Použití PC ventilátoru do auta

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
flanel
Příspěvky: 21
Registrován: 01 říj 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

Použití PC ventilátoru do auta

#1 Příspěvek od flanel »

Ahoj kolegové bastlíři,

chtěl bych se zeptat na názor:
- zda je PC ventilátor schopný operovat i na automobilové síti (napětí by mělo dosahovat 14V při bežícím motoru, tedy při nabíjení autobaterie)
- zda FDB ložiskám nemohou vadit vibrace ve vozidle

Chtěl bych použít konkrátní větrák, ke kterému jsem už i položil na CZC fóru stejný DOTAZ (zatím bez reakce)

Už dříve jsem pro takovýto účel pořídil malý ventilátorek s MagLev ložiskem ale nevydržel snad ani hodinu provozu (na motorce s elektronickým zapalováním). Nepovedlo se mi určit co na něm přestalo fungovat (kvůli nerozebiratelnému pouzdru ložiska). Zda-li odešlo ložisko, BLDC elektronika nebo samotné vinutí. Ventilátor jsem nahradil jiným, se standartními kuličkovými ložisky a napájení jsem opatřil pevným stabilizátorem napětí na 12V. Slouží bez problému už přes rok se stovkami neběhaných hodin.

(trochu jsem váhal jestli téma nezaložit pod součástkami, ale ventilátor už přecijen nepovažuji za součástku) :wink:

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#2 Příspěvek od Zaky »

Předřadil bych mu malý odpor, za něj k zemi transil, řekněme 16V a šup s tím do auta. odpor bych volil tak, aby na ventilátoru bylo při běžícím motoru přibližně nominálních 12V, jeho funkce je ale hlavně zvýšit výstupní odpor zdroje kvůli transilu. Na motorce s největší pravděpodobností ventilátor nepřežil napěťově.

Uživatelský avatar
flanel
Příspěvky: 21
Registrován: 01 říj 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od flanel »

Má transyl nějakou výhodu oproti zenerově diodě? Na 12V se dělají taky.

Nicméně mě děsí případ, kdy by řekněme větráček odešel a přes transyl by šel veškerej proud pro který by byl dimenzovaný předřadný odpor, řekněme 0,33A. Při úbytku na transilu 12V by se na něm tímpádem ztrácely 4W tepla a to si nejsem jist jestli by vůbec zvládl...
Z tohohle důvodu se mi víc líbí standartní stabilizátor napětí, kterej při poruše nebude topit vůbec a při provozu bude odvádět jen teplo odpovídající zátěži, tzn. při běžícím motoru 2V*0,33A = 0.66W což by se snad mohlo uchladit i bez chladiče...

Šlo mi spíš o to, jestli je to vůbec nutný... dovedu si představit že to zapalování může v el. síti způsobovat napěťové špičky které tu BLDC elektroniku mohly odpálit. V takovém případě by mohl stačit i vyhlazovací kondenzátor s předřadnou usměrňovací diodkou (aby se proud nevracel do systému). Nicméně auto do kterého to plánuji montovat, je starej mechanickej diesel, takže jediný "špičky" v síti očekávám od alternátoru...

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#4 Příspěvek od Zaky »

Proto je ten transil na vyšší napětí, než je provozní, proud jím žádný neteče, jen ořeže špičky. A píše se transil, ne transyl.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#5 Příspěvek od Michal22 »

Na motorkách si spousta lidí dodělávala dodatečné chlazení z PC větráků, bez nějakých komplikací to připojili přímo na napájení. Ale Zakyho řešení je takové jistější.
Jinak pokud by ventilátor měl fungovat jen při nastartovaném mototru, dal by se použít nějaký LD stabilizátor.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#6 Příspěvek od Hill »

Zaky to pojistil, ale jde to i bez transilu: mám vyzkoušený ventilátor 12 V v palubní síti 12 V jen přes jakousi odrušovací tlumivku z autorádia, vždyť si nebral ani 200 mA. Sloužil do rozpadnutí nosníků auta.

