Zdroj Tesla BK127, nefunkční
Moderátor: Moderátoři
Zdroj Tesla BK127, nefunkční
Zdravím, dostal jsem od známého BK 127. Byl ještě zaplombovaný, napětí na prázdno šlo regulovat 0-20V. Regulace proudu v podstatě nefungovala, ručička měřáku se hýbala od nuly do cca 0,2 A na plné otočení potenciometru. Při napájení sufitky 6V/4W se žárovka slabě rozžhavila a měřák ukázal cca 4V a nešlo již potenciometrem zvýšit. Podíval jsem se dovnitř a při doteku tranzistoru KF 508 (E12) viz schema, mu doslova upadly nožičky. Vyměnil jsem ho a problém se zvětšil ještě o to že už ani na prázdno nejde napětí plynule regulovat a zastaví se na těch cca 4 V. Podotýkám že nejsem žádný zručný bastlíř a dokážu pouze něco podle návodu sestavit nebo opravit. Prosím o radu kde by mohla být chybička nebo odkaz na návod jak postupovat.
Děkuji předem za přínosné rady.
Děkuji předem za přínosné rady.
- Přílohy
-
- schema_BK_127.jpg
- (243.23 KiB) Staženo 629 x
Napřed bych prohlédl ostatní součástky- pokud uhnil KF508, tak mohla uhnít i nějaká nožka na MAA723.
Pak bych změřil obě napájecí napětí (na C7 a na C8).
Pokud budou OK, tak bych se podíval, zda se mění napětí na vývodu 6 stabilizátoru (při změně natočení potenciometru napětí).
Prostě bez měření to nepůjde.
A pozor- GND pro řídící obvod není spojena s GND výkonové části!
Pak bych změřil obě napájecí napětí (na C7 a na C8).
Pokud budou OK, tak bych se podíval, zda se mění napětí na vývodu 6 stabilizátoru (při změně natočení potenciometru napětí).
Prostě bez měření to nepůjde.
A pozor- GND pro řídící obvod není spojena s GND výkonové části!
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Na pinu 4 IO1 je výstup referenčního napětí. Musí být neměnné. Nepamatuju si kolik, viz datasheet.
A pak zkontroluj E12, E11. Na bázi musí být o cca 0.6V více než na emitoru téhož tranzistoru.
Výstup 6 IO2 ve vysoké úrovni znamená, že je aktivní nadproudová ochrana, to svítí LED E14. A omezuje tak výstupní napětí. Lze ji vyřadit odpojením R21 od výstupu 6 IO2 a připojením na 4.
A pak zkontroluj E12, E11. Na bázi musí být o cca 0.6V více než na emitoru téhož tranzistoru.
Výstup 6 IO2 ve vysoké úrovni znamená, že je aktivní nadproudová ochrana, to svítí LED E14. A omezuje tak výstupní napětí. Lze ji vyřadit odpojením R21 od výstupu 6 IO2 a připojením na 4.
Díky za rady, postupoval jsem podle vašich rad.Zjistil jsem že ještě druhý KF 508 E15 má uhnilou nožičku, tak jsem ho taky vyměnil.Ostatní zdá se jsou v pořádku. Vzhledem k tomu že jsem odšrouboval jen kryty zdroje, je to hrozná práce něco na desce vyměnovat a nebo měřit. přesto jsem dospěl k těmto výsledkům:
Napětí na prázdno C7=40v, C8=15V.
Napětí na vývodu 6 MAA723=12,7V - 13,3V při plném otočení petenciometru.
Na vývodu 4 MAA723 =7,1V, datasheet uvádí Ur=7,15V
Při kontrole E11 jsem naměřil na E 40,1V a na B 39,6V rozdíl 0,5V
na E12 jsem naměřil na E 14,1V a na B 11,8V rozdíl 2,7V !
Mimochodem je to ten první KF508 který jsem měnil a asi jsem ho zničil, nebo byl vadný.mám ještě několik KF508, nejsou úplně nové, nebo nepoužité, pořízené před cca 30 lety. Jak mohu zjistit že jsou dobré?
Mám pouze digitální multimetr čínské provenience DT 9200A který bohužel tranzistory přímo neměří.
Poslední radě o přepojení R21 jsem nerozuměl.
LED E14 svítí pouze když je proudový potenciometr v levé krajní poloze.
když s ním hnu tak zhasne a za druhé při demontáži pouze krytů zdroje, je to prakticky neproveditelné.
Napětí na prázdno C7=40v, C8=15V.
Napětí na vývodu 6 MAA723=12,7V - 13,3V při plném otočení petenciometru.
Na vývodu 4 MAA723 =7,1V, datasheet uvádí Ur=7,15V
Při kontrole E11 jsem naměřil na E 40,1V a na B 39,6V rozdíl 0,5V
na E12 jsem naměřil na E 14,1V a na B 11,8V rozdíl 2,7V !
Mimochodem je to ten první KF508 který jsem měnil a asi jsem ho zničil, nebo byl vadný.mám ještě několik KF508, nejsou úplně nové, nebo nepoužité, pořízené před cca 30 lety. Jak mohu zjistit že jsou dobré?
Mám pouze digitální multimetr čínské provenience DT 9200A který bohužel tranzistory přímo neměří.
Poslední radě o přepojení R21 jsem nerozuměl.
LED E14 svítí pouze když je proudový potenciometr v levé krajní poloze.
když s ním hnu tak zhasne a za druhé při demontáži pouze krytů zdroje, je to prakticky neproveditelné.
Počkej, nás tady houpeš trochu moc- když je na B tranzistoru E11 skoro 40V, tak to stejné musí být i na E tranzistoru E12- vždyť jsou spojené!!!
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Tak jsem to snad změřil už správně.
E11 E=14,8V B=14,3V
E12 E=14,3V B=12,1V
E15 E=13,7V B=14V
Podmínce kulikuse vyhovuje 100% E11 a částečně E12
E12 a E15 jsou tranzistory které jsem měnil za uhnilé. Mám pájku s regulací teploty nastavenou na cca 270 stupňů. Snad jsem je neodpravil.
Ví někdo jak dál?
E11 E=14,8V B=14,3V
E12 E=14,3V B=12,1V
E15 E=13,7V B=14V
Podmínce kulikuse vyhovuje 100% E11 a částečně E12
E12 a E15 jsou tranzistory které jsem měnil za uhnilé. Mám pájku s regulací teploty nastavenou na cca 270 stupňů. Snad jsem je neodpravil.
Ví někdo jak dál?
- weed_smoker
- Příspěvky: 2675
- Registrován: 02 pro 2011, 01:00
- Bydliště: Jaroměř
Pokud jsou E12/E15 "nový a dobrý",neměň je,budou jen trochu jiný a to by mělo jít seřídit okolníma odporama,podle toho která hodnota "letí" od tý,co měl originální trand (obvykle ztěch důležitejch hodnot letí jen H21e a stačí změnit jen odpor v bázi).Spíš zkus vyměnit tu MAA723,možná i tu 741,třeba jsou taky uhnilý nebo i napálený,jestli to bylo zaplý bez těch E12,E15.