tachograf

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
malinovka
Příspěvky: 1
Registrován: 09 zář 2004, 02:00

tachograf

#1 Příspěvek od malinovka »

Prosim vie niekto poradit ako natocit tachograf

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#2 Příspěvek od Sandal »

Zkus vrtačku.

jandu
Příspěvky: 4509
Registrován: 06 úno 2007, 01:00
Bydliště: vých.slovensko

#3 Příspěvek od jandu »

A nemáš na mysli umele nakresliť kotúč na kamióne? Napíš otázku zrozumiteľnejšie.

Uživatelský avatar
igis
Příspěvky: 20
Registrován: 02 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Handlová SK

#4 Příspěvek od igis »

presne to zaujima aj mna
jedná sa elektronicky tafograf kienzle a sem tam potrebujem dotocit par km
ale tak aby sa dala regulovat rychlost

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Někde na nápravě nebo na výstupu z převodovky je kotouč, který má na obvodu vyniklé zuby nebo drážky v povrchu - ty snímá magnetické čidlo, výstup jsou impulsy - vedou se do digitachografu a tam se úplně stejně jako v třeba cyklokomputeru zpracovávají algoritmem, ve kterém je jediná zadatelná proměnná - průměr nebo obvod kola, na kterém je snímán počet otáček. Někdy jsou ta čidla 2, stejně jako v PC-mouse pak vzájemným posunem výstupních pulsů určují směr otáčení.
Předpokládám, že sem-tam si chceš "ušetřit" pár litříků nafty, takže bys rád doplnil nějaké ujeté km navíc - prostě bys musel nasimulovat ty impulsy do vstupu a zároveň mít připojené napájecí napětí a zároveň mít aktivovaný vstup, informující elektroniku tachografu o spuštěném motoru, zařazeném rychlostním stupni, o - já ani nevím o čem všem, digitachografy jsou jako černé skříňky v letadlech, rozhodně není tak jednoduché je OJE*AT jako jejich mechanické předchůdce motorkem - dělníkem... A lze předpokládat, že výrobce vozidla nějaké tyto snahy ovlivnit měření určitým způsobem znesnadnil - minimálně nějakým způsobem plombování nebo elektronickou ochranou...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
igis
Příspěvky: 20
Registrován: 02 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Handlová SK

#6 Příspěvek od igis »

ahoj bavime sa tu o2 rozlicnych zariadeniach ja mam na mysli elektronicky tafograf a nie digitalny tafograf
elektronicky tafo. je podobny starim mechanickym akurad miesto lanka od prevodovky je na prevodovke snimač a kablami je spojeny
ode mi oto ci nema niekto skusenosti ake impulzy potrebuje aby pisal na kotuč

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

Elektronický opravdu nemusí být digitální, ale i v případě POUZE elektronického dál platí TÉMĚŘ vše, co jsem napsal - kotouč, impulsy, vedení - teď je ta změna - ne algoritmus, ale obyčejný monostabilní klopák - každý impuls vybudí klopný obvod, který vygeneruje jednoznačně délkou určený puls - jejich četnost je určena jednoznačně rychlostí vozidla. Impulsy se zintegrují kondenzátorem a napětí na něm je úměrné četnosti impulsů - to se pak zobrazí buď ručkovým přístrojem, nebo digitálně, každopádně se zobrazí (po zesílení jednoduchým zesilovačem např. s OZ) pomocí výchylky pisátka na kotoučku. Impulsy mohou být i čítány jednoduchým čítačem, kde jsou po vydělení konstantou (počet pulsů na km) zaznamenány coby počítadlo ujetých km. Tak i tak - pro dotočení "nějakých km" budeš potřebovat ty impulsy s úrovní i kmitočtem, který produkuje onen snímač na nápravě nebo v převodovce.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
igis
Příspěvky: 20
Registrován: 02 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Handlová SK

#8 Příspěvek od igis »

cely princip je my jasny co nepoznam je uroven impulzov a kmitocet nerad by som ten tachograf odpalil

