Smazat

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#16 Příspěvek od BOBOBO »

Ale doskoku , tvoje teorie zanedbává na závěr , kdy jde o toto téma , jednu základní vlastnost jedné veličiny . A to běžně rozlišné napětí v síti . Takže pro 16 je 14,5-17,6V . Takže nesmysl . A pro tazatele , můžeš tuto nabíječku doplnit o zkratový regulátor- najdeš pod hledat . To co píše jasin je dnes již jen krásná teorie . Už dnes vidím lidi jak vymontovávají aku z auta . A on již asi také nemá styk s dneškem , jelikož se do článků ve velké většině již nedostaneš . 14V je pro běžný aku starého provedení moc . No a na otázku jak plynuje můžeme mít rozdílné hledisko . Aku 50Ah nabité při 5A tedy hodně bublá .

Uživatelský avatar
doskok55
Příspěvky: 182
Registrován: 07 dub 2007, 02:00
Bydliště: Brno

#17 Příspěvek od doskok55 »

jasin píše:Běžný omyl je že si mylíte že nabíjet se má na 14V. Plně nabitá baterie má 16 až 17V.(pozn.Doskok55 měří se ještě v průběhu nabíjení, po odpojení jde rychle dolů.
V nakladatelství SNTL (blahé paměti) vyšly dokonce dvě knihy kde je podrobný rozbor elektrochemických procesů při nabíjení a vybíjení. A taky postup jak správně baterii udržovat.
Kdo nevěří ať tam běží (nebo mu je i půjčím).
Nepůjčuj příjdeš o ně tak jako já i kamarád ti ji po čase zapře.
Třeba tady je celá problematika akumulátorů a nabíjení docela dobře zpracována, tak kdo má chuť si počíst dozví se téměř vše co potřebuje : http://www.cezeta487.ic.cz/Documents/akumulatory.pdf
BOBOBO píše: .... tvoje teorie zanedbává .... jednu základní vlastnost jedné veličiny. A to běžně rozlišné napětí v síti . Takže pro 16 je 14,5-17,6V
Prostě to tak dnes u levných nabíječek na trhu je. Já jsem popsal jen skutečný stav. Při té spodní hranici se nedobije na 100% a když, tak jen malým proudem tedy za hodně dlouho (dny až týdny). Pokud bude síť na horní toleranci je to pro uživatele lépe, ale konec nabíjení bude muset určit individuálně opakovaným měřením (cca po 2hod.), pokud chce mít nabito na 100%. Když mu na tom nezáleží může se spolehnout jen na tu kontrolku (100%), ale když se rozsvítí může tam být třeba jen 80%. Bude nastavena níž než by bylo třeba "je to přece rychlonabíječka" z Číny.

Přidávat nějaký zkratový regulátor nemá podle mě smysl u nabíječky, která má z bídou odhadem 50-60W příkonu, takže přidáním obvodu s velkým ztrátovým výkonem (trochu nadneseně velká zenerka) nemá podle mě smysl. Hodnoty napětí jsou na samé hranici použitelnosti a jen by to sežralo část proudu jehož přebytkem tento přístroj také zrovna neoplývá.

A pro tazatele "Michal22" když už ji máš klidně ji používej. To co jsi naměřil je celkem v pořádku. Jen se nedívej na předním panelu na slova "rychlonabíječka" a "Automatická". Ten uvedený proud 4A tam poteče jen v extrémním případě (úplně vybitá baterie). S nárůstem U na baterii bude rychle klesat. Nabíjení bude trvat hodně dlouho a nebude nikdy ukončeno. (alespoň já na desce, žádné obvody nevidím, které by realizovaly přepínání proudu auto. ukončení nabíjení atd.) Konečný proud bude ale docela malý a nehrozí velké přebíjení se zahříváním baterie které by jí nějak zásadně škodilo. Když ji pár hodin po nabití zapomeneš odpojit žádná katastrofa se nestane. Možná právě naopak (částečně ji desulfatuješ) .

