Přetížená elektrocentrála?
Moderátor: Moderátoři
Přetížená elektrocentrála?
Dobrý den, chtěl bych poprosit o vysvětlení. Upozorňuji, že to nebudu opravovat, jen mě zajímá příčina.
V práci máme náklaďák Man jako autodílnu. V ní je vestavěná dalo by se říci speciální centrála. Není to centrála jako všichni znají, tedy rám, na kterém je malý spalovací motor, který pohání generátor.
Je to jakoby trošku větší alternátor, hnaný přes řemenový převod od hlavního motoru náklaďáku. Potom to je napojené do nějaké skříně s měřáky, V-Metr, A-metr a HZ-metr a jističi. Z ní to je tahané do různých zásuvek po celém voze, 3x400V i klasické 1x230V. Problém je třeba u svařování. Když se svařuje svářečkami na 3x400V, mohou jet dohromady i 3 mašiny, centrála to v pohodě utáhne na nižší svářecí proudy.
Při zapojení i třeba jedné svářečky na 1x230V se centrála jakoby přetíží, začne hrozně dunět a hučet. U svářeček zn. Kemppi to není tak hrozné, u svářeček zn. Kuhtreiber je to razantní a když svařuje naráz svářečka Kemppi na 3x400V a jedna Kuhtreiber na 1x230V, je velký problém a hádají se.
nevíte prosím, čím to může být? Nebo je to prostě navržené tak blbě? Už to bylo nedávno v opravně, prý to nějaký elektrikář špatně zapojil a shořelo to. Už je to údajně zapojené dobře, ale pořád se to chová divně.
V práci máme náklaďák Man jako autodílnu. V ní je vestavěná dalo by se říci speciální centrála. Není to centrála jako všichni znají, tedy rám, na kterém je malý spalovací motor, který pohání generátor.
Je to jakoby trošku větší alternátor, hnaný přes řemenový převod od hlavního motoru náklaďáku. Potom to je napojené do nějaké skříně s měřáky, V-Metr, A-metr a HZ-metr a jističi. Z ní to je tahané do různých zásuvek po celém voze, 3x400V i klasické 1x230V. Problém je třeba u svařování. Když se svařuje svářečkami na 3x400V, mohou jet dohromady i 3 mašiny, centrála to v pohodě utáhne na nižší svářecí proudy.
Při zapojení i třeba jedné svářečky na 1x230V se centrála jakoby přetíží, začne hrozně dunět a hučet. U svářeček zn. Kemppi to není tak hrozné, u svářeček zn. Kuhtreiber je to razantní a když svařuje naráz svářečka Kemppi na 3x400V a jedna Kuhtreiber na 1x230V, je velký problém a hádají se.
nevíte prosím, čím to může být? Nebo je to prostě navržené tak blbě? Už to bylo nedávno v opravně, prý to nějaký elektrikář špatně zapojil a shořelo to. Už je to údajně zapojené dobře, ale pořád se to chová divně.
Z mýho pohledu se jednoznačně jedná o nějakej trojfázovej měnič s poměrně velkou citlivostí na provoz s nevyrovnanou zátěží ve všech fázích. Varok sám píše, že pokud jsou zátěží měniče spotřebiče zapojovaný na 3f přívod, nestabilita se neprojevuje nebo se sice objeví, ale až při vyšším odběru, zatímco jeden JEDNOFÁZOVEJ spotřebič rozhází stabilitu měniče prakticky ihned. Šel bych po zapojení zpětnovazební regulační smyčky, odkud je odvozená a jak jsou k sobě navázaný "poměrný podíly" jednotlivejch fází. Tam a v rychlosti reakce tý smyčky bude nejspíš zakopanej nějakej ten Azor nebo Hektor...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Centrálu nevím přesně, ale prý má něco okolo 25kW výkon. Na voze jsou zásuvky jak 3x400V tak i 1x230V jak už jsem psal. Svářečky jsou převážně značky Kemppi, zkoušel jsem svařovat stařičkou Kemppi Master 2200 tig na 3x400V a zároveň se mnou kolega s novější Kemppi na 3x400V, přesný typ nevím, myslím že MinarcTig 220 a jelo to v pohodě. Když se zapojí KemppiMinarc Tig EVO 200 na 1x230V tak už to jde trošičku slyšet, ale jen u MMA. U TIG to není slyšet skoro vůbec.
