Pulzné nabíjanie Pb, prípadne iných akumulátorov

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Marelsvit
Příspěvky: 29
Registrován: 12 črc 2013, 02:00

Pulzné nabíjanie Pb, prípadne iných akumulátorov

#1 Příspěvek od Marelsvit »

Čo si myslíte o nabíjaní impulzmy o určitej? striede s určitou? frekvenciou?

Teda má to vobec zmysel za predpokladu dodržania U aj I nabíjacích?
Ak má aké impulzy o akej frekvencii?

Niekde som čítal že je dobre usmerniť trafo jednocestným usmerňovačom,
čiže 100Hz s dlžkov impulzu 0,01s.

Za každú radu/skúsenosť diki :D .

Uživatelský avatar
jezevec
Hlavní moderátor
Hlavní moderátor
Příspěvky: 5414
Registrován: 13 čer 2004, 02:00
Bydliště: Břeclavsko
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od jezevec »

Na toto téma se diskutuje v tisku (dnes na netu) pár desítek let. Jednoznačně asi nelze říct jestli je výhodnější stejnosměrný, nebo stejnosměrný pulzující. Také se objevovali nabíječky, které měly krátký záporný impuls.
Daleko víc se na době života akumulátorů projeví správné nabíjení a zamezení vybíjení pod doporučenou hodnotu.

Uživatelský avatar
Marelsvit
Příspěvky: 29
Registrován: 12 črc 2013, 02:00

#3 Příspěvek od Marelsvit »

Možno by to stálo za pokus mám doma 6 olovených monočlánkov porobiť pokusi orientačne.

Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od CZJKP1 »

Mám tovární zařízení, ve kterém je záložní VRLA hermetický akumulátor nabíjen (respektive udržován) jednocestným usměrněním a bez vyhlazení.

Když jsem šel koupit novou baterii, zmínil jsem se o této skutečnosti prodejci a tem mi před dobíjením pulzujícím (nevyhlazeným) průběhem varoval, že to vytváří reakci v separátorech, uvolňuje se více plynu a zvyšuje teplotu a baterie rychleji odchází. Nevěděl jsem, jestli se jedná o skutečnost obchodního charakteru, nebo je to pravda. Proto jsem před patřičnými úpravami zagooglil a narazil napoprvé na tento článek:

http://www.dkpower.cz/download/67-provo ... aterie.pdf

Kde je něco v tom smyslu v odstavci 2.2. něco takového napsané:

viz.

Kód: Vybrat vše

Obsahuje-li stejnosměrný proud tekoucí při nabíjení baterií střídavou složku, vyvolává tento
superponovaný střídavý proud ( <0,1 C(A) ) chemické reakce v elektrolytu. Tyto reakce mají za
následek zvyšování teploty baterie, což může vést k deformaci elektrod baterie ( viz 2.5 )
ovšem tento odstavec odkazuje na odstavec 2.5, který tuto metodu ne zcela zavrhuje:

Kód: Vybrat vše

Při dobíjení na hodnotu 2,4 V/čl. podle postupu 2.2 může dosáhnout efektivní hodnota střídavého
proudu na velice krátkou dobu max. 0,1 C(A) jmenovité kapacity. V případě plně nabitého stavu
nesmí při dobíjení na konstantní hodnotu napětí nebo v paralelním provozu přesáhnout efektivní
střídavý proud hodnotu odpovídající 5A / 100 A.h jmenovité kapacity ( 50 mA / 1 A.h ).
Nakonec mi to nedalo a na výstup připojil pro jistotu elektrolyt 470uF/25V, tak tam mam stejnosměrné udržovací napětí 13.6V.

Je tu někdo, kdo by se uměl pohybovat v problematice nabíjení uzavřených VRLA akumulátorů.

Obyčejných akumulátorů s tekutým elektrolytem by se to nemělo týkat! Ale protože v názvu vlákna je "prípadne iných akumulátorov" dovolil jsem napsat a zeptat se v tomto směru...

Díky

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#5 Příspěvek od Bernard »

VRLA neVRLA, v transformátorové nabíječce vyhlazovacím kondenzátorem proudové nabíjecí pulzy nevyhladíš, budou vždy padat až na nulu. A napětí si akumulátor vyhladí sám i bez kondenzátoru. Ale i takové pulzy, z jednocestného nebo dvojcestného usměrnění, jsou vždy stejnosměné. Pokud by měnily směr (polaritu), tak je tam jiný trik.

Faktem je, že při stejné střední hodnotě nabíjecího proudu je efektivní hodnota u jednocestného usměrnění o dost (~50%) větší než u dvojcestného. Pro udžovací nabíjení to asi nepředstavuje problém.

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#6 Příspěvek od samponek »

Do uzavřených akumulátorů ze sběrného dvora se mě osvědčilo jehlou doplnit vodu a nabíjet z trafa jenom přes diodu, potom dávaly správný jiskry a fungovaly.

Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od CZJKP1 »

Tady v Praze když jsem vzal nejednou uzavřené aku co byly vyhozené v GM v krabici na baterky, tak vždycky proto, že byla přerušená, tedy ukazovala jakési napětí kolem 5V, ale žádný proud stejně při nabíjení netekl... Prostě lidi to nechají dokud to něco málo dělá nebo dokud jí to nevyhodnotí jako vadnou. A taky bych řekl že je to nejčastější způsob poškození - přerušený spoj mezi článkama...

Takžr budto máš štěstí nebo ses naučil měnit články uvnitř :-D...

S tím nevyfiltrovaným nabijením nevím. Ofiko to asi doporučené pro VRLA není. Obyč. Pb aku to nevadí.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#8 Příspěvek od rnbw »

Ja co vyhadzujem vadne baterie z UPS, tak v 98 % su aspon trochu nafuknute.

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Habesan »

Protože v nich vykrystalizoval vyschlý elektrolyt.

Baterie, která ještě ukazuje nějaké napětí nemůže být přerušená, to nebyl uzavřen obvod. U vysušených baterií je po dokapání destilky potřeba nabíjet malým proudem (miliAmpéry) a několikanásobně větším napětím (destítky Voltů).

Jestli se to vyplatí nebo ne, je každého věc.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od CZJKP1 »

Aha. Zatím se mi moc často oživení nepovedlo. Vyjíma nějakých 12Ah v koloběžce které byly pouze hluboce vybité, při napětí cca
25V tekl alespoň malý proud, který začal stoupat a já napětí postupně snižoval.
Potom nějaký LONGy 18Ah asi z vozítka. Ty měli asi jen špatnou kapacitu a utáhli mi měnič. Ale o pár let později se taky přes hodnotu 10V nedalo dostat a jeden článek se začal ohřívat a nafukovat..

Prostě mi přijde jako kdyby se nějakým způsobem poškodil vždy jen nějaký článek o který to pak davá napětí menší.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“