HID xenon místo halogenky

Vše, co se týká osvětlení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Spitfire
Příspěvky: 1
Registrován: 22 úno 2016, 01:00

HID xenon místo halogenky

#1 Příspěvek od Spitfire »

Zdravím.
Dnes mi zase v přenosném halogenu (po menším nárazu :D ) praskla žárovka. Není to sice tak drahé, ale měním je docela často. Používám je v dílně a někdy prasknou samy od sebe, většinou spíš, když lampa spadne z motoru, nebo do ní někdo kopne...
Mám návíc zbytečnou přestavbovou sadu HID 35W a tak mě napadlo skusit jí nabastlit místo té halogenky. Teoreticky by to mělo svítit líp než 500w a úspora asi také nějaká bude.
Otázka ale je, čím to krmit. Vím že xenon potřebuje dost vysoký startovací impuls ?přes 1000V? což obstará ballast, ale ten si asi ze začátku pár ampér navíc pocucne. Dokáže někdo odhadnout, jaké proudy tam budou při startu lítat? Tuším že stálý proud je okolo 6A takže by to mohl uživit tento 100W měnič http://www.ebay.com/itm/5A-10A-30A-12V- ... 12hKVimlTA
Nevím ale, jestli bude stíhat při startu.
Předem dík za rady :)

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#2 Příspěvek od Zaky »

Nejlépe uchopit autobaterku, bočník, osciloskop a průběh proudu při startu měniče si prohlédnout. Z velikosti a doby trvání zapalovacího pulsu bude možné určit, zda pomůže nějaký řádný kondenzátor, nebo by byla potřeba nesmyslně veliká kapacita a musí se to řešit dostatečným výkonem zdroje.

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#3 Příspěvek od procesor »

Záleží čo pozháňaš. Niektorým treva Imax 10A, niektorým stačí 6A pri štarte.
Štart sa asi nedá dotovať z elektrolytu, trvá to dosť dlho.
Přílohy
HIDrozne.JPG
(274.13 KiB) Staženo 93 x

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#4 Příspěvek od Ondra2 »

S tím, že by to svítilo líp než 500W, nepočítej. Klasická H7 55W má cca 1600lm, 35W HID zhruba dvojnásobek. Startovací proud jde až do desítek A (pokud zdroj a přívodní dráty dovolí), pod cca 8A nenastartuje. Ten proud exponenciálně klesá s časem, ale na polovinu se dostane až za cca 5s, takže kondenzátory nemají šanci. Tohle platí pro automotive HID od Osramu nebo Philipsu - ty číny ale nebudou tolik odlišné.

marshal
Příspěvky: 1009
Registrován: 05 zář 2004, 02:00
Bydliště: UL

#5 Příspěvek od marshal »

cit:
"Používám je v dílně a někdy prasknou samy od sebe, většinou spíš, když lampa spadne z motoru"

jestli jde o světlo při opravách aut : já jsem řešil podobný problém a nakonec jsem se vykašlal na osvětlovací tělesa, koupil jsem asi metr silně svítící led pásky a tu jsem vsunul do čiré zahradní hadice. Napájení je možné z aku opravovaného vozidla nebo jinak. Je to u několika známých v provozu skoro rok a všichni jsou spokojeni.
(ještě jsem si to nepatentoval) :-))

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#6 Příspěvek od procesor »

Sú aj páskové LED na 230V (treba ešte usmerniť môstikom). Nedávno som inštaloval veľkoplošné podsvietenie, šlo tam cca 80m asi 2..3W/m.

Odpovědět

Zpět na „Osvětlovací technika“