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#7 Příspěvek od MetalGod »

On ten větrák umí fungovat i na 16V, takže se dá připojit na přímo, ale vzhledem k rušení na něm vznikajícím, použil bych tlumivku, jak píše Jarda, nebo LC filtr.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#8 Příspěvek od Kvicala_r »

Jaký rozměr (resp průtok a tlak) potřebuješ? Vím o něčem automotive :wink:

Uživatelský avatar
flanel
Příspěvky: 21
Registrován: 01 říj 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od flanel »

Děkuji za odpovědi,

Zaky: uz rozumim, takze myslis ze tam mohly vznikat spicky dokonce nad 16V a ty ze to odpalily, jo? Taky to znamena ze spicky do 16V by se pri tvem reseni na vetrak bez problemu dostaly, ale jak uz tu bylo receno, nemely by mu vadit... (za pravopis se omlouvam spletl jsem si to tuaim s nejakym olejem :wink: )

Kvicala_r: jde mi prave o to ze je ten vetrak velky a hlavne prusvitny. Ma totiz zakryvat vetraci mrizku stresniho svetliku v obytnem voze. Ta mrizka je ctvercova o rozmerech 24cmX24cm. TADY je ta mrizka docela pekne videt. (Jsou tam dve desky s meziprostorem kudy proudi vzduch)
Tlak a prutok neni ani zdaleka tak dulezity jako nejaka rozumna spotreba (aby se v aute pres den neupekl pes) a hlucnost. Rikal jsem si ze v idealnim pripade bych tam dal nejaky predimenzovany ventilator ktery bych termistorem reguloval, idealne pres nejaky PWM modul.

MetalGod & Hill: Tlumivka uz je na me vyssi divci. Dovedli byste me nasmerovat jak bych ten LC filtr postavil?

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#10 Příspěvek od PeteBurns »

Ziadnymi spickami sa zaoberat nemusis, to je somarina, okrem toho v obytaku mas aj vnutorny akumulator, nielen motorovy, takze na nom uz tym duplom ziadne spicky nebudu. Rovnako ta ani ziadny filter trapit nemusi, ten ventilator takisto nenarobi nijaku paseku. Chces povedat, ze na streche nemas ziadne solary, ked ta trapi co najmensia spotreba? 8O

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#11 Příspěvek od PeteBurns »

Tu mas inspiraciu, mozes psiskovi pustit aj klimu ;)
Přílohy
IMG_20150725_202856.jpg
(297.88 KiB) Staženo 76 x

Uživatelský avatar
flanel
Příspěvky: 21
Registrován: 01 říj 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od flanel »

No i vnitrni akumulator je pripojen k alternatoru, takze minimalne od nej by pri bezicim motoru (v pripade ze bych treba zapomnel vetrak vypnout) nejake spicky prichazet mohly. Nicmene, ja si prave nebyl ani moc jistej, jestli treba ten vetrak prezije bez problemu tech 14V, ktere v siti mohou zustat i po vypnuti motoru. Jak jsem psal v uvodnim prispevku, jeden vetracek mi uz odesel...

K fotce: Je to opravdu pekne opanelovanej obytnak, nicmene to neni zrovna nejlevnejsi zalezitost (nehlede na nenechavost nekterych spoluobcanu), stejnetak jako elektricka klimatizace. Obzvlastepak ve srovnani s neklady na vetracek :wink: Odtah prehrateho vzduchu mi zkratka prisel jako prvni logicky krok k ochlazeni interieru...

Ale kdyz uz jsme to nakousli, jakou klimu bys doporucil? Zvazoval jsem pouzit nejaky ultrazvukovy atomizer na vodu a vyuzivat odparneho tepla. Nicmene do dusledku jsem se tim jeste nezabyval a forum kvuli tomu jeste ani neprohledaval. Omlouvam se za spamovani threadu. :oops:

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#13 Příspěvek od PeteBurns »

Ked zvazis, aky maly vnutorny odpor ma akumulator, tak cez niekolkometrove kable nejake spicky nemaju sancu preniknut, okrem toho taketo elektronicke ventilatory v pohode preziju aj viac ako 20V, aspon co som viackrat skusal...Co sa tyka klimy, tak vzhladom na slabu izolaciu stien obytaku nema moc zmysel spekulovat s nejakym vodnym odparovanim, ale ani odsavanim tepleho vzduchu, jedine klima urobi citelny rozdiel. Odporucit mozem vzhladom k pouzitiu jedine FreshJet 1100, ta jedina ma rozumny odber, ktory nie je velky problem pokryt solarmi na velmi obmedzenej vyuzitelnej ploche - inak zase az take drahe to nie je, ceny sa vyrazne znizili, vsetky dokopy maju 1kW a stali 1000€ - v porovnani s cenou obytaku je to zanedbatelna cena. Nenechavost zlodejskych smejdov ta v pripade takychto panelov nemusi vobec trapit, su lepene priamo na strechu a ukradnut ich nehrozi ani omylom ;) Ale pokial uz chces pouzit ten ventilator, tak urcite nech fuka dole na psa, nie aby odsaval von...

Odpovědět

Zpět na „Poradna“