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Zkus tenkou ostrou jehlu, dobré jsou tenké injekční třeba z tzv. inzulínek (stříkačky na 2ml pro diabetiky na dávkování inzulínu), kterými propíchneš izolaci a zkus změřit nějakým multimetrem, co se hýbe v drátech vedoucích do tachografu. Určitě tam někde najdeš +12 nebo +24V (nevím jakou máš palubní instalaci), zem a nějaký ten signál - jsou 2 možnosti, buď bude TTL neboli 5V max, nebo bude v plném palubním napětí. Když zapneš měření frekvence, musí se měnit s rychlostí - tak si odměř ten kmitočet, třeba pro 50km/h a máš, co potřebuješ - bude to například 10Hz - POZOR, CUCÁM SI TU HODNOTU Z PALCE!!! - takže když pak do vstupu pustíš odpovídající úroveň a kmitočet (samozřejmě musíš mít zapnuté napájení) po dobu 1 hodiny, mělo by to přičíst 50km k už ujeté vzdálenosti a na kotoučku by měla být stabilní křivka po čáře označující 50km/h. Nemám ten budík ani v tušení, takže Ti líp neporadím - musel bych na to mít chvíli času a tyto věci si oměřit, abych mohl kvalifikovaněji navrhnout to ojebávadlo. Snad Ti to pomůže, i když být Tvým zaměstnavatelem, moc nadšený z té Tvé kutilské snahy nebudu...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
nekmil
Příspěvky: 780
Registrován: 06 bře 2005, 01:00
Bydliště: Havířov

#10 Příspěvek od nekmil »

Pokud se jedná o "Kienzle" tak je to prosté. U typu "VEEDER-ROOT" je to komplikovanější. Ale nevím jestli to tu mám zveřejňovat.

Uživatelský avatar
nekmil
Příspěvky: 780
Registrován: 06 bře 2005, 01:00
Bydliště: Havířov

#11 Příspěvek od nekmil »

Pokud má někdo zájem o toto téma nechť se ozve na SZ.

Uživatelský avatar
Raptor181
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1194
Registrován: 01 led 2004, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#12 Příspěvek od Raptor181 »

nekmil píše:Pokud se jedná o "Kienzle" tak je to prosté. U typu "VEEDER-ROOT" je to komplikovanìjší. Ale nevím jestli to tu mám zveøejòovat.
Nic tu nezverejnuj, nechaj to na SZ alebo mail.
Dikes... :wink:
Èo neubrzdíš, to neukecáš..:pc:
:aplause::)
Oživenie umrtvených RJ, tacho, immo, airbag, diagnostika automobilov, chiptuning, kódovanie a dorábky systémov, autoelektrika, zabezpeèovacie a kamerové systémy

Uživatelský avatar
nekmil
Příspěvky: 780
Registrován: 06 bře 2005, 01:00
Bydliště: Havířov

#13 Příspěvek od nekmil »

to:Raptor181- pravda, mám z toho taky nějaké peníze :)
A někteří jedinci těchto " přístrojků" mohutně zneužívají :(

Uživatelský avatar
igis
Příspěvky: 20
Registrován: 02 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Handlová SK

#14 Příspěvek od igis »

tak sa mi dostal jeden takyto generator do ruky ma to 5V na vystupe a asi 475Hz po pripojeni to toci 120 KM/h.ale ja by som potreboval regulovat 0-80km/h vnutri je stab.7805,ne555,+2ks R,2ks C

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Teď už Ti zbývá jen najít (GOOOOOOGLE...) schéma astabilního klopného obvodu s obvodem 555 s možností přeladění - jeden z těch 2 odporů musíš nahradit potenciometrem s podobnou hodnotou a s ním spojeným sériovým odporem s 1/4 jeho odporu a následným "štelungem" budeš moci posouvat frekvenci.
A teď minimální troška aplikované matematiky: Pokud cca 475Hz dává 120km/h, zaokrouhleně 480Hz=120km/h, pak 4Hz odpovídá 1km/h a pro 80km/h budeš potřebovat max. hodnotu vstupní frekvence asi tak 320Hz... Víc radši nebudu radit - pokud to opravdu potřebuješ, poradíš si sám, pokud ne, bylo by to zbytečné mlácení prázdné slámy...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“