Při zapnutí svářečky Kuhtreiber KIT1900 HF, tak se centrála na voze hrozně rozduní, ale opět hlavně při svařování na MMA režim. Dunění je hodně hlasité, u TIG to jde slyšet jen trochu. U této svářečky to dělá i když jede jen samotná.
Řemeny nevím, jsou tam tři a vypadá že jedou slušně, neháží. Ten měnič myslíte tu centrálu, nebo svářečky? Svářečky jsou invertory jak už jsem psal výše na MMA a TIG režim. Centrála ve voze je vzhledově podobná nějakému hodně velkému alternátoru nebo dynamu.
Takže problém bude někde v ovládání toho generátoru? Zkusím říct elektrikářům. Děkuji za typy.
Při zapnutí svářečky Kuhtreiber KIT1900 HF, tak se centrála na voze hrozně rozduní, ale opět hlavně při svařování na MMA režim. Dunění je hodně hlasité, u TIG to jde slyšet jen trochu. U této svářečky to dělá i když jede jen samotná.
Řemeny nevím, jsou tam tři a vypadá že jedou slušně, neháží. Ten měnič myslíte tu centrálu, nebo svářečky? Svářečky jsou invertory jak už jsem psal výše na MMA a TIG režim. Centrála ve voze je vzhledově podobná nějakému hodně velkému alternátoru nebo dynamu.
Takže problém bude někde v ovládání toho generátoru? Zkusím říct elektrikářům. Děkuji za typy.
Dyť u takový centrály vůbec žádnej měnič bejt nemusí, nebo je snad u ní kritická výstupní frekvence? Jestli tam bude 50Hz ±10%, nic se nestane, tady jde jen o to udržet konstantní napětí, a sice pouhou regulací buzení. Otáčky pohonnýho agregátu se daj taky celkem snadno kočírovat v rozumným rozpětí. Měnič je zbytečnej, leda bys z toho chtěl napájet budík řízenej síťovou frekvencí.
varok: Doufám, že ses na řemeny díval tehdy, je-li na centrále připojená nerovnoměrná zátěž, která ten hluk způsobuje. Jinak to nemá význam.
varok: Doufám, že ses na řemeny díval tehdy, je-li na centrále připojená nerovnoměrná zátěž, která ten hluk způsobuje. Jinak to nemá význam.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Pokud je ten generator poháněn od hlavního motoru auta, tak by ten motor musel být vybaven vypínatelným "stabilizátorem otáček", aby ten generátor dával v patřičných mezích stálou frekvenci. Generátor má pak svůj regulátor buzení. Stabilizátor otáček by nebyl potřeba, kdyby se střídavé napětí dělalo nějakým měničem. Generátorem by mohl být pak alternátor z usměrňovačem na podobným principu jako v autě. Pak by stačilo, aby hnací motor dával správný moment. Pro vyřešení Tvých problému je potřeba zjistit, jak funguje ten generátor a jeho regulace, popř- zda je střídavý proud generovaný už generátorem, nebo až měničem. Jestli je problémem nesymetrická zátěž, nebo přetížení jedné fáze.
Dyť ten stabilizátor otáček je de facto to samý, co tempomat, který v USA jezdily už někdy v 50. letech. Prostě blbost, co podle potřeby tahá za lanko plynu (klidně Wattův regulátor).
Hlavně taková primitivní konstrukce je levnější, jednodušší a mnohem spolehlivější, navíc z toho leze čisťounkej sinus, bez příměsí vyšších harmonickejch, energetická účinnost je taky vysoká.
