podněty pro srovnání ekologie obou technologií lze najít zde: http://www.teslafan.cz/clanky/nabito-pr ... ktromobily

Uvádí se zajímavá skutečnost, že jen na rafinaci 1L nafty/benzínu pro spalovák je třeba 1,2-1,5kWh. Tedy jen na rafinací paliva pro ujetí 100km spalovákem je třeba cca 9kWh EE. Na toto množství EE ujede EV asi 60km bez dalších emisí. U spalováku se vyrobí emise jak při výrobě paliva, tak ještě i při samotné jízdě.


Podpora elektromobility se nakonec stane možná jedním z důležitých cílů vlády ČR.
Např. Němci budou nuceni, dávat dotace na eauta, aby splnili závazky vůči EU:
http://www.solarnenovinky.sk/zo-sveta/2 ... romobilita
Asi se dá předpokládat, že to podobně dopadne i u nás. A vláda bude muset stuj co stuj začít skutečně podporovat E-mobilitu z nařízení EU, tak aby splnila omezení emisí oxidu uhličitého (CO2) z konferenci v Paříži. Je ted jen otázka, kde a komu ty peníze na dotace vezmou, ty 3mld z EU bude na to asi málo. Aby se z toho nevyklubala podobná prasárna jako z podpory FVE.

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#75 Příspěvek od PixelOrgy »

no pokud k tomu postavi infrastrukturu srovnatelnou s benzinkama, tzn muzu s tim jet v podstate kamkoliv jako ted s benzinakem, tak proc ne....

Zatim bys musel mit 2 auta, jedno na baterky do mesta, a druhy se spalovakem na "mimo mesto"....

Jinak podle grafu [1] [2] to vypada, ze vyvoj CO2 je pravidelny cyklus, tzn neverim, ze by se blizila nejaka globalni katastrofa

Driv ho bylo v ovzdusi dokonce mnohem vic, proto mohly existovat obrovsky rostliny. I kysliku bylo procentualne vic (tusim kolem 30%)

Rekl bych, ze problem jsou spis pevny castice a ostatni plyny, nez samotny CO2

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/File:Vost ... t_data.svg
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/File:Atmo ... rrison.jpg

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“