Popelák vysavač
Moderátor: Moderátoři
Popelák vysavač
Byl jsem zaůkolován zajistit popelocuc. Tak jsem obešel pár prodejen a koukal co je na trhu, neb nejlepší je si šáhnout a vidět vnitřek. Narazil jsem na naší vesnici na 4 různý druhy od 3 výrobců.
Všechny měly kovovou hadici a kovovej cyklónovej kýbl. Ale vrchní víko s motorem a hlavně systém filtrace, tam už bylo rozdílů docela dost.
Některý provedení se mě zdálo celkem zcestný. Třeba víko s motorem v plastu. Nebo pouze papírovej kruhovej filtr na sání motoru, co mají třeba Hechty. Taky výkony nic moc, 600 nebo 800W.
Nejvíc se mi líbil popelák od mě neznámý fy Domo 232. Celokovová nádoba včetně víka, 20 litrů, 1250W a dvojtá filtrace. Na sání motoru je kovová punčocha, která drží tvar, oka tak 0,2 mm, objem cca půllitr. Nádoba zase kovovej cyklón ale přes celý průměr je asi ve 2/3 výšky filtr z tkaniny ze skelných vláken. Nad ním je takovej drátovej půlmíč, který má filtr prohýbat dolů a za chodu poskakuje a tím neustále oklepává filtr a zabraňuje tím zanešení. Provoz píšou 15 minut chod, 15 minut pauza, max 4 hodiny denně. Ten se mi docela líbí.
Co kdo používáte ke kotli nebo krbovkám? Původní nápad byl koupit v OBI jen pasivní celokovovej "předfiltr" k vysavači ale neskladná šílenost, další hadice a cena půlka popeláku s motorem.
Díky
Všechny měly kovovou hadici a kovovej cyklónovej kýbl. Ale vrchní víko s motorem a hlavně systém filtrace, tam už bylo rozdílů docela dost.
Některý provedení se mě zdálo celkem zcestný. Třeba víko s motorem v plastu. Nebo pouze papírovej kruhovej filtr na sání motoru, co mají třeba Hechty. Taky výkony nic moc, 600 nebo 800W.
Nejvíc se mi líbil popelák od mě neznámý fy Domo 232. Celokovová nádoba včetně víka, 20 litrů, 1250W a dvojtá filtrace. Na sání motoru je kovová punčocha, která drží tvar, oka tak 0,2 mm, objem cca půllitr. Nádoba zase kovovej cyklón ale přes celý průměr je asi ve 2/3 výšky filtr z tkaniny ze skelných vláken. Nad ním je takovej drátovej půlmíč, který má filtr prohýbat dolů a za chodu poskakuje a tím neustále oklepává filtr a zabraňuje tím zanešení. Provoz píšou 15 minut chod, 15 minut pauza, max 4 hodiny denně. Ten se mi docela líbí.
Co kdo používáte ke kotli nebo krbovkám? Původní nápad byl koupit v OBI jen pasivní celokovovej "předfiltr" k vysavači ale neskladná šílenost, další hadice a cena půlka popeláku s motorem.
Díky
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
K tomu účelu by se hodil stavební vysavač, třeba Hilti, ale cena dokáže vyzout z bot. Používám centrální vysavač. Vývod mám hned u krbu, ale jen na bordel kolem. Popel vybírám klasicky lopatkou do popelníku Stačí otevřít komínovou klapku a prach z této činnosti beze zbytku vyletí komínem.
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....
Pořadavek je luxovat popel a nezkoumat, zda v něm náhodou nedoutná jeden malinkej oharek. Tohle když uděláš s popelákem sice s cyklónem ale papírovým kruhovým filtrem kolem sání motoru, tak filtr zhoří. Není to na krbovky ale na pec na chalupu, třeba na vysátí popela z trouby po pečení chleba. Na 150-200 let starý chalupě centrál nebývá.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Já mám vysavač Professor Popelio PP, příkon 1200 wattů, objem 20 litrů.
Všechno vyjma nádoby na popel je z plastu. Samotná nádoba je zhotovena z lisovaného velmi tenkého plechu.
Takže na šásku šetřili, jak se dalo.
Motor je neskutečně poddimenzovaný, během 30 sekund máš na výstupu nepříjemný horkovzduch, ale vysavači to vůbec nevadí.