Podobný centrály tady byly ještě dřív, než světlo světa spatřily polovodiče. Třífázovej altík s regulovaným buzením. A bohatě stačily.
Hlavně tady figuruje ten kravál, dunění, což indikuje mechanickej problém, podle mýho kmitání řemenů.
Hlavně taková primitivní konstrukce je levnější, jednodušší a mnohem spolehlivější, navíc z toho leze čisťounkej sinus, bez příměsí vyšších harmonickejch, energetická účinnost je taky vysoká.
Podobný centrály tady byly ještě dřív, než světlo světa spatřily polovodiče. Třífázovej altík s regulovaným buzením. A bohatě stačily.
Hlavně tady figuruje ten kravál, dunění, což indikuje mechanickej problém, podle mýho kmitání řemenů.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Kdyby házely řemeny, bude to dělat kravál bez rozlišení počtu zatíženejch fází. Podle popisu hluk souvisí jen s provozem na jednu fázi, tak v tom nehledej vědu - je tam prostě jedna zatížená a dvě odlehčený fáze, to vytvoří po obvodu nestejnoměrnou radiální sílu mezi rotorem a statorem, takže to celý hezký do rytmu toček začne vibrovat. A když se to nechá takhle hučet delší dobu, vylágruje to na tom alternátoru ložiska nebo z toho minimálně začne utíkat pracovní médium vinou přehřátí tý jedný fáze...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Na ty řemeny jsme koukali při běhu na prázdno. Ten dunivý zvuk není podle mě mechanického původu ale právě tím přetížením jedné fáze jak psal ekkar. To co psal dává smysl, jako že ta přetížená fáze více přitahuje rotor v jednom místě a začne jakoby vibrovat, proto to duní.
Jak jsem psal, tak to opravovat nebudu, NEJSEM ELEKTRIKÁŘ! Jen mě prostě zajímalo čím to může být.
Tak už jsem pochopil, děkuji za vysvětlení.
Jak jsem psal, tak to opravovat nebudu, NEJSEM ELEKTRIKÁŘ! Jen mě prostě zajímalo čím to může být.
Tak už jsem pochopil, děkuji za vysvětlení.
Kouknul bych, jestli zásuvky 230V jedou všechny z jedný fáze a nebo jsou rozhozený po všech fázích a pokud jo, označil bych si je třeba U, V, W. Zjistíš to vadaskou mezi levejma ďourama zásuvek. Bez napětí stejná fáze, s napětím různá fáze. No a pak bych na zkoušku při tom dunění od zatížení pouze jedný fáze zkusil do ostatních dvou zapojit nějakej silnej spotřebič, třeba vařič, nebo přímotop. Pak poznáš, jestli to dunění je opravdu nerovnoměrným zatížením.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Takže když se svářečka zapojí do jakékoliv zásuvky, dělá to stále, není rozdíl. Vadaskou nevím jak to změřit, ale při vypnutém voze a centrále by to šlo proměřit pípákem na měřáku, ne? Kdyby byly zapojené fáze všech zásuvek 1x230V do jednoho místa, pípák by pískal, ne?Celeron píše:Kouknul bych, jestli zásuvky 230V jedou všechny z jedný fáze a nebo jsou rozhozený po všech fázích a pokud jo, označil bych si je třeba U, V, W. Zjistíš to vadaskou mezi levejma ďourama zásuvek. Bez napětí stejná fáze, s napětím různá fáze. No a pak bych na zkoušku při tom dunění od zatížení pouze jedný fáze zkusil do ostatních dvou zapojit nějakej silnej spotřebič, třeba vařič, nebo přímotop. Pak poznáš, jestli to dunění je opravdu nerovnoměrným zatížením.
A s těmi výkonovými spotřebiči vyzkoušíme. Mají tam rychlovarnou konvici, tak při svařování tím Kuhtreiberem ji zkusíme zapojit do jiné zásuvky, jestli se to zlepší. Děkuji moc.