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#18 Příspěvek od sis2 »

Z těch fotek je zřejmé, že řada LEDek indikuje nabíjecí proud - na paralelní dvojici výkonových odporů se snímá úbytek úměrný výstupnímu proudu, ten se pomocí LM358 zesílí a následuje 4-LEDkový sloupcový indikátor s tranzistory. Trimr u operáku nastavuje zesílení - takže citlivost tohoto jednoduchého "ampérmetru".
Tzn. když připojíš baterku, tak podle stavu (vybití) do ní poteče nějaký proud - při úplném vybití bude největší a budou asi svítit všechny 4 LEDky. Maximální proud je zřejmě omezen jenom vlastnostmi transformátoru...
Pokud ovšem nebude některý článek vadný (vysypaný) - pak má velký vnitřní odpor a velký nabíjecí proud se nedosáhne.
S postupujícím nabíjením roste napětí aku a tímpádem klesá nabíjecí proud a postupně ubývá svítících LEDek. Při úplném nabití je rozdíl mezi napětím nabíječky a baterky malý a žádná LEDka nesvítí.
Nabíječka na normální nabití / dobití baterky bohatě stačí, jen je potřeba ohlídat dobu nabíjení - po zhasnutí poslední LEDky ji v rozumné době vypnout ze sítě, aby baterka dlouho zbytečně neplynovala.

Soemtron
Příspěvky: 1085
Registrován: 23 čer 2013, 02:00
Bydliště: Olomoucko

#19 Příspěvek od Soemtron »

Pokud je baterka a dobíjecí soustava auta v pořádku, není nutno baterku prakticky dobíjet. Pokud je baterie přece jen slabší, jednou nějaké to přebití vydrží. A pokud ne tak kovošrot a novou.

Uživatelský avatar
saitt
Příspěvky: 107
Registrován: 11 lis 2015, 01:00
Bydliště: Ostrava

#20 Příspěvek od saitt »

Jen dodám ,že jsem tuto nabíječku měl dnes možnost vyzkoušet a nepodařilo se mi úplně nabít baterii .Tak jak píšete na LED se nedá prakticky spolehnout .
Při připojeném Aku jsem naměřil okolo 15 Voltů s True RMS metrem ,14,1 V napětí bez Aku.
Jinak HADEX je celkem fajn obchod s mnoha přednostmi jako je cena a jiné.
Ale s jejich zařízeními nemám dobré zkušenosti ,měl jsem 2x Aku vrtačku a při vždy se vybila nebylo možné ji dobít neměli jste ani možnost poznat nějaké vybití něž došlo k trvalé změně Aku.Nejdříve vyměnili a pak vrátili peníze .
Sortiment je špatný ,ale dají se tam koupit i nějaký rozbitý věci na opravu.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#21 Příspěvek od EKKAR »

Ale podařilo se ti ji nabít - na maximum nastavený běžně v autech. Napětí 14,5V se nastavuje na regulátorech alternátorů, dnes běžný baterky s olovem legovaným vápníkem při tomhle napětí ještě nezačínají výrazně plynovat, takže z nich jen minimálně ubejvá voda a výrobci je běžně označujou jako "bezúdržbový"... Výrobci nabíječek podobný třídy pak to nastavení dodržujou taky.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
saitt
Příspěvky: 107
Registrován: 11 lis 2015, 01:00
Bydliště: Ostrava

#22 Příspěvek od saitt »

A ten žlutej kondík mezi výstupem k baterce a D3 není to náhodou ta filtrace ,kterou někdo psal,že to nemá?

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#23 Příspěvek od Michal22 »

Ta součástka mezi diodama a výstupem bude na 99% polyswitch, je řazena seriově do přívodu, takže kondík určitě ne.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#24 Příspěvek od TAKJAN »

Možná to moc řešíte. 1/10? Připojím, cpe to tam třeba 20A (klasic AKU). Ze začátku, pochopitelně. Napětí? Když nechám udržovačku na autě dlouho, vyleze napětí přes 15V. Baterce to občas jen prospěje. Ještě za komoušů jsem dělal nabíječku spíš na pomocný start multikáry. Pak ji zdědil brácha. Měl jsem tam přepínání v primáru, V-metr, A-metr. Časem měřák přestal fungovat, no po dvaceti letech. Brácha si liboval, jak to každou baterku vzpamatuje, nabije atd. Jednou jsme ji teda změřil. Napětí tak 18V při malé zátěži-pár ampér. Tak mu říkám, že je asi ničí, vzal jsem, snížil napětí a dostal vynadáno a musel zase zvednout. Podotýkám, že jen doma má asi sedum aut a spousty další se točí. Je spokojenej, bez problémů. Neřeší to, nabíjí. Jo, je elektrikář, ale strojvůdcovskej:-))

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“