Vysavač nemám rozhodně proto, abych jej vystavoval. Takže s ním vysávám saze, popel i celý dům, vysavač stále funguje.
Nemá ovšem Tebou zmiňovanou schopnost třást se, což je pro mne mínus. Filtr musím neustále venku vyklepávat.
Filtr čas od času OPATRNĚ přeperu v teplé vodě a jaru.
Příště bych jinak volil, co se popeláku týče.
Všechno vyjma nádoby na popel je z plastu. Samotná nádoba je zhotovena z lisovaného velmi tenkého plechu.
Takže na šásku šetřili, jak se dalo.
Motor je neskutečně poddimenzovaný, během 30 sekund máš na výstupu nepříjemný horkovzduch, ale vysavači to vůbec nevadí.
Vysavač nemám rozhodně proto, abych jej vystavoval. Takže s ním vysávám saze, popel i celý dům, vysavač stále funguje.
Nemá ovšem Tebou zmiňovanou schopnost třást se, což je pro mne mínus. Filtr musím neustále venku vyklepávat.
Filtr čas od času OPATRNĚ přeperu v teplé vodě a jaru.
Příště bych jinak volil, co se popeláku týče.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Tak tohle je mi novinka. Vysavače jsem opravoval nějaký dva roky a tohle by mě nenapadlo. A to mají narozdíl od "popelníků" víc stupňů.Kremik píše:Ten teplý vzduch není od ohřátého motoru. Ohřívá se průchodem turbínou. Přece jen ten rozdíl výkonu motoru na hřídeli a sacího výkonu se musí někde projevit.
Veškerý vzduch u starších vysavačů z výtlaku turbíny šel skrz motor a ven. Některý agregáty mají sice externí vrtuli pro přívod chlazení, ale výtlak jde do společnýho prostoru, odkud proudí vzduch co splnil svou práci a přes uFiltr opouští vysavač. Kdyby se měl natolik vzduch ohřát "třením v turbíně", tak by už ta turbína přišla o plastový díly.
tady máme na popel jen ten kýbl, na který se napíchne klasický vysavač a je to schopný z krbu vysát i rošty. Zato ten motorizovaný "popelocuc" se za chvíli ucpával - Popel obalil ten vnitřní filtr a člověk musel jako 🤐 pořád mlátit tou červenou věcí, aby ten popel spadal a vysavač sál. Uvědomte si prosím, že ty popelátory jsou dělaný tak, že když s tím nějaký trouba vysaje ještě horký oharky, tak proud vzduchu je ještě rozdmýchává. Pokud je jich pár, pak dohoří v plechovým kýblu a horkýmu vzduchu jednoduchá turbína vyrobená z plechových dílů odolá. U běžnýho vysavače je turbína tvořena plastem (rozváděcí lopatky) a tenkým hliníkovým plechem (turbínový kola).
To by se ta turbína rozsypala i kdyby byla z titanu...
1kg vzduchu (zhruba 1m³) urychlený na 10m/s (360km/h) má kinetickou energii 50Joulů.
K ohřátí 1kg vzduchu o jediný Kelvin je potřeba cca 1000Joulů.
1kg vzduchu (zhruba 1m³) urychlený na 10m/s (360km/h) má kinetickou energii 50Joulů.
K ohřátí 1kg vzduchu o jediný Kelvin je potřeba cca 1000Joulů.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Artaban001 > Tak kde se ten vzduch ohřeje? Kdyby se motor ohříval takovou rychlostí, že po 30 sekundách by byl schopen o tolik ohřát poměrně slušný proud vzduchu, tak během dalších dvou minut shoří. A to neuvažuju plný sáček.
Napsal jsem to zjednodušeně, protože jsem chtěl poukázat na to, že teplo převážně nepochází z motoru. Samozřejmě po delším provozu i ten motor něčím přispívá.
Osobně si to představuju asi takto (ale můžu se plést):
Vysavač pracuje tak trošku jako tepelné čerpadlo.
Vzduch je nasáván hadicí, vzniká podtlak, čímž je vzduch ochlazován a odebírá teplo sací hadici. V turbíně je stlačen, tudíž teplota vzrůstá a ještě je větší o teplo, které nasbíral z hadice. Dále se vzduch ohřívá průchodem filtry, za nimiž zase část teploty ztrácí, protože se tlak snižuje k normální hodnotě. Časem k tomuto teplu přibude i nějaké z motoru.
Nebo má někdo nějaké smysluplnější vysvětlení?
Napsal jsem to zjednodušeně, protože jsem chtěl poukázat na to, že teplo převážně nepochází z motoru. Samozřejmě po delším provozu i ten motor něčím přispívá.
Osobně si to představuju asi takto (ale můžu se plést):
Vysavač pracuje tak trošku jako tepelné čerpadlo.
Vzduch je nasáván hadicí, vzniká podtlak, čímž je vzduch ochlazován a odebírá teplo sací hadici. V turbíně je stlačen, tudíž teplota vzrůstá a ještě je větší o teplo, které nasbíral z hadice. Dále se vzduch ohřívá průchodem filtry, za nimiž zase část teploty ztrácí, protože se tlak snižuje k normální hodnotě. Časem k tomuto teplu přibude i nějaké z motoru.
Nebo má někdo nějaké smysluplnější vysvětlení?
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Ano, to je schopen se motor tak rychle ohřát. Většinou jsou to šmejdy. Jak jsem psal výše. Odstředivý ventilátor s dozadu zahnutýma lopatkama s pomocným rozváděcím kolem (turbína) koná práci tím, že čerpá vzduch. Pokud nevysáváš - trubice je jen volně ve vzduchu, je turbína vzduchem zahlcená a proto klade mechanický odpor. Vzduch proudí skrz motor, takže z něj odvádí teplo. Pokud sání ucpeš, nemůže se k turbíně dostávat čerstvý vzduch, tak v ní víří ten zbytkový a turbína neklade takový odpor. Vysavačem tudíž neproudí tolik vzduchu, ale motor běží (skoro) naprázdno. To víření zbytkového vzduchu vyluzuje ty zvuky po zacpání vlezu. Navíc se jedná o expanzi vzduchu až po oběžná kola, proto se nemůže ohřívat ani stlačováním. To by muselo nastávat po výtlaku. Na to však nemá vysavačová turbínka dostatečný výkon. Je stavěná na rychlost vzduchu, ne na tlak. Navíc ta krbovysavačová, která má jen jeden stupeň a jednodušší, ale robustní konstrukci.
Klasický vysavač na koberce se taky ohřívá, ale ne tak rychle. A můžu Ti klidně tvrdit, že i ten dvoustupňový ventilátor ve vysavači, kterýmu každej říká "turbína" nemá "koule" na to, aby stlačil vzduch na tolik, abys poznal, že se ohřeje. Pokud výtlak ucpeš, nastane opět to, že se rotující masa vzduchu odtrhne od lopatek rozváděcího kola, který narovnává rotující masu vzduchu a odvádí ven, a ten vzduch bude rotovat i s oběžným kolem. Takže se motoru lehce odlehčí. Ale ne o tolik, jako když ucpeš sání. Největší "odpor" klade ten větrák při určitým přicpání výstupu - proto mají fukary na foukání lehátek dírky na výtlaku, který umožní minimální průtok aby se rotující vzduch neutrhával od "skříně" radiálního ventilátoru. Pak je schopný dát vyšší tlak, než když se úplně ucpe.
Klasický vysavač na koberce se taky ohřívá, ale ne tak rychle. A můžu Ti klidně tvrdit, že i ten dvoustupňový ventilátor ve vysavači, kterýmu každej říká "turbína" nemá "koule" na to, aby stlačil vzduch na tolik, abys poznal, že se ohřeje. Pokud výtlak ucpeš, nastane opět to, že se rotující masa vzduchu odtrhne od lopatek rozváděcího kola, který narovnává rotující masu vzduchu a odvádí ven, a ten vzduch bude rotovat i s oběžným kolem. Takže se motoru lehce odlehčí. Ale ne o tolik, jako když ucpeš sání. Největší "odpor" klade ten větrák při určitým přicpání výstupu - proto mají fukary na foukání lehátek dírky na výtlaku, který umožní minimální průtok aby se rotující vzduch neutrhával od "skříně" radiálního ventilátoru. Pak je schopný dát vyšší tlak, než když se úplně